D daVinci skrev:
Kärnkraften borde kunna offerera låga priser, på Nordpool.
Dom sitter mer stora fasta kostnader, så även låga elpriser borde bidra.
De rörliga kostnader dom har är väl just uran. Resten borde vara fasta kostnader.

Vet inte hur många öre dom behöver ta ut för att möta uran-kostnaden?
Ja, kärnkraften lägger låga bud på Elbörsen. De senaste dagarna med periodvis negativt elpris tycks kärnkraften dragit ner något. Så ja, kärnkraften lägger låga bud.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, kärnkraften lägger låga bud på Elbörsen. De senaste dagarna med periodvis negativt elpris tycks kärnkraften dragit ner något. Så ja, kärnkraften lägger låga bud.
Var har du sett att man dragit ner något på kärnkraft?
Sen kommer ju Kung Bore tillbaka imorgon och framåt hela veckan.
 
Jag har inte sett det skälv. Men det var någon som nämnde att någon reaktor inte levererade full effekt. Jag kommer dock inte ihåg vilken reaktor det var. Men i allmänhet går de gör fullt även vid extremt låga priser.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De senaste dagarna med periodvis negativt elpris tycks kärnkraften dragit ner något.
I vilket land?
 
Sverige, men som sagt det var andra hands uppgifter. Så det kan vara fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett det skälv. Men det var någon som nämnde att någon reaktor inte levererade full effekt. Jag kommer dock inte ihåg vilken reaktor det var. Men i allmänhet går de gör fullt även vid extremt låga priser.
Jo det vore ju idiotiskt att backa ner när Kung Bore återtar Skandinavien. Vad jag ser så har man backat ner vattenkraften.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
Då lär ingen dra ner. Men nu har det blåst och varit varmt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett det skälv. Men det var någon som nämnde att någon reaktor inte levererade full effekt. Jag kommer dock inte ihåg vilken reaktor det var. Men i allmänhet går de gör fullt även vid extremt låga priser.
Det var OL3 i Finland. Och den gick då ned 33% eller så.

De svenska reaktorerna brukar man inte röra. (Finns något undantag). Det finns problem/risker med att variera effekten. Det bör ju vara byggt för att man ska kunna variera effekt. OL3 som är ett komplicerat åbäke är nog byggt för det. Men inte de primitiva svenska gamla reaktorerna.

Ingen som vet var bränslet kostar för ett kärnkraftverk? Inklusive allt.
 
D Daniel 109 skrev:
Då lär ingen dra ner. Men nu har det blåst och varit varmt.
Nej men kollar du så lagrar ju Norge "guldpengar" i sina vattenmagasin....
 
Det talas då och då om att elförbrukningen i Sverige kommer åka upp pga diverse aktiviteter. SvK gör lite estimat på det. Och då skulle det leda till en rejäl elchock.

Säger vi att vindkraften kan producera för i snitt 32 öre/kWh (enligt Energiforsk).
Och att estimaten från CATL om ett pris på Na-jon batterier för $40/kWh om några år, stämmer.

Då kommer lagring att kosta ca 10 öre/kWh. Sedan tillkommer lite kringkostnader. Så låt oss drämma till med 20 öre/kWh så har vi tagit höjd för mycket kringkostnader och även att inte alla laddcykler utnyttjas.

Då skulle lagrarna kunna köpa för säg 22 öre/kWh och sälja för 42 öre/kWh. Säg att 50% lagras.

Då hamnar vi på ett pris på 50%*32 + 50%*42 = 37 öre/kWh.

Och har då det förnämliga att lagringen kan leverera adaptivt. Dvs följa variationerna i förbrukningen.

Finns det ett billigare sätt?

Kanske med solpaneler i stället för vindkraft?
 
D daVinci skrev:
Det var OL3 i Finland. Och den gick då ned 33% eller så.

De svenska reaktorerna brukar man inte röra. (Finns något undantag). Det finns problem/risker med att variera effekten. Det bör ju vara byggt för att man ska kunna variera effekt. OL3 som är ett komplicerat åbäke är nog byggt för det. Men inte de primitiva svenska gamla reaktorerna.

Ingen som vet var bränslet kostar för ett kärnkraftverk? Inklusive allt.
Det var Forsmark 1 som inte producerade fullt i går. Jag har inte verifierat att det var på grund av elpriset.
 
Enligt SVK har KK legat stabilt på 6350MW hela veckan men sjönk till under 6100MW igår em.
Tillbaka till normalt nu.

Osannolikt att det var pga elpris
D Daniel 109 skrev:
Det var Forsmark 1 som inte producerade fullt i går. Jag har inte verifierat att det var på grund av elpriset.
 
D daVinci skrev:
Kärnkraften borde kunna offerera låga priser, på Nordpool.
Dom sitter mer stora fasta kostnader, så även låga elpriser borde bidra.
De rörliga kostnader dom har är väl just uran. Resten borde vara fasta kostnader.

Vet inte hur många öre dom behöver ta ut för att möta uran-kostnaden?
Uran borde inte vara en rörlig kostnad heller. Revisioner bokas så långt i förväg att det troligen inte går att flytta dem för att köra lite längre på bränslet som redan är laddat.

Hur som så är kostnaden för kärnbränsle runt 5 öre/kWh. För exempelvis Forsmark så utgör bränsle bara 16% av kostnaderna.
F fribygg skrev:
Nog är det mycket mer än bränslet som kostar, låt säga 25 eller 30öre för gamla avskrivna reaktorer och en krona mer för nya.
Ja, men alla kostnader är i praktiken fasta. Personalen får lön även om kraftverket inte kör full effekt etc. Det är skillnad på "vad behöver elen kosta i snitt för att kraftverket ska gå med vinst" och "vid vilket pris är det värt att leverera el istället för att dra ner på effekten".
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett det skälv. Men det var någon som nämnde att någon reaktor inte levererade full effekt. Jag kommer dock inte ihåg vilken reaktor det var. Men i allmänhet går de gör fullt även vid extremt låga priser.
TVO reglerar ner OL3 om priset blir för lågt (i praktiken negativt).
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Gaspriserna är den sanna delen, och även kolen. Vad gasen kostar hänger intimt ihop med priserna på kontinenten, där Tyskland drar en stor del dessutom.
Nu har priserna gått ner vilket också syns på elen i sverige.
Dessutom tillkom north sea link 2021/2022 vilket gör att Storbritanniens höga priser läcker hit. Bra timat i tiden, typ....

[länk]
Vi hade inte samma nära koppling till kontinenten innan de 2 nya kablarna från sydnorge togs i bruk. Så vi drabbades inte av tillfälliga svängningar i deras elpriser.
 
X Xanthopteryx skrev:
Nu har ju priserna legat högt för länge, jämfört med Sverige. Likaså Storbritannien, vars stora länk till Norge kom igång 2021-2022.
Frankrike till exempel, med sina mängder kärnkraft, har ju elpriser som får våra svenska att blekna i jämförelse.
I januari i år ligger de kring 2-2:50 SEK per kWh. Beroende på lågoristid och högpristid så grafen nedan fortsätter uppåt.
[bild]
En måttlig uppgång från 15 till 20 på 10 år?
25% inflation på 10 år är ju helt normalt.
Våra elpriser har ju ökat lika mkt på 2- 3 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.