T tergo skrev:
har du glömt bort mauds nuons affär
Tror du att hon låg bakom den? Hon fick ta skit för att hon inte stoppade den i efterhand när det visade sig att det blev en dålig affär.
 
D Daniel 109 skrev:
Tror du att hon låg bakom den?
Ja hon var ju ansvarig minister
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Ja, hon var ansvarig minister. Men det var knappast hon som drev igenom affären eller låg bakom den.
Hon stoppade den inte, men den var å andra sidan inte uppenbart felaktig. Vattenfall räknade med att priserna på el skulle stiga tidigare.
 
G
Appendix Appendix skrev:
Det underbara vad gäller elpriser är att vi ser att det nu stabiliserat sig.

30 öre/kwh sommarmånaderna och 80-100 öre/kwh vintertid.

Katastrofaffär för de som installerat solcellspaneler. Men för en normal husägare bör det vara i högsta grad hanterbart.
Visst, så länge fossilkraften ligger som bas på kontinenten.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
T tergo skrev:
har du glömt bort mauds nuons affär
Fanns det någon på Vattenfall som hette Maud?

Som jag minns det var det ledningen som på styrelsens uppdrag grävde fram Nuon. Och Styrelsen sa ja det köper vi. Har ingen minne av att de i styrelsen hette Maud.

T tergo skrev:
Ja hon var ju ansvarig minister
Om hon var minister hade hon inget med affären att göra.
 
Eftersom det var en så stor affär behövde de godkännande från ministern. Det gavs. Men det var som sagt inget som hittades på eller drevs igenom av henne. Men hon har fått ta skulden gör att det blev en kass affär.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Bonnesen på Swedbank när hon svor sig fri från tokerierna i Estland, en verksamhet hon var ansvarig för när den startades
Vi kan väl hålla oss till sanningen?

Swedbank etablerade sig i Baltikum 1998 genom köp av Hansabank. Bonnesen var ledare av Swedbank i Baltikum 2011-2014,
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu har jag inte hängt med i debatten kring elpriser på ett tag. Jag undrar vad som hände med prisskillnaderna mellan elområdena som det var sådant högt tonläge kring för ett år sedan? Varje gång jag kollar priserna nu är dom i princip lika i alla områden? Vad är det de facto som har förändrats sedan förra året? Det är väl knappast så enkelt att kunderna i södra sverige klagade så högt att någon beordrades att jämna ut skillnaderna? 😉

Så, vad är det som har förändrats?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Nu har jag inte hängt med i debatten kring elpriser på ett tag. Jag undrar vad som hände med prisskillnaderna mellan elområdena som det var sådant högt tonläge kring för ett år sedan? Varje gång jag kollar priserna nu är dom i princip lika i alla områden? Vad är det de facto som har förändrats sedan förra året? Det är väl knappast så enkelt att kunderna i södra sverige klagade så högt att någon beordrades att jämna ut skillnaderna? 😉

Så, vad är det som har förändrats?
Bättre tillgång på gas på kontinenten är en sak som förändrats.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Det har gjorts saker som bättrat på kapaciteten i flaskhalsarna också.
 
M Myckling skrev:
Nu har jag inte hängt med i debatten kring elpriser på ett tag. Jag undrar vad som hände med prisskillnaderna mellan elområdena som det var sådant högt tonläge kring för ett år sedan?
Då var uppemot 30 kärnreaktorer i Frankrike trasiga, och bortkopplade. Vilket ledde till en stor effektsänka i Frankrike vilket drog upp elpriserna i Europa.

Och priset på naturgas i världen (utanför USA) var skyhögt. Och det får betydelse när många länder producerar el från naturgas.

Kriget i Ukraina har inte haft så stor inverkan. Dock så stängde Ryssland ned el-exporten till Finland vilket bidrog lite till höga priser i Finland/Baltikum.

M Myckling skrev:
Varje gång jag kollar priserna nu är dom i princip lika i alla områden? Vad är det de facto som har förändrats sedan förra året? Det är väl knappast så enkelt att kunderna i södra sverige klagade så högt att någon beordrades att jämna ut skillnaderna? 😉

Så, vad är det som har förändrats?
Nu har staten reparerat de flesta kärnreaktorer i Frankrike och priset på naturgas fallit till ca 28 öre/kWh. Dessutom har man i Finland till slut fått igång OL3.
Och då finns inte något direkt som driver upp el-priser och prisskillnader.

Det som dock händer emellanåt är att vindkraften driver ned priserna. Och då kommer det uppstå lite prisskillnader.
 
D daVinci skrev:
Kriget i Ukraina har inte haft så stor inverkan. Dock så stängde Ryssland ned el-exporten till Finland
Värt att notera att detta är skribentens egna åsikt som går på tvärs mot konsensus. Samtliga marknadsaktörer lämnar lite tvivel om att det är Ukraina konflikten som är i särklass största orsaken till skenande gaspriser.

Har faktisk inte läst EN ENDA analytiker som hävdat nåt annat…
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eftersom det var en så stor affär behövde de godkännande från ministern. Det gavs. Men det var som sagt inget som hittades på eller drevs igenom av henne. Men hon har fått ta skulden gör att det blev en kass affär.
Nej, däremot så ville man ha kapitaltillskott som jag minns det. Och att ge statliga Vattenfall mer av skattebetalarnas pengar är en fråga för ministrar.

De som har problem med Nuon-affären borde klaga på Styrelsen och på de Regeringar som tillsatt Styrelsen. Där finns ett ansvar.

Men jag skulle tro att 99,99% av de som klagar inte ens kan namnge styrelsen som tog beslutet.

(Min inställning är att man skulle sagt nej till mer kapital och så privatiserat vattenfall).
 
Då mins du fel. Kassan var välfylld.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.