Cruzze Cruzze skrev:
Att en professionell hantverkare inte kollar upp eller ens tar höjd för att det eventuellt kan finnas asbest i en lägenhet som är byggd 1960 borde självklart bli läropengar för denne...
Hur vet du att det var en professionell hantverkare inblandad här?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nädu den gubben går inte.

Det handlar inte om att priset ska inkludera en sanering om det skulle behövas, det handlar om att hantverkaren måste upplysa om att det KAN behövas men inte ingår.
Vad är poängen med fast pris, om ändå inte, " en det ena, en det andra ingår? Om hantverkaren ska rabbla upp alla, samtliga scenarior som inte ingår, så är vi ju ändå tillbaka till aktuellt läge. Dvs, att mattbyte ingår i fasta priset, inga oförutsedda utgifter. Du vill ju alltså isåfall att det ska vara som det är. Med enda skillnaden att hantverkaren sa det innan.
Det är dock mer en självklarhet att inget annat ingår i en sådan offert.

Om du anlitar en målare för att tapetsera ett rum på 10m2. Han ger dig ett pris på 7000kr. När han kommer för att sätta igång ser han fukt på en gipsskiva. Vid närmre granskning hittar han fukt och mögel bakom alla väggar. Du tror väl inte på riktigt att det är målarens kostnad, att riva, sanera och gipsa om, bara för att det är vanligt med mögel i gamla hus?

Det man ska skilja på är om en hantverkare åtagit sig att renovera hela golvet/bjälklaget. För då har hantverkaren åtagit sig att fixa ett bjälklag, med allt som kan ingå. I detta fall måste hantverkaren på förhand, tala om vilka oförutsedda kostnader som eventuellt inte ingår.

Men i TS fall tycks hantverkaren lämnat offert på att byta en linoliummatta. Det finns då absolut noll och ingenting som talar om en eventuell asbestsanering i den offerten. Inte heller att lägga nya golvspånskivor, om det hade behövts. Eller några andra fel/brister heller.

Om hantverkaren har/hade lämnat offert på ett nytt golv, inklusive matta, så ska dock hantverkaren stå för saneringen.
 
  • Gilla
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
Y Yubaba skrev:
Hej!
Har nyligen köpt en bostadsrättslägenhet där vi inte flyttat in ännu.
Anlitade en entreprenör för renovering av lägenheten, där det ingick bland annat rivning och bortforsling av gammalt golv (båda plastmattor och parkett) och lägga nytt golv.
Vi kom överens om ett fast pris för arbete +material.
Nu har det visat sig vara asbest under plastmattorna i hall och kök, vilket jag själv varken tänkt på eller diskuterat med entreprenören vid platsbesök och offert. De nämnde inte heller att det finns en risk att det kan finnas asbest under plastmattorna.
Nu till frågan. Vem har ansvaret för saneringskostnaden? Är det jag eller entreprenören? Jag tycker att det bör vara entreprenören eftersom jag har begärt in och kommit överens om ett fast pris för renovering av hela lägenheten (minus badrum).
Tacksam för input!
Dom borde ha skrivit in det som en reservation i avtalet, att finns det asbest så hanteras kostnader kring det som ÄTA.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Vad är poängen med fast pris, om ändå inte, " en det ena, en det andra ingår? Om hantverkaren ska rabbla upp alla, samtliga scenarior som inte ingår, så är vi ju ändå tillbaka till aktuellt läge. Dvs, att mattbyte ingår i fasta priset, inga oförutsedda utgifter. Du vill ju alltså isåfall att det ska vara som det är. Med enda skillnaden att hantverkaren sa det innan.
Det är dock mer en självklarhet att inget annat ingår i en sådan offert.
Fastpris blir oftast dyrare än löpande, just för att den som utför jobbet måste ta höjd för tänkbara problem (inte otänkbara).
Man tar fastpris för att veta vad det kostar och slippa obehagliga överraskningar med priset. Varför skulle någon någonsin vilja ha fastpris om man alltid måste stå för saker som kan bli dyrare?
A AG A skrev:
Om du anlitar en målare för att tapetsera ett rum på 10m2. Han ger dig ett pris på 7000kr. När han kommer för att sätta igång ser han fukt på en gipsskiva. Vid närmre granskning hittar han fukt och mögel bakom alla väggar. Du tror väl inte på riktigt att det är målarens kostnad, att riva, sanera och gipsa om, bara för att det är vanligt med mögel i gamla hus?
Ny gips kan jag absolut tänka mig att målaren bör stå för om det är fastpris.
Om det är vanligt med mögel så säger såklart en professionell person det innan. "Vi vill ha 7000 kr för jobbet. Tänk på att med gamla byggnader så finns en risk att det är mögel och trasiga gipsskivor. Mögel ingår inte, men upp till 3 gipsskivor ingår om de behövs bytas".
Svårare än så behöver det inte vara. Ungefär så sa hantverkarna när de bytte tak hemma hos mig.
A AG A skrev:
Det man ska skilja på är om en hantverkare åtagit sig att renovera hela golvet/bjälklaget. För då har hantverkaren åtagit sig att fixa ett bjälklag, med allt som kan ingå. I detta fall måste hantverkaren på förhand, tala om vilka oförutsedda kostnader som eventuellt inte ingår.
Är man proffs och vet om att risken för ett problem är stor har man skyldighet att meddela det.
Om bilverkstaden vet att man måste byte övre fästet till stötdämpare relativt ofta vid byte av stötdämpare så finns två vägar om man vill lämna fastpris.

