Mats-S Mats-S skrev:
Om du får betala extra för routern så köp en egen högpresterande router istället. Visst funkar det som dom skickar med, men det ligger på budgetsidan när det gäller prestanda.
Jag har en gammal Huawei B593 som var typ den bästa för ett antal år sedan och var mycket vanlig då.
Duger den fortfarande eller har man mycket att vinna på en ny?
 
K Klabbis 3000 skrev:
Jag har en gammal Huawei B593 som var typ den bästa för ett antal år sedan och var mycket vanlig då.
Duger den fortfarande eller har man mycket att vinna på en ny?
Den fungerar nog alldeles utmärkt, prova innan du köper något nytt.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Om du tänker på wifidelen så fungerar den fint om man inte har betongväggar👍
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Om du tänker på wifidelen så fungerar den fint om man inte har betongväggar👍
Betongväggar har vi inte men frågan är hur snabb den är över Wifi jämfört med nyare routers 🤔
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Jag har en gammal Huawei B593 som var typ den bästa för ett antal år sedan och var mycket vanlig då.
Duger den fortfarande eller har man mycket att vinna på en ny?
Den har nog inte 5G, vilket kan påverka.
 
F
I vår förra bostad var täckningen usel, knappt 2G så fick installera fiber när frågan kom(ADSL skulle stängas ner). I nuvarande bostad är täckningen bättre och eftersom fiber saknades körde vi med 4G i ca 1 år innan fibern kom. Fick ut ca 100-150Mbit/s. Hyfsat stabilt ändå, jag jobbar mycket hemma och har möten osv. Ibland på kvällarna så kunde det tappa när fler är hemma. Även vid viss väderlek blev det sämre.

Men nu har vi fiber, kostade 10k. Kanske inte ekonomiskt försvarbart men en lyx som är värd pengarna i mina ögon. Kommer ta ett tag innan vi får nåt snabbare än ljusets hastighet gissar jag.
 
Redigerat:
F
namnbyte namnbyte skrev:
Om du skulle välja Telia kan jag säga att deras nuvarande modell enbart duger undertiden man letar efter en ersättare. Den gör vad den ska, relativt drifttålig, men så snart du vill ändra någon inställning kommer känslan av hjärnblödning infinna sig.
Haha ja vi hade nån ZTE? Gick ju inte ens att byta DNS. Hopplöst.
 
hsd
MathiasS MathiasS skrev:
Utbyggnaden av 5g är snart klar. Har du sett någon prisökning bortom inflationen?
3 Tele2 och Telenor har obefintlig täckning utanför storstäderna vad gäller 5G
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Bor i en förort i Stockholm. Har kört 4g router i några år med rundstrålande antenn på vinden. Har haft lite strul med skärmdelning vid hemarbete några gånger men annars funkar det fint. Streamar tv utan några problem. Latensen har väl varit lite sådär. Ca 50-70ms ibland vilket påverkar hastighet vid surfning och vid skärmdelning på jobb.

Vid årsskiftet så fick vi 5g och då köpte vi en 5g router med riktantenn som jag monterade på vinden. Den bästa antennen som ska finnas för privatbruk enligt många. Nu kommer vi ofta upp i hastigheter över 400mbit ner och ca 30-40 upp med 15-20ms. Masten är 420m bort och inga hinder mellan förutom vårt tak. Vi bor högt upp och ser masten från vårt sovrum.

Ibland hoppar den dock över på 4g nätet, varför vet jag inte? Men även då så är det lite snabbare än tidigare och aldrig över 40ms i latens hitintills.

Tycker det är guld med mobilt bredband. Vi har gratis datakort via tele2 så det är ju gratis, förutom investeringskostnaden av router och antenn då.. Ca 5000:-, men det sparar man ju igen på något år jämfört med fiberkostnaden...
 
hsd hsd skrev:
3 Tele2 och Telenor har obefintlig täckning utanför storstäderna vad gäller 5G
Beror på vad man definierar som storstäderna.
 
