Mikael_L
G OMathson skrev:
Jo, enligt vissa är det inte kontroversiellt att nästa hela max behovet i effekt ska vara fossilt😠
Och vilka är "vissa"
Själv tror jag att det inte finns någon.
 
G
B bjorn.abelsson skrev:
"Nästan hela max behovet i effekt ska vara fossilt" är rätt överdrivet. Drygt hälften av elen i Tyskland kommer från kol och gas, inte "nästan hela". Och tittar vi på Sverige så är det förvisso sant att SE 3 och 4 importerar några MW från Tyskland och Danmark. Men samtidigt exporterar SE4 betydligt mer fossilfri el till Polen och Litauen. Så totalt bidrar Sveriges elhandel till minskad fossil elproduktion i norra Europa. Det kan knappast vara Sveriges ansvar att länder som Tyskland, Polen och Tjeckien använder fossila bränslen för att tillgodose sitt elbehov. Men genom att bygga ut ännu mer fossilfri elproduktion i Sverige, och öka överföringskapacíteten, kan vi ändå minska Europas fossilberoende ännu mer.
Ok, kanske inte "nästan hela" men hur mycket gav sol och vind i Danmark vid 18:00 idag, och då va det ändå inte så kallt? Sen har ju Danskarna ännu mer fjärrvärme per capita än vi, som kör fler vp på el i stället.
Nja, som du själv skriver, knappast Sveriges ansvar, ok, men samtidigt skriver du fler kablar, förstår inte riktigt, vi ska först och främst lägga ner kärnkraft för det är inte Sveriges ansvar, sen ska vi bygga mer sol och vind för att kunna exportera för att det ska vara mindre fossilt i tex Tjeckien? Det tycker inte jag.
Jag tycker det inte ska satsas för mycket pengar (våra på endera sättet) på kablar härs och tvärs, varje område/land bör ha en bra grundbas i egenproducerad fossilfri energi, sen ska det vara viss handel åt båda håll klart, win-win.
 
D Dayangel skrev:
Bortsett från uppvärmning då som man ogärna blir periodare på
Det går bra att stänga av värmen de timmar under dygnet som priset är högst. Man kan värma vattnet och ladda elbilen under natten. Så visst kan man göra en hel del för att jämna ut sin elanvändning och styra till timmar med lågt pris. Under 2023 minskade elanvändningen under de mest belastade timmarna med 10 procent. Det påverkar elpriset även för den som inte minskar eller flyttar sin elanvändning.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vilka är "vissa"
Själv tror jag att det inte finns någon.
Jag ser det inte som kontroversiellt. Om vi skulle ha ett system som klarade sig på sol, och vind 6149timmar om åter och gasturbiner behövde ta hand om den sista så skulle det vara utmärkt. Ett fullständigt orimligt utfall, men det är även det hypotetiska utfallet i frågan. Det som är av intresse är inte vilken effekt som behöver finnas, utan hur mycket den behöver nyttjas.
Jag blir inte upprörd över att Karlshamnsverket några gånger varit uppe på hög beredskap. Det är den nischen gas och olja lämpligen fyller.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ok, kanske inte "nästan hela" men hur mycket gav sol och vind i Danmark vid 18:00 idag, och då va det ändå inte så kallt? Sen har ju Danskarna ännu mer fjärrvärme per capita än vi, som kör fler vp på el i stället.
Nja, som du själv skriver, knappast Sveriges ansvar, ok, men samtidigt skriver du fler kablar, förstår inte riktigt, vi ska först och främst lägga ner kärnkraft för det är inte Sveriges ansvar, sen ska vi bygga mer sol och vind för att kunna exportera för att det ska vara mindre fossilt i tex Tjeckien? Det tycker inte jag.
Jag tycker det inte ska satsas för mycket pengar (våra på endera sättet) på kablar härs och tvärs, varje område/land bör ha en bra grundbas i egenproducerad fossilfri energi, sen ska det vara viss handel åt båda håll klart, win-win.
Om vi vill öka vår elproduktion, med kärnkraft, vindkraft eller något annat, måste vi rimligen också öka vår exportkapacitet. Redan nu slår vi ibland i taket och då får vi minuspriser på el.

