F fribygg skrev:
Jag lägger mig inte i vad och vem du hyr ut din bostad till.
Det gör du väl. Du skriver ju att spetskraften 3000 MWh el skall produceras i bostäderna.
Och jag försöker förstå hur du tänker. (Det är inte lätt).
F fribygg skrev:
Att lösa effekttoppen med pellets eller fastbränsleeldning i bostäderna är troligtvis det billigaste.
Och nu skriver du det igen.

Ska vi i Sverige hyra ut delar av våra bostäder till några företag som då har ångmaskiner som anställda för 700 kr/timmen eldar och producerar el ifrån.

Varför skall detta ske i bostäderna?

Är det inte lämpligare att du har ångmaskinerna i egna lokaler.

Dessutom har du ett problem här att man får inte elda ved mer än några få timmar i veckan där jag bor.

Ditt förslag verkar tvärtom extremt dyrt.
F fribygg skrev:
Att på sikt övergå från fjärrvärme till kraftvärme är sannolikt det bästa för Sverige eftersom vi har gott om förnybart biobränsle.
Det är nog en fråga om pris i slutändan.
Jag frågade om manuella inslag. Det är dyrt i Sverige. Men får inte tappa bort den kostnaden.

Gasturbiner har fördelen att det är minimalt med manuella inslag i Sverige.
F fribygg skrev:
Biobränsle produceras normalt inte av timmer, att använda GROT eller bränsleved är betydligt mer ekonomiskt. Skogsforsk anger att produktionskostnaden för GROT år 2020 var under 140kr/MW
140 kr/MWh är bra pris. Hur är det med andra kostnader?
Annars skulle man kunna tänka sig att det här redan skulle ske. Dvs marknaden skulle bygga ångmaskinerna. Skulle ju ske om det var lönsamt.

G OMathson skrev:
Så skriver en klimatförnekare?
Ingen aning om fribygg är klimatförnekare. Läggar jag mig inte i heller.
 
Redigerat:
D daVinci skrev:
Det är nog en fråga om pris i slutändan.
Jag frågade om manuella inslag. Det är dyrt i Sverige. Men får inte tappa bort den kostnaden.
Då måste jag fråga hur mycket spetskraften producerad med gasturbiner och importerad fossilgas som du föreslår kostar, är den billigare?:
Att kostnaden för klimat och miljö är större med fossileldad spetskraft är större är väl oomtvistat?
 
F fribygg skrev:
Att lösa effekttoppen med pellets eller fastbränsleeldning i bostäderna är troligtvis det billigaste.
D daVinci skrev:
. Du skriver ju att spetskraften 3000 MW el skall produceras i bostäderna.
Nej, det har jag inte skrivit.
 
G OMathson skrev:
Och de stora norra delvis skattefinansierade elslukande projekten, varifrån ska den elen komma,
Marknaden ordnar elen om priset är tillräckligt. (Och om "demokratin" inte hindrar).
G OMathson skrev:
vem ska betala den nya överföringskapacitet, rätt stora investeringar?
SvK får in flaskhals-"skatt". Så det är inga problem.
G OMathson skrev:
Du skiver själv om komunalt motstånd, är du emot demokrati? Hellre ett nytt Barsebäck enligt mej.
Nog borde det väl vara markägarens sak att bestämma.

Men du kanske gillar demokratin som hindrar Barsebäck.
 
D daVinci skrev:
Marknaden ordnar elen om priset är tillräckligt. (Och om "demokratin" inte hindrar).
Mm, så du vill att elen/priset ska bli typ som knark för en tung missbrukare? , d.v.s. att människan inte "klarar" sig utan den, och därför ska lägga "all" sin inkomst på el för att överleva" vintrarna.

Och samtidigt inte ha ett regelverk som styr vinsterna för bolagen, så att dom tar 50 kr/kWh och vi betalar det (för att inte frysa ihjäl), så påvisar marknaden att priset är korrekt prissatt 🙄

Demokrati handlar också mycket om att HELA Sverige ska kunna ha råd att ha 18-20 grader inomhus på vintern. Och jag har aldrig förstått varför en del människor uppriktigt tror att "marknaden" kan styra sig själv på alla former av produkter., det är ett bra exempel på utopi.
 
K karlmb skrev:
Klart den har. Instängd vattenkraft i sydnorge gick förut via SE3 o 4. Hur många ggr ska det behöva upprepas?
Eller retas du bara?
Innan corona och nordsjölänken så var priserna ganska lika.
Nu efter nordsjölänken är priserna ganska lika.

