M mnils skrev:
Och vad är för stor vinst? Vem avgör om en vinst är "för stor"?

Är inte problemet snarare att du lägger mer energi på att vara avundsjuk mot de som är framgångsrika än att ta reda på vad det är som gör dem framgångsrika och kopiera det?
Ööö va??
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Ok. Men det är åtminstone inte värre om ett hantverkaföretag gör en för stor vinst än om Scania gör en för stor vinst? Är läget så så får jag väl vara nöjd med det. Min tråd handlar lite om att jag misstänker att så inte är fallet för många nämligen.
Nja alltså värst är nog banker :) Scania och hantverkare är ungefär samma vad det gäller det avseendet.
 
M
K kurlakarl skrev:
En "för stor" vinst går ut över andra. Som att barnen i skolan får käka hästköttbullar för att spara pengar som istället för till skolmat gått till det lukrativa fastighetsbolaget som tar ut för hög hyra. Eller snickaren som lägger på extra timmar på fakturan till familjen som anlitat honom, och låtsas som att renoveringen blev jättefördyrande pga märkliga omständigheter, så att faniljen får ställa in sin semesterresa det året. Sen kan vissa tycka att alla som bjuds möjligheten att roffa åt sig ska ha rätt till att göra just det, då brukar man ofta kalla sig liberal.
Du förväxlar bedrägeri med vinst. Vinst går inte ut över andra så länge man inte tvingat någon att göra en affär. Ditt resonemang är helt galet men tyvärr väldigt vanligt.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Snarare kunders fel att hantverkarna kunde jobba svart...
 
C cpalm skrev:
Personligen missunnar jag ingen att tjäna bra pengar så länge man gör det på ett shyst sätt. Det jag upplever @HEM2121 m.fl. kritiserar är fulknepen med olika påslag m.m som gör att kunden inte förstår vad det kostar förrän fakturan dimper ner, och, som sagt, de löjeväckande förklaringar som ständigt förs fram för att försvara det.
Då är vi helt överens.

HEM2121 är dock inte inne på det bedrägliga/gråzon/hästskojare (han gillar såklart inte det heller, som de flesta av oss). Han menar att hantverkarföretag får gå med vinst - men inte för mycket! Mer än normal vinst är en övervinst och anser inte han att hantverkarföretag får göra - även när det inte sker genom fusk eller bedrägeri.

Vinster genom lurendrejeri/bedrägeri är liksom helt utanför diskussionen, det skrev jag högst upp i första inlägget vad jag tycker om det.
 
H HEM2121 skrev:
Det är svårt att förklara när du inte har den grundläggande kunskapen för att kunna förstå. Nu menar jag inte att du är dum på något sätt. Det blir som rörläggare ger mig en bit rör och säger att jag skall sätta dit det, jag har inte den kunskapen eftersom jag inte har sett den förut, visst jag kan testa mig fram utan veta att det blir rätt. Då hade jag behövt gå en typ av baskurs först för att få en förståelse hur det fungerar. Det är därför viktigt att ha en viss kunskap för att förstå. Det blir därför svårt att förklara för dig så att du ska förstå när du inte är insatt i ekonomi och marknad. Som jag skrev tidigare gå en kurs det är både bra företagande och för varje persons ekonomi.
Ok, jag får försöka med kurs för att förstå begreppet övervinst och hur mycket som är normal timtaxa för snickare, så att jag inte tar för högt timpris eller för höga fasta priser.

Under tiden: är det någon annan som förstår vad Hem2121 menar med överpris? Känner ni också att det finns ett glastak där hantverkarföretag inte får tjäna mer pengar?
 