Och vi ska förstås främst exportera el för att det ger ett välkommet utrikeshandelsnetto för Sverige, runt 30 miljarder kronor per år. Men det är ju en bonus att vi också bidrar till att minska Europas klimatpåverkan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vilka är "vissa"
Själv tror jag att det inte finns någon.
Bara att kolla i denna tråden eller den du själv skapade (tror jag det va) om ny kk.
Det va inte jag som skrev "det är inte kontroversiellt med fossil spetskraft" men JAG tycker att det är kontroversiellt att bygga ännu fler fossileldade verk, försvaras med att "senare kan de drivas med H2" när ingen bygger stora vätgas anläggningar drivna av billig förnybar el vad jag vet, finns det pengar till detta i sin helhet är det nått knas med utsläppsrätterna. Luftslott?
 
B bjorn.abelsson skrev:
Och vi ska förstås främst exportera el för att det ger ett välkommet utrikeshandelsnetto för Sverige, runt 30 miljarder kronor per år. Men det är ju en bonus att vi också bidrar till att minska Europas klimatpåverkan.
Jo men nu är ju poängen att EU's länder gemensamt ska bära bördan och bygga mer planerbar elproduktion där det behövs. Vi behöver övertydligt mer i SE4, Finland likaså, Polen har beslutat om flera kärnkraftsbyggen, Estland har kommit långt osv. Sen kan Tyskland och Danmark fortsätta sin omöjliga väg...
 
G
B bjorn.abelsson skrev:
Om vi vill öka vår elproduktion, med kärnkraft, vindkraft eller något annat, måste vi rimligen också öka vår exportkapacitet. Redan nu slår vi ibland i taket och då får vi minuspriser på el.

Och vi ska förstås främst exportera el för att det ger ett välkommet utrikeshandelsnetto för Sverige, runt 30 miljarder kronor per år. Men det är ju en bonus att vi också bidrar till att minska Europas klimatpåverkan.
Hört om stora gröna elslukande projekt i norr?
De som anser att nedläggning av R1 va ok står väl bakom att ta bort ca 7000MW till antar jag...
 
B bjorn.abelsson skrev:
Det går bra att stänga av värmen de timmar under dygnet som priset är högst. Man kan värma vattnet och ladda elbilen under natten. Så visst kan man göra en hel del för att jämna ut sin elanvändning och styra till timmar med lågt pris. Under 2023 minskade elanvändningen under de mest belastade timmarna med 10 procent. Det påverkar elpriset även för den som inte minskar eller flyttar sin elanvändning.
Sådana här utlägg är tämligen värdelösa. Du vet noll och ingenting om andras förutsättningar så att sitta och säga att det går bra är och förblir litterärt hittepå från en drömmare. Bespara oss sådant, tack.
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det inte som kontroversiellt. Om vi skulle ha ett system som klarade sig på sol, och vind 6149timmar om åter och gasturbiner behövde ta hand om den sista så skulle det vara utmärkt. Ett fullständigt orimligt utfall, men det är även det hypotetiska utfallet i frågan. Det som är av intresse är inte vilken effekt som behöver finnas, utan hur mycket den behöver nyttjas.
Jag blir inte upprörd över att Karlshamnsverket några gånger varit uppe på hög beredskap. Det är den nischen gas och olja lämpligen fyller.
Att en liten bråkdel av Sveriges elanvändning kommer från fossilbaserad el ser jag inte heller som kontroversiellt. Men redan 2611 timmar tycker jag vore alldeles för mycket, och om nästan hela maxeffekten skulle tillgodoses med fossilbaserad el (om va lade ner resterande kärnreaktorer och hela vattenkraften) vore det förstås totalt orimligt.

Sveriges elproduktion är till 95 procent fossilfri. De få procent som inte är fossilfria är plast som förbränns i kommunala kraftvärmeverk. Visst borde vi kunna återvinna ännu mer plast. men det är knappast den högst prioriterade åtgärden för att minska vår klimatpåverkan.

