BirgitS
A Ankmamma skrev:
Jag tycker konsumentverket skulle ta fram en mall för offert, avtal och fakturering. Då kunde hantverkaren skriva att de anvender konsumentverkets mallar.
I dessa mallar fyller man i sina priser per timme (som räknas då du går in hos kund till du går ut). Även minsta debitering vid små jobb. Reseersättning och servicebil max en per åtta timmar.
Konsumentverket och byggbranschen har tillsammans tagit fram en avtalsmall kallad Hantverkarformuläret.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Ankmamma skrev:
Jag tycker konsumentverket skulle ta fram en mall för offert, avtal och fakturering. Då kunde hantverkaren skriva att de anvender konsumentverkets mallar.
I dessa mallar fyller man i sina priser per timme (som räknas då du går in hos kund till du går ut). Även minsta debitering vid små jobb. Reseersättning och servicebil max en per åtta timmar.
Var jag kan se prislistan för varor de köper samt deras påslag. Påslaget kan vara per vara eller %. Själv gillar jag inte % påslag ty drabbades själv nyligen. Fick en offert jag från Baxi men lät min rörmokare beställa den och fick då ett påslag på 15000 vilket motsvarar 15%. Bra betalt för han fick min offert med alla detaljer specade.Fick själv lasta av varorna med min jordbrukstraktor och lyfta fram till pannrum. Så ett max- och mintak per vara borde finnas.
Det är viktigt att vara transparent och ärlig för ingen skall behöva gå back men kunden skall heller inte känna sig lurad.
Givetsvis måste entrepenörerna lära sig att skriva pris med moms mot privatkonsument.
Finns krav när det gäller moms, dvs får du ett pris utan moms där det inte framgår behöver du inte betala momsen.
 
Nu börjar det bli riktigt intressant här i tråden..
En del som skriver här verkar ha sin politiska hemvist på den yttersta numer inte tolererade vänsterkanten som förespråkar planekonomi, statlig inblandning av prissättning osv.
Den andra delen är emot det men som jag kan läsa det så är det alltid okej att prisreglera, begränsa företagens vinster och kräva att få se inköpspriser hos leverantörer så länge det gynnar den enskildes egen plånbok.
Tänk istället lite åt andra hållet. Ni som vill komma så billigt undan som möjligt renoverar och fixar era hus, att när ni skall sälja huset så kommer det en statlig/kommunal bestämmelse om att du måste visa kvitton på exakt vad du lagt ut på huset och tvingas sälja huset till ditt i kronor utlagda netto + ca 10%.!?
Du får då inte räkna upp driftskostnader och övriga boendekostnader utan dessa skall ju betalas av din 10% vinst(övervinst?).

Nä låt marknaden sköta detta själv och ta ett eget ansvar för dina inköp så du inte riskerar att bli blåst av någon ohederlig näringsidkare.
Att åka på en ekonomisk snyting ibland hör till livet men är sällan dödligt.
Jobbigt i stunden ja, men oftast är den största smärtan att man är besviken på sig själv som inte tagit reda på kostnaden innan utan bara antagit/föreställt sig ett visst belopp.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är min egen uppfattning att anlitande av större företag är billigare och mindre problemfyllt än att försöka jaga kronor hos småskuttar som i slutändan blir sämre och dyrare.

/ Björkskär
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Finns krav när det gäller moms, dvs får du ett pris utan moms där det inte framgår behöver du inte betala momsen.
Jag skall förtydliga mig: mot privatkonsument anger man efter varan vad kund skall betala och i fakturans slut skriver du in momssatsen. Allt likt kvittot du får i matvaruaffären eller på krogen. Så har jag fått lära mig.
 
C
A Ankmamma skrev:
Fick en offert jag från Baxi men lät min rörmokare beställa den och fick då ett påslag på 15000 vilket motsvarar 15%.
Kul... Antar att rörmokaren även får en viss ÅF-rabatt jämfört med priset du får från Baxi(?)
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
A Ankmamma skrev:
Jag skall förtydliga mig: mot privatkonsument anger man efter varan vad kund skall betala och i fakturans slut skriver du in momssatsen. Allt likt kvittot du får i matvaruaffären eller på krogen. Så har jag fått lära mig.
Hållet med helt och hållet!
 
B Björkskär skrev:
Det här är ett ämne som vi nog kan komma överens om att vi inte kommer kunna bli överens om..
Jag försöker också förstå vad så kallade övervinster är. Jag försöker se det ur ett stort perspektiv på olika branscher genom historien.

