C
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Poängen med tråden var inte riktigt detta utan snarare frågan om det fanns fler som ansåg att hantverkare inte skulle få tjäna för mycket.
Tydligen, om man läser här, tjänar ju dock ingen hantverkare bra, utan förklaringen är alltid att man måste debitera X kr/tim för att täcka alla nödvändiga omkostnader man har.
 
R
Clarken37 skrev:
BUllshit. Det handlar mest om att hantverkare i gemen är jävligt opålitliga och inte gör ett bra jobb (självklart finns det undantag, du är säkert en av dem :) ).

Hantverkare får tjäna precis hur mycket pengar de vill. Men det sticker i ögonen när man börjar luska och märker hur ni agerar mot kund i gemen (kanske inte du, men en stor majoritet)

* Arbetstid överdrivs extremt vid fast pris. (Jag har fått uppskattningar som är 400-500% högre än vad de faktiskt i realiteten sen utförde tidsmässigt)
* Materialkostnad slängs gärna in i rot. Olagligt
* Väldigt många vägrar arbeta med annat än sina "egna" produkter. Detta eftersom ni får köpa dessa till inköpspris och sen fakturera kund butikspris och själva lägga mellanskillnaden i fickan.
* Extrem benägenhet att skylla ifrån sig, på andra hantverkare, på kundens hus etc.
* Helt oförmögna att städa upp sin egen skit
* Rena lögner mot kunder man tror "inte har koll" är standard.

Jag har de senaste 10 åren säkert haft med över 10 firmor och ännu fler enskilda hantverkare att göra. De som dykt upp och gjort ett rimligt jobb till rimlig tid och pris går att räkna på ena handen.

Varför existerar ens rot? Jo för att hantverkarna var ökända för att arbeta svart, så staten var tvungen att gå in och dra ned deras orimliga priser folk inte ville betala. Tycker du det är signifikativt för en pålitlig bransch?

Den enda bransch jag spontant har samma låga förtroende för som hantverkare är mäklare.
Du är någ en av dom störste skitsnackarn på trådarna.
Skulle inte göra ett jobb för dig om du så betalde 10 gånger mer än någon annan..
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag har läst här i flera år, skrivit betydligt mindre.

Jag är både hantverkare men såklart också privatperson. Jag startade för drygt ett år sedan en tråd där jag efterlyste synpunkter kring hur vi fakturerade våra kunder ([länk]). Min förhoppning var att få input på kring hur vårt sätt att resonera kändes för kunderna. Det blev inte så lång diskussion, men fick ändå värdefull feedback, tack.

Ibland köper jag själv hantverkstjänster. Förutom det har jag som sagt läst många trådar här. Både som hantverkare och privatperson är jag förbannad på hantverkare som luras/bedras eller agerar i gråzoner. Dels drar det ner branschens rykte, dels blir jag såklart förbannad över att bli lurad.

Exempel jag har läst här (och en del har jag upplevt):

* Extra saker som tillkommer på fakturan som ej upplystes om eller rimligtvis kunde förväntas.

* Hantverkare som annonserar med låga timpriser och sen säger "du får fin rabatt av mig på materialet" men så är materialet sjukt dyrt istället.

* Hantverkare som tar fullt betalt för en lärling som inte tillför något.

* Hantverkare som kommer två på ett enmansjobb och tar betalt för båda.

* Hantverkare som slutar kommunicera vid kritik.

* Hantverkare som i efterhand berättar att man har en minimum-debitering

* Hantverkare som övertygar människor om att det behövs extra tilläggsarbete när så inte är fallet.

* Hantverkare som låter kunden betala frukost hos grossisten

* Hantverkare som använder kundens verktyg/dammsugare/whatever utan att man är överens om det.

* Hantverkare som smutsar ner utan att städa upp

* Hantverkare som tar med sig värdefullt rivningsmaterial (tex vvs i vissa fall) och lämnar det utan värde.

* Hantverkare som motiverar felaktigt rapporterade timmar med hur kollektivavtalet ser ut, eller att man annars hade fått spilltid på slutet av dagen etc.

Ja, listan kan säkert göras längre på beteende som har diskuterats här och som jag avskyr.



Men i alla dessa diskussioner så har jag ibland haft en gnagande känsla av att det ibland är någonting mer som är problemet...

De allra flesta privatpersoner som känner sig lurade eller svarar i trådarna har enligt mig rimliga o vettiga åsikter. Man vill ha transparens och inte känna sig lurad. Man uppmanar hantverkarbranschen - ta ett korrekt (dvs högre än idag) timpris och salta inte med sådant som kunden inte kan kontrollera/eller vet från början. Effektivisera er verksamhet istället för att lura/vara i gråzonen. Fullt rimligt tänk enligt min mening.

