Mikael_L
G OMathson skrev:
Och exakt vad brukar jag skriva som inte är sant, ett personligt påhopp igen, det är inte första gången från dig!
Ja, Daniel brukar skriva sanningar men jag fattar inte alls vad han menar här, om du inte vet heller behöver du inte svara.

Jag frågade om tillgänglig fossil effekt/antal verk, inte om mängden fossilt per år. Den går naturligtvis ner med mer vind och solel.
Nä, jag har inga exempel, så jag ber helt enkelt om ursäkt istället.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Vi behöver väl hitta ett antal älvar som snabbt kan byggas ut och producera de där 10 000MW om vi inte ska behöva bygga ny kärnkraft eller minska vår industri och välfärd, eftersom verkligheten begränsar vattenkraften och politiken begränsar kärnkraften lär industriproduktionen minska och välfärden följa efter, tycker mig se det redan nu när "alla" landsting drar ner på folk och vårdplatser.
Eller så börjar vi med att stänga ner de stora serverhallarna, som väl drar ström motsvarande 2 st reaktorer.
Vi kan väl börja där i alla fall, det betyder ju faktiskt bara några hundra arbetstillfällen.

Om vi nu ska köpa arbetstillfällen med el, till vårt land, bör vi nog se till att få lite utväxling på den byteshandeln.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ser att KD nu planerar att gå fram inom EU med ett förslag om att inte ta bort fossilbilar, som tidigare planerat, det ger väl en ganska tydlig fingervisning om vart vi är på väg.
Jo i slutändan så handlar ju allt om ekonomi och allt som beslutats under MP+S tid måste ju ifrågasättas. MP fick ju till skarpaste möjlig tolkning av allt som beslutades i EU-Bryssel. Sen har vi ju nu en tydlig NY klimatplan som går i takt med EU inkl att NY kärnkraft behövs för att elektrifiera våra fordon.

Sen måste vi ju välja mellan jobb och välfärd eller alternativet fattigdom i framtiden!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller så börjar vi med att stänga ner de stora serverhallarna, som väl drar ström motsvarande 2 st reaktorer.
Vi kan väl börja där i alla fall, det betyder ju faktiskt bara några hundra arbetstillfällen.

Om vi nu ska köpa arbetstillfällen med el, till vårt land, bör vi nog se till att få lite utväxling på den byteshandeln.
Ja, men går det när vi lockat hit dem med förmånliga villkor?
 
D
P paralun skrev:
Jo i slutändan så handlar ju allt om ekonomi och allt som beslutats under MP+S tid måste ju ifrågasättas. MP fick ju till skarpaste möjlig tolkning av allt som beslutades i EU-Bryssel. Sen har vi ju nu en tydlig NY klimatplan som går i takt med EU inkl att NY kärnkraft behövs för att elektrifiera våra fordon.

Sen måste vi ju välja mellan jobb och välfärd eller alternativet fattigdom i framtiden!
Måste verkligen ALLT som beslutades under MP+S tid rivas upp, detta är ju EU beslut vi talar om, tror du verkligen att det finns stöd för att riva upp alla EUs beslut bara för att Sverige inte hade SD-regering då, jag tvivlar?

Med det sista uttalandet omöjliggör du kärnkraft helt, vi vill ju inte ha en fattig ickeframtid!
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D djac skrev:
Ser att KD nu planerar att gå fram inom EU med ett förslag om att inte ta bort fossilbilar, som tidigare planerat, det ger väl en ganska tydlig fingervisning om vart vi är på väg.
Det är en ganska tydlig fingervisning om att KD ligger och skvalpar under 4%-spärren.

Jag tänker mig att det kommer bli samma fingerpekande och historierevisionism som med det politiska stödet för slowmotion nedläggningen av kärnkraften.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad fan har nordpool gjort...

De har totalt pajat sin site, nu verkar det inte längre gå att få day-ahead market data i en fin enkel tabell längre.
Varför ska alla hålla på och pillra i sånt sånt som funkar, tills det ofunkar ... 😡😡😡😡😡
IT konsulterna måste ju ha jobb🤪
 
G
D Daniel 109 skrev:
Attbyta baskraft i form av kolkraft till vindkraft med spets med gas är inte att öka beroendet. Fossilkonsumtionen minskar.
Och i Sverige? Byta kärnkraft mot fossil "spetskraft"? Då Sverige inte är speciellt fossilberoende för elgenerering blir det ju så eller?
 
Lite märkligt idag, Danmark producerar mängder med vindkraft, Sverige knappt någon alls. Finns det inga vindkraftverk i Skåne eller blåser det väldigt lokalt i Danmark?

Finland som producerat 3000-5000MW senaste veckan producerar bara 45MW från vindkraften just nu.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men samtidigt så riskerar det att bli ännu svårare att bli av med de fossila bränslena än om man hade gått en annan väg (exempelvis behållit kärnkraften).
Behålla gamla skrotkraftverk är knappast en väg fram. Gamla skrotbilar får tillbringa mycket tid på verkstaden. Och så är det för gamla skrotkraftverk också.

Det som behövs för framtida kärnkraft är att ni som är positiva till kärnkraft tar av era besparingar och bygger kärnreaktorer. Men ni gör ju inte det.

Det är som om ni anade att kärnkraft är rejält olönsam och ni vill att någon annan skall stå för förlusterna.

Jag visade i ett tidigare inlägg var priserna hamnar i framtiden med vindkraft och Na-jon batterier. Alla som kan räkna lär tveka inför att ta av sina besparingar och bygga kärnkraft.

Men jag tycker inte att du behöver hindras av det. Det är bara att du tar av dina besparingar och bygger kärnkraft. Det kan ju komma att bli lönsamt.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad fan har nordpool gjort...

De har totalt pajat sin site, nu verkar det inte längre gå att få day-ahead market data i en fin enkel tabell längre.
Varför ska alla hålla på och pillra i sånt sånt som funkar, tills det ofunkar ... 😡😡😡😡😡
(. Det är ju mycket bättre nu när man kan välja vilken timme man vill veta priset för och slipper få skärmen nedklottrad med en massa onödigt data. .)

Har inte Inte Nordpool ett API som man kan anropa för att få ut data?
 
P
G Grundberg.N skrev:
[länk]
Marginellt bättre. Fortfarande ingen tabell.

[Tillägg: Aha! där har vi tabellen. Den borde vara default view].
 
R Riverground skrev:
Lite märkligt idag, Danmark producerar mängder med vindkraft, Sverige knappt någon alls. Finns det inga vindkraftverk i Skåne eller blåser det väldigt lokalt i Danmark?

Finland som producerat 3000-5000MW senaste veckan producerar bara 45MW från vindkraften just nu.
Ja, det ser ut att vara mycket lokala variationer.
Holland ligger på 102% kapacitetsfaktor.
Västra Danmark ligger på 62% kapacitetsfaktor.
Östra Danmark ligger på 79% kapacitetsfaktor.
SE4 ligger på 28% kapacitetsfaktor. Trots att det är väldigt nära Östra Danmark.
SE3 ligger på 17% kapacitetsfaktor.

Och i sådana här lägen är det ju bra med transmission mellan elområdena.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, se den gröna grafen. Det som vissa gjort en stor sak av är den uppgång som var 2021. Men om du faktiskt tittar på vad som hänt sedan 70talet, som var det vi pratade om så är det en helt annan bild.
[bild]
Visar grafen data för Sverige?
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Enklaste sättet att få hem priserna:

GET [länk][ÅR]/[MÅNAD]-[DAG]_[PRISKLASS].json
Hur är prisklass definierad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.