1. Lägga på X kronor på varje offert (X mindre än kostnaden för byte av fäste). Ibland går verkstaden back på ett jobb eller plusminus noll, men oftast tjänar de lite extra.

2. Säga att risken finns att det övre fästet måste bytas och att det då kostar Y kronor.

Att riva ner allt och sen meddela kunden att det övre fästet måste bytas till en kostnad av Y kronor är oprofessionellt, kunden kanske inte har råd med jobbet längre.

Däremot behöver givetvis inte firman ta byta slitna bromsar eller däck eller något som inte är rimligt att förutse.
A AG A skrev:
Men i TS fall tycks hantverkaren lämnat offert på att byta en linoliummatta. Det finns då absolut noll och ingenting som talar om en eventuell asbestsanering i den offerten. Inte heller att lägga nya golvspånskivor, om det hade behövts. Eller några andra fel/brister heller.
Då är det en oprofessionell offert. Att det kan behöva bytas golvspånskivor vet rimligen en golvläggare, men det behöver inte kunden ha en aning om. Kunden vet kanske inte ens om att det finns något som heter golvspånskivor.
A AG A skrev:
Om hantverkaren har/hade lämnat offert på ett nytt golv, inklusive matta, så ska dock hantverkaren stå för saneringen.
Som nämnts innan, man behöver inte undanta allt i en fastprisoffert, utan bara saker som inte är oväntade. Asbest i något från 90-tal behöver man inte undanta för det det är oväntat. Att det kan finnas asbest i en byggnad från 60-tal är däremot inte oväntat.

En bekant till mig lät en elektriker installa jordfelsbrytare i huset (hus från 80-tal) då det saknades. De offerter som kom från elektriker var samtliga fastprisofferter där man alltid skrev att felsökning för jordfel inte ingick i priset. Det är ju inte helt ovanligt att det behövs, men svårt att ge fastpris på. Tänk, ingen av dessa elektriker "glömde" upplysa om detta. De hade ju kunnat lämna fastpris på installation bara utan att säga något, eftersom det var vad kunden hade bett om en offert om, men de förutsåg dels att det fanns en risk för att mer behövde göras, dels att kunden inte visste det när de frågade om en offert på installation av jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fastpris blir oftast dyrare än löpande, just för att den som utför jobbet måste ta höjd för tänkbara problem (inte otänkbara).
Man tar fastpris för att veta vad det kostar och slippa obehagliga överraskningar med priset. Varför skulle någon någonsin vilja ha fastpris om man alltid måste stå för saker som kan bli dyrare?

Ny gips kan jag absolut tänka mig att målaren bör stå för om det är fastpris.
Om det är vanligt med mögel så säger såklart en professionell person det innan. "Vi vill ha 7000 kr för jobbet. Tänk på att med gamla byggnader så finns en risk att det är mögel och trasiga gipsskivor. Mögel ingår inte, men upp till 3 gipsskivor ingår om de behövs bytas".
Svårare än så behöver det inte vara. Ungefär så sa hantverkarna när de bytte tak hemma hos mig.

Är man proffs och vet om att risken för ett problem är stor har man skyldighet att meddela det.
Om bilverkstaden vet att man måste byte övre fästet till stötdämpare relativt ofta vid byte av stötdämpare så finns två vägar om man vill lämna fastpris.