Se finns det såklart alltid en klick medlemmar som bara ska ha allting så billigt som möjligt. Det spelar ingen roll med transparens, prismodeller eller vad som. Oavsett vad det är så ska priset vara lägre. Dessa är rätt få och kanske inte så relevanta i det stora sammanhanget.

Sen finns det en annan liten grupp (som nog oftast är hantverkare) som tycker att kunden nästan alltid har fel och hantverkaren har rätt och kan bete sig hur som helst. De är i princip motpolen till gruppen i föregående stycke. Dessa är också relativt få och som hantverkare måste jag erkänna att jag inte alls förstår denna grupp. Det är ju precis de hantverkare som lurar kunder som drar ner branschen. Dessa vill jag inte förknippas med.

Men så finns det en annan grupp...där kommer det ibland kommentarer i stil med "De tar alldeles för mycket betalt med tanke på hur kort utbildning de har". Den förstår jag inte. För samma logik som gör att jag inte tar betalt för någon av mina anställda (eller lärling) som är med på ett jobb men av olika anledningar inte tillför något så kan ju utbildningens längd inte ha någon betydelse för vad det kostar - kostnaden skall ju enligt den tanken vara i relation till vilket värde man skapar.

Denna grupps tänk tyckte jag illustrerades väldigt väl i en tråd häromdagen (den handlade om resekostnader för hantverkare och jag vill inte gå mer off-topic där). Tråden hittar du här: [länk]

I den tråden skrevs i inlägg nr 68 följande:

"Med vinst bör nog företagen gå annars blir det KK men inte gå med övervinster pga penninggirighet."

Det fanns alltså en tanke att det var ok att ett företag gick plus. Men ett hantverkarföretag fick inte göra så kallade "övervinster". Dels förstår jag inte riktigt vad begreppet "övervinster" betyder. Jag undrar också om det bara är i hantverkarbranschen man inte får gå för mycket plus?

Jag får en magkänsla av att det trots allt finns en del skribenter här som ser det så. Att det är ok att hantverksföretag går plus, men inte för mycket. De är ju bara hantverkare. Att någon annan yrkesgrupp kan få tjäna så mycket de klarar (givetvis utan att lura någon, det är utanför diskussionen) får jag intrycket av är ok. Men inte hantverkare.

Har jag feltolkat detta? Eller finns det en gräns för hur bra det ska få gå för hantverkarföretag?

Diskussion om bedrägeri/gråzoner i form av vad jag har spaltat upp överst i inlägget är utanför topic. Frågeställningen gäller ett företag som är transparenta med antingen fasta priser eller löpande räkning utan saltning. Kunden är nöjd med kvalitet och känner sig inte lurad av priset. Finns det då en maxgräns för vad hantverksföretag får tjäna?
Privatpersoner är nog i allmänhet irriterade på alla företag man köper tjänster eller varor av som gör "övervinster", oavsett om det är elbolaget, ica-handlaren, vvs-firman, bilförsäljaren eller bilverkstaden. Företag som däremot gör "övervinster" gentemot andra företag eller det offentliga, så som it-konsulter som fakturerar astronomiskt när de jobbar mot kommunen eller regionen, eller hantverkare som tar hutlöst betalt för att byta lysrör i en skola, där har man som privatperson inte så mycket (konsument)makt men nog retar man sig på det ändå.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tydligen, om man läser här, tjänar ju dock ingen hantverkare bra, utan förklaringen är alltid att man måste debitera X kr/tim för att täcka alla nödvändiga omkostnader man har.
Det tycker jag dock är en annan diskussion än hur tråden började. Det finns garanterat branscher där det är både lättare och svårare att tjäna pengar på än i hantverksbranschen (som ju egentligen är en väldig massa olika branscher som får samsas under samma namn).

Men oaktat om det är lätt eller svårt att tjäna pengar så vänder jag mig mot uppfattningen som ibland speglas här. Dvs den att hantverkare som har så kort utbildning inte ska få tjäna för mycket pengar. Dvs det resonemang om "övervinster" som Hem2121 har. Det är mitt problem. Vad tänker du kring det?
 
Jag tycker folk som tycker det är helt förjävligt att hantverkare kan ta såna timpriser osv osv HELT UTAN utbildning osv är lite lustiga när de själva knappt kan skruva i en glödlampa.

Sen tycker jag illa om för stora vinster och att man liksom passar på att slänga med några extra timmar för att det går är illa. Men det gäller väl i ännu högre grad banker och helt andra branscher än hantverkare.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Privatpersoner är nog i allmänhet irriterade på alla företag man köper tjänster eller varor av som gör "övervinster", oavsett om det är elbolaget, ica-handlaren, vvs-firman, bilförsäljaren eller bilverkstaden. Företag som däremot gör "övervinster" gentemot andra företag eller det offentliga, så som it-konsulter som fakturerar astronomiskt när de jobbar mot kommunen eller regionen, eller hantverkare som tar hutlöst betalt för att byta lysrör i en skola, där har man som privatperson inte så mycket (konsument)makt men nog retar man sig på det ändå.
Så kanske det är. Jag har kanske själv känt att det är just hantverkare som inte får göra dessa sk "övervinster" medan ingen har problem med att en duktig programmerare, kock som driver bra burgarställe eller valfri annan bransch får lov att tjäna så mycket de kan.