Z ZipLock skrev:
Eftersom läkaren oftast inte har möjlighet till tjänste-/förmånsbil kör nog den genomsnittlige hantverkar-företagaren en dyrare bil.
Tjänste / förmånsbil är dock inte billigare (totalkostnad) så för företaget blir det skit samma.
 
skoge skoge skrev:
Snarare kunders fel att hantverkarna kunde jobba svart...
Haha, ja verkligen. Det är lite som att säga till Polisen när du åker fast för fortkörning: ”Det var bilens fel” bara för att den kunde köra fortare än vad det stod på skylten.
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Ok, jag får försöka med kurs för att förstå begreppet övervinst och hur mycket som är normal timtaxa för snickare, så att jag inte tar för högt timpris eller för höga fasta priser.

Under tiden: är det någon annan som förstår vad Hem2121 menar med överpris? Känner ni också att det finns ett glastak där hantverkarföretag inte får tjäna mer pengar?
Han menar nog kort och gott att det inte är lämplig att debitera ett orimligt högt arvode. Precis som att du inte vill betala 2000kr för en osthyvel. Tror dock inte i hans fall att det är riktat mot hantverkare utan generellt.
 
M
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Ok, jag får försöka med kurs för att förstå begreppet övervinst och hur mycket som är normal timtaxa för snickare, så att jag inte tar för högt timpris eller för höga fasta priser.
Är du bättre än den normala snickaren (snabbare eller bättre resultat) så borde du kunna ta mer betalt, gäller bara att kunna övertyga kunden om det också.
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Under tiden: är det någon annan som förstår vad Hem2121 menar med överpris? Känner ni också att det finns ett glastak där hantverkarföretag inte får tjäna mer pengar?
Nä det är fullständigt obegripligt, glastaket gäller inte bara hantverkare utan verkar gälla de flesta företag, dock inte offentlig sektor den får kosta hur mycket som helst och kan leverera hur uselt som helst, den går ju inte med vinst!

Tycker man att en leverantör gör för dåligt arbete i förhållande till kostnaden så är det ju bara att byta och i dagens uppkopplade samhälle så sprider sig missnöje med lokala näringsidkare snabbt. Att kolla vad saker kostar är ju mycket enklare idag än vad det var för 30år sedan.

Sedan så har jag väldigt låg förståelse för varför man skulle anlita en leverantör som det går dåligt för framför en som det går bra för, allt annat lika. Ungefär som att handla på Coop när samma vara kostar en krona mindre på ICA och de ligger bredvid varandra :)
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
A
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Då är vi helt överens.

HEM2121 är dock inte inne på det bedrägliga/gråzon/hästskojare (han gillar såklart inte det heller, som de flesta av oss). Han menar att hantverkarföretag får gå med vinst - men inte för mycket! Mer än normal vinst är en övervinst och anser inte han att hantverkarföretag får göra - även när det inte sker genom fusk eller bedrägeri.

Vinster genom lurendrejeri/bedrägeri är liksom helt utanför diskussionen, det skrev jag högst upp i första inlägget vad jag tycker om det.
Jag tror du hänger upp dig på begreppet ”övervinst” hur många använder egentligen det?

Jag tror att rätt få svenskar bryr sig om hur stora vinsterna är. Men det är när man känner sig blåst som man blir förbannad.

När jag bytte takfönster tog jag in 4 offerter. Alla 4 firmor uppskattade en arbetstid uppemot 30 timmar eller mer. Här tog jag den billigaste och fick en faktura på över 20k före rot enbart för arbetskostnaden. Jobbet kom två man in och gjorde på 3,5 timme. När jag frågade montörerna hur lång tid jobbet skulle ta sa de att max en hel arbetsdag ”i värsta fall”. I samma veva vägrade alla utföra jobbet om de inte fick fakturera för fönstret. Det tog de runt 12-20k för. Exakt det fönstret fanns i bygghandeln för 8k ink moms

Sånt sticker. Jag kan komma på många fler exempel.

