Tack för alla kloka svar och inspel. Att ta in en jurist blir nog bara dyrt och drar ut på tiden. Jag kommer att begära att de räknar bort kostnaden för arbetet för rivning av mattorna/skrapning av lim som ingår i offerten. Så tar jag saneringen separat.
 
Fairlane
A AG A skrev:
Om vi bara låter oss anta att du har rätt, och säger att det alltid ingår i fasta priser. Att alltså hantverkaren alltid får stå för eventuell abest-/mögelsanering, om det hittas under gamla golvet. Eller om man hittar fuktskadade spånskivor måste han byta dem. Eller om det hittas andra olägenheter.
Det är väl ingen som säger att det alltid ska ingå? Mer att det ska ingå om det inte finns inskrivet ett undantag i offerten och om det inte är totalt oväntat.
A AG A skrev:
Tror du då verkligen att hantverkaren lämnat ett fast pris på 10.000kr?
Han skulle sannolikt behöva begöra 50.000kr för att vara hyfsat säker.
Tänk då om TS frågat här, om det var rimligt med en offert på 50.000kr för byte av en linoliummatta.
När man ger en fastprisoffert så tar man höjd för problem. Är ett tänkbart och potentiellt problem dyrt i förhållande till arbetet, som här så skriver man enkelt en offert på 10' och skriver att eventuell sanering av asbest inte ingår, helst med en rekommendation om provtagning innan arbetet börjar.
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
A AG A skrev:
Om vi bara låter oss anta att du har rätt, och säger att det alltid ingår i fasta priser. Att alltså hantverkaren alltid får stå för eventuell abest-/mögelsanering, om det hittas under gamla golvet. Eller om man hittar fuktskadade spånskivor måste han byta dem. Eller om det hittas andra olägenheter.

Tror du då verkligen att hantverkaren lämnat ett fast pris på 10.000kr?
Han skulle sannolikt behöva begöra 50.000kr för att vara hyfsat säker.
Tänk då om TS frågat här, om det var rimligt med en offert på 50.000kr för byte av en linoliummatta.
Mitt längre argument är inte att sanering av anrikat uran och andra giftigheter alltid ska ingå i fastpris.

Min ståndpunkt är att hantis bör vara tydlig om det finns avgränsningar i det fasta pris, baserat på sin expertis och erfarenhet. Alternativt använda sig av riskpåslag för att slippa informera eller tänka på det.

Det blir ju svårt för kund att jämföra olika alternativ om de inte är likvärdiga. Tex att en gubbe har prisat in ruttna spånskivor och en annan har inte det.

Det är alltså ffa transparensen jag förespråkar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl ingen som säger att det alltid ska ingå? Mer att det ska ingå om det inte finns inskrivet ett undantag i offerten och om det inte är totalt oväntat.

När man ger en fastprisoffert så tar man höjd för problem. Är ett tänkbart och potentiellt problem dyrt i förhållande till arbetet, som här så skriver man enkelt en offert på 10' och skriver att eventuell sanering av asbest inte ingår, helst med en rekommendation om provtagning innan arbetet börjar.
Som sagt, det vore en skitsak att alltid nämna asbest i alla sina offerter. Eller även att komma ihåg att nämna det. OM, det enbart var asbest som skulle kunna dyka upp som en oförutsedd utgift. Men det finns hundratals saker som kan fördyra byggen.

Det är ungefär som att gnälla på någon som inte har fälgkorset med i bilen, när det blir punktering. När det väl blir punktering tycker man ju att det borde vara självklart att ta med.
På samma sätt tycker man det är förfärligt när man glömt startkablarna, när inte bilen startar.
Eller kniven, när man kör på ett rådjur. Eller varma kläder när man får stopp på bilen mitt i vintern.

Det är väldigt lätt att komma ihåg saker när det inträffar.

Ni som sedan tycker att hantverkaren ska stå för detta. Kom inte då och gnäll över höga offerter fortsättningsvis.
 