1. Lägga på X kronor på varje offert (X mindre än kostnaden för byte av fäste). Ibland går verkstaden back på ett jobb eller plusminus noll, men oftast tjänar de lite extra.

2. Säga att risken finns att det övre fästet måste bytas och att det då kostar Y kronor.

Att riva ner allt och sen meddela kunden att det övre fästet måste bytas till en kostnad av Y kronor är oprofessionellt, kunden kanske inte har råd med jobbet längre.

Däremot behöver givetvis inte firman ta byta slitna bromsar eller däck eller något som inte är rimligt att förutse.

Då är det en oprofessionell offert. Att det kan behöva bytas golvspånskivor vet rimligen en golvläggare, men det behöver inte kunden ha en aning om. Kunden vet kanske inte ens om att det finns något som heter golvspånskivor.

Som nämnts innan, man behöver inte undanta allt i en fastprisoffert, utan bara saker som inte är oväntade. Asbest i något från 90-tal behöver man inte undanta för det det är oväntat. Att det kan finnas asbest i en byggnad från 60-tal är däremot inte oväntat.

En bekant till mig lät en elektriker installa jordfelsbrytare i huset (hus från 80-tal) då det saknades. De offerter som kom från elektriker var samtliga fastprisofferter där man alltid skrev att felsökning för jordfel inte ingick i priset. Det är ju inte helt ovanligt att det behövs, men svårt att ge fastpris på. Tänk, ingen av dessa elektriker "glömde" upplysa om detta. De hade ju kunnat lämna fastpris på installation bara utan att säga något, eftersom det var vad kunden hade bett om en offert om, men de förutsåg dels att det fanns en risk för att mer behövde göras, dels att kunden inte visste det när de frågade om en offert på installation av jordfelsbrytare.
Ja, men vi vet ju inte vad det faktiskt stod i TS offert?

Jag har svårt att se att den inte är väl utformad och upplyser om att "eventuella tillkommande arbeten debiteras enligt gällande taxa" eller dylikt och att offerten är specad vad som faktiskt ingår (rivning, inte sanering eller byte av golvskivor)
 
A AG A skrev:
Vad är poängen med fast pris, om ändå inte, " en det ena, en det andra ingår? Om hantverkaren ska rabbla upp alla, samtliga scenarior som inte ingår, så är vi ju ändå tillbaka till aktuellt läge. Dvs, att mattbyte ingår i fasta priset, inga oförutsedda utgifter. Du vill ju alltså isåfall att det ska vara som det är. Med enda skillnaden att hantverkaren sa det innan.
Det är dock mer en självklarhet att inget annat ingår i en sådan offert.
Du får hantera pris och omfattning separat när du tänker.

Ett fast pris ger köparen trygghet i att veta vad det kostar när det är klart. Man behöver inte fundera över hur många fikaraster säljaren tar eller hur snabbt denne jobbar.
För säljaren är det ett risktagande (priset har ett tak) men med en möjlig uppsida (ett högre pris än normalt, en riskpremie, ger möjlighet att tjäna mer pengar om det mesta går enligt plan). Det kan också vara så att det ger lägre adminkostnader då inte minsta skruv måste redovisas.

Vid ett fast pris är det extra viktigt att arbetets omfattning avgränsas tydligt. För säljaren är det förstås ännu viktigare än vid ett upplägg på löpande räkning. Man beskriver vilket arbete som ska utföras samt, baserat på sin erfarenhet av tidigare jobb av samma karaktär, vad som *inte* ingår. Det senare kallar jag friskrivningar. Detta är helt normalt för den som är van att skriva offerter, du försöker få det att låta som något oöverstigligt. Det är det inte.

Du bör också notera att vad jag sagt i denna tråd är att hantverkaren tar en risk när han inte gör en friskrivning angående saneringsarbete - vem som är skyldig att betala, eller borde betala har jag inte sagt något om.

A AG A skrev:
Med enda skillnaden att hantverkaren sa det innan.
Varför förstår du inte att just detta är HELT AVGÖRANDE. Både för köparen och för säljaren. Det betyder ju ALLT att det sagts innan.

