71 439 läst · 611 svar
71k läst
611 svar
Beredd på ett strömlöst land?
Hej atomlabA atomlab skrev:
Om det är mer lämpligt eller inte beror nog mera på omständigheter som behoven (prestanda) och ekonomiska faktorer.
En batteribackup typ ecoflow eller oukitel är ett färdigt ”kit” och fungerar ungefär som en, Uninterruptible power supply, UPS som kan kopplas till en dator, och som du snabbt kan använda utan att lägga ned mycket förarbete. Men till en högre kostnad, framför allt om du behöver mer prestanda t.ex. lång drifttid.
Jag ska läsa de inlägg som du skrivit tidigare.
Jag har CPAP med mig på min segelbåt. Ligger ute typ 80 nätter varje säsong.
Ligger även ute i tält, då släpat med mig ett bilbatteri på 20 kg. Nu har en polare byggt ett LiPO på ca 1.7 kg.
Både i båten och i skogen använder jag en sån här (med bortkopplad irriterande fläkt). Funkar perfekt till mitt behov av 230 V AC.
Enkelt och praktiskt.
Så fort jag kör inombordare laddas båtens AGM-batterier. Motorn drar vid normal fart ca 0.8 dl diesel /timme. Säkerligen mycket mindre vid tomgång.
Har även solcell, men solen lyser inte varje dag.
Jag har CPAP med mig på min segelbåt. Ligger ute typ 80 nätter varje säsong.
Ligger även ute i tält, då släpat med mig ett bilbatteri på 20 kg. Nu har en polare byggt ett LiPO på ca 1.7 kg.
Både i båten och i skogen använder jag en sån här (med bortkopplad irriterande fläkt). Funkar perfekt till mitt behov av 230 V AC.
Enkelt och praktiskt.
Så fort jag kör inombordare laddas båtens AGM-batterier. Motorn drar vid normal fart ca 0.8 dl diesel /timme. Säkerligen mycket mindre vid tomgång.
Har även solcell, men solen lyser inte varje dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då tänker jag som så här.
En liknande båtmotor som drar 90 A bilgenerator, typ den jag har i båten, laddar en eller flera batterier här hemma i kåken.
Ja, man skulle t o m kunna ha fler generatorer på samma motor och ladda fler batterier. Dock i skiljda grupper. Koppla in en grupp åt gången manuellt vid behov.
Dock måste generatorerna alltid vara kopplade till minst ett batteri, annars går de sönder.
Då är min fråga, vilken prisvärd 12 - 230 V omvandlare finns det som klarar tre frysboxar och ett kylskåp samtidigt med viss marginal?
Jo, jo... Förstår att det är beroende av hur mycket energi som maximalt förbrukas.
Det jag tänker mig försörja är inte alls frekvensberoende. Behöver inte ha diverse sofistikerade lösningar för att driva datorer och annat modent.
En liknande båtmotor som drar 90 A bilgenerator, typ den jag har i båten, laddar en eller flera batterier här hemma i kåken.
Ja, man skulle t o m kunna ha fler generatorer på samma motor och ladda fler batterier. Dock i skiljda grupper. Koppla in en grupp åt gången manuellt vid behov.
Dock måste generatorerna alltid vara kopplade till minst ett batteri, annars går de sönder.
Då är min fråga, vilken prisvärd 12 - 230 V omvandlare finns det som klarar tre frysboxar och ett kylskåp samtidigt med viss marginal?
Jo, jo... Förstår att det är beroende av hur mycket energi som maximalt förbrukas.
Det jag tänker mig försörja är inte alls frekvensberoende. Behöver inte ha diverse sofistikerade lösningar för att driva datorer och annat modent.
Polaren nämnd ovan bygger ett LiPo på ca 600 Ah, 12 till sin segelbåt.
Riktigt vad han ska ha så stort till vet jag inte...
Jag klarar mig gott på 3 x 60 Ah, visserligen kan man bara nyttja 90 Ah. Men jag har alltid klarat värmare, CPAP, ljus, Tv mobilladdare mm.
Riktigt vad han ska ha så stort till vet jag inte...
Jag klarar mig gott på 3 x 60 Ah, visserligen kan man bara nyttja 90 Ah. Men jag har alltid klarat värmare, CPAP, ljus, Tv mobilladdare mm.
Hej HybroH Hybro skrev:Jag ska läsa de inlägg som du skrivit tidigare.
Jag har CPAP med mig på min segelbåt. Ligger ute typ 80 nätter varje säsong.
Ligger även ute i tält, då släpat med mig ett bilbatteri på 20 kg. Nu har en polare byggt ett LiPO på ca 1.7 kg.
