P pette skrev:
Jag tror de flesta som har en avbetald bil och små omkostnader vill ha lika mycket betalt per timme som de som har lån. Däremot är det nog många som tvingas debitera högre på grund av stora lån och höga omkostnader. Man ser sig omkring och debiterar det man tycker sig ha rätt till/förtjänar.Många hantverkare har inte fasta taxor utan reglerar efter kunden och jobbet. Jag tillämpar lägre taxa mot privatpersoner, dels faktiskt för att det blir så stora kostnader för de enskilda. Har på jobbet nu exempelvis påslag på 8% på material på mina rabatterade priser. Har faktiskt inte hört om någon som lagt på mindre. Ogillar starkt ahlsell-faktureringen som man hör om här på forumet. Skriv då hellre 50% påslag från början och redovisa den korrekta fakturan.

Många företag ratar helt att jobba mot privatare. Det är för mycket strul. Som flera skrivit i tråden tidigare så är man under konstant granskning ”på sitt eget kontor”. Konsumentköplagen är något helt annat rättsligt än utförandeentreprenader /totalare åt tex företag.

Min erfarenhet att jobba mot privatpersoner är att det är lite antingen eller. Antingen (och absolut oftast) är de kanonbra, eller så är de det motsatta och går inte att få nöjda./
Skillnaden mellan företagaren som väljer att ha långsiktiga stora lån och företagaren som väljer att köpa efter sin egna köpkraft utan lån är att den som inte har lån står med mycket lägre risker och kan ta mindre betalt men ändå har mer pengar över.
Där arbetar jag för en bra arbetsgivare, han äger allt och har noll kr i lån, annars hade vi nog inte funnits alls idag. Allt betals av direkt vare sig det handlar om ett par handskar eller en maskin för en miljon. Spara helt enkelt och investera därefter.

Du har dock rätt att jobba mot privatpersoner kan vara pest eller kolera.
Min elektriker berättade att han hade bara lämnat ett ställe då privatpersonen bara var jobbig och ändrade allt hela tiden.
Medan han hos mig bara fick veta vad jag ville och sen fick jobba ostört och effektivt och med en så låg timdebitering är jag skitnöjd =) Inget myglande alls utan jobbade på hela tiden.
 
R Rkarlsson skrev:
Skillnaden mellan företagaren som väljer att ha långsiktiga stora lån och företagaren som väljer att köpa efter sin egna köpkraft utan lån är att den som inte har lån står med mycket lägre risker och kan ta mindre betalt men ändå har mer pengar över.
Där arbetar jag för en bra arbetsgivare, han äger allt och har noll kr i lån, annars hade vi nog inte funnits alls idag. Allt betals av direkt vare sig det handlar om ett par handskar eller en maskin för en miljon. Spara helt enkelt och investera därefter.

Du har dock rätt att jobba mot privatpersoner kan vara pest eller kolera.
Min elektriker berättade att han hade bara lämnat ett ställe då privatpersonen bara var jobbig och ändrade allt hela tiden.
Medan han hos mig bara fick veta vad jag ville och sen fick jobba ostört och effektivt och med en så låg timdebitering är jag skitnöjd =) Inget myglande alls utan jobbade på hela tiden.
Nej. Det är klart att det inverkar. Byggföretagen går igenom ett litet stålbad nu när nyproduktionen i princip ligger nere. De som sitter med stora lån och höga omkostnader har det tufft nu.

Men skulle säga att alla företag idag ser sig ju omkring och avväger. Din elektriker kanske är billig och det gör att han har fullspäckat med jobb nära hemmet och spar pengar och tid den vägen.

Om vi vänder på det och leker att vi har en jurist som har bott hemma under studierna och fått stöd av mamma och pappa och därav sluppit studielån. Han har sitt kontor i mammas källaren nu och väldigt låg omkostnad. Vad debiterar han tror du? 400 spänn i timmen?
 
P pette skrev:
Nej. Det är klart att det inverkar. Byggföretagen går igenom ett litet stålbad nu när nyproduktionen i princip ligger nere. De som sitter med stora lån och höga omkostnader har det tufft nu.

Men skulle säga att alla företag idag ser sig ju omkring och avväger. Din elektriker kanske är billig och det gör att han har fullspäckat med jobb nära hemmet och spar pengar och tid den vägen.

Om vi vänder på det och leker att vi har en jurist som har bott hemma under studierna och fått stöd av mamma och pappa och därav sluppit studielån. Han har sitt kontor i mammas källaren nu och väldigt låg omkostnad. Vad debiterar han tror du? 400 spänn i timmen?
Jurister/ advokater etc. Där har du en yrkesgrupp som skulle behöva tuktas. De jobbar utan insyn och rapporterar själv sin arbetstid. Där förekommer det nog däremot en del luft vid debitering generellt skulle jag tro…
 
4774
Jag behövde inte betala överhuvudtaget till den Vvs hantverkare som jag anlitade för genomgång av ctc systemet och det var då både akut samt fredagem. Inte heller till låssmed när maken låste mig ute 😄. Exakt varför ingen av dem ville få betalt vet jag dock inte
 
P pette skrev:
Nej. Det är klart att det inverkar. Byggföretagen går igenom ett litet stålbad nu när nyproduktionen i princip ligger nere. De som sitter med stora lån och höga omkostnader har det tufft nu.

