A AndersS skrev:
Är troligtvis ganska enkelt att slå på läkt och riktigt panel om det visar sig inte fungera bra efter några år.
Javisst, att låta en masonit agera fasad och vindskydd under en tid och sen montera en vanlig stående fasad av till exempel entumsbräder bör vara enkelt och riskfritt.
Jag har funderat på om det skulle fungera 5år på ett enklare fritidshus, men när man läser tråden ser man ju att det kan fungera problemfritt i 50år.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
På -80:talet bodde jag granne med en som byggt ett litet garage med masonit. Som ytskikt lade han några lager med glasfibermatta och polyester som sen målades. Den nye ägare rev det häromåret när han behövde ett större garage men masonitgaraget så ut att vara i utmärkt skick.
 
Isakare Isakare skrev:
Nej, har inget sånt.
Men många av de så kallade Egnahemshusen på 40 och 50 talet hade masonitfasad.
Bla Mockfjärds Elementhus hade färdiga väggelement, masonit limmad och spikad båda sidor på en tunn regelstome fyllda med kutterspån.
Inåt var den släta sidan som man tapetserade på, utåt den skrovliga som kläddes med läkt, målad o klar såg den ut som vilken träfasad som helst.

Men de väggarna var ju väldigt tunna och når inte dagens standard.
Nej det var inte riktigt så som Mockfjärds elementhus var/är konstruerade.
Ingen regelstomme. Skapligt tjocka spontade plank både invändigt och utvändigt. Stående masonitremsor limmade emellan de två lagren plank som sandwich-material
 
C
Masonitstuga är ju ett begrepp. Finns många enklare gamla fritidshus som är byggda med reglar och masonit. Tydligen finns det exemplar som stått ända sen 30-talet. Så det funkar nog bra.
 
R Rodgar Den Frie skrev:
Masonitens funktion är att hålla den lösa isoleringen på plats och att stoppa vinden.
Det blir en så kallad enstegstätad fasad som sällan brukar funka bra i längden. Hur ska du undvika att vatten pressas in i isoleringen via otätheter när det blåser? Hur ska fukt i isoleringen ventileras ut?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir en så kallad enstegstätad fasad som sällan brukar funka bra i längden.
Om en enklare sommarstuga med massoitfasad har klarat sig sedan 30 talet kanske man inte behöver fundera så mycket på hur den kommer klara sig i längden? En mansålder tänker jag är rimligt livslängd på en lågprisfasad på en stuga, sen kan ju barnbarnen eller barnbarnsbarnen riva massoniten och slå på nya bräder om de så önskar, eller sätta en ny massonitfasad och hoppas att skivkvaliten är så god att den oxå håller 90år.
 
R
useless useless skrev:
Det blir en så kallad enstegstätad fasad som sällan brukar funka bra i längden. Hur ska du undvika att vatten pressas in i isoleringen via otätheter när det blåser? Hur ska fukt i isoleringen ventileras ut?
Ja jag skulle inte vilja ha en sådan fasad garanterat fuktskadat med minst mögel i väggarna…
 
R Rejäl skrev:
Ja jag skulle inte vilja ha en sådan fasad garanterat fuktskadat med minst mögel i väggarna…
Nä, men om det är friskt bakom den åldrade masoniten är det väl inga problem, bara att sätta en ny fasad enligt de krav och önskemål dagens ägare har.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Nä, men om det är friskt bakom den åldrade masoniten är det väl inga problem, bara att sätta en ny fasad enligt de krav och önskemål dagens ägare har.
En masonit direkt på en stomme i en väderutsatt sida är inte fuktsäker…
 
A AG A skrev:
Gör det inte, det ingen bra ide'. Det finns en orsak till att man inte använder masonit så längre.
Tack

Vad är orsaken?
 
R Rodgar Den Frie skrev:
Tack

Vad är orsaken?
Orsaken är att masonit just inte står emot vädrets makt så bra. Nu beror det kanske lite på hur man ser det. Den kommer att hålla tätt väldigt länge isig. Men den kommer suga fukt, och kan börja mögla, den har svårt att andas. Den kommer att buckla sig, och på så vis bli otät i skarvarna. Men sen kommer den också bli väldigt ful fort.
Det kommer nog inte gå att slå på panel, utanpå efter några år. Masoniten måste då rivas först.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir en så kallad enstegstätad fasad som sällan brukar funka bra i längden. Hur ska du undvika att vatten pressas in i isoleringen via otätheter när det blåser? Hur ska fukt i isoleringen ventileras ut?
Masoniten klarar av att stoppa vinden och att vatten i flytande form tar sig in i väggen

Väggen består av hygroskopiska material rakt igenom som kan transportera fukt i båda riktningar

Vi talar här om vatten i ångform
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja jag skulle inte vilja ha en sådan fasad garanterat fuktskadat med minst mögel i väggarna…
Tack

Kan du beskriva ingående hur du tänker dig ett eventuellt mögelförlopp i denna vägg ser ut?
 
A AG A skrev:
Orsaken är att masonit just inte står emot vädrets makt så bra. Nu beror det kanske lite på hur man ser det. Den kommer att hålla tätt väldigt länge isig. Men den kommer suga fukt, och kan börja mögla, den har svårt att andas. Den kommer att buckla sig, och på så vis bli otät i skarvarna. Men sen kommer den också bli väldigt ful fort.
Det kommer nog inte gå att slå på panel, utanpå efter några år. Masoniten måste då rivas först.
Tack

Kan du utveckla, ”…kan börja mögla” och ”…svårt att andas.”

Masonit kan transportera fukt

Skarvarna i min vägg ligger cc de stående stolparna och över dem sitter en stående spikad sågbak från syll till hammarband
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja jag skulle inte vilja ha en sådan fasad garanterat fuktskadat med minst mögel i väggarna…
Tack

Kan du ingående beskriva hur du tänker dig att en eventuell fuktskada med minst mögel uppstår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.