Hur ser man då att kabeln leder till att priserna är ganska lika?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Sett nyliga artklar om att vindkraftsindustrin går back med miljarder, detta trots att de hållits under armarna med div subventioner under lång tid.

Frågan är vad detta får för konsekvenser för vår elförsörning framöver, och elpriserna.

En artikel i högen, bara googla vidare.
[länk]
Några nämnvärda subventioner är det inte. De så kallade certifikaten har varit nära 0 i flera år. Pratat om subventioner är på slagordsnivå.

Orsaken till förluster är de höga elpriserna. (Dvs i grunden horder av trasiga kärnreaktorer i Frankrike som drivit upp elpriserna i Europa till svindlande nivåer).

Vindkraftparkerna försöker hedga sin produktion precis som många råvaru och energiproducenter. (Vattenfall inkluderat). De gör det genom fastprisavtal. En egenskap hos dessa är krav på garanterad mängd energi levererad. Det innebär att när vindkraftparken inte kan producera tillräckligt själv måste de köpa el för leverans. Och när elpriserna rakar i höjden så går dom back på det.

Inget konstigt eller oväntat, då fastprisavtalen tecknas över många år och för läge sedan när elpriserna var lägre.

Går nu elpriserna mot mer normala nivåer så återfår vindkraftsparkerna lönsamheten igen.

Alla som baserar sig på fakta kommer nu förstå hur det hänger ihop.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Dessutom har du ett problem här att man får inte elda ved mer än några få timmar i veckan där jag bor.
Jag anser nog att det är DU som har ett problem isåfall, jag uppmanar dig inte att flytta utan rekomenderar att du skaffar dig en lämplig eldstad som kan och får eldas årets alla timmar på platsen där du är bosatt. Är det inte möjligt bör du nog överväga en anslutning till fjärrvärmenätet.

Normalt får man elda precis så mycket man behöver för bostadens uppvärmning.Trivseleldning innom tättbebyggt område kan däremot vara reglerat och begränsat till ett fåtal timmar.
Om man inte kan, vill eller får elda ved skulle jag rekommendera en pelletskamin för bostadens uppvärmning när värmepumpen inte räcker till eller under topplasttimmarna då den elbaserade uppvärmning kan tyckas för dyr.
 
Så vindkraftparkerna går back, för att elpriset är för högt...
Mekanismen du beskriver stämmer säkert, men någonstans här ligger ju också grundproblemet med slumpkraft som bara producerar egen energi när priset är lågt
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J jawen skrev:
Mm, så du vill att elen/priset ska bli typ som knark för en tung missbrukare?
Ser ju inte att andra saker marknaden gör billiga blir som knark.
Uttalar du dig baserat på personliga erfarenheter?
J jawen skrev:
d.v.s. att människan inte "klarar" sig utan den, och därför ska lägga "all" sin inkomst på el för att överleva" vintrarna.
Kapitalism gör saker billigare för att man tjänar på det. Då kan vi lägga mindre och mindre av vår inkomst på det som blir billigare.

T ex var mobiltelefoner svindyra förr. Och har nu blivit billigare och bättre. Men det har inte lett till att folk använder hela lönen på det.

Låter som din informationskälla är någon pamflett som KPML(r) delade ut, utanför systembolaget på 70-talet. Dom hade snarlika föreställningar.
J jawen skrev:
Och samtidigt inte ha ett regelverk som styr vinsterna för bolagen, så att dom tar 50 kr/kWh och vi betalar det (för att inte frysa ihjäl), så påvisar marknaden att priset är korrekt prissatt 🙄
Alla borde kunna förstå att den som tar 50 kr/kWh inte får sälja något när konkurrenterna tar 35 öre/kWh.
Och när man inte får sälja går man i konkurs och ägarna förlorar allt.

Vad kommer det sig att någon tror att ägare skulle vilja förlora allt?
Men en del tror det. Jag ser den här typen av föreställningar då och då.

J jawen skrev:
Demokrati handlar också mycket om att HELA Sverige ska kunna ha råd att ha 18-20 grader inomhus på vintern.
Nej. Demokrati har exakt inget med det att göra.
J jawen skrev:
Och jag har aldrig förstått varför en del människor uppriktigt tror att "marknaden" kan styra sig själv på alla former av produkter., det är ett bra exempel på utopi.
Nej, en fri marknad styrs inte av någon. Det är det som gör den effektiv.
Då levererar producenterna till kunderna och det är kunderna som avgör vem som får leverera. Kunderna bestämmer.

