P
D daVinci skrev:
Det är variationer i pris som har betydelse. Inte vindkraft.
Påverkar inte vindkraften variationen i pris?
 
Mikael_L
F fribygg skrev:
För att man inte kan reglera tillräckligt? Inte vill du väl få mig att tro att man producerar så mycket man kan när priset är negativt, självklart producerar man så lite man kan för att minimera förlusten.
Vindkraftverk kan ha avtal om att sälja "grön el" som köparen kan använda som greenwashing.
Dvs, köparen betalar mer för att köpa just vindkraftsel (lite som ekologiskt, eller rättvisemärkta varor, svanenmärkta och allt vad det nu finns).

Och då kan vindkraften gå med vinst även med lite negativt elpris.
 
  • Gilla
krfsm och 4 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
För att man inte kan reglera tillräckligt?
De flesta vindkraftverk kan reglera effekten men inte frekvensen.
 
P pmd skrev:
Har du några siffror för hur lång tid det tar att fylla dammen? Jag hittar inget. För två av de fungerande pumpkraftverken tar det 2-3 veckor respektive tre månader att pumpa fullt. Det tredje har jag inte hittat någon uppgift om.

Man behöver antagligen inte pumpa fullt innan varje tömning, men det är ändå ganska långa tider jämfört med hur vindkraften ofta varierar i produktion.

Jag är ganska nyfiken på vad Vattenfall kommer fram till när det gäller Juktan. Pumpkraftverk är en lite kool teknik. På en av Kanarieöarna planerade man att ersätta dieselgeneratorerna med pumpkraftverk för att komplettera vindkraften och därmed bli helt fossilfri. Det är dock rätt många år sen jag hade koll på det så jag vet inte hur bra det gick.
En siffra på tre månader låter fullständigt orimligt, även veckor låter som på tok för lång tid för att det ska stämma. Jag ska se om jag kan hitta siffror.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Mer reglerbara än nu. Kärnkraftverken var mer reglerbara förr.

Just det.

Här finns en ganska bra artikel om det. Artikelförfattarna lägger vikten vid frekvensreglering, men reglerbar kraft kan även användas som "spetskraft", givet att man kan rampa upp tillräckligt snabbt.

Artikeln är fem år gammal, men jag tvivlar på att några av de metoder som föreslås har införts än.
Nej, man använder inte kärnkraft för frekvensreglering i Sverige. Varför skulle man göra det?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Finns ju de som älskar sina gamla skrotbilar också.
Så är det nog, men skrotbilar är faktiskt skrotfärdiga. Närmast definitionsmässigt.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, man använder inte kärnkraft för frekvensreglering i Sverige. Varför skulle man göra det?
Läs om det i artikeln jag refererade till. Möjligheten fanns tydligen men jag vet inte om den utnyttjades.
 
D Daniel 109 skrev:
En siffra på tre månader låter fullständigt orimligt, även veckor låter som på tok för lång tid för att det ska stämma. Jag ska se om jag kan hitta siffror.
Jag får erkänna att dina siffror är nära sanningen, jag trodde inte riktigt det. På många pumpkraftverk handlar det om timmar.
 
  • Gilla
Skopan och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är ganska nyfiken på vad Vattenfall kommer fram till när det gäller Juktan. Pumpkraftverk är en lite kool teknik. På en av Kanarieöarna planerade man att ersätta dieselgeneratorerna med pumpkraftverk för att komplettera vindkraften och därmed bli helt fossilfri. Det är dock rätt många år sen jag hade koll på det så jag vet inte hur bra det gick.
Jo fakta om Juktan
https://energiforsk.se/media/31755/...d-a-r-pa-ga-ng-magnus-lo-vgren-vattenfall.pdf

Utmaningen är mer att det ligger stora mängder anrikningssand med diverse gifter som arsenik i Blaiksjön efter gruvdrift.
Tyvärr bakom betalvägg
https://www.nyteknik.se/energi/jukt...nu-varnas-for-risker-med-gruvavfallet/4227357
 
D Daniel 109 skrev:
Jag får erkänna att dina siffror är nära sanningen, jag trodde inte riktigt det. På många pumpkraftverk handlar det om timmar.
Finns lite info här: https://www.nyteknik.se/nyheter/har-lagras-energi-motsvarande-150-000-teslabatterier/342132

Finns en liten faktaruta om de som finns i Sverige.

Kymmens turbin är på 55 MW (enligt fortum). Och det tar 2 veckor att fylla över magasinet. Och enligt artikeln lagrar man då 15 GWh.
Dvs det uppstår lite förluster. 19% enligt datat. Dock antyder fortum mer.

Man skulle då behöva minst 20% prisvariation för att få lönsamhet. Men det uppstår ju. Och det borde ha varit mer på 80-talet.


Speciellt intressant är:
När kraftstationen byggdes 1986 var tanken att den skulle generera el som vattenkraftverk på dagen och pumpa vatten till Kymmen på natten, när elen var billigare. Men på senare år har elpriset varierat mer oregelbundet än så.
Dvs prisvariationerna på el var så stora på 80-talet att det motiverade investeringar i pumpkraftverket.

Finns ju en del som fått för sig att det inte var några prisvariationer då (pga alla kärnkraftverk). Men verkligheten är ju en annan.

Finns ideer om nya också. https://www.nyteknik.se/energi/pumpkraft-skanskt-stenbrott-kan-bli-stort-energilager/2884484
Dock är det litet. 80 MWh. Men som dom säger det kan cyklas flera ggr per dag. Dom kan ju sälja balanskraft också.
 
Bowman Bowman skrev:
Jag har just ”äntligen” fått faktura från vattenfall eldistribution, efter flera månaders väntan efter byte av el-leverantör.
Det som slog mig är att det jag betalar till vattenfall fortsatt är runt halva, eller mer ibland, av totala kostnaden för båda delarna.

Är det rimligt?!
Inget man tänk på innan när det var samma leverantör typ.
Nej det är inte nånstans. Det är förtäckt skatt och resten är extrema vinster till monopolbolag.
Men det är iaf bra att man numera tydligt ser det.
 
Förtäckt skatt? Den är väl tydligt redovisat som skatt?
Elnäten borde inte vara i privata bolag. Eftersom de är monopol bör de vara offentligt ägda.
 
P
D daVinci skrev:
Dvs prisvariationerna på el var så stora på 80-talet att det motiverade investeringar i pumpkraftverket.
Prisnivån var lägre så det var ganska billigt att ha s.k. rörligt pris och även fast pris var inte speciellt dyrt.
Jag vet inte om timpris fanns för privatkunder på den tiden, men det var i så fall nästan ingen som övervägde det. Jag hörde aldrig talas om det, åtminstone. Man kunde ha nattaxa under en period fram till millenieskiftet ungefär.

Nätavgifterna var ganska mycket lägre också. Det påverkade förstås inte lönsamheten för pumpkraftverk men det höll ju prisnivån nere så att ingen brydde sig så mycket om högt elpris.
 
Nej, mätarna var mekaniska och lästes av årligen. Det gick således inte att variera elpriset. Med nattaxa xa hade man två olika mätare som det växlade mellan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elnäten borde inte vara i privata bolag. Eftersom de är monopol bör de vara offentligt ägda.
Jag respekterar din åsikt men delar den inte, de elnät som är privata bör fortsätta att vara privata om inte ägarna väljer att sälja.

Likadant med mycket infrastruktur, det går ofta åt privata intressen och duktiga entreprenörer för att få infrastruktur på plats i rimlig tid, offentligheten i form av stat och kommun är sällan bäst på varken planering, byggande eller drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.