pacman42 pacman42 skrev:
Nu kommer det ett stort antal batteribanker från kommersiella leverantörer, idag hittade jag en artikel om ytterligare en på 90 TWh:
- [länk]
Ja, det går snabbt.

Och konkurrens också på reglermarknaden från elförbrukare som reglerar sin förbrukning istället. Väldigt låg investeringskostnad till skillnad från batterier. Kapaciteten finns redan där, kräver ganska lite investering för att kunna bli aktiv på marknaden och kommer verkligen kunna driva värdet på reglermarknaden ner mot noll.

https://www.energinyheter.se/202401...aruhus-gekas-blir-flexleverantor-elstabilitet
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hej

Det verkar som Skatteverket inte sagt sista ordet än, gällande hembatterier.

I en artikel med rubriken ”Därför kan tusentals villaägare åka dit för skattefusk” som kom häromdagen (24-01-31) kan vi bland annat läsa;

”Därför kom Skatteverket strax före jul (av alla tidpunkter…) med beskedet att ”om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda”. Och då ryker alltså avdraget rakt över disk. Problemet eller trösten – välj ord utifrån vilken sida i konflikten du står på – är att Skatteverket inte har någon möjlighet att kontrollera hur batterierna används. Därför har man också svårt att neka några som söker avdrag för solceller.”

Under rubriken ”Vill få kontrollera” kan vi sedan läsa; ”Nu pågår en utredning om välfärdsbrottslighet. I den ingår som en del huruvida Skatteverket ska få tillgång till uppgifter som gör att man kan kontrollera till exempel denna hantering.”Det är något vi önskar”, säger Skatteverkets Pia Blank Thörnroos.”
https://www.dagensps.se/privatekonomi/darfor-kan-tusentals-villaagare-aka-dit-for-skattefusk/
 
Så du menar att det är okej att begära avdrag om skatteverket inte kan kontrollera om det är korrekt?
 
D Daniel 109 skrev:
Så du menar att det är okej att begära avdrag om skatteverket inte kan kontrollera om det är korrekt?
Hej Daniel 109:
Vem ställer du den frågan till, det är bra om du tydligt visar det.

Jag har i alla fall inte skrivit detta, så till mig kan det inte vara.
 
Vad menar du då?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du då?
Hej Daniel 109:
Vem ställer du den frågan till, det är bra om du tydligt visar det.

Om det är till mig så kan jag svara;

Jag har noterat, att tidningen tar upp Skatteverkets agerande och citerat vad som står i tidningsartikeln.
 
  • Gilla
Dragnet
  • Laddar…
Jag förstår inte varför avdraget skulle krävas åter om en batteriägare någon gång efter installation av batteriet ändrar användningen till att istället nyttja batteriet för stödtjänster?

Om jag köper ett batteri, får grönt avdrag och sedan en tid senare säljer eller ger bort batteriet. Skulle då avdraget krävas åter?
 
M Morgonskiftet skrev:
Jag förstår inte varför avdraget skulle krävas åter om en batteriägare någon gång efter installation av batteriet ändrar användningen till att istället nyttja batteriet för stödtjänster?

Om jag köper ett batteri, får grönt avdrag och sedan en tid senare säljer eller ger bort batteriet. Skulle då avdraget krävas åter?
Nej, det är inte tanken. Har du fått avdrag 2023 så är det klart.
 
Har inget batteri. Tänkte bara generellt för avdraget. Om jag köper ett batteri idag
 
Martin: Vad menar du med det här?
M Martin Lundmark skrev:
Det verkar som Skatteverket inte sagt sista ordet än, gällande hembatterier.
Var ska de säga mer?


Gällande att få bidrag för något och sedan sälja det vidare eller ändra användning så måste det ju finnas gränser. Om ditt syfte när du fick bidraget var annan användning eller att kränga det vidare så skulle du ju inte haft bidraget. Men villkoret kan ju heller inte gälla för evig tid.
 
D Daniel 109 skrev:
Var ska de säga mer?


Gällande att få bidrag för något och sedan sälja det vidare eller ändra användning så måste det ju finnas gränser. Om ditt syfte när du fick bidraget var annan användning eller att kränga det vidare så skulle du ju inte haft bidraget. Men villkoret kan ju heller inte gälla för evig tid.
Hej Daniel 109:

När de t.ex. skriver;
”Nu pågår en utredning om välfärdsbrottslighet. I den ingår som en del huruvida Skatteverket ska få tillgång till uppgifter som gör att man kan kontrollera till exempel denna hantering.”

Då tolkar jag det som att "Skatteverket inte sagt sista ordet än, gällande hembatterier."
 
Nu lär ju stödtjänster inte vara så lönsamma nästa år med tanke på alla de batteriparker som byggs kommersiellt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu lär ju stödtjänster inte vara så lönsamma nästa år med tanke på alla de batteriparker som byggs kommersiellt.
Hej pacman42

Med tanke på vad jag hör och läser om solceller, hembatterier och stödtjänster så håller jag med dig.
 
P
M Morgonskiftet skrev:
Jag förstår inte varför avdraget skulle krävas åter om en batteriägare någon gång efter installation av batteriet ändrar användningen till att istället nyttja batteriet för stödtjänster?
Skatteavdraget ges väl under förutsättning att användningen inte ändras under en viss tid, antar jag.
Om det inte finns något sådant tidsbestämt villkor kan man förstås tänka sig att avdraget ges med förutsättningen att användningen aldrig ändras.

Jag har inte läst skattelagstiftningen som reglerar detta. Kan någon annan upplysa oss?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.