På den tiden Ericsson var världsledande och gjorde gigantiska vinster och med mycket hög marginal jublade hela Sverige.
Många svenskar är jättestolta över att Alfred Nobel lyckades bygga upp en gigantisk privat förmögenhet, som ju senare ledde till Nobelpriset.
AB Volvos lastbilar och maskiner säljs med i branschmått höga marginaler.
Embracer lämnade nyss en rapport om en ebita marginal på ca 70%.
Exempellistan kan göras lång men f*n ta den lokala byggaren om han tjänar mer än skolbibliotekarien.
Jag håller med om att det finns en hel del rötägg bland hantverkare, men det gäller hela befolkningen i stort oavsett vad vilket yrke folk har.
”Marknaden” har ju på gott och ont visat sig fungera ganska bra när det gäller företagande. De som lyckas leverera det kunderna köper blir kvar och de andra får lägga ner.

Jag tycker att alla som jobbar i privata företag borde analysera vad värdet av deras arbete säljs för av sin arbetsgivare. Vad ”slösas” det på hos oss? Kontorslokaler i innerstaden? Kanske det skulle räcka med en lokal i en ytterförort för en bråkdel i hyreskostnader?
Alla vill väl att ens arbetsgivare ska vara framgångsrik och ekonomiskt stabil? ( går det bra så kanske även lilla jag får någon förmån utöver månadslönen).

Så några råd från mig som konsument:
Är priset viktigt för dig så avtala om ett fast pris.
Lägg ner lite tid på att förstå vad du köper och anlita hantverkare som kan kommunicera hur de tar betalt. Lägg ner lite tid på att granska prislistor och för en dialog med utföraren.
Innan beställning av något arbete så skriv en tydlig beskrivning av vad du vill ha gjort och vilket material och berätta även muntligt dina förväntningar.
Skriv avtal!!
Skriv avtal!!
De företag som klarar av att leverera och kommunicera en offert och efterfrågade prislistor gör nog ett bra jobb utan överraskningar.
Kanske lite dyrare än många mindre företag men ofta billigare totalt.
Skriv avtal!

/ Björkskär
Det du skriver i början om Ericsson/Volvo etc är precis min poäng. Det är helt ok, till och med bra, att dessa företag gör stora vinster. Men inte hantverkare, nej tack. Då är det dåliga "övervinster". Men som sagt, det kanske inte är så vanligt som jag trodde att man resonerar så. Trots det tror jag att mer än en i denna tråd tänker exakt så även om det inte skriver det rakt ut.
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Det du skriver i början om Ericsson/Volvo etc är precis min poäng. Det är helt ok, till och med bra, att dessa företag gör stora vinster. Men inte hantverkare, nej tack. Då är det dåliga "övervinster". Men som sagt, det kanske inte är så vanligt som jag trodde att man resonerar så. Trots det tror jag att mer än en i denna tråd tänker exakt så även om det inte skriver det rakt ut.
Väntar på länkarna =).
 
P PHPersson skrev:
Jag har gillat din frågeställning men här undrar jag om du inte känt dig så kränkt att du misstolkar saker. Har aldrig sett någon säga det i klartext så även jag vill gärna se de länkarna.
Det har blivit arbete idag och inte mycket kollande på forumet.

Men sök på "fikabröd" här på forumet. Du hittar minst 30 trådar om att man ska ta småjobb (och ibland klart mer än småjobb) på den mekaniska verkstaden, smeden, snickeriet, bygget, lackeringsfirman etc och ta med sig fikabröd som betalning.

Här är ett par länkar, finns massvis till:
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-sprutmalning.117823/page-53#post-4269926
https://www.byggahus.se/forum/threads/avfaerga-element.167497/#post-1275567
https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-pyttehal-i-rostfri-diskho.454520/

Att erbjuda betalning med fikabröd är ohyfsat och ett sätt att signalera att det inte är ett riktigt arbete som utförs. Stegar du in på en verkstad och de ska använda sina resurser (med en verkstad där de har investerat och bundit miljonbelopp) för att göra jobb åt dig så förtjänar de betalt med pengar. Att betala i fikabröd kan kanske göras vitt, men det är nog generellt att det också handlar om svarta "pengar" när fikabröd föreslås.

Antingen träffar du på en av de anställda. Han kommer då att gå ifrån sitt ordinarie arbete (till fast pris - då lurar han arbetsgivaren eller till löpande räkning och då lurar han kunden) för att göra ditt jobb.