Hur skulle du känna om din mekaniker sa;”jadu Andreas din bil är i så dåligt skick att jag måste jobba på den hela veckan. Kommer kosta 30k”. För att sen ringa dig 3 timmar efter du lämnat bilen och säga att den var klar och ge dig en faktura på 30k i näven??
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Du förväxlar bedrägeri med vinst. Vinst går inte ut över andra så länge man inte tvingat någon att göra en affär. Ditt resonemang är helt galet men tyvärr väldigt vanligt.
Det du säger förutsätter att hela marknaden är fullständigt jämlik där ingen har en förfördelad position, tyvärr ser inte verkligheten ut så, det är bara i dina liberala tidningar man kan få den villfarelsen.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Han menar nog kort och gott att det inte är lämplig att debitera ett orimligt högt arvode. Precis som att du inte vill betala 2000kr för en osthyvel. Tror dock inte i hans fall att det är riktat mot hantverkare utan generellt.
Fast är det verkligen så? Jag får känslan av att det handlar om något helt annat. För jag misstänker att för vissa företag och branscher är det ok att själv sätta pris...

Angående lämpligheten så kan man ju se det från olika vinklar. Lämpligt ur ett företagsekonomiskt perspektiv, dvs ett för högt pris för osthyveln leder till färre kunder och totalt sett lägre vinst. Det fattar jag till 100%. Här måste ju företaget själv hitta ett lämpligt pris för att lyckas så bra som de kan.

Hem2121 är dock inne på något annat. Att det skulle vara något annan sorts fel med företag som tjänar för mycket. De gör övervinster, ej ok.
 
Clarken37 skrev:
Jag tror du hänger upp dig på begreppet ”övervinst” hur många använder egentligen det?

Jag tror att rätt få svenskar bryr sig om hur stora vinsterna är. Men det är när man känner sig blåst som man blir förbannad.

När jag bytte takfönster tog jag in 4 offerter. Alla 4 firmor uppskattade en arbetstid uppemot 30 timmar eller mer. Här tog jag den billigaste och fick en faktura på över 20k före rot enbart för arbetskostnaden. Jobbet kom två man in och gjorde på 3,5 timme. När jag frågade montörerna hur lång tid jobbet skulle ta sa de att max en hel arbetsdag ”i värsta fall”. I samma veva vägrade alla utföra jobbet om de inte fick fakturera för fönstret. Det tog de runt 12-20k för. Exakt det fönstret fanns i bygghandeln för 8k ink moms

Sånt sticker. Jag kan komma på många fler exempel.

Hur skulle du känna om din mekaniker sa;”jadu Andreas din bil är i så dåligt skick att jag måste jobba på den hela veckan. Kommer kosta 30k”. För att sen ringa dig 3 timmar efter du lämnat bilen och säga att den var klar och ge dig en faktura på 30k i näven??
Ja, begreppet övervinst hänger jag upp mig på. För mig signalerar det mer om vad som ligger bakom. Ett synsätt kring vad som är en rimlig vinst för (i detta fallet hantverkare). Detta är vad man förtjänar liksom, försök inte att tjäna mer. Det finns en klick här som står för precis det tänket.

Angående bilverkstan så har jag fått ett fast pris. Jag antar att jag har kollat det gentemot andra. Sen får jag ju bedöma om det är värt det för den bilen. Om jag kanske kan klara det själv. När jag sen har tagit beslutet att det är värt så är jag ok med att det går fort, jag anser uppenbarligen att värdet av lagningen är större än vad jag betalar.

Om det däremot är som du skriver, dvs att bilmeken har använt att det är så lång arbetstid för att laga bilen som argument för den höga kostnaden och det sen visar sig vara lögn så ändrar det inte frågan om värdet av lagningen kontra priset - men det får mig att tänka att han är en jäkla tönt/ev lögnare/okunnig som inte har koll på hur lång tid det tar och jag kommer inte tillbaka.
 
C
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Ja, begreppet övervinst hänger jag upp mig på.
En snabb sökning ger vi handen att det bara är du och @HEM2121 som använt det begreppet i kontextet hantverkarpriser på forumet, bortsett från ett inlägg från @Snailman från 2007.
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.