C Christer_B skrev:
Jag hjälpte nyligen min mamma att ersätta en gammal (20+ år) Cylinda FT 46 med en FT 5574X.
Av manualen framgår att det är bra att spara transportbultarna: "Förvara säkerhetsbultarna på en säker plats för att återanvända dem när tvättmaskinen ska flyttas i framtiden."
Men bultarna saknas. Butiken svarar att bultarna tas bort i butik och kastas. Maskinen kan flyttas utan problem. Bultarna har en funktion vid långväga transport från tillverkningslandet.
Vad säger ni, kan jag strunta i transportbultarna vid en kommande flytt? Jag har ställt frågan till Cylinda men väntar fortfarande på svar.
Svar från Elektroskandia:
"Vi rekommendera att inte flytta på tvättmaskiner utan transportbultarna då dem håller trumman på plats under transporten annars kan trumman skadas. Det låter väldigt märkligt att dem tar bort transportsäkringarna redan i butiken. Om man transporterar utan transportbultarna och det blir skador så täcks inte garantin."

Jag besökte också en annan butik i samma kedja (Elon) och där tyckte man att det lät väldigt kontigt att ta bort transportbultarna innan transport till kund.

Mycket pekar på att man i Elon-butiken där vi köpte tvättmaskinen inte varit ärliga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
helt oviktiga om du inte skall slänga runt den posten gör eller köra puckelpist
 
RoTe
Ofta kör man väl en tvättmaskin på ett släp och dom har ju i princip obefintlig fjädring vid låg lastvikt.
 
  • Gilla
Cox och 3 till
  • Laddar…
A
RoTe RoTe skrev:
Ofta kör man väl en tvättmaskin på ett släp och dom har ju i princip obefintlig fjädring vid låg lastvikt.
spelar ingen roll
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
Det jag menade var att det är att jämföra med puckelpist, åtminstone på normala svenska vägar.
 
RoTe RoTe skrev:
Ofta kör man väl en tvättmaskin på ett släp och dom har ju i princip obefintlig fjädring vid låg lastvikt.
Så himla mycket skumpar det inte, då skulle inget ömtåligt överleva släpkörning.
Dessutom väger en tvättmaskin en hel del, typ 70 kilo i vart fall.
Man anpassar sin körning beroende på vad man har på släpet...
 
A
RoTe RoTe skrev:
Det jag menade var att det är att jämföra med puckelpist, åtminstone på normala svenska vägar.
En alldeles utmärkt anledning till att köra med förstånd om det aldrig prövats innan, vilket inte är normalt i svedala
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
electroluxaren skrev:
En alldeles utmärkt anledning till att köra med förstånd om det aldrig prövats innan, vilket inte är normalt i svedala
Jo vill man ha bakomvarande trafik tutandes och blinkandes på en så... Farthinder var 50e meter på många gator här typ. Skarpa vinklar också så totalt hemska att köra över.
 
A
RoTe RoTe skrev:
Jo vill man ha bakomvarande trafik tutandes och blinkandes på en så... Farthinder var 50e meter på många gator här typ. Skarpa vinklar också så totalt hemska att köra över.
Som sagt insidan av huvudet är oftast oanvänt av fordonsförare över hela världen
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo vill man ha bakomvarande trafik tutandes och blinkandes på en så... Farthinder var 50e meter på många gator här typ. Skarpa vinklar också så totalt hemska att köra över.
Nu fabulerar du, med 50 meter mellan farthindren finns det ingen som tutar på dig för att du kör för långsamt med släpet, du håller samma (låga) fart som alla andra.
För övrigt varför bryr du dig om idioterna bakom dig, dom får väl vänta?
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
RoTe
electroluxaren skrev:
Som sagt insidan av huvudet är oftast oanvänt av fordonsförare över hela världen
Här använder många huvudet när man anskaffar fordon gjorda för terrängen i staden, för att slippa köra som en snigel. Men nu är det nog med off topic.
 
A
RoTe RoTe skrev:
Här använder många huvudet när man anskaffar fordon gjorda för terrängen i staden, för att slippa köra som en snigel. Men nu är det nog med off topic.
De som skaffar terrängfordon för stadstrafik har säkert en alldeles särskild anledning till detta vilken inte nödvändigtvis behöver ha något med underlaget att göra.
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Här använder många huvudet när man anskaffar fordon gjorda för terrängen i staden, för att slippa köra som en snigel. Men nu är det nog med off topic.
Jag visste inte att Uppsala stad var terräng.

Nåja, här nere bestäms hastigheten mer av skyltar (40 i hela staden typ Malmö, Lund, Ystad, Trelleborg) än av släpfordon med tvättmaskiner.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Jag visste inte att Uppsala stad var terräng.

Nåja, här nere bestäms hastigheten mer av skyltar (40 i hela staden typ Malmö, Lund, Ystad, Trelleborg) än av släpfordon med tvättmaskiner.
Soooooooooooom jag sa, farthinder _överallt_ med skarpa kanter samt tvärslut vägar i övrigt. Ingen stad för sportigt låga bilar med eltejp runt fälgarna.
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
De har möjligtvis inte levererat en begagnad maskin till nypris?
Hört det förr att de som beställt hemleverans fått varor utan emballage, dvs något som någon returnerat till butiken på öppet köp.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.