H
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Fast är det verkligen så? Jag får känslan av att det handlar om något helt annat. För jag misstänker att för vissa företag och branscher är det ok att själv sätta pris...

Angående lämpligheten så kan man ju se det från olika vinklar. Lämpligt ur ett företagsekonomiskt perspektiv, dvs ett för högt pris för osthyveln leder till färre kunder och totalt sett lägre vinst. Det fattar jag till 100%. Här måste ju företaget själv hitta ett lämpligt pris för att lyckas så bra som de kan.

Hem2121 är dock inne på något annat. Att det skulle vara något annan sorts fel med företag som tjänar för mycket. De gör övervinster, ej ok.
Du har fortfarande inte förstått? Då är det ingen idé att fortsätta att försöka förklara för dig.
 
H
C cpalm skrev:
En snabb sökning ger vi handen att det bara är du och @HEM2121 som använt det begreppet i kontextet hantverkarpriser på forumet, bortsett från ett inlägg från @Snailman från 2007.
Ett överpris är när priset inte står i paritet till tjänsten och/eller till tjänstens tidsåtgång.
 
  • Wow
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ett överpris är när priset inte står i paritet till tjänsten och/eller till tjänstens tidsåtgång.
Jo, men du pratar ju om "övervinst"?!?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Ja, begreppet övervinst hänger jag upp mig på. För mig signalerar det mer om vad som ligger bakom. Ett synsätt kring vad som är en rimlig vinst för (i detta fallet hantverkare). Detta är vad man förtjänar liksom, försök inte att tjäna mer. Det finns en klick här som står för precis det tänket.

Angående bilverkstan så har jag fått ett fast pris. Jag antar att jag har kollat det gentemot andra. Sen får jag ju bedöma om det är värt det för den bilen. Om jag kanske kan klara det själv. När jag sen har tagit beslutet att det är värt så är jag ok med att det går fort, jag anser uppenbarligen att värdet av lagningen är större än vad jag betalar.

Om det däremot är som du skriver, dvs att bilmeken har använt att det är så lång arbetstid för att laga bilen som argument för den höga kostnaden och det sen visar sig vara lögn så ändrar det inte frågan om värdet av lagningen kontra priset - men det får mig att tänka att han är en jäkla tönt/ev lögnare/okunnig som inte har koll på hur lång tid det tar och jag kommer inte tillbaka.
Det ska vara ”skäligt” som min besiktningsman en gång var väldigt noga med att påpeka för min dåvarande entreprenör när det gäller tidsåtgång.

Det är inte ”skäligt” att offerera 100 arbetstimmar för ett jobb som i 99% av fallen tar 20 arbetstimmar att utföra.

Hantverkaren har ett stort övertag generellt mot kunden som inte har detaljkunskap att bedöma själv. Därför har man som hantverkare ett ansvar att ge kunden ett ”rimligt” pris.

Det i sig betyder inte att man inte har rätt att göra vinst och köra Porsche om man känner för det
 
  • Gilla
  • Haha
Elisabeth175 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En snabb sökning ger vi handen att det bara är du och @HEM2121 som använt det begreppet i kontextet hantverkarpriser på forumet, bortsett från ett inlägg från @Snailman från 2007.
Det stämmer säkert. Jag skrev ju i samband med att jag läste hans inlägg. Reagerade helt enkelt på ordet.

Det går i precis samma riktning som snacket om att lågutbildade hantverkare inte ska få tjäna för mycket pengar. Att det går bra att betala med fikabröd på plåtslageriet osv.

Det finns något inbyggt hos hantverkarföretaget - att det inte ska kunna få tjäna för mycket pengar helt enkelt.

Som jag skrev i första inlägget tror jag absolut inte att huvuddelen av de som diskuterar här tänker så. Jag tror att de tycker att det är upp till var och en att försöka göra sitt bästa med sin verksamhet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jo, men du pratar ju om "övervinst"?!?
"Övervinst" är ett mycket märkligt begrepp. Jag vågar lova att det inte tas upp i någon ekonomi-utbildning värd namnet. Det är ett sätt att kunna trycka ner människor man anser inte ha rätt att tjäna de pengar de gör.