A AG A skrev:
Om du anlitar en målare för att tapetsera ett rum på 10m2. Han ger dig ett pris på 7000kr. När han kommer för att sätta igång ser han fukt på en gipsskiva. Vid närmre granskning hittar han fukt och mögel bakom alla väggar. Du tror väl inte på riktigt att det är målarens kostnad, att riva, sanera och gipsa om, bara för att det är vanligt med mögel i gamla hus?
Omständigheterna gör detta tydligt. Om man river golv från en tidsepok där golv ofta var limmade med asbestlim så behöver man hantera detta i sin offert.

Att hus kan mögla behöver man inte hantera, dels för att det inte är typiskt sammankopplat med arbetet som utförs, dels för att man inte behöver förvänta sig att det är mögel, generellt.
A AG A skrev:
Det man ska skilja på är om en hantverkare åtagit sig att renovera hela golvet/bjälklaget. För då har hantverkaren åtagit sig att fixa ett bjälklag, med allt som kan ingå. I detta fall måste hantverkaren på förhand, tala om vilka oförutsedda kostnader som eventuellt inte ingår.
Du sitter fast i att det bara handlar om vad som omfattas av avtalat arbete. Det räcker inte. Som hantverkare har du en skyldighet att göra ett arbete fackmannamässigt (inte sprida asbest) och en upplysningsplikt gentemot köparen (avråda från ett arbete där sanering inte ingår men kan behövas). §4 i KTL.

Dessutom, det kommer vara svårt för alla parter att få rätt om ärendet drivs i domstol. Varför ska du som säljare då inte göra det du kan för att minska din riskexponering? Så många friskrivningar handlar det inte om.

A AG A skrev:
Men i TS fall tycks hantverkaren lämnat offert på att byta en linoliummatta. Det finns då absolut noll och ingenting som talar om en eventuell asbestsanering i den offerten. Inte heller att lägga nya golvspånskivor, om det hade behövts. Eller några andra fel/brister heller.

Om hantverkaren har/hade lämnat offert på ett nytt golv, inklusive matta, så ska dock hantverkaren stå för saneringen.
Om byte av en matta innebär att du riskerar att peta i asbest så sitter du redan i klistret som säljare. Det blir ingen skillnad mot att säga "golv". Du förväntas veta att det finns en risk för asbest och därmed hantera den risken, tex genom att upplysa köparen om risken och kanske också eventuell tilläggskostnad om situationen uppstår.

Samma sak med ruttet undergolv. Jobbar du med golvrenoveringar så kommer det vara en av dina friskrivningsklausuler i offerten, inget konstigt med det.

När jag skriver en offert om tjänsteleverans är det inte onormalt med ett par A4-sidor med beskrivningar om vad som inte ingår och vilka förutsättningar som ska gälla för att min offert ska gälla. För ett vanligt litet byggjobb mot en privatperson handlar det om ett par rader.

....och för att du inte ska drabbas av hjärtflimmer här....min personliga synpunkt, oavsett vad domstolen skulle säga, är att man här borde komma överens om att köparen antingen betalar extrakostnaden för saneringen eller har möjlighet att kliva av arbetet. Detta under förutsättning att det är uppenbart från de uppskattade timmarna att det motsvarar ett jobb utan sanering.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Men i TS fall tycks hantverkaren lämnat offert på att byta en linoliummatta. Det finns då absolut noll och ingenting som talar om en eventuell asbestsanering i den offerten. Inte heller att lägga nya golvspånskivor, om det hade behövts. Eller några andra fel/brister heller.

Om hantverkaren har/hade lämnat offert på ett nytt golv, inklusive matta, så ska dock hantverkaren stå för saneringen.
Jag har tolkat det som att TS har anlitat ett företag för att renovera det mesta i en lägenhet till en kostnad av över 200 000 kr. Nytt golv är alltså en liten del av uppdraget.
 
  • Gilla
Yubaba och 2 till
  • Laddar…
Y Yubaba skrev:
Hej!
Har nyligen köpt en bostadsrättslägenhet där vi inte flyttat in ännu.
Anlitade en entreprenör för renovering av lägenheten, där det ingick bland annat rivning och bortforsling av gammalt golv (båda plastmattor och parkett) och lägga nytt golv.
Vi kom överens om ett fast pris för arbete +material.
Nu har det visat sig vara asbest under plastmattorna i hall och kök, vilket jag själv varken tänkt på eller diskuterat med entreprenören vid platsbesök och offert. De nämnde inte heller att det finns en risk att det kan finnas asbest under plastmattorna.
Nu till frågan. Vem har ansvaret för saneringskostnaden? Är det jag eller entreprenören? Jag tycker att det bör vara entreprenören eftersom jag har begärt in och kommit överens om ett fast pris för renovering av hela lägenheten (minus badrum).
Tacksam för input!
Det ligger på dig, det som inte går att upptäcka utan "förstörande prov" ingår inte. Det är alltid risk för asbest och andra farliga saker när man river i gamla US.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Violina Violina skrev:
Ja, men vi vet ju inte vad det faktiskt stod i TS offert?

