B bjorn.abelsson skrev:
Att en liten bråkdel av Sveriges elanvändning kommer från fossilbaserad el ser jag inte heller som kontroversiellt. Men redan 2611 timmar tycker jag vore alldeles för mycket, och om nästan hela maxeffekten skulle tillgodoses med fossilbaserad el (om va lade ner resterande kärnreaktorer och hela vattenkraften) vore det förstås totalt orimligt.

Sveriges elproduktion är till 95 procent fossilfri. De få procent som inte är fossilfria är plast som förbränns i kommunala kraftvärmeverk. Visst borde vi kunna återvinna ännu mer plast. men det är knappast den högst prioriterade åtgärden för att minska vår klimatpåverkan.

Förutom den lilla mängd koldioxid som vår egen elproduktion orsakar, så importerar vi några få TWh fossilbaserad el från Tyskland och Danmark. Men i gengäld exporterar vi mångdubbelt mer fossilfri el, som ersätter fossilbaserad el i importländerna. Så sammantaget så ger svensk export och import av el minskad klimatpåverkan.
Jo nu beskriver du ett nuläge och det är ju mot framtiden vi måste blicka.
Ska vi Sverige samt EU ha en stor elintensiv industri? Eller ska vi flytta hela rasket till Kina, Indien etc?
Ska vi ha vår välfärd kvar och varifrån kommer skatteinkomsterna om vi inte har någon industri kvar?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
G
B bjorn.abelsson skrev:
Det går bra att stänga av värmen de timmar under dygnet som priset är högst. Man kan värma vattnet och ladda elbilen under natten. Så visst kan man göra en hel del för att jämna ut sin elanvändning och styra till timmar med lågt pris. Under 2023 minskade elanvändningen under de mest belastade timmarna med 10 procent. Det påverkar elpriset även för den som inte minskar eller flyttar sin elanvändning.
Stänga av värmepump när redan temperaturen sjunker inomhus, jatackar jag. De va ju en bra ide...
 
  • Gilla
  • Haha
paralun och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Stänga av värmepump när redan temperaturen sjunker inomhus, jatackar jag. De va ju en bra ide...
Parodi
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja vad är det för dumheter, ska jag stänga av LLVP ett par TIMMAR med nerkylning av hemmet för att sen låta den gå och för att sen värma upp det huset har tappat i värme? 😂 HUR kan det bli bättre? Pumpen kommer ju få jobba hårt för att få upp huset i grader igen. Inte ens chans att det skulle bli effektivt.
Har man bytt till värmepump har man redan gjort en viktig åtgärd för att minska sina elkostnader. Men om man stänger av värmen när man kliver upp (automatiskt, förstås) så klarar sig huset rätt bra på den värme som alstras när man kokar sitt kaffe, rostar sitt bröd, duschar varmt eller vad man nu sysslar med på morgonen. Sedan kan det få vara någon grad kallare tills familjen kommer hem igen på kvällen, och även då kan man sänka värmeeffekten så länge spis, teve, datorer, dammsugare och annat alstrar värme. Under natten kan också temperaturen få vara något lägre än vad man vill ha under de timmar på dagtid som man är hemma.

Sedan beror det på vilka vanor man har. Är man hemma hela dagen blir situationen en annan. Har man ett hus med bra isolering och värmekapacitet klarar man längre avstängningar. Har man direktverkande elvärme i ett dåligt isolerat trähus blir det förstås kallt fort.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Att en liten bråkdel av Sveriges elanvändning kommer från fossilbaserad el ser jag inte heller som kontroversiellt. Men redan 2611 timmar tycker jag vore alldeles för mycket, och om nästan hela maxeffekten skulle tillgodoses med fossilbaserad el (om va lade ner resterande kärnreaktorer och hela vattenkraften) vore det förstås totalt orimligt.

Sveriges elproduktion är till 95 procent fossilfri. De få procent som inte är fossilfria är plast som förbränns i kommunala kraftvärmeverk. Visst borde vi kunna återvinna ännu mer plast. men det är knappast den högst prioriterade åtgärden för att minska vår klimatpåverkan.

