D daVinci skrev:
Det som behövs för framtida kärnkraft är att ni som är positiva till kärnkraft tar av era besparingar och bygger kärnreaktorer. Men ni gör ju inte det.

Det är som om ni anade att kärnkraft är rejält olönsam och ni vill att någon annan skall stå för förlusterna.
Det senaste kvartsseklet osäkerhet kring kärnkraften gör att många inte vågar ekonomiskt, jag tror det behövs en bred politisk enighet om rimliga stabila långsiktiga villkor så inte Kåberger &co påverkar produktionen investeringsviljan negativt igen.

Holmen har ju historiskt velat bygga egen/ egna reaktorer genom Industrikraft, Även fam Wallenberg har väl uttryckt intresse på senare år men lär inte ta beslut om inte åtminstånde sossar,moderater och sverigedemokrater kan ena sig och binda sig för ett stabilt långsiktigt regelverk.
 
D daVinci skrev:
Ja, det ser ut att vara mycket lokala variationer.
Holland ligger på 102% kapacitetsfaktor.
Västra Danmark ligger på 62% kapacitetsfaktor.
Östra Danmark ligger på 79% kapacitetsfaktor.
SE4 ligger på 28% kapacitetsfaktor. Trots att det är väldigt nära Östra Danmark.
SE3 ligger på 17% kapacitetsfaktor.

Och i sådana här lägen är det ju bra med transmission mellan elområdena.
Intressant, var ser du den datan?
 
R Riverground skrev:
Lite märkligt idag, Danmark producerar mängder med vindkraft, Sverige knappt någon alls. Finns det inga vindkraftverk i Skåne eller blåser det väldigt lokalt i Danmark?

Finland som producerat 3000-5000MW senaste veckan producerar bara 45MW från vindkraften just nu.
Du har inte tänkt på att vädersystemen oftast drar in från väster och att SE4 går ända till Öland?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du har inte tänkt på att vädersystemen oftast drar in från väster och att SE4 går ända till Öland?
Nu ligger SE4 mitt i mellan två fronter. Då blir det lä.....
Väderkarta som visar vindstyrka och -riktning över Skandinavien och Baltikum, med temperaturgradiente.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du har inte tänkt på att vädersystemen oftast drar in från väster och att SE4 går ända till Öland?
Jag tittar på SVK rätt ofta och jag vet inte om jag sett så stora skillnader förut

K Kane skrev:
Nu ligger SE4 mitt i mellan två fronter. Då blir det lä.....
[bild]
Det förklarar saken
 
R Riverground skrev:
Jag tittar på SVK rätt ofta och jag vet inte om jag sett så stora skillnader förut


Det förklarar saken
Det blåser i stort sett överallt utom Sverige, Norge, Finland.
Nordeuropeisk väderkarta med vindmönster och isobarer. Vindstrålar indikerar riktningar och intensitet över Skandinavien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vindkraften i Finland har åtminstone fyrdubblats sedan elvatiden. Inte illa!

(Havsbaserad vindkraft i SE4 hade förvisso kunnat producera bra nu, om den hade funnits.)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Behålla gamla skrotkraftverk är knappast en väg fram.
De svenska kärnkraftverk som lagts ner var inte skrotfärdiga.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Ja, men går det när vi lockat hit dem med förmånliga villkor?
Det beror på hur avtalen ser ut. Rimligen finns det en klausul om förnyelse eller uppsägning efter en viss tid.
Avtal som gäller i evighet kan det väl knappast vara fråga om …?
 
P pmd skrev:
De svenska kärnkraftverk som lagts ner var inte skrotfärdiga.
Ågesta var knappast modernt.

Men nu är det dags för ny baskraft, tillgänglig när den behövs och till ett pris som gör att vi konsumenter vill använda elen till bostadsuppvärmning via värmepump, gärna placerad i SE 3 så jag inte drabbas så hårt ekonomiskt av planerna på grönt stål i Norrbotten;)
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
SE1 ... SE4

Kolla på hemsidan deras bara...
De kallar elområde för "prisklass", alltså? Lite obskyrt för den som inte är i branschen, kanske.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Det projekteras för att återställa ett av dem i alla fall.
Det tar ganska lång tid att fylla på ett pumpkraftverk så det gäller att gissa rätt om elpriserna några veckor eller månader framåt.
Å andra sidan kanske elpriset varierar tillräckligt mycket, med djupa dalar och höga toppar, att man kan få ut lönsamhet ändå.
 
P
D daVinci skrev:
Men Sverige skulle ju kunna bli en oas fri från digitalisering, och lägga sig på en 1800-tals levnadsstandard.
Nej, men datacenter ska lämpligen drivas på kommersiell grund och inte med statliga subventioner.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Kärnkraft är reglerbara
Jag skrev "mer reglerbara".
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Juktan har visserligen ett stort magasin. Men trotts det kommer man att kunna tömma det på fyra dygn. Så man behöver inte så extremt långa prognoser.
 
P pmd skrev:
Det tar ganska lång tid att fylla på ett pumpkraftverk så det gäller att gissa rätt om elpriserna några veckor eller månader framåt.
Å andra sidan kanske elpriset varierar tillräckligt mycket, med djupa dalar och höga toppar, att man kan få ut lönsamhet ändå.
Vid negativt elpris pga för stor andel vind i energimixen blir väl pumpkraftverk mer aktuella än om man åter bygger ett elsystem likt det vi hade för 30 år sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.