B badtastex skrev:
”Öffnen mit riemchen” betyder att man öppnar med remmar eller?
Ja, så är det.
 
Jag tänkte köpa ett kapell från Anhängerplanen till mitt släp. Dock så undrar jag hur de olika valen av "öppning" ser ut i verkligheten. Jag tycker inte tyskarnas bilder är speciellt tydliga på den fronten.
Är det någon som har öppningsbart kapell från de som kan antingen ta en bild eller berätta hur öppningen fungerar? @mattiasp?

Allt jag hittat är denna från anhängerplanen:
Schleuderschnur.jpg

Idealt är jag ute efter ett kapell som sitter med gummistroppar och sedan har en öppning med antingen spännen eller med stroppar vid bakgrinden, som detta från plastman:
fs-galler-slapkapell-category.jpg
(Plastmans bild)
 
Några bilder från alldeles nyss. Plastad stålvajer med gummistroppar i ändarna är min egen uppfinning.
Presenning på släpvagn fäst med plastad stålvajer och gummistroppar, uppfinning för säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastad stålvajer med gummistroppar spänd över en släpvagns presenning som en fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn täckt med presenning fastsatt med plastad stålvajer och gummistroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för bilderna!
Är det "Öffnen mit Schleuderschnur"?
 
Tjena, bumpar tråden lite.

Tänkte göra ett kapell till min släpvagn med nätsidor, 80cm höga..
Har sedan tidigare Biltemas pressening PVC-plast (650 g/m²) som jag tänkte skära till.

Ingen som har gjort något liknande och har erfarenhet att dela med sig vad man bör tänka på?
Gärna bilder.
Det enda jag kommer på nu är att det lär bli problem vid de rödmarkerade punkterna där man behöver förstärka samt kanterna där ölietterna ska vara.

Designen ska vara så som plastmanbilderna, dvs överlapp på sidorna för öppningarna.
Diagram med geometriska former, fyra markerade punkter, illustration av möjligt tekniskt eller matematiskt koncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/P
 
C corre skrev:
Är det så vettigt med flextoppen? Jag brukar värdera möjligheten att lasta mot väggarna i släpen och stapla saker.
Även att kunna spänna fast skivor stående med ett spännband.

Min egen plan för framtiden är ett gallersläp och svetsa en enkel ram av vattenledningsrör som takstolar, som monteras i holkar på gallersläpen.
Då skulle man kunna ha gallerna kvar som ram, och bara lyfta av bakgallret så man kommer in.
Jag har nu haft mitt flexicab sen jag skrev inlägget (på ett ungefär).
Köpte högsta modellen som visserligen också ger mest vindmotstånd, men då kan man stå raklång utan problem där inne.
Företaget menar att "du kommer aldrig ta av det när du väl köpt det", men så är det inte för mig eftersom släpvagnen används på så många olika sätt. Å jag har också höga nätgrindar som används flitigt.

Så i mitt fall kan jag:
* Köra tunga lass med virke och liknande med släpet "naket".
* Fälla ner sidolämmarna och t.ex. köra upp en större bil eller använda det helt plana utrymmet till arbetsyta.
* Sätta på gallergrindarna och köra maximalt med skräp till tippen. Också bra om man t.ex. ska köpa massa isoleringsbalar eller liknande.
* Sätta på flex-kapellet när jag ska köra sånt som inte vill bli blött, eller massa småsaker som man inte vill surra fast så noga för varje grej. T.ex. hela verktygsparken när jag ska ut och snickra hos ngn kund. Flexkapellet kan jag fälla upp både framifrån och bakifrån efter behov, mycket smidigt.

Nackdelen är så klart att jag inte vårdslöst kan lasta saker mot kapellduken hur som helst.
Så kanske jag framöver köper ett kapell som ni pratat om i tråden för att ha till mina gallergrindar. Vore ju även fint nån gång om kapellet även går att ha till de låga lämmarna om jag t.ex. ska köpa en gipsskiva.

Eller så köper man en kåpa istället (dyrt...). 🤔
 
  • Gilla
parper
  • Laddar…
parper parper skrev:
Tjena, bumpar tråden lite.

Tänkte göra ett kapell till min släpvagn med nätsidor, 80cm höga..
Har sedan tidigare Biltemas pressening PVC-plast (650 g/m²) som jag tänkte skära till.

Ingen som har gjort något liknande och har erfarenhet att dela med sig vad man bör tänka på?
Gärna bilder.
Det enda jag kommer på nu är att det lär bli problem vid de rödmarkerade punkterna där man behöver förstärka samt kanterna där ölietterna ska vara.

Designen ska vara så som plastmanbilderna, dvs överlapp på sidorna för öppningarna.
[bild]
/P
Mitt tips är att inte snåla på limmet.
Själv använde jag Bostics kontaktlim för PVC och det har funkat bra.
Bilder finns i början av denna tråden.
 
  • Gilla
parper
  • Laddar…
parper parper skrev:
Tjena, bumpar tråden lite.

Tänkte göra ett kapell till min släpvagn med nätsidor, 80cm höga..
Har sedan tidigare Biltemas pressening PVC-plast (650 g/m²) som jag tänkte skära till.

Ingen som har gjort något liknande och har erfarenhet att dela med sig vad man bör tänka på?
Gärna bilder.
Det enda jag kommer på nu är att det lär bli problem vid de rödmarkerade punkterna där man behöver förstärka samt kanterna där ölietterna ska vara.

Designen ska vara så som plastmanbilderna, dvs överlapp på sidorna för öppningarna.
[bild]
/P
Angående överlappet, så kan jag inte nog understryka hur viktigt det är. Det är antagligen även smart att sätta dit tryckknappar på den översta delen av överlappet, för att förhinda att den fladdrar och släpper in fartvinden där.

För min del så slutade det hela med att jag lät ett lokalt företag göra ett måttanpassat kapell åt mig, men tydligen hade deras första försök inte tillräckligt överlapp, så det lilla hålet som blev var tillräckligt för att orsaka att kappellet "blåstes upp" varvid övriga sidor började fladdra. Så jag gick tillbaka till de och då ordnade de ca 10 cm överlapp med tryckknappar och extra öljetter för stroppar, och sedan dess har allt fungerat bra.
 
  • Gilla
parper
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Mitt tips är att inte snåla på limmet.
Själv använde jag Bostics kontaktlim för PVC och det har funkat bra.
Bilder finns i början av denna tråden.
En annan fråga.
Kapellstagen som du verkar ha på vagnen. Egna