Förutom den lilla mängd koldioxid som vår egen elproduktion orsakar, så importerar vi några få TWh fossilbaserad el från Tyskland och Danmark. Men i gengäld exporterar vi mångdubbelt mer fossilfri el, som ersätter fossilbaserad el i importländerna. Så sammantaget så ger svensk export och import av el minskad klimatpåverkan.
Jag stängde tydligen av hjärnan när jag räknade. Det jag menade var att om det krävs en hög effekt under kort tid (inte 2600h) så är det inget problem att tala om. Nu gjorde jag bort mig med siffrorna så att det blev helt fel. Men det var min tänkta poäng.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
För den ovillige är allt omöjligt. Gör som du vill, men bespara oss gnäll om höga elpriser om du inte har gjort åtminstone de enklaste åtgärderna för att minska dina elkostnader. Svenska folket totalt har under 2023 minskat elanvändningen med 10 procent under de dyraste timmarna. Var tacksam för det; det ger även dig billigare el.
Och till vilket pris?
Z Zodde skrev:
Ja va dumt, jag som inte ens HAR elbil, hur kan jag då ladda ekonomiskt…???🤣🤣🤣

Eller bjorn bara exempel på hur man kan styra sin konsumtion…?🤔
Allt passar självklart inte alla men jag är säker på att alla kan göra nån form av anpassning.

Vill man inte förstå det så gör man det inte heller…
Dom som kan göra en anpassning, sänka värmen 1-2 grader t ex har nog gjort det sen länge sedan, lika så elbil, nog väldigt få som laddar dag tid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Har man bytt till värmepump har man redan gjort en viktig åtgärd för att minska sina elkostnader. Men om man stänger av värmen när man kliver upp (automatiskt, förstås) så klarar sig huset rätt bra på den värme som alstras när man kokar sitt kaffe, rostar sitt bröd, duschar varmt eller vad man nu sysslar med på morgonen. Sedan kan det få vara någon grad kallare tills familjen kommer hem igen på kvällen, och även då kan man sänka värmeeffekten så länge spis, teve, datorer, dammsugare och annat alstrar värme. Under natten kan också temperaturen få vara något lägre än vad man vill ha under de timmar på dagtid som man är hemma.

Sedan beror det på vilka vanor man har. Är man hemma hela dagen blir situationen en annan. Har man ett hus med bra isolering och värmekapacitet klarar man längre avstängningar. Har man direktverkande elvärme i ett dåligt isolerat trähus blir det förstås kallt fort.
Nej, hela huset klarar inte alls av att stänga av pumpen ett par timmar, i rummet den sitter i absolut men ej hela huset. Den kommer gå mycket energi för att värma upp dom rum som ligger längst bort, många gånger sovrum, vinsten med allt annat du ska göra under den tiden kommer ätas upp.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Har man bytt till värmepump har man redan gjort en viktig åtgärd för att minska sina elkostnader. Men om man stänger av värmen när man kliver upp (automatiskt, förstås) så klarar sig huset rätt bra på den värme som alstras när man kokar sitt kaffe, rostar sitt bröd, duschar varmt eller vad man nu sysslar med på morgonen. Sedan kan det få vara någon grad kallare tills familjen kommer hem igen på kvällen, och även då kan man sänka värmeeffekten så länge spis, teve, datorer, dammsugare och annat alstrar värme. Under natten kan också temperaturen få vara något lägre än vad man vill ha under de timmar på dagtid som man är hemma.

Sedan beror det på vilka vanor man har. Är man hemma hela dagen blir situationen en annan. Har man ett hus med bra isolering och värmekapacitet klarar man längre avstängningar. Har man direktverkande elvärme i ett dåligt isolerat trähus blir det förstås kallt fort.
Dom där fantasierna att hålla värmen med en brödrost gäller säkert för ett passivhus när vi har mildvinter anno 2018. Verkligheten är ofta en annan. Människor kan ju få för sig att detta funkar för alla så antyd inte att det är något för hela allmänheten.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
G
B bjorn.abelsson skrev:
Har man bytt till värmepump har man redan gjort en viktig åtgärd för att minska sina elkostnader. Men om man stänger av värmen när man kliver upp (automatiskt, förstås) så klarar sig huset rätt bra på den värme som alstras när man kokar sitt kaffe, rostar sitt bröd, duschar varmt eller vad man nu sysslar med på morgonen. Sedan kan det få vara någon grad kallare tills familjen kommer hem igen på kvällen, och även då kan man sänka värmeeffekten så länge spis, teve, datorer, dammsugare och annat alstrar värme. Under natten kan också temperaturen få vara något lägre än vad man vill ha under de timmar på dagtid som man är hemma.