Och det är väl att det är kunderna som bestämmer så du har problem med. Eller hur? Då bestämmer ju folket, och det brukar de med dina preferenser inte tolerera.

Med en fri marknad får vi lägsta möjliga elpris.
Det är bara de företag som kan leverera det som får leverera och överlever. Alla som vill ha lågt elpris borde agera/rösta för en minimal stat.
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag anser nog att det är DU som har ett problem isåfall,
Helt klart är att jag ser konsekvenserna av det du skriver som synnerligen problematiska.
Därav att jag tvivlar på att du menar det du skriver. Alterntivt inte förstår konsekvenserna.
F fribygg skrev:
jag uppmanar dig inte att flytta utan rekomenderar att du skaffar dig en lämplig eldstad som kan och får eldas årets alla timmar på platsen där du är bosatt.
Varför skulle jag göra det?
Jag kommer inte elda iden.
Frågan var hur man skulle lösa 3000 MWh el.

Och din lösning med att något företag skulle hyra in sig i min bostad och elda en ångmaskin med ved, är ju något av det mer bisarra. Dock visst underhållningsvärde.
F fribygg skrev:
Är det inte möjligt bör du nog överväga en anslutning till fjärrvärmenätet.
Finns inte på gatan där jag bor.
F fribygg skrev:
Normalt får man elda precis så mycket man behöver för bostadens uppvärmning.Trivseleldning innom tättbebyggt område kan däremot vara reglerat och begränsat till ett fåtal timmar.
Om man inte kan, vill eller får elda ved skulle jag rekommendera en pelletskamin för bostadens uppvärmning när värmepumpen inte räcker till eller under topplasttimmarna då den elbaserade uppvärmning kan tyckas för dyr.
Nja, så här skriver naturvårdsverket.
Småskalig vedeldning bidrar till utsläpp av luftföroreningar som är skadliga för både människors hälsa och för miljön. För att minska utsläppen går det antingen att byta uppvärmningsteknik för fastigheten eller att elda på ett sätt som gör att utsläppen blir så små som möjligt.
Utsläppen från vedeldning sker ofta i tätorter i direkt anslutning till boendemiljön. Det gör att även i de fall när de enskilda utsläppen är relativt små, kan exponeringen bli hög.
Det är inte alls rekommendabelt. Och kommunen kan totalförbjuda allt annat än just trivseleldning om grannarna störs.

Det du får göra är att ha din vedeldade ångmaskin ute i obygden och hoppas att ingen kan visa att dom störs av vedeldningen. En stor anläggning har dessutom bättre möjligheter att rena röken.
 
D daVinci skrev:
Det du får göra är att ha din vedeldade ångmaskin ute i obygden och hoppas att ingen kan visa att dom störs av vedeldningen.
Om du tar och nyktrar till och slutar fantisera ihop berättelser om ångmaskiner och dess personalkostnader ska jag kanske ta mig tid att läsa och besvara dina inlägg nån annan dag.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så vindkraftparkerna går back, för att elpriset är för högt...
Mekanismen du beskriver stämmer säkert, men någonstans här ligger ju också grundproblemet med slumpkraft som bara producerar egen energi när priset är lågt
Går jag tillbaka till 29 Jan kl 16 så producerade:
* vindkraften 8355 MW
* Kärnkraften (som referens) 6375 MW

Och då var priset över 100 öre/kWh i SE3 och SE4.

Ser inte att det du påstår stämmer.
 
A ajn82 skrev:
Så vindkraftparkerna går back, för att elpriset är för högt...
Mekanismen du beskriver stämmer säkert, men någonstans här ligger ju också grundproblemet med slumpkraft som bara producerar egen energi när priset är lågt
Det har väl kanske gamblats lite med hur stor andel av sin produktion som man lovat bort. Markbygden Ett hade väl PPA på motsvarande hälften av produktionen, och om det då blir olyckliga tillfällen när de måste täcka upp en fast inkomst med dyra spotprisinköp, samtidigt som de inte får så mycket för sin övriga produktion blir det lätt ett hål i kassan.

(Att man vill sälja mer på PPA är förstås för att lättare få investerare.)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Går jag tillbaka till 29 Jan kl 16 så producerade:
* vindkraften 8355 MW
* Kärnkraften (som referens) 6375 MW

Och då var priset över 100 öre/kWh i SE3 och SE4.

Ser inte att det du påstår stämmer.
Men ändå så går de i konkurs...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.