Men kanske tänker jag så för att jag läser här och då blir hantverkare i fokus? Kanske tänker många precis samma sak om alla?
 
F fiskarn87 skrev:
Jag tycker folk som tycker det är helt förjävligt att hantverkare kan ta såna timpriser osv osv HELT UTAN utbildning osv är lite lustiga när de själva knappt kan skruva i en glödlampa.

Sen tycker jag illa om för stora vinster och att man liksom passar på att slänga med några extra timmar för att det går är illa. Men det gäller väl i ännu högre grad banker och helt andra branscher än hantverkare.
Fast stora vinster är ju inte alls samma sak som att slänga med extra timmar. Slänga med extra timmar är bedrägeri. Stora vinster kan man såklart göra helt utan att vara olaglig eller i en gråzon.
 
  • Gilla
Rolloff och 2 till
  • Laddar…
H
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Håller till fullo med dig. Det är en sorts sätt att hålla hantverkaryrket på mattan. De ska veta sin plats liksom.

@HEM2121 här har du en till som inte förstår vad du menar med övervinster, kanske är det lättare att förklara för honom?
Har förklarat flera gånger. Jag ska inte behöva skriva ner hela kursen. Det finns kurser i ekonomin man kan gå, dessa kurser tycker jag alla företagare bör gå som vill ha koll på sin ekonomi. Även kurs i hur man bokför så slipper man betala en bokföringsbyrå. Större företag måste ju ha en Akt. Revisor, där räcker det inte med en godkänd bokföringsbyrå.
Förstår man inte vad överpriser är så ska man nog inte starta ett företag, då har man inte de rätta förutsättningarna för att lyckas. Det finns många som tror att starta eget det är detsamma som att tälja guld, dessa blir inte gamla. Egna företagare har en helt annan drivkraft än pengar, sen kan det genera lite eller mycket pengar beroende på hur mycket tid man lägger ner men pengarna står inte i första prioritet hos ett framgångsrikt företag.
 
Redigerat:
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Fast stora vinster är ju inte alls samma sak som att slänga med extra timmar. Slänga med extra timmar är bedrägeri. Stora vinster kan man såklart göra helt utan att vara olaglig eller i en gråzon.
Så är det förstås. Jag gillar inte heller för stora vinster oavsett bransch även om det är helt ärligt. Men var jag tycker gränsen går har jag ingen aning om.
 
F fiskarn87 skrev:
Så är det förstås. Jag gillar inte heller för stora vinster oavsett bransch även om det är helt ärligt. Men var jag tycker gränsen går har jag ingen aning om.
Ok. Men det är åtminstone inte värre om ett hantverkaföretag gör en för stor vinst än om Scania gör en för stor vinst? Är läget så så får jag väl vara nöjd med det. Min tråd handlar lite om att jag misstänker att så inte är fallet för många nämligen.
 
H HEM2121 skrev:
Har förklarat flera gånger. Jag ska inte behöva skriva ner hela kursen. Det finns kurser i ekonomin man kan gå, dessa kurser tycker jag alla företagare bör gå som vill ha koll på sin ekonomi. Även kurs hur bokför så slipper man betala en bokföringsbyrå. Större företag måste ju ha en Akt. Revisor, där räcker det inte med en godkänd bokföringsbyrå.
Förstår man inte vad överpriser är så ska man nog inte starta ett företag.
Jag uppskattar att du försöker i alla fall.

För att inte kapa den andra tråden för mycket kopierar jag in ditt sista svar därifrån:

=============================================
"Vet hur man ska förklara detta för dig så att du förstår.
Det finns olika typer av företag, vi tar exemplet egenföretagare.
Din lön ska täcka bil kostnader om du inte redovisar dem separat, bokföring, telefon, verktyg, socialavgifter. Låt oss säga att du tar 2000 i timman, då har du förmodligen en övervinst.
jobbar du 80 timmar i veckan tar ut en timkostnad som de flesta snickare har, så har du inte en övervinst för du har jobbar dubbelt så många timmar som man brukar, men du drar in dubbelt så mycket pengar, det är inte en övervinst. Om du fakturerar fler timmar än du har arbetat, det är inte bara övervinst utan det är också bedrägeri mot kunden. Ha en öppen dialog med kunden så löser det sig."
==============================================

När jag läser ditt svar så fattar jag fortfarande inte. 2000kr i timmen kan alltså vara en övervinst. Det verkar vara för att debiteringen är högre än "timkostnad som de flesta snickare har". Övervinst verkar alltså handla om vad man tar i timmen?