Jag har svårt att se att den inte är väl utformad och upplyser om att "eventuella tillkommande arbeten debiteras enligt gällande taxa" eller dylikt och att offerten är specad vad som faktiskt ingår (rivning, inte sanering eller byte av golvskivor)
Nej, det vet vi såklart inget om, vare sig åt ena eller andra hållet, men samtidigt bör man varna för kända risker som kan göra att priset drar iväg rejält, inte bara nöja sig med "eventuella tillkommande arbete debiteras enligt gällande taxa". På samma sätt som en elektriker nämner att det finns en risk att jordfel hittas i samband med installation av en JFB och det kommer faktureras separat. Då kan kunden fråga vad det innebär. Att bara var "glömsk" med något som kan fyrdubbla priset är svagt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Det ligger på dig, det som inte går att upptäcka utan "förstörande prov" ingår inte. Det är alltid risk för asbest och andra farliga saker när man river i gamla US.
Fast det ligger väl ändå på proffset att säga något om att det är en risk?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
Vad menas med att priset drar iväg rejält?
10% 25% 50% 100%
 
Fairlane
R Rejäl skrev:
Vad menas med att priset drar iväg rejält?
10% 25% 50% 100%
Det kan väl variera, men jag tror att även du tycker att priset dragit iväg rejält om offerten är på 10' och beloppet landar på 40'.

Det är tråkigt att vissa företagare inte kan förstå att de ska vara tydliga med sina kunder och inte utgå ifrån att deras kunder kan allt om företagets affärsmodell, hur arbetet ska utföras, vilka risker som finns etc.
Det finns tyvärr företag som lämnar offerter när de vet med att det med 99% sannolikhet kommer behövas mycket mer än vad man skrivit ingår, allt för att kunna sälja tillägg till en mycket högre kostnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan väl variera, men jag tror att även du tycker att priset dragit iväg rejält om offerten är på 10' och beloppet landar på 40'.

Det är tråkigt att vissa företagare inte kan förstå att de ska vara tydliga med sina kunder och inte utgå ifrån att deras kunder kan allt om företagets affärsmodell, hur arbetet ska utföras, vilka risker som finns etc.
Det finns tyvärr företag som lämnar offerter när de vet med att det med 99% sannolikhet kommer behövas mycket mer än vad man skrivit ingår, allt för att kunna sälja tillägg till en mycket högre kostnad.
Såhär skriver TS:

”Jag tror att du missuppfattar lite här. Det jag menar är att om jag kommer överens om ett fastpris på ca 250,000 kr så förmodar jag att sådant ingår eftersom vi aldrig diskuterat det. 25,000 är vad saneringen skulle kosta. Jag vet inte i vilket skede det upptäcktes eller misstänktes, men jag fick reda på att de skickat iväg prover efter att de delvis rivit mattan. Jag har själv inte varit i lägenheten sen de fick nycklarna.”

Alltså 10% är väl ingen rejäl prisökning även om saneringen inte avsågs ingå ifrån byggaren..

Dina 10tkr som blir 40tkr vet jag inte vart du får ifrån…
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Såhär skriver TS:

”Jag tror att du missuppfattar lite här. Det jag menar är att om jag kommer överens om ett fastpris på ca 250,000 kr så förmodar jag att sådant ingår eftersom vi aldrig diskuterat det. 25,000 är vad saneringen skulle kosta. Jag vet inte i vilket skede det upptäcktes eller misstänktes, men jag fick reda på att de skickat iväg prover efter att de delvis rivit mattan. Jag har själv inte varit i lägenheten sen de fick nycklarna.”

Alltså 10% är väl ingen rejäl prisökning även om saneringen inte avsågs ingå ifrån byggaren..

Dina 10tkr som blir 40tkr vet jag inte vart du får ifrån…
250' var ju för väldigt mycket mer än golvet.
 
R
Ja men alla tilläg jämförs i relation med totalen inte enskilda poster…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.