Z Zodde skrev:
Du skriver i stort sett vad jag skrivit men med andra ord.

Stora skillnaden är att elhandelsbolagens volymrisk är skillnaden mellan konsumentens förväntade och faktiska förbruk. (Några % max då de har en stor portfölj av konsumenter)

Vindkraftens volymrisk är extremt mycket högre. Upp till 100% om det är stiltje. Och prisrisken är ännu högre för när det är stiltje lär man få täckningsköpa el till avsevärt högre pris än man sålt den för.
Det finns korrelerade variationer för hushållen. Som jag påtalade. Har stor betydelse om det är svinkallt eller blida.

Tittar jag på månadsvisa variationer för vindkraft och vattenkraft varierar inte den ena mer än den andra.
Båda har ju möjligheten att estimera baserat på historik. Och lär kunna pricka ungefär lika bra/dåligt.

Finns inget som helst skäl till att vindkraft skulle ha en sämre sits där.
 
P paralun skrev:
Givetvist så stabiliseras priset med mer planerbar kärnkraftproduktion rätt placerat inom EU's länder.
Alla vet ju vart "flaskhalsarna" ligger! Och det är ju en gemensam börda för kloka EU länder.
Är då din tanke att med mer kärnkraft så måste myndigheterna driva igenom ett träningsprogram för hushåll och företag så dom lär sig att har konstant förbrukning på aggregerad nivå?

Eller hur var tanken?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Tittar jag på månadsvisa variationer för vindkraft och vattenkraft varierar inte den ena mer än den andra.
Båda har ju möjligheten att estimera baserat på historik. Och lär kunna pricka ungefär lika bra/dåligt.

Finns inget som helst skäl till att vindkraft skulle ha en sämre sits där.
Vattenkraften varierar för att efterfrågan varierar, vindkraften för att vinden varierar. Det är en väldigt stor skillnad. Om du tittar på priset som vattenkraften respektive vindkraften får för sin el så kommer du se att vattenkraften får mer betalt för samma mängd el.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det finns korrelerade variationer för hushållen. Som jag påtalade. Har stor betydelse om det är svinkallt eller blida.

Tittar jag på månadsvisa variationer för vindkraft och vattenkraft varierar inte den ena mer än den andra.
Båda har ju möjligheten att estimera baserat på historik. Och lär kunna pricka ungefär lika bra/dåligt.

Finns inget som helst skäl till att vindkraft skulle ha en sämre sits där.
För vindkraft som sålt delar av sin produktion gäller ju att de måste täcknings-köpa el varje enskild timme det inte blåser å de inte klarar av att producera vad de redan sålt.
Nåt sånt problem uppstår aldrig med vattenkraft.
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det var intressant. Det billigaste sättet att ordna det borde vara ordna det med gasturbin.

Det dyraste lär vara att bygga kärnkraftverk och köra några hundra timmar per år.

Sedan talas det ju om att öka förbrukningen av el de kommande decennierna.
Billigast är sannolikt effektutjämning eller import.
 
G
B bjorn.abelsson skrev:
Billigast är sannolikt effektutjämning eller import.
Effektutjämning, inom rimliga gränser helt ok men om den är stor och/eller för ofta är det samma sak som att sänka välstånd.

