RoTe
C Christer Klang skrev:
Hej! Mamma bor i en bostadsrätt där el ingår i hyran,det finns ingen mätning på var lägenhet. Problemet för föreningen är att vissa boende har extra element på vintern och airkondition på sommaren. Detta kostar rejält för föreningen där de andra boende får betala på hyran som går upp extra mycket vid dessa eltider!
Därför har man interndebitering som jag skrev...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Till den ev efterskottsdebiteringen, är följande att ta i beaktande.
Enligt 8 kap. 10 § första stycket brottsbalken döms den som olovligen avleder elektrisk kraft för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms enligt paragrafens andra stycke till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Ps
Och jag anser att all form av stöld är oacceptabelt och att tjuvar ska lagföras.
El- och (för den delen) företagssverige stjäl av slutkonsumenter varenda dag så skulle vi alla lagföras blir det ingen kvar på gatorna. Senast var det Branäs som stal en skiddag för mig. Tjuvar och banditer.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Därför har man interndebitering som jag skrev...
Hur debiterar man när man inte mäter elen i varje lägenhet?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe
C Christer Klang skrev:
Hur debiterar man när man inte mäter elen i varje lägenhet?
Du måste så klart mäta elförbrukningen för varje lägenhet, det görs med elmätare.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
H Hanssons1 skrev:
Hej,

Bor i en bostadsrättsförening där el ej ingår.

Har bott i lägenheten sedan 2013 och aldrig betalat för någon el. Jag är ganska säker på att elnätsföretaget aldrig installerat någon anläggning hos mig när man drog in en ny serviskabel till fastigheten 2008.

Kan det vara så att varken fastigheten eller jag står för elen som förbrukas utan det går direkt på elnätsföretagets ledning och ej kan debiteras pga av ingen påkopplad anläggning?

Se bilden, verkar som att mätartavla finns utan att elnätsföretaget varit på plats och installerat mätare.

Vem betalar elen är min fråga?
Varför undrar du nu...efter 11 år...?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H
Enligt ellagen 9 kap. 10 § så är du skyldig att betala för den el du har förbrukat även om du inte har något avtal.
Enligt preskriptionslagen så preskriberas fordran som är äldre än 3 år enligt vad som skrivits tidigare i tråden. Det finns dock allmänna avtalsvillkor för nät (NÄT 2012K (rev 2)) och elhandelsbolag (EL 2012K (rev 2)) och i dessa står det att om fakturering helt har uteblivit och det står inom nät-/elhandelsbolagets kontroll så får fordringar äldre än 12 månader krävas in.

Så mitt råd är att du gör rätt för dig och kontaktar nätbolaget. Då det endast är nätägaren som får koppla in mätaren så känns det rimligt att anta att det ligger inom nätbolaget kontroll att du inte har fakturerats (om de inte har hindrats att komma åt och utföra arbetet förstås) och du bör inte kunna krävas på mer än 12 månaders förbrukning och har du tur så behöver du bara börja betala från det att de faktiskt kan mäta din förbrukning.
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
H Hanssons1 skrev:
Hej,

Bor i en bostadsrättsförening där el ej ingår.

Har bott i lägenheten sedan 2013 och aldrig betalat för någon el. Jag är ganska säker på att elnätsföretaget aldrig installerat någon anläggning hos mig när man drog in en ny serviskabel till fastigheten 2008.

Kan det vara så att varken fastigheten eller jag står för elen som förbrukas utan det går direkt på elnätsföretagets ledning och ej kan debiteras pga av ingen påkopplad anläggning?

Se bilden, verkar som att mätartavla finns utan att elnätsföretaget varit på plats och installerat mätare.

Vem betalar elen är min fråga?
Det är troligen så att det är en huvudmätare som föreningen står för sen har varje lägenheten en undermätare. Nätbolaget räknar bort förbrukningen från alla undermätare från huvudmätaren för att få fram hur mycket som ska debiteras till föreningen för tvättstugor, belysning, etc. De enskilda lägenheterna debiteras sen av nätbolaget utifrån förbrukningen från undermätaren.
Ibland kan det vara en samlad faktura till föreningen så tar föreningen och debiterar lägenheterna för deras respektive förbrukning. Tror att det är relativt ovanligt idag dock.

Så i ditt fall är det 99% troligt att det är föreningen som betalar din el.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Det är troligen så att det är en huvudmätare som föreningen står för sen har varje lägenheten en undermätare. Nätbolaget räknar bort förbrukningen från alla undermätare från huvudmätaren för att få fram hur mycket som ska debiteras till föreningen för tvättstugor, belysning, etc. De enskilda lägenheterna debiteras sen av nätbolaget utifrån förbrukningen från undermätaren.
Ibland kan det vara en samlad faktura till föreningen så tar föreningen och debiterar lägenheterna för deras respektive förbrukning. Tror att det är relativt ovanligt idag dock.

