P
H Harald Blåtumme skrev:
[…] så har väl även elskatten ökats helt nyligen.
Ja, elskatten indexuppräknades vid årsskiftet (pga inflation). Regeringen satt tyst och tittade på.
 
P
P paralun skrev:
Jo VD Karl XII-Josefsson fick sparken eller som det heter "avgå i förtid" men med en gyllene fallskärm.
[länk]
Och styrelsen? Beviljades den ansvarsfrihet av bolagsstämman?
 
P
D Daniel 109 skrev:
Så är det med alla punktskatter. Jag förutsätter att man är medveten om det när nivån sätts.
Det är kanske ett smula optimistiskt antagande.
 
P pmd skrev:
Ja, elskatten indexuppräknades vid årsskiftet (pga inflation). Regeringen satt tyst och tittade på.
Regeringen och riksdagens ledamöter har så hög lön att det inte påverkar dom ett dugg med lite indexuppräkning.
Dom skiter väl i dig och mig.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Att lösa effekttoppen med pellets eller fastbränsleeldning i bostäderna är troligtvis det billigaste.
Vedeldning är trevligt med hög mysfaktor, men det är ganska arbetsintensivt för den som inte har en pelletpanna med automatisk matning. För oss andra som har braskaminer och vedspisar (vi har två av de förra och en vedspis) tar det ganska mycket tid att fylla på brasorna för att hålla huset varmt. Framförallt så brinner de olika brasorna olika fort (av naturliga skäl (olika stora eldstäder)). Det gör att påfyllnaden av bränsle inte är synkroniserad och det blir därmed mer ställtid.

Vi kan få varmare i huset lättare genom att elda i eldstäderna än genom att köra LLVParna, men vi gör det bara när LLVParna har låg värmefaktor, dvs när det är ganska kallt ute, både av ekonomiska skäl och av bekvämlighetsskäl.

Helst skulle jag vilja ha råd att använda vår bekymmersfria direktverkande elvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Sett nyliga artklar om att vindkraftsindustrin går back med miljarder, detta trots att de hållits under armarna med div subventioner under lång tid.

Frågan är vad detta får för konsekvenser för vår elförsörning framöver, och elpriserna.

En artikel i högen, bara googla vidare.
[länk]
Det påverkar förstås viljan att bygga mer vindkraft, inte minst för att risknivån (och därmed avkastningskraven) troligen upplevs annorlunda nu än för några år sedan.

Däremot tror jag inte att det påverkar leverans från existerande parker annat än temporärt. Om ett vindkraftbolag skulle gå i konkurs så har vindkraftverken fortfarande ett värde, och en konkursförvaltare är förstås förpliktigad att försöka skrapa ihop så mycket pengar det går till fordringsägarna. Någon kommer rimligtvis att köpa parken och driva den vidare - frågan är bara vad köparen får betala.

Men sammantaget minskar det troligen chansen att kunna leverera tillräckligt med el för att täcka all nyetablering i norr.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
G Ganescha skrev:
Men hur blir det nu då med effektavgiften?
Ja, hur ska man förhålla sig till en sådan? Jag kanske måste installera ett AI-styrt mätsystem som håller reda på mitt effektutnyttjande och ser till att jag inte rostar bröd samtidigt som jag laddar bilen?
 
Vore intressant med en fördjupning i kalkylerna bakom några av de större projekten norrut, tänker främst på Hybrit. Varifrån ska man få dessa mängder med vätgas? Är det via den vanliga källan naturgas eller tror man på allvar att man ska ordna detta från el? Varifrån hämtas i så fall denna el? Måste finnas trovärdiga kalkyler på detta men har inte hittat några tyvärr. Kanske någon är bättre än vad jag är på att leta, upplys mig gärna.
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
En artikel i högen, bara googla vidare.
[länk]
Intressant, men artikeln förklarade dåligt varför renodlingen påverkas så pass negativt av vindkraftverk att den behöver bidrag för att kunna fortsätta.
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Vore intressant med en fördjupning i kalkylerna bakom några av de större projekten norrut, tänker främst på Hybrit. Varifrån ska man få dessa mängder med vätgas? Är det via den vanliga källan naturgas eller tror man på allvar att man ska ordna detta från el? Varifrån hämtas i så fall denna el? Måste finnas trovärdiga kalkyler på detta men har inte hittat några tyvärr. Kanske någon är bättre än vad jag är på att leta, upplys mig gärna.
Allt jag har hört om hybrit är att det bygger på spjälkning av vatten till väte och syre. Med elektricitet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Allt jag har hört om hybrit är att det bygger på spjälkning av vatten till väte och syre. Med elektricitet.
Absoluta merparten av all vätgas som produceras globalt sker med naturgas som råvara. Extremt liten andel produceras via elektrolys.
 
P pmd skrev:
Intressant, men artikeln förklarade dåligt varför renodlingen påverkas så pass negativt av vindkraftverk att den behöver bidrag för att kunna fortsätta.
Den går nog dåligt oavsett är min tolkning, men de har lånat ut mark för vindkraft mot ersättning, och när de pengarna inte kommer in går ekonomin inte ihop
 
  • Gilla
krfsm
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Absoluta merparten av all vätgas som produceras globalt sker med naturgas som råvara. Extremt liten andel produceras via elektrolys.
Vi har knappast nån fossilgas i norra Sverige och får nog inse att tankarna på "det gröna stålet" i Norrbotten är ett luftslott.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Pilotlagret för vätgas lagrar 100 MWh och beräknas kosta 250 MSEK inklusive testdrift i två år enligt en artikel i NyTeknik från 2022. Det går åt 1 kubikmeter för att lagra 1 MWh och trycket är max 250 bar.

Ett fullskaligt lager bedömdes bli 1000 gånger större och lagra 100 GWh som skulle förse ett stålverk med vätgas i 4-5 dagar. Volymen skulle då bli 100 000 till 120 000 kubikmeter. Någon kostnadsuppskattning för ett fullskaligt lager hade inte gjorts 2022.

Storskaliga politiskt styrda industriprojekt brukar oftast gå åt H-E. Sannolikheten för att detta är ytterligare en grön bubbla är stor.

Edit: länken https://www.nyteknik.se/nyheter/nya...gang-vatgasen-trycksatt-och-nedpumpad/1629918
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.