Varför är det just hantverkare som ska ha ett speciellt tak för vad de får ta i timmen? Eller tycker du att alla yrke ska ha det så?

Kan man göra övervinster även på fasta jobb?

Angående att fakturera timmar man inte har arbetat så är det irrelevant, det är bedrägeri och inte ämne för tråden.
 
M
F fiskarn87 skrev:
Så är det förstås. Jag gillar inte heller för stora vinster oavsett bransch även om det är helt ärligt. Men var jag tycker gränsen går har jag ingen aning om.
Och vad är för stor vinst? Vem avgör om en vinst är "för stor"?

Är inte problemet snarare att du lägger mer energi på att vara avundsjuk mot de som är framgångsrika än att ta reda på vad det är som gör dem framgångsrika och kopiera det?
 
C
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Dvs den att hantverkare som har så kort utbildning inte ska få tjäna för mycket pengar. Dvs det resonemang om "övervinster" som Hem2121 har. Det är mitt problem. Vad tänker du kring det?
Personligen missunnar jag ingen att tjäna bra pengar så länge man gör det på ett shyst sätt. Det jag upplever @HEM2121 m.fl. kritiserar är fulknepen med olika påslag m.m som gör att kunden inte förstår vad det kostar förrän fakturan dimper ner, och, som sagt, de löjeväckande förklaringar som ständigt förs fram för att försvara det.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 5 till
  • Laddar…
H
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag uppskattar att du försöker i alla fall.

För att inte kapa den andra tråden för mycket kopierar jag in ditt sista svar därifrån:

=============================================
"Vet hur man ska förklara detta för dig så att du förstår.
Det finns olika typer av företag, vi tar exemplet egenföretagare.
Din lön ska täcka bil kostnader om du inte redovisar dem separat, bokföring, telefon, verktyg, socialavgifter. Låt oss säga att du tar 2000 i timman, då har du förmodligen en övervinst.
jobbar du 80 timmar i veckan tar ut en timkostnad som de flesta snickare har, så har du inte en övervinst för du har jobbar dubbelt så många timmar som man brukar, men du drar in dubbelt så mycket pengar, det är inte en övervinst. Om du fakturerar fler timmar än du har arbetat, det är inte bara övervinst utan det är också bedrägeri mot kunden. Ha en öppen dialog med kunden så löser det sig."
==============================================

När jag läser ditt svar så fattar jag fortfarande inte. 2000kr i timmen kan alltså vara en övervinst. Det verkar vara för att debiteringen är högre än "timkostnad som de flesta snickare har". Övervinst verkar alltså handla om vad man tar i timmen?

Varför är det just hantverkare som ska ha ett speciellt tak för vad de får ta i timmen? Eller tycker du att alla yrke ska ha det så?

Kan man göra övervinster även på fasta jobb?

Angående att fakturera timmar man inte har arbetat så är det irrelevant, det är bedrägeri och inte ämne för tråden.
Det är svårt att förklara när du inte har den grundläggande kunskapen för att kunna förstå. Nu menar jag inte att du är dum på något sätt. Det blir som rörläggare ger mig en bit rör och säger att jag skall sätta dit det, jag har inte den kunskapen eftersom jag inte har sett den förut, visst jag kan testa mig fram utan veta att det blir rätt. Då hade jag behövt gå en typ av baskurs först för att få en förståelse hur det fungerar. Det är därför viktigt att ha en viss kunskap för att förstå. Det blir därför svårt att förklara för dig så att du ska förstå när du inte är insatt i ekonomi och marknad. Som jag skrev tidigare gå en kurs det är både bra företagande och för varje persons ekonomi.
 
M mnils skrev:
Och vad är för stor vinst? Vem avgör om en vinst är "för stor"?

Är inte problemet snarare att du lägger mer energi på att vara avundsjuk mot de som är framgångsrika än att ta reda på vad det är som gör dem framgångsrika och kopiera det?
En "för stor" vinst går ut över andra. Som att barnen i skolan får käka hästköttbullar för att spara pengar som istället för till skolmat gått till det lukrativa fastighetsbolaget som tar ut för hög hyra. Eller snickaren som lägger på extra timmar på fakturan till familjen som anlitat honom, och låtsas som att renoveringen blev jättefördyrande pga märkliga omständigheter, så att faniljen får ställa in sin semesterresa det året. Sen kan vissa tycka att alla som bjuds möjligheten att roffa åt sig ska ha rätt till att göra just det, då brukar man ofta kalla sig liberal.
 
  • Gilla
  • Haha
Elisabeth175 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.