L micke880 skrev:
Bor i en förort i Stockholm. Har kört 4g router i några år med rundstrålande antenn på vinden. Har haft lite strul med skärmdelning vid hemarbete några gånger men annars funkar det fint. Streamar tv utan några problem. Latensen har väl varit lite sådär. Ca 50-70ms ibland vilket påverkar hastighet vid surfning och vid skärmdelning på jobb.

Vid årsskiftet så fick vi 5g och då köpte vi en 5g router med riktantenn som jag monterade på vinden. Den bästa antennen som ska finnas för privatbruk enligt många. Nu kommer vi ofta upp i hastigheter över 400mbit ner och ca 30-40 upp med 15-20ms. Masten är 420m bort och inga hinder mellan förutom vårt tak. Vi bor högt upp och ser masten från vårt sovrum.

Ibland hoppar den dock över på 4g nätet, varför vet jag inte? Men även då så är det lite snabbare än tidigare och aldrig över 40ms i latens hitintills.

Tycker det är guld med mobilt bredband. Vi har gratis datakort via tele2 så det är ju gratis, förutom investeringskostnaden av router och antenn då.. Ca 5000:-, men det sparar man ju igen på något år jämfört med fiberkostnaden...
Jag ser också min mast hemifrån(Redig rackare här på "landet"), men den är nere typ varannan gång det varit oskväder. Så inget alternativ i min bok. Sista året har den kanske inte varit nere iofs. Pratar så sällan i telefon + märker inte direkt av det då heller om det är 2G.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag ser också min mast hemifrån(Redig rackare här på "landet"), men den är nere typ varannan gång det varit oskväder. Så inget alternativ i min bok. Sista året har den kanske inte varit nere iofs. Pratar så sällan i telefon + märker inte direkt av det då heller om det är 2G.
På vilket sätt är den "nere"?
 
A A-Man_08 skrev:
På vilket sätt är den "nere"?
3 G + 4G försvinner och en plupp 2G visas på telefonen

Edit: numera är det väl mer 4G och 5G som försvinner kanske...
 
Ja har man "line of sight" så är det ju guldläge, man kan få riktigt bra hastigheter även med miltals till masten.

Men så lyckligt lottade är inte alla. Tex inte vi, massvis med skog till master en knapp mil bort som dessutom är rätt klent bestyckade vad gäller kapacitet och frekvensband.

Här får vi vara glada om vi har 20/15 mbps ner/upp någorlunda stabilt med bra Poynting XPOL riktantenn, hyfsat låg latens på 25 ms mot testserver 20 mil bort men ganska mycket jitter som ställer till det ibland när vi har flera samtidiga videomöten.

Eventuellt ska jag testa att skaffa ytterligare en riktantenn som placeras ett antal meter vid sidan om för att få bättre MIMO-diversitet, kunna nyttja alla fyra antenningångarna på routern men begränsningarna ligger i basstationens utrustning och kapacitet är jag rädd - mycket trassel med lagg vid högtrafiktider.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja har man "line of sight" så är det ju guldläge, man kan få riktigt bra hastigheter även med miltals till masten.

Men så lyckligt lottade är inte alla. Tex inte vi, massvis med skog till master en knapp mil bort som dessutom är rätt klent bestyckade vad gäller kapacitet och frekvensband.

Här får vi vara glada om vi har 20/15 mbps ner/upp någorlunda stabilt med bra Poynting XPOL riktantenn, hyfsat låg latens på 25 ms mot testserver 20 mil bort men ganska mycket jitter som ställer till det ibland när vi har flera samtidiga videomöten.

Eventuellt ska jag testa att skaffa ytterligare en riktantenn som placeras ett antal meter vid sidan om för att få bättre MIMO-diversitet, kunna nyttja alla fyra antenningångarna på routern men begränsningarna ligger i basstationens utrustning och kapacitet är jag rädd - mycket trassel med lagg vid högtrafiktider.
Har du 20 mil till testserver? Vi har också nyaste poynting antennen.

Kan du något om band? Vår är oftast på n78 (3500mhz) och har ca - 75-80dbm, RSRQ på - 7 till - 13 och snr studsar omkring men oftast runt 10. Vad jag förstår så är det exemplarisk täckning. Det jag inte förstår är varför den hoppar över till 4g och 4g+ bandet ibland. B7, B8, B20 och B28.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.