Import, visst men om många kör vindkraft spåret blir det till att förlita sig på det fossila någon annan stans.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
2020 hade vi rekordlåga elpriser i SE4.
Terminerna gav inga indikationer på kraftigt stigande priser 2021.
Det var bara några få här på BH som hade den insikten (Hoppas de köpte terminer å blev störtrika)
Eller så är även det en efterhandskonstruktion…
Från 2016:
"Men allt hänger som sagt på Finland. Utan möjligheten till import därifrån kommer vi sannolikt att se en dramatisk ökning av elpriset och effektbrister som vi aldrig tidigare upplevt. Den förnybara elen i Sverige, särskilt vindkraften, kan knappast lösa försörjningsproblemen eftersom det inte går att lita på att den producerar när den behövs som mest."
https://kvartal.se/artiklar/vad-hander-om-karnkraften-laggs-ned/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Från 2016:
"Men allt hänger som sagt på Finland. Utan möjligheten till import därifrån kommer vi sannolikt att se en dramatisk ökning av elpriset och effektbrister som vi aldrig tidigare upplevt. Den förnybara elen i Sverige, särskilt vindkraften, kan knappast lösa försörjningsproblemen eftersom det inte går att lita på att den producerar när den behövs som mest."
[länk]
Priserna steg 2021 av hel andra orsaker.
Vi exporterde MER el EFTER nedläggningarna så nån brist hade vi absolut inte.
Steg gjorde elpriset 2021 i hela Europa samtidigt.
Att då tro man kan förklara det med särsvenska företeelser som svensk KK nedläggning och kabelläggning från Norge till UK genomskådas av de allra flesta.
 
G
Och Sverige kunde ha exporterat ännu mer fossilfri el om R1, R2 samt O2 varit i drift, priset ha varit något lägre, troligen hade det pressat ner de högsta pristopparna när vinden tryter, hur mycket kan de lärde få tvista om.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vattenkraften varierar för att efterfrågan varierar, vindkraften för att vinden varierar. Det är en väldigt stor skillnad. Om du tittar på priset som vattenkraften respektive vindkraften får för sin el så kommer du se att vattenkraften får mer betalt för samma mängd el.
Men vad har det med frågan att göra???
Du medger iaf att båda varierar. Vilket är precis vad jag uppmärksammar. Skälet till varför de varierar är ju ovidkommande.

Det båda måste hantera är det dom har variation i en okänd framtid. Och måste försöka estimera hur stor hedge de skall lägga.

Z Zodde skrev:
För vindkraft som sålt delar av sin produktion gäller ju att de måste täcknings-köpa el varje enskild timme det inte blåser å de inte klarar av att producera vad de redan sålt.
Nåt sånt problem uppstår aldrig med vattenkraft.
Och så what?
Det här är ju lika ovidkommande.
Detta vet vindkraftsparken och kan estimera prisskillnad mellan köp och försäljning baserat på historiks data och på så vis lägga en hedge som är så nära historisk data som det går.
Det får vattenkraften också göra men räkna lite annorlunda.

Ingen nämnvärd skillnad.
 
D daVinci skrev:
Men vad har det med frågan att göra???
Du medger iaf att båda varierar. Vilket är precis vad jag uppmärksammar. Skälet till varför de varierar är ju ovidkommande.
Den ena varierar för att de styr effekten för att maximera intäkten från den energi som finns lagrad i dammen, den andra varierar baserat på hur mycket det blåser..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Den ena varierar för att de styr effekten för att maximera intäkten från den energi som finns lagrad i dammen, den andra varierar baserat på hur mycket det blåser..
Men vad har det med frågan att göra???

Om du kunde berätta det så skulle jag i alla fall ha en liten möjlighet att förstå tankegångarna och hur du räknar.
 
Om du har sålt el på kontrakt och har en styrbar produktion kan du se till att köra produktionen för att uppfylla avtalet. Om du är beroende av vinden måste du köpa in el om det inte blåser.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du har sålt el på kontrakt och har en styrbar produktion kan du se till att köra produktionen för att uppfylla avtalet. Om du är beroende av vinden måste du köpa in el om det inte blåser.
Exakt. Har försökt förklara samma sak men uppenbarligen är inte min pedagogiska förmåga nåt att skryta över🤔
Samtidigt är det i mina ögon ganska enkelt resonemang så trodde faktiskt jag skulle nå fram…
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Om du kunde berätta det så skulle jag i alla fall ha en liten möjlighet att förstå tankegångarna och hur du räknar.
Hä löns int förklar för den som int begrip (fritt efter Stenmark)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.