Både i båten och i skogen använder jag en sån här (med bortkopplad irriterande fläkt). Funkar perfekt till mitt behov av 230 V AC.
Enkelt och praktiskt.
Så fort jag kör inombordare laddas båtens AGM-batterier. Motorn drar vid normal fart ca 0.8 dl diesel /timme. Säkerligen mycket mindre vid tomgång.
Har även solcell, men solen lyser inte varje dag.
Lycka till med din ”reservkraft”
För ett knappt år sedan, var jag med när en spänningsomvandlare som liknar den på bild, kopplad till ett bilbatteri, skadade en nätdel till en elektronikutrustning. Orsaken verkar vara att spänningsomvandlaren levererade en 240 V växelspänning som inte var sinusformad utan ”kvasifyrkant". Något som nätdelen tydligen inte tålde utan det uppstod värme och rök.
Redigerat:
Tack för lyckönskningarna😋
Jo, jag förstår detta med modifierad sinusvåg.
Men du kanske har exempel på nåt användbart?
Googlade lite... när denna ovan kraftiga omvandlare dök upp
Troligen ju kraftigare dess sämre sinusvåg.
Ang min CPAP, så matar visas omvandlare, nätdelen till CPAP:ens 230 AC - 24 V DC omvandlare. Kanske därför den överlever med Biltemas spänningsomvandlare.
Har inte kollat vågformen med oscilloscope.
Jo, jag förstår detta med modifierad sinusvåg.
Men du kanske har exempel på nåt användbart?
Googlade lite... när denna ovan kraftiga omvandlare dök upp
Troligen ju kraftigare dess sämre sinusvåg.
Ang min CPAP, så matar visas omvandlare, nätdelen till CPAP:ens 230 AC - 24 V DC omvandlare. Kanske därför den överlever med Biltemas spänningsomvandlare.
Har inte kollat vågformen med oscilloscope.
Medlem
· Blekinge
· 10 273 inlägg
Dator går på 12 eller 19 V med omvandlare eller 230/ till rätt spänningH Hybro skrev:
Dammsugare går på 12 V
Kyl går på gasol/12V/230V
Antingen står man på en ställplats och kopplar in 230 om det finns
Antingen fricampar man och har solceller som laddar eller ett elverk med ren sinusvåg
Så inga problem som inte är av större vikt
Hej HybroH Hybro skrev:Tack för lyckönskningarna😋
Jo, jag förstår detta med modifierad sinusvåg.
Men du kanske har exempel på nåt användbart?
Googlade lite... när denna ovan kraftiga omvandlare dök upp
Troligen ju kraftigare dess sämre sinusvåg.
Ang min CPAP, så matar visas omvandlare, nätdelen till CPAP:ens 230 AC - 24 V DC omvandlare. Kanske därför den överlever med Biltemas spänningsomvandlare.
Har inte kollat vågformen med oscilloscope.
Jag har löst det genom att välja ett fabrikat (Victron) som jag känner till, som bland annat har sinusform, startkapacitet och Bluetooth-kommunikation. Men det är inte billigt.
Rimligen så borde nätdelar klara fyrkantsvåg eftersom ingångsspänningen vanligtvis likriktas i en gretzbrygga. Men det kan vara så att det t.ex.även finns EMC-filter på ingången som inte tål höga energinivåer.
Medlem
· Blekinge
· 10 273 inlägg
Det finns sidor upp och ner med lösningar för husbils/camperfolket. Oftast klarar man sig på ett 95 Ah AGM eller litiumbatteri mellan landströmstillfällen.H Hybro skrev:
Det finns inte många som använder dammsugare i dessa kretsar. Kylskåp finns som drivs av 12 V / 230 / gas, vad som finns. Moderna kompressorkylskåp dock bara elektriskt och det suger.
Medlem
· Blekinge
· 10 273 inlägg
Det kan fungera bra men om man vill ha med sig Thermomix, espressomaskinen och aircondition så blir det svårt. Men de flesta som bor på hjul är inte så korkade.J jonaserik skrev:
Det har hänt mig också, batteriladdare till borrmaskin som inte tålde modifierad fyrkant.M Martin Lundmark skrev:För ett knappt år sedan, var jag med när en spänningsomvandlare som liknar den på bild, kopplad till ett bilbatteri, skadade en nätdel till en elektronikutrustning. Orsaken verkar vara att spänningsomvandlaren levererade en 240 V växelspänning som inte var sinusformad utan ”kvasifyrkant". Något som nätdelen tydligen inte tålde utan det uppstod värme och rök.