När man anklagar någon för övervinster så menar man inte att de är bedrägliga eller kriminella, utan man menar bara att de inte är värda att få tjäna pengarna de tjänar. Som @HEM2121 (han tycker att det är ok att de går plus dock) tycker om hantverkarföretag.
 
  • Gilla
koppla och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Det ska vara ”skäligt” som min besiktningsman en gång var väldigt noga med att påpeka för min dåvarande entreprenör när det gäller tidsåtgång.

Det är inte ”skäligt” att offerera 100 arbetstimmar för ett jobb som i 99% av fallen tar 20 arbetstimmar att utföra.

Hantverkaren har ett stort övertag generellt mot kunden som inte har detaljkunskap att bedöma själv. Därför har man som hantverkare ett ansvar att ge kunden ett ”rimligt” pris.

Det i sig betyder inte att man inte har rätt att göra vinst och köra Porsche om man känner för det
Jaha. Hur mycekt får man lova att tjäna på ett fast pris då? Gäller det även Scania (som nu råkade bli textboksexempel i tråden)?
 
H
A Andreas1 Hantverkare skrev:
"Övervinst" är ett mycket märkligt begrepp. Jag vågar lova att det inte tas upp i någon ekonomi-utbildning värd namnet. Det är ett sätt att kunna trycka ner människor man anser inte ha rätt att tjäna de pengar de gör.

När man anklagar någon för övervinster så menar man inte att de är bedrägliga eller kriminella, utan man menar bara att de inte är värda att få tjäna pengarna de tjänar. Som @HEM2121 (han tycker att det är ok att de går plus dock) tycker om hantverkarföretag.
Vrid på allt så det passar dig! Sluta nu, du vill bara tjafsa, du upprepar dig och du tar upp samma sak om och om igen. Du kommer inte att få några mer svar från mig. Jag kommer heller inte att se dina inlägg i fortsättning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
BirgitS
skoge skoge skrev:
Snarare kunders fel att hantverkarna kunde jobba svart...
Några få år efter att ROT hade införts pratade jag med en hantverkare som uttryckligen sa att han tyckte det var mycket tråkigt att kunderna inte längre ville betala honom svart när han frågade om det.
 
  • Haha
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
C
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Det går i precis samma riktning som snacket om att lågutbildade hantverkare inte ska få tjäna för mycket pengar. Att det går bra att betala med fikabröd på plåtslageriet osv.
Var ser du det snacket någonstans?
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var ser du det snacket någonstans?
Det har jag sett här på byggahus forum. Inte i just denna tråd alltså. Känner du inte igen det? Jag vill absolut inte vara den som slänger ur mig saker utan att kunna backa upp dem, så om du inte delar erfarenheten så länkar jag gärna.
 
BirgitS
När vi var till bilverkstaden för en liten snabb grej så föreslog chefen att vi skulle köpa fikabröd som ersättning. Gissningsvis för att han kom fram till att det skulle vara dyrare att hantera räkningen än beloppet som han hade samvete för att sätta upp på räkningen.
 
Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
När vi var till bilverkstaden för en liten snabb grej så föreslog chefen att vi skulle köpa fikabröd som ersättning. Gissningsvis för att han kom fram till att det skulle vara dyrare att hantera räkningen än beloppet som han hade samvete för att sätta upp på räkningen.
Jag kan bara hålla med.
Är kostnaden för den begärda tjänsten likvärdigt med en påse fikabröd, så fungerar det minst lika bra, om inte bättre.

Men givetvis kan man inte komma och efterfråga ett motorbyte på en bilverkstad för en påse bullar. För vissa verkar tro det fungerar så...
 
A
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Det har jag sett här på byggahus forum. Inte i just denna tråd alltså. Känner du inte igen det? Jag vill absolut inte vara den som slänger ur mig saker utan att kunna backa upp dem, så om du inte delar erfarenheten så länkar jag gärna.
Länka gärna till alla inläggen som säger detta utryckligen!
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Det har jag sett här på byggahus forum. Inte i just denna tråd alltså. Känner du inte igen det? Jag vill absolut inte vara den som slänger ur mig saker utan att kunna backa upp dem, så om du inte delar erfarenheten så länkar jag gärna.
Jag har gillat din frågeställning men här undrar jag om du inte känt dig så kränkt att du misstolkar saker. Har aldrig sett någon säga det i klartext så även jag vill gärna se de länkarna.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.