P paralun skrev:
Jo nu länkade du till Holland och vänder man blicken till Tyskland så behöver de nästan 20000MW fossilkraft, kol samt gas.
Intressant att efterfrågan helt plötsligt blir konstant om man har kärnkraft….
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt pekar på det, efter valet lär du se att stödet för fossila bränslen ökar dramatiskt och att investeringar styrs om dit, med politisk vilja lär det bli både snabbast och billigast.
Inte alls däremot så behöver vi **gemensamt** bygga minst 10000MW prima ny kärnkraftsproduktion inom EU. Sen kan väl då Tyskland och Danmark fortsätta sin ökenvandring tills deras befolkning får nog och avsätter alla gröna.
 
G OMathson skrev:
Ok, då det inte är kontroversiellt med det ska alltså Eu fortsättningsvis vara fossilberoende. Troligen ännu mer då vi ska använda enormt mycket mer el framöver.
Du tycks tycks att installerad effekt är intressantare än energiproduktion. Så ser inte jag på saken. Gaskraften kommer säkerligen att finnas kvar som spetskraft ett bra tag till.
 
D
P paralun skrev:
Inte alls däremot så behöver vi **gemensamt** bygga minst 10000MW prima ny kärnkraftsproduktion inom EU. Sen kan väl då Tyskland och Danmark fortsätta sin ökenvandring tills deras befolkning får nog och avsätter alla gröna.
Min gissning är att det inte kommer hända, finns ingen drivkraft kvar för detta efter valet, mycket billigare att snabbt slå upp turbiner och köra gas, kanske minskar kolet något men man kanske gör det så billigt att det blir kvar.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Du tycks tycks att installerad effekt är intressantare än energiproduktion. Så ser inte jag på saken. Gaskraften kommer säkerligen att finnas kvar som spetskraft ett bra tag till.
Tycker och tycker... JA jag tycker att det är dåligt att vara fossilberoende och öka beroendet.
 
D Daniel 109 skrev:
Mängden fossilkraft minskar. Den som finns kvar är till större del i form av spetskraft, typiskt gasturbiner, och mindre i baskraftsegmentet. Så gasturbiner kan jag absolut tänka mig att de kommer att fortsätta att sälja.
Mängden fossilkraft här i Sverige är ju inte stor, och kanske behöver inte Stenungsund återstartas om det går att få ekonomi i havsvind och lagring med nuvarande ränteläge.

Att elpriset varierar med vindtillgången får vi tydligen vänja oss vid, även denna vinter verkar några av dessa forums medlemmar ha fått sänka innomhustempratur då elpriset varit för högt för värmepumps drift, men inte verkar det vara någon uppenbar risk för nedsläckning eftersom vattenkraften är så reglerbar och faktiskt nu verkar kunna leverera lika mycket som vinden häromdagen när produktionen var på topp och elpriset var runt nollan.

Tur att man inte är industrialist och har stålverk,smältverk eller pappersmaskiner att kraftförsörja med vårat väderberoende elsystem.
P paralun skrev:
Inte alls däremot så behöver vi **gemensamt** bygga minst 10000MW prima ny kärnkraftsproduktion inom EU. Sen kan väl då Tyskland och Danmark fortsätta sin ökenvandring tills deras befolkning får nog och avsätter alla gröna.
Vi behöver väl hitta ett antal älvar som snabbt kan byggas ut och producera de där 10 000MW om vi inte ska behöva bygga ny kärnkraft eller minska vår industri och välfärd, eftersom verkligheten begränsar vattenkraften och politiken begränsar kärnkraften lär industriproduktionen minska och välfärden följa efter, tycker mig se det redan nu när "alla" landsting drar ner på folk och vårdplatser.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Min gissning är att det inte kommer hända, finns ingen drivkraft kvar för detta efter valet, mycket billigare att snabbt slå upp turbiner och köra gas, kanske minskar kolet något men man kanske gör det så billigt att det blir kvar.
Jo den vägen väljer ju nu Tyskland när pengarna sinar....och inga "gröna EU fonder" finns det heller med magiska pengar. Mycket synd att det inte är val i år i Tyskland så och de gröna åker ut med Robert Habeck i spetsen. Eller så bryter koalitionen, S, gröna, liberaler ihop i Tyskland?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo den vägen väljer ju nu Tyskland när pengarna sinar....och inga "gröna EU fonder" finns det heller med magiska pengar. Mycket synd att det inte är val i år i Tyskland så och de gröna åker ut med Robert Habeck i spetsen. Eller så bryter koalitionen, S, gröna, liberaler ihop i Tyskland?
EU är större än Tyskland och när klimatfrågan släpps i EU så försvinner också de sista anledningarna att investera i kärnkraft, med gas kan man också stärka relationen till Ryssland, så det är mycket att vinna för de grupperingar som verkar komma att gå fram i EU-valet.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Är det att öka beroendet?
Ja typ. Det är ju inte att minska i alla fall. Ska vi inte ersätta befintliga reaktorer i Sverige eller bygga fler för det är "ju för dyrt" så bör det i Sverige byggas fler "naturgas" verk snarast (Kina kanske vill investera?).
 
Attbyta baskraft i form av kolkraft till vindkraft med spets med gas är inte att öka beroendet. Fossilkonsumtionen minskar.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
EU är större än Tyskland och när klimatfrågan släpps i EU så försvinner också de sista anledningarna att investera i kärnkraft, med gas kan man också stärka relationen till Ryssland, så det är mycket att vinna för de grupperingar som verkar komma att gå fram i EU-valet.
Jo vi har ju diskuterat det några gånger och det blir ju ett reviderat elhandelsavtal samt då kommande NZIA där kärnkraft får sin naturliga plats bland fossilfria energislag. Eller är du glömsk?

Sen viktigast så var det då mycket tydligt i COP28 vad kloka länder i väst vill åstadkomma.
https://www.tv4.se/artikel/01sVs25QEajjk0MUO9LSvZ/sverige-ska-tredubbla-kaernkraften

Jag tror det blir ett "kosläpp" under året av kärnkraftsbeställningar bland EU's kloka länder.
 
D
P paralun skrev:
Jo vi har ju diskuterat det några gånger och det blir ju ett reviderat elhandelsavtal samt då kommande NZIA där kärnkraft får sin naturliga plats bland fossilfria energislag. Eller är du glömsk?

Sen viktigast så var det då mycket tydligt i COP28 vad kloka länder i väst vill åstadkomma.
[länk]

Jag tror det blir ett "kosläpp" under året av kärnkraftsbeställningar bland EU's kloka länder.
Ser att KD nu planerar att gå fram inom EU med ett förslag om att inte ta bort fossilbilar, som tidigare planerat, det ger väl en ganska tydlig fingervisning om vart vi är på väg.
 
P paralun skrev:
Jo vi har ju diskuterat det några gånger och det blir ju ett reviderat elhandelsavtal
Ja, det har du tagit upp många gånger. Men tyvärr har det också blivit tydligt att du inte förstår vad det handlar om.
 
  • Gilla
  • Haha
paralun och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Attbyta baskraft i form av kolkraft till vindkraft med spets med gas är inte att öka beroendet. Fossilkonsumtionen minskar.
Men samtidigt så riskerar det att bli ännu svårare att bli av med de fossila bränslena än om man hade gått en annan väg (exempelvis behållit kärnkraften).
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.