Jag har fjärrvärme i huset
 
  • VVS-installation med röda ventiler och två manometrar på en vägg. Möjlig korrosion eller läckage synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk enhet, inställningsvred, röd knapp, teknisk inramning, kablar bakom, del av större system, datumstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallation med cirkulationspump, rör, mätinstrument och värmemätare i ett teknikutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemkontrollpanel med justeringsrattar, kablar och rörledningar i bakgrunden. Datumstämpel nedre höger hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett element med synliga rör, målfärg flagar av, tätbild, interiör, datumstämpel nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju väldigt högt delta t på termometrarna. Frågan är om cirkpump inte går eller att smutsfiltret är tätt
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
62⁰ i framledningstemperatur och 20⁰ på returen tyder på att cirkulationspumpen inte går så som den ska.

Vad står vredet på cirkulationspumpen på?

Snurrar axeln på cirkulationspumpen?
Går att lossa den stora kromade skruven i mitten, innanför finns axeln, i änden på axeln finns ett spår.
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
62⁰ i framledningstemperatur och 20⁰ på returen tyder på att cirkulationspumpen inte går så som den ska.

Vad står vredet på cirkulationspumpen på?

Snurrar axeln på cirkulationspumpen?
Går att lossa den stora kromade skruven i mitten, innanför finns axeln, i änden på axeln finns ett spå
Tack för ditt svar, vad ska göra nu ?
 
  • Grundfos cirkulationspump installerad med rör och elkablar synliga. Datum och tid i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Du har ju väldigt högt delta t på termometrarna. Frågan är om cirkpump inte går eller att smutsfiltret är tätt
Tack för ditt svar.
Hur kan jag lösa det?
 
Demmpa Demmpa skrev:
62⁰ i framledningstemperatur och 20⁰ på returen tyder på att cirkulationspumpen inte går så som den ska.

Vad står vredet på cirkulationspumpen på?

Snurrar axeln på cirkulationspumpen?
Går att lossa den stora kromade skruven i mitten, innanför finns axeln, i änden på axeln finns ett spår.
Hur ska jag gör det?
 
  • Cirkulationspump av märket Grundfos, rör, kablar, installationsmiljö, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Du har ju väldigt högt delta t på termometrarna. Frågan är om cirkpump inte går eller att smutsfiltret är tätt
Hur ska jag veta om cirlpump fungerar eller inte? Vilket filter ska jag rengöra?
 
  • Värmesystem med rör, expansionskärl, pumpar och styrutrustning i teknikskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vattenventiler med röda handtag och tryckmätare, monterade på rör, i ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KokiKaki skrev:
Hur ska jag veta om cirlpump fungerar eller inte?
Skruva bort stora kromade skruven i änden på cirkulationspumpen (motorn).
Innangör skruven finns motoraxeln.
I änden på axeln är det ett spår där en stor spårmejsel passar.
Står axeln stilla så kan man prova att snurra på axeln, på så sätt kan den eventuellt komma igång.
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
På flera av bilderna så ser man att det är (varit) små läckage i många kopplingar.

Hela fjv-centralen skulle behöva en översyn, åtdragning av kopplingar och/eller utbyte av packningar/plantätningar.
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Skruva bort stora kromade skruven i änden på cirkulationspumpen (motorn).
Innangör skruven finns motoraxeln.
I änden på axeln är det ett spår där en stor spårmejsel passar.
Står axeln stilla så kan man prova att snurra på axeln, på så sätt kan den eventuellt komma igång.
Jag ska göra det,
Demmpa Demmpa skrev:
På flera av bilderna så ser man att det är (varit) små läckage i många kopplingar.

Hela fjv-centralen skulle behöva en översyn, åtdragning av kopplingar och/eller utbyte av packningar/plantätningar.
Tror du att jag behöver att kontakta vvs eller kan jag göra det själv?
 
K KokiKaki skrev:
Jag ska göra det,

Tror du att jag behöver att kontakta vvs eller kan jag göra det själv?
Be om hjälp så blir det ju bra gjort också och du får hjälp att avgöra om pumpen går som den ska. Kostar säkert 7-8 000kr
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
som andra redan skrivit, kolla ev silar, kolla luftningen på pumpen, annars ring en röris, nått med cirkulationen e de
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
K KokiKaki skrev:
Hur ska jag gör det?
Pumpens fart står på 2 m vrid vredet till 3 är mera fart på vattnet till elementen , sen lufta elementen. Börja där innan att annat.
 
  • Gilla
KokiKaki
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Pumpens fart står på 2 m vrid vredet till 3 är mera fart på vattnet till elementen , sen lufta elementen. Börja där innan att annat.
Jag har luftat alla , men några är varmt och andra är kallt, när jag stänger av som är varmt, andra bli varmt.
Det är också stor skillnad menan kallvatten temperatur och varmvatten temperatur.
Jag vill veta hur kan jag rengöra filtren i systemet?
 
J jonaserik skrev:
Pumpens fart står på 2 m vrid vredet till 3 är mera fart på vattnet till elementen , sen lufta elementen. Börja där innan att annat.
Så stor flödesskillnad är det inte mellan steg 2 & 3 så att difftemperaturen sjunker från 40⁰ till ca 10-15⁰ samt att alla radiatorer kan vara igång samtidigt.

Så någonting annat än hastigheten är fel.


Två grafer; övre visar höjd mot flöde och effektivitet, nedre visar effektförbrukning mot flödesmängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://product-selection.grundfos....68?pumpsystemid=2259094813&tab=variant-curves
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.