Så i ditt fall är det 99% troligt att det är föreningen som betalar din el.
Hej
Nu blir det väl inte så, men..... om man nu sätter in en mätare, betalar då både TS och föreningen "samma" förbrukning, eller kopplas föreningens mätare ur samtidigt som en ny mätare kopplas in?
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Nu blir det väl inte så, men..... om man nu sätter in en mätare, betalar då både TS och föreningen "samma" förbrukning, eller kopplas föreningens mätare ur samtidigt som en ny mätare kopplas in?
/W
Njae alltså det blir såhär.
Föreningens mätare visar 10 kWh och lägenhetens mätare visar 5 kWh.
Föreningen debiteras 10-5=5 kWh och lägenheten debiteras 5 kWh.

Föreningens mätare visar 10 kWh men nätbolaget vet att lägenheten ligger som en undermätare så lägenhetens förbrukning ska räknas bort från föreningen. Annars dubbeldebiteras elen som går till lägenheten.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Det är troligen så att det är en huvudmätare som föreningen står för sen har varje lägenheten en undermätare. Nätbolaget räknar bort förbrukningen från alla undermätare från huvudmätaren för att få fram hur mycket som ska debiteras till föreningen för tvättstugor, belysning, etc. De enskilda lägenheterna debiteras sen av nätbolaget utifrån förbrukningen från undermätaren.
Ibland kan det vara en samlad faktura till föreningen så tar föreningen och debiterar lägenheterna för deras respektive förbrukning. Tror att det är relativt ovanligt idag dock.

Så i ditt fall är det 99% troligt att det är föreningen som betalar din el.
All lägenheter har egen anläggning och inte undermätare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det är inte TS fastighet.
Det är inte TS som installerat elen, vare sig direkt eller indirekt.
Det är inte TS lägenhet, den ägs av BRF:en.
TS har inte skrivit under något som binder TS till elförbrukning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Voine, voine…
Till ett flerfamiljshuset ansluts i regel två serviskablar in till husets ”ställverk” från nätägaren. Där fördelas de via säkrings skåp/ fördelningscentraler till olika fördelningspunkter (huvudledningar). Fastigheten med allmänna utrymmen på fördelning/ huvudledning A1. Lägenheter på fördelning B1, B2, B3 osv. På A1 sätts en mätare med ett abonnemang för fastigheten. (Bel i trapphus, tvättstuga, mm) På respektive fördelning till lägenheterna sätts mätare för abonnemang för vardera lägenhet. Det vill säga att vardera fördelning har sitt egna abonnemang kopplat till en juridisk person. I ett lägenhetshus är det ytterst sällan fastigheten har ett enda stort abonnemang som sedan fördelas till lägenheterna. Då skulle en jätte räkning tillfalla fastigheten där fastighetsägaren skulle behöva gå runt till vardera lägenhet och läsa av en egen uppsatt energimätare. Sedan lägga på inviduella elavgifter på respektive hyra. Alt saftigt höja hyran och låta elen ingå. Visst det förekommer sällsynt i äldre fastigheter som gjorts om från industri till bostäder.
Sammanfattningsvis. Har man en mätartavla, bör denna vara ansluten till ett enskilt abonnemang med nätägaren ”Elevio/ vattenfall/ Elon” eller vad den heter på din ort. Du som boende har även anmälningsplikt till nätägaren om att du flyttat in i lägenheten där mätartavla med id xxxxx finns.

Inget svar på varför mätaren aldrig kommit på plats på din mätartavla. Men har du aldrig anmält till nätägaren att du flyttat in till lägenheten och ämnar ha ett nätabonnemang med dem, så tror de nog att lägenheten är vakant. Varpå man inte skickat ut någon att montera mätare. Ibland tar det upp till ett halvår. Ibland går det blixtsnabbt. Men en mätare och ett elnätsabonnemang ska på plats snarast.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
RoTe
EL-Mats EL-Mats skrev:
I ett lägenhetshus är det ytterst sällan fastigheten har ett enda stort abonnemang som sedan fördelas till lägenheterna. Då skulle en jätte räkning tillfalla fastigheten där fastighetsägaren skulle behöva gå runt till vardera lägenhet och läsa av en egen uppsatt energimätare. Sedan lägga på inviduella elavgifter på respektive hyra
Exakt så har vi i vår förening från 2016 och det fungerar klockrent. Enda skillnaden mot det du säger är att fjärravlästa mätare inte var någon futuristisk sak år 2016... Detta är som jag förstår också en extrem fördel då man har solceller så som vi har, då förbrukar vi själva elen som produceras så vi slipper sälja den till ett lågt pris.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så billig el har jag aldrig jag aldrig haft.
Några 100-lappar kanske var mer rimligt sol månadskostnad på en tvårumslägenhet?!
Autogiro kan missas av den som har inte kollar kontoutdraget och har tillräckligt bra ekonomi för att inte reagera.

En kollega tecknade avtal på linser hos en optiker vid kontoret. Sen bytte vi kontor han tecknade nytt avtal hos en annan optiker. Det första tuggade på via autogiro under cirka 6 månader innan han upptäckte det.
Mätarnisse som glömt , blir eftertaxering a’la skatteverket
 
Avleder han elen olovligen om anläggningen fanns då han flyttade in och använder den som den har gjorts tidigare?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.