S
Hej!

Vi är nyblivna husägare och på vår tomt finns en komposttunna med lock som vi vill göra oss av med eftersom vi har matavfallet via den vanliga sophämtningen. Tunnan är halvfull med vad som ser ut att vara matavfall, och det skulle kunna vara så att det är en varmkompost. Jag har försökt googla hur man kan göra sig av med den typen av kompost men alla svar jag får är av typen ”så anlägger du en ny kompost” och det är ju motsatsen till vad jag vill göra. Så frågan lyder alltså: vad gör man med komposten? Ska den transporteras till återvinningen, måste vi vänta tills allt förmultnat eller finns det något annat tillvägagångssätt?
 
  • Svart, cylindrisk kompostbehållare; Greenline Master Plus, 375 liter, produktbetyg, säljs online.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
cedd90
  • Laddar…
Det är ju inte fel att ha en kompost för trädgårdsavfall även om ni inte planerar att kompostera matavfall. Men om ni vill bli av med den skulle jag låta den vara ett tag, eventuellt tillför lättnedbrutet trädgårdsavfall, typ löv. Sedan kan innehållet spridas i trädgården och behållaren säljas eller lämnas på återvinningsstation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
S Sunken8b skrev:
Hej!

Vi är nyblivna husägare och på vår tomt finns en komposttunna med lock som vi vill göra oss av med eftersom vi har matavfallet via den vanliga sophämtningen. Tunnan är halvfull med vad som ser ut att vara matavfall, och det skulle kunna vara så att det är en varmkompost. Jag har försökt googla hur man kan göra sig av med den typen av kompost men alla svar jag får är av typen ”så anlägger du en ny kompost” och det är ju motsatsen till vad jag vill göra. Så frågan lyder alltså: vad gör man med komposten? Ska den transporteras till återvinningen, måste vi vänta tills allt förmultnat eller finns det något annat tillvägagångssätt?
Köp dig ett sopsäcksställ som du har nytta av sedan i trådgården.
https://www.biltema.se/fritid/tradg...psackskarra-125-liter-2000041762?gad_source=1

Öppna luckan längst ner och gräv ur det som är i tunnan till flera bärbara sopsäckar.

Åk till återvinningen och kasta återvinningstunnan i plastavfall och sopsäckarna till trädgårdsavfall, de tomma sopsäckarna till plaståtervinning.

Klart!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Behåll de som trädgårdskompost. De är mycket effektivare än öppna komposter. Man behöver inte tömma den emellan, det är bara att fortsätta fylla på med trädgårdsavfall istället för matavfall. Om ni vill flytta på den kan ni ta ut innehållet i en skottkärra, flytta behållaren och lägga tillbaka innehållet.
 
  • Gilla
EllinorLag och 8 till
  • Laddar…
Tror du kan lägga ut den som bortskänkes mot att den som hämtar även tar med komposten i. Jag kan vara intresserad om läget är rätt geografiskt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Åk till återvinningen och kasta återvinningstunnan i plastavfall och sopsäckarna till trädgårdsavfall, de tomma sopsäckarna till plaståtervinning.
Halvt nedbrutet matavfall ska knappast lämnas som trädgårdsavfall utan som matavfall. Råttor drar till matavfall, till skillnad från trädgårdsavfall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det tar inte gång tid innan matavfallet har passerat bästföredatumet även för råttor i en kompost.
 
  • Gilla
AndersMN och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
I en varmkompost så borde det inte ta allt för lång tid innan matavfallet blivit jord och bara kan strös ut på tomten.
Har du någon bild från tunnan?
Hur länge har den legat orörd?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Halvt nedbrutet matavfall ska knappast lämnas som trädgårdsavfall utan som matavfall. Råttor drar till matavfall, till skillnad från trädgårdsavfall.
Jo det är bara att tömma ur säckarna bland allt annat trädgårdsavfall, sen hamnar det i en mer storskalig kompostering hos återvinningsföretaget. Sen brukar många komposttunnor innehålla en röra av gräs, pinnar, klipp från buskar och matavfall. Gör gärna ett besök på en större återvinning och studera att som hamnar där.
Men vänta till vårsolen lyser så är det mer bråte.
 
  • Gilla
blancpain
  • Laddar…
Det är en varmkompost Greenline Master (ny ca 1.800). Fortsätt använd den som vanlig kompost. Fördelen med denna är att du kan hiva ner ogräs utan problem om du inte vill använda den för matavfall. Fortsätt fyll på med gräsklipp, löv, ogräs etc. Om något år har du jord du kan lägga under buskarna. Då kan du flytta den om du tycker den står olämpligt.

Annars: sälj den på blocket för halva priset. Men som nybliven trädgårdsägare är kompost ett absolut "måste"!!!
 
  • Gilla
Beemaster och 8 till
  • Laddar…
Vänta tills det blir vår så är det nog färdignedbrutet och kan användas som jordförbättring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Tack för alla svar och bra tips! Kul att det finns så många engagerade :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
Unikt namn Unikt namn skrev:
I en varmkompost så borde det inte ta allt för lång tid innan matavfallet blivit jord och bara kan strös ut på tomten.
Har du någon bild från tunnan?
Hur länge har den legat orörd?
Jag har tyvärr ingen bild, men det ligger ”hela” grejer i (tex vad jag tror är ägg, har inte grävt närmare). Den har sannolikt stått orörd sedan förra våren åtminstone, det är ett dödsbo vi köpt
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
S
yonna yonna skrev:
Det är en varmkompost Greenline Master (ny ca 1.800). Fortsätt använd den som vanlig kompost. Fördelen med denna är att du kan hiva ner ogräs utan problem om du inte vill använda den för matavfall. Fortsätt fyll på med gräsklipp, löv, ogräs etc. Om något år har du jord du kan lägga under buskarna. Då kan du flytta den om du tycker den står olämpligt.

Annars: sälj den på blocket för halva priset. Men som nybliven trädgårdsägare är kompost ett absolut "måste"!!!
Det hade inte ens slagit mig att man kunde använda den som vanlig kompost också (väldigt ny som trädgårdsinnehavare tydligen), eftersom vi har en ”vanlig kompost också. Men känns ju absolut nödvändigt att spara en av dem, och då kanske den slutna är det bättre valet :)
 
  • Gilla
SusoDus och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker ni skall fundera på alternativet att fortsätta kompostera. Vi har en likadan och den sväljer jättemycket rester eftersom de hela tiden förmultnar och sjunker ihop. Till slut blir det jättefin jord som man uppskattar när det är dags att pyssla i trädgården på våren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.