Sedan beror det på vilka vanor man har. Är man hemma hela dagen blir situationen en annan. Har man ett hus med bra isolering och värmekapacitet klarar man längre avstängningar. Har man direktverkande elvärme i ett dåligt isolerat trähus blir det förstås kallt fort.
Du kanske inte är uppvuxen i ett äldre hus? Eller har/hade väldigt bra ekonomi.
Alla neddragningar har man redan gjort sen barnsben.
 
P paralun skrev:
Jo nu beskriver du ett nuläge och det är ju mot framtiden vi måste blicka.
Ska vi Sverige samt EU ha en stor elintensiv industri? Eller ska vi flytta hela rasket till Kina, Indien etc?
Ska vi ha vår välfärd kvar och varifrån kommer skatteinkomsterna om vi inte har någon industri kvar?
Vi har idag ett elöverskott på 30 TWh och elanvändningen minskar. En betydande del av den ökade elanvändning som förutses är dessutom av den arten att den kan anpassas till tillgången på el. Elbilar kan laddas när annan elanvändning är låg. Vätgas till framställning av fossilfritt stål kan också tillverkas intermittent, när det finns mycket el och är låga priser. Både vätgas och bilbatterier kan t.o.m. fungera så att de bidrar till effektbehovet under de timmar som elanvändningen är som högst. Det är därför inte sannolikt att det maximala effektbehovet kommer att öka lika mycket som behovet av elenergi.

De 3000 sista MW i vårt effektbehov behöver vi endast under några hundra timmar per år, utspridda under vinterhalvåret.. Det måste rimligen vara billigare att jämna ut effektanvändningen, energieffektivisera och energilagra för dessa få timmar än att bygga ut ny energiproduktion som endast behövs under dessa timmar. Jag upprepar att vi under 2023 minskade vår elanvändning under dessa högst belastade timmar med 10 procent, dvs ungefär 2500 MW.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Och till vilket pris?

Dom som kan göra en anpassning, sänka värmen 1-2 grader t ex har nog gjort det sen länge sedan, lika så elbil, nog väldigt få som laddar dag tid.
En klar majoritet laddar när de kommer hem för dagen.
Denna tråden, med intresserade, medvetna å planerande konsumenter är absolut inte representativ för befolkningen i allmänhet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jag stängde tydligen av hjärnan när jag räknade. Det jag menade var att om det krävs en hög effekt under kort tid (inte 2600h) så är det inget problem att tala om. Nu gjorde jag bort mig med siffrorna så att det blev helt fel. Men det var min tänkta poäng.
Oavsett den exakta siffran så behövde Danmark väldigt mycket fossil gas EFFEKT vid ganska många tillgällen, som tex i kväll. Några på ca 1000MW st. Ska Sverige gå samma väg?
 
P paralun skrev:
Jo men nu är ju poängen att EU's länder gemensamt ska bära bördan och bygga mer planerbar elproduktion där det behövs. Vi behöver övertydligt mer i SE4, Finland likaså, Polen har beslutat om flera kärnkraftsbyggen, Estland har kommit långt osv. Sen kan Tyskland och Danmark fortsätta sin omöjliga väg...
Att bygga ut lönsam elproduktion som ger exportinkomster har jag svårt att se som en "börda". Är vår export av järn och skog också en "börda"?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag stängde tydligen av hjärnan när jag räknade. Det jag menade var att om det krävs en hög effekt under kort tid (inte 2600h) så är det inget problem att tala om. Nu gjorde jag bort mig med siffrorna så att det blev helt fel. Men det var min tänkta poäng.
OK. Då är vi överens.
 
G Ganescha skrev:
Och till vilket pris?

Dom som kan göra en anpassning, sänka värmen 1-2 grader t ex har nog gjort det sen länge sedan, lika så elbil, nog väldigt få som laddar dag tid.
Många har redan gjort mycket - visst. Därför minskade effektbehovet under de mest belastade timmarna med 10 procent under 2023.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.