Eller så träffar du på chefen. Då ska du inbilla honom att istället för att handla för pengar och han debiterar företagets minimiavgift så ska han istället få fikabröd. Som om han inte vet värdet av fikabröd och kan handla det för egna pengar om han så önskar.
 
  • Gilla
  • Haha
nb. och 6 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag har gillat din frågeställning men här undrar jag om du inte känt dig så kränkt att du misstolkar saker. Har aldrig sett någon säga det i klartext så även jag vill gärna se de länkarna.
Angående lågutbildade och tjäna pengar så var det svårare att söka på. Jag vet att jag har läst ganska ordagrant "med bara gymnasieutbildning borde x kr i månaden vara fullt rimligt".

Steg 1 är såklart att förstår att alla hantverkare inte har enbart gymnasieutbildning. Få i min bransch hade klarat sig med det i alla fall, även om undantag finns.

jag har bara snabbt sökt fram trådarna nedan. Jag menar inte att de som skriver där menar att hantverkare pga små studieskulder inte får lov att tjäna pengar. Men argumentet kring studieskulder är framme - och jag är rätt säker på att de inte hade dragit det argumentet för att diskutera sin egen lön kontra exempelvis bibliotekarien vi hade som exempel tidigare i tråden.


Men lite länkar åt det hållet finns.

Tex här, en ny tråd där man vill pressa priset på läget i branschen. Förtydligar att snickare inte har studielån, med vilket man såklart menar att de inte kan förvänta sig samma höga lön som den som har det. Dvs helt frånkopplat frågan att man får betalt i förhållande till det värde man skapar. https://www.byggahus.se/forum/threads/nybygge-med-prispress.499909/

Här hittar du inlägg som beskriver vad hantverkare "borde ligga på" i lön. Beskriver vidare att hantverkare inte har studielån. Kopplingen är stark. https://www.byggahus.se/forum/threads/mycket-gnaell-pa-hantverkares-priser.76459/#post-551307

Här har du inlägg som tror att hantverkare jobbar med full lön direkt från gymnasiet. Också jämförelse att de tjänar bra jämfört med de med studieskulder https://www.byggahus.se/forum/threa...iden-foer-en-hantverkare.436196/#post-4489704

Här har vi en till jämförelse mellan arbete med och utan studielån. https://www.byggahus.se/forum/threa...s-vad-aer-det-haer.249635/page-6#post-2160165
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Det har blivit arbete idag och inte mycket kollande på forumet.

Men sök på "fikabröd" här på forumet. Du hittar minst 30 trådar om att man ska ta småjobb (och ibland klart mer än småjobb) på den mekaniska verkstaden, smeden, snickeriet, bygget, lackeringsfirman etc och ta med sig fikabröd som betalning.

Här är ett par länkar, finns massvis till:
[länk]
[länk]
[länk]

Att erbjuda betalning med fikabröd är ohyfsat och ett sätt att signalera att det inte är ett riktigt arbete som utförs. Stegar du in på en verkstad och de ska använda sina resurser (med en verkstad där de har investerat och bundit miljonbelopp) för att göra jobb åt dig så förtjänar de betalt med pengar. Att betala i fikabröd kan kanske göras vitt, men det är nog generellt att det också handlar om svarta "pengar" när fikabröd föreslås.

Antingen träffar du på en av de anställda. Han kommer då att gå ifrån sitt ordinarie arbete (till fast pris - då lurar han arbetsgivaren eller till löpande räkning och då lurar han kunden) för att göra ditt jobb.

Eller så träffar du på chefen. Då ska du inbilla honom att istället för att handla för pengar och han debiterar företagets minimiavgift så ska han istället få fikabröd. Som om han inte vet värdet av fikabröd och kan handla det för egna pengar om han så önskar.
I tillägg till detta:

Ni som någonsin har varit utsatta för att timmarna på ett löpande jobb verkar saltade - har ni funderat på om hantverkaren gjorde ett "fikabrödsjobb" på tiden som debiterades er?
 
  • Haha
nb. och 1 till
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Angående lågutbildade och tjäna pengar så var det svårare att söka på. Jag vet att jag har läst ganska ordagrant "med bara gymnasieutbildning borde x kr i månaden vara fullt rimligt".

Steg 1 är såklart att förstår att alla hantverkare inte har enbart gymnasieutbildning. Få i min bransch hade klarat sig med det i alla fall, även om undantag finns.

jag har bara snabbt sökt fram trådarna nedan. Jag menar inte att de som skriver där menar att hantverkare pga små studieskulder inte får lov att tjäna pengar. Men argumentet kring studieskulder är framme - och jag är rätt säker på att de inte hade dragit det argumentet för att diskutera sin egen lön kontra exempelvis bibliotekarien vi hade som exempel tidigare i tråden.