Men skulle säga att alla företag idag ser sig ju omkring och avväger. Din elektriker kanske är billig och det gör att han har fullspäckat med jobb nära hemmet och spar pengar och tid den vägen.

Om vi vänder på det och leker att vi har en jurist som har bott hemma under studierna och fått stöd av mamma och pappa och därav sluppit studielån. Han har sitt kontor i mammas källaren nu och väldigt låg omkostnad. Vad debiterar han tror du? 400 spänn i timmen?
Jurist är väl ett av de yrkena som kan ta ohyggligt mycket pengar och suga ur stat och kommuner extrema pengar.
Jämför utbildningen, vvs 1 år, elektriker 1,5? jurist 4,5 år. Ändå var inte snittlönen extremt högt för jurister tycker jag kontra utbildningen.

Ett annat yrke som är ännu värre. Ingen utbildning, du kan ha jobbat på macken med att sälja korv. Ha noll kunskap och vara korrupt och plocka ut 80 före skatt. Det heter kommunalråd :p Gör du fel så kan du ändå få vara kvar på jobbet och plocka ut din lön utan att få reprimander.
 
R
R Rkarlsson skrev:
Jämför utbildningen, vvs 1 år, elektriker 1,5? jurist 4,5 år. Ändå var inte snittlönen extremt högt för jurister tycker jag kontra utbildningen.
Har du några fakta om att man blir en VVS- montör (rörläggare) med 1års utbildning eller en Elektriker men 1.5 års utbildning? Eller är detta dina åsikter bara..
 
Bjor Bjor skrev:
Dom som har lån är mindre produktiva?
Jag har lån och har 2 jobb, ett heltid och ett deltid. Så jag är mindre produktiva än en med högre lön
R Rejäl skrev:
Har du några fakta om att man blir en VVS- montör (rörläggare) med 1års utbildning eller en Elektriker men 1.5 års utbildning? Eller är detta dina åsikter bara..
Hur lång utbildning krävs då? Måste man utbilda sig alls efter gymnasiet? Att gå som lärling kan knappast räknas, då har man ju lön.
 
R
M MartinP666 skrev:
Hur lång utbildning krävs då? Måste man utbilda sig alls efter gymnasiet? Att gå som lärling kan knappast räknas, då har man ju lön.
Har inte fördjupat mig i det, men det lät som kort tid att bli auktoriserad Elektriker samt VVS montör, det var han som påstod och jag undrade om han hade någon fakta om detta.


För att bli snickare (yrkesbevis som träarbetare) så är kortaste tiden 4år
 
R Rejäl skrev:
Har inte fördjupat mig i det, men det lät som kort tid att bli auktoriserad Elektriker samt VVS montör, det var han som påstod och jag undrade om han hade någon fakta om detta.


För att bli snickare (yrkesbevis som träarbetare) så är kortaste tiden 4år
Kortaste tiden hur då? På gymnasiet, lärling, högskola?
 
R
M MartinP666 skrev:
Kortaste tiden hur då? På gymnasiet, lärling, högskola?
Du får läsa på.. om du tror att tiden är kortare så kom med fakta😉
 
R Rejäl skrev:
Du får läsa på.. om du tror att tiden är kortare så kom med fakta😉
Kortare än vad? Jag påstår ingenting, jag frågar vad du menar eftersom du kommer med vaga påståenden utan någon som helst fakta att visa på.
 
R
M MartinP666 skrev:
Kortare än vad? Jag påstår ingenting, jag frågar vad du menar eftersom du kommer med vaga påståenden utan någon som helst fakta att visa på.
Återigen det var inte jag som kom med dom påståendena utan frågade om dom stämde..
 
R Rejäl skrev:
Återigen det var inte jag som kom med dom påståendena utan frågade om dom stämde..
Vilka påståenden menar du då? Jag har som sagt inte påstått någonting. Du skrev däremot:

"För att bli snickare (yrkesbevis som träarbetare) så är kortaste tiden 4år".

Så då undrar jag vad de fyra åren i så fall ska bestå av?
 
R
M MartinP666 skrev:
Vilka påståenden menar du då? Jag har som sagt inte påstått någonting. Du skrev däremot:

"För att bli snickare (yrkesbevis som träarbetare) så är kortaste tiden 4år".

Så då undrar jag vad de fyra åren i så fall ska bestå av?
Det får du själv googla upp..

Jag svarade en i tråden som påstod att:

”Jämför utbildningen, vvs 1 år, elektriker 1,5? jurist 4,5 år. Ändå var inte snittlönen extremt högt för jurister tycker jag kontra utbildningen.”

Vilket jag tvivlar på stämmer..
 
R Rejäl skrev:
Det får du själv googla upp..

Jag svarade en i tråden som påstod att:

”Jämför utbildningen, vvs 1 år, elektriker 1,5? jurist 4,5 år. Ändå var inte snittlönen extremt högt för jurister tycker jag kontra utbildningen.”

Vilket jag tvivlar på stämmer..
Och du påstår att det tar fyra år att bli snickare, så visa det med fakta då?

Att bli VVS-montör tar tydligen noll år av obetald eftergymnasial tid, inte ett år. Så du har rätt i att siffrorna inte stämde, men inte på det håll du antydde.

Källa:
https://www.framtid.se/yrke/vvs-montor
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.