Förutom den lilla mängd koldioxid som vår egen elproduktion orsakar, så importerar vi några få TWh fossilbaserad el från Tyskland och Danmark. Men i gengäld exporterar vi mångdubbelt mer fossilfri el, som ersätter fossilbaserad el i importländerna. Så sammantaget så ger svensk export och import av el minskad klimatpåverkan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Sådana här utlägg är tämligen värdelösa. Du vet noll och ingenting om andras förutsättningar så att sitta och säga att det går bra är och förblir litterärt hittepå från en drömmare. Bespara oss sådant, tack.
Ja vad är det för dumheter, ska jag stänga av LLVP ett par TIMMAR med nerkylning av hemmet för att sen låta den gå och för att sen värma upp det huset har tappat i värme? 😂 HUR kan det bli bättre? Pumpen kommer ju få jobba hårt för att få upp huset i grader igen. Inte ens chans att det skulle bli effektivt.
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Sådana här utlägg är tämligen värdelösa. Du vet noll och ingenting om andras förutsättningar så att sitta och säga att det går bra är och förblir litterärt hittepå från en drömmare. Bespara oss sådant, tack.
För den ovillige är allt omöjligt. Gör som du vill, men bespara oss gnäll om höga elpriser om du inte har gjort åtminstone de enklaste åtgärderna för att minska dina elkostnader. Svenska folket totalt har under 2023 minskat elanvändningen med 10 procent under de dyraste timmarna. Var tacksam för det; det ger även dig billigare el.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det inte som kontroversiellt. Om vi skulle ha ett system som klarade sig på sol, och vind 6149timmar om åter och gasturbiner behövde ta hand om den sista så skulle det vara utmärkt. Ett fullständigt orimligt utfall, men det är även det hypotetiska utfallet i frågan. Det som är av intresse är inte vilken effekt som behöver finnas, utan hur mycket den behöver nyttjas.
Jag blir inte upprörd över att Karlshamnsverket några gånger varit uppe på hög beredskap. Det är den nischen gas och olja lämpligen fyller.
Nu har väl inte Karlshamn kört aktivt i år och är väl tveksamt om det upphandlas en period till, det vet säkert du bättre än jag. Men att inom nordpolområdet bygga ännu fler fossila verk "för att det är för dyrt att driva befintliga reaktorer vidare" det tycker jag är åt pipan.
Hur billigt är egenligen ett gasdrivet verk i normalstorlek? Måste vara väldigt billigt om det bara ska generera ett fåtal MWh per år att sprida ut alla kostnader på.
 
G Ganescha skrev:
Ja vad är det för dumheter, ska jag stänga av LLVP ett par TIMMAR med nerkylning av hemmet för att sen låta den gå och för att sen värma upp det huset har tappat i värme? 😂 HUR kan det bli bättre? Pumpen kommer ju få jobba hårt för att få upp huset i grader igen. Inte ens chans att det skulle bli effektivt.
Ja va dumt, jag som inte ens HAR elbil, hur kan jag då ladda ekonomiskt…???🤣🤣🤣

Eller bjorn bara exempel på hur man kan styra sin konsumtion…?🤔
Allt passar självklart inte alla men jag är säker på att alla kan göra nån form av anpassning.

Vill man inte förstå det så gör man det inte heller…
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja vad är det för dumheter, ska jag stänga av LLVP ett par TIMMAR med nerkylning av hemmet för att sen låta den gå och för att sen värma upp det huset har tappat i värme? 😂 HUR kan det bli bättre? Pumpen kommer ju få jobba hårt för att få upp huset i grader igen. Inte ens chans att det skulle bli effektivt.
Min fastighet drog rekord på rekord i elförbrukning (över 100kWh per dygn) under köldknäppen här i januari när kvicksilvret vandrade runt -24 en knapp vecka när elpriserna också toppade kartorna. LVVPn gick på eltillskott i princip dygnet runt men kåken tappade ändå temp från 22 till 18 grader under en period på 4 dagar. Bara en äkta dåre skulle få för sig att fimpa värmen, om så för en minut, under sådana situationer.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.