Men lite länkar åt det hållet finns.

Tex här, en ny tråd där man vill pressa priset på läget i branschen. Förtydligar att snickare inte har studielån, med vilket man såklart menar att de inte kan förvänta sig samma höga lön som den som har det. Dvs helt frånkopplat frågan att man får betalt i förhållande till det värde man skapar. [länk]

Här hittar du inlägg som beskriver vad hantverkare "borde ligga på" i lön. Beskriver vidare att hantverkare inte har studielån. Kopplingen är stark. [länk]

Här har du inlägg som tror att hantverkare jobbar med full lön direkt från gymnasiet. Också jämförelse att de tjänar bra jämfört med de med studieskulder [länk]

Här har vi en till jämförelse mellan arbete med och utan studielån. [länk]
Skall läsa och svara imorgon men en fråga, vilka hantverksyrken går inte att läsa på gymnasial nivå?
 
C
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Att erbjuda betalning med fikabröd är ohyfsat och ett sätt att signalera att det inte är ett riktigt arbete som utförs.
Ha ha, what? Fikabröd? Jag tror det bekräftar att du läser alldeles för mycket mellan raderna och läser in saker som inte finns där.

Fikabröd är en etablerad betalningsmetod när man "köper" tjänster av någon som inte har något bra sätt att ta betalt. När du går in på t.ex. en verkstad som bara jobbar mot avtal med företagskunder och frågar om de kan göra ett litet extrajobb (utan att du skall behöva läggas upp som kund, ordna med en beställning, arbetsorder, fakturor, osv.). Givetvis handlar det om svartjobb bakom ryggen på arbetsgivaren. Men det är knappast en signal från kunden att man inte tycker de är värda mer än lite fikabröd.

Fikabröd är för övrigt inte så jättebilligt heller. Sist köpte jag 20 kanelbullar á 16 kr = 320 kr för att bilverkstaden skulle läsa ut felkoderna på en gammal bil (ca 30 minuters jobb). Om man nu skall resonera kring det ekonomiska värdet av ersättningen... Det verkade för övrigt vara väldigt uppskattat.
 
Redigerat:
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag är helt med på hur ditt upplägg ser ut. Jag kan också förstå varför du känner dig lurad av hantverkare, kanske framförallt på småjobb när han är hos dig en timme men har ytterliggare 1,5 på att handla material och köra till dig?

Men om det vore helt kristallklart kommunicerat innan han började? Dvs hur han fakturerar, vilken tid som debiteras. Skulle du då fortfarande tycka att det var dåligt?

För detta ser jag mer som en fråga om dålig kommunikation än en prisfråga - för om det bara skulle debiteras tid hos dig (vilket jag absolut skulle kunna tänka mig att som hantverkare göra) så skulle ju timpriset vara högre. Slutpriset kommer ju i snitt och i längden att vara detsamma tänker jag.
Japp, kommunikationen är avgörande.
 
jag har läst allt och jag kommer fram till mig egen åsikt. Den är att du har ”fel” med möjligtvis något enstaka undantag är det ingen som klankar ner på någon utan argumenterar / har åsikter om lönenivåer beroende på utbildningstid. Det är väl rimligt att man kan diskutera det? Lika så fikabröd, det är allmänt vedertaget här och där, en del gör småjobb för att vara snälla och får man då fika för set så är det kanon. Vad jag kan se är det ingen som vill få sin altan byggd för en kanelbulle.
Så frågan är: har det hänt något i ditt liv som gör att du känner dig trampad på eller som att du inte duger för att du är snickare? Jag är själv ”högutbildad” men det var mitt och visst har jag högre lön än en hantverkare men anledningen för mig var varken status eller pengar utan att jag tycker det jag gör är riktigt kul. Eller tyckte, nu för tiden älskar jag bygga, koppla VVS, koppla el för det är lite met ”hands on”.

Edit: Jag personligen tycker en sjuksköterska skall ha högre lön än en hantverkare. Jag tycker också han eller hon skall ha högre lön än mig. Jag tycker även att en personlig assistent skall ha en riktigt bra lön. Men det baserar jag på att jag beundrar dem som orkar jobba med det, jag hade inte klarat det. Dessutom är det utbildning där de flesta har dragit på sig studieskulder.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.