A AG A skrev:
Ni som sedan tycker att hantverkaren ska stå för detta. Kom inte då och gnäll över höga offerter fortsättningsvis.
Nädu den gubben går inte.

Det handlar inte om att priset ska inkludera en sanering om det skulle behövas, det handlar om att hantverkaren måste upplysa om att det KAN behövas men inte ingår.
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nädu den gubben går inte.

Det handlar inte om att priset ska inkludera en sanering om det skulle behövas, det handlar om att hantverkaren måste upplysa om att det KAN behövas men inte ingår.
Jag håller med om att hantverkaren ska informer så mycket det går. Men även här måste det finnas rimlighet i vad det ska stå i detta tilläg. Får inte bli som vid installation av viss mjukvara där ingen läser det finstilta iaf. Detta ger inget extra för kund enligt mig.
Och som många redan skrivit. Vad står det i avtalet i fråga om oföutsatta händelser? Även här kan det ju bli tolkning vad man kan räkna med beroende på ålder av hus och matta så som hantverkare bör man vara så tydlig det går med förutsättningarna man vet om. Och i detta läget ta med asbets som risk. NU är det ju inte så att 99% av alla mattor från denna tiden kräver sanering. Vore intressant att veta hur vanligt det faktiskt är.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När någon kommer och frågar om hur de ska ta bort sina linoleum- och plastmattor från 70-talet eller tidigare alternativt kakel, rörisolering etc. från den tiden så brukar det vara någon som påpekar risken för asbest. Det är ju jättekonstigt att vi amatörer kan komma ihåg den risken men inte proffsen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
När någon kommer och frågar om hur de ska ta bort sina linoleum- och plastmattor från 70-talet eller tidigare alternativt kakel, rörisolering etc. från den tiden så brukar det vara någon som påpekar risken för asbest. Det är ju jättekonstigt att vi amatörer kan komma ihåg den risken men inte proffsen.
Det ligger absolut något i det, möjligt att hantverkaren velat ge ett lågt pris på fast offert för att "vinna" och sen i efterhand kommer med ev extra kostnader. Men drar man detta vidare så tror jag ärligt talat inte man kommer som kund komma någon vart mer än bli fattigare. Kan inte tänka mig att det finns krav att en offert måste peka ut alla risker som kan finnas.

Oavsett hade jag varit glad för att de inte slet ut grejerna för att först efter få reda på att det fanns asbest.

Förövrigt låter 250 000 kr som väldigt mycket pengar för att riva ut och lägga ny plastmatta men man får anta att det är stora ytor och\eller väldigt dyrt ny matta som ska in. Ska dock sägas att jag själv aldrig tittar på plastmattor så kanske är de så pass dyra numera.
 
I Ironside skrev:
Det ligger absolut något i det, möjligt att hantverkaren velat ge ett lågt pris på fast offert för att "vinna" och sen i efterhand kommer med ev extra kostnader. Men drar man detta vidare så tror jag ärligt talat inte man kommer som kund komma någon vart mer än bli fattigare. Kan inte tänka mig att det finns krav att en offert måste peka ut alla risker som kan finnas.

Oavsett hade jag varit glad för att de inte slet ut grejerna för att först efter få reda på att det fanns asbest.

Förövrigt låter 250 000 kr som väldigt mycket pengar för att riva ut och lägga ny plastmatta men man får anta att det är stora ytor och\eller väldigt dyrt ny matta som ska in. Ska dock sägas att jag själv aldrig tittar på plastmattor så kanske är de så pass dyra numera.
Det är väl hela lägenheten förutom badrummet som ska renoveras för de pengarna.
 
Fairlane
A AG A skrev:
Som sagt, det vore en skitsak att alltid nämna asbest i alla sina offerter. Eller även att komma ihåg att nämna det. OM, det enbart var asbest som skulle kunna dyka upp som en oförutsedd utgift. Men det finns hundratals saker som kan fördyra byggen.

Det är ungefär som att gnälla på någon som inte har fälgkorset med i bilen, när det blir punktering. När det väl blir punktering tycker man ju att det borde vara självklart att ta med.
På samma sätt tycker man det är förfärligt när man glömt startkablarna, när inte bilen startar.
Eller kniven, när man kör på ett rådjur. Eller varma kläder när man får stopp på bilen mitt i vintern.

Det är väldigt lätt att komma ihåg saker när det inträffar.

Ni som sedan tycker att hantverkaren ska stå för detta. Kom inte då och gnäll över höga offerter fortsättningsvis.
Är man så glömsk så man man glömmer att nämna saker när man lämnar offerter ska man kanske inte lämna offerter överhuvudtaget. Offerter är en del av arbetet och kanske glömmer man en massa andra saker också då. Man kan ha en standardtext i sina offerter. Sen behöver man inte ta höjd för precis allt. Är man lite erfaren så vet man de stora grejerna och vanliga sakerna, som asbest under vissa år. Lägger man på en marginal då räcker det långt. Man behöver inte ha den marginal på 30' om det är vad en asbestsanering kostar, om de inte händer varje gång, men då är vi tillbaks till att man nämner det.
Lägger man på en vettig marginal så tjänar man bra på fastprisavtal när allt går bra, ok med lite småstrul och kanske går back i någon enstaka affär.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
I Ironside skrev:
Det ligger absolut något i det, möjligt att hantverkaren velat ge ett lågt pris på fast offert för att "vinna" och sen i efterhand kommer med ev extra kostnader. Men drar man detta vidare så tror jag ärligt talat inte man kommer som kund komma någon vart mer än bli fattigare. Kan inte tänka mig att det finns krav att en offert måste peka ut alla risker som kan finnas.
Alla risker är det inte tal om utan just förväntade saker, om det t.ex. är en limmad 60-talsmatta är det mycket hög risk för asbest. Det är ingen i forumet som varnar för asbest när det gäller kakel eller plastmatta från 90-talet.

Men även om man inte tar med alla risker i en viss offert så kan det ju vara bra att samla på sig en lista med risker och när man skriver en offert så kollar man i den vad som kan vara relevant denna gång. Ordbehandlingsprogram stödjer ju normalt mallar.
I Ironside skrev:
Oavsett hade jag varit glad för att de inte slet ut grejerna för att först efter få reda på att det fanns asbest.
Nu börjar tråden bli rätt lång så jag kan minnas fel men jag har för mig att mattan revs ut först och sen skedde provtagningen.
 
  • Gilla
  • Wow
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Det här är helt uppenbart en affärsidé från firman att inte ange något om risk för asbest i detta fall.

Det här är systematiskt och ger merjobb och extra intäkter i de fall asbest upptäcks.

De allra flesta beställare/privatpersoner betalar den extra kostnaden för sanering utan knot, som dessutom har ett påslag på 30-40% från TS firma.

Konstigt att så få förstår det av alla svar här.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Oavsett hade jag varit glad för att de inte slet ut grejerna för att först efter få reda på att det fanns asbest.
När allt är utrivet och alla ytskikt är nya, så lär det väl inte vara så mycket asbestdam kvar.
Hade varit trist för hantverkarna dock.
 
I
M Mortsken skrev:
När allt är utrivet och alla ytskikt är nya, så lär det väl inte vara så mycket asbestdam kvar.
Hade varit trist för hantverkarna dock.
Asbest blir du inte av med så enkelt, vanliga grovdammsugare åker det rakt igenom. Det kan finnas kvar länge om man inte sanerar det rätt. Antingen är det speciell dammsugare eller så är det till att torka alla ytor flertalet gånger efter att fiberna lagt sig.

Sen har vi asbest i vår natur men det är väll troligt att det frigörs en hel del mer när man river och har sig.

Men ja, oavsett, riktigt trist för hantverkarna om de nu inte gjort vissa insatser att skydda sig.
 
Att en professionell hantverkare inte kollar upp eller ens tar höjd för att det eventuellt kan finnas asbest i en lägenhet som är byggd 1960 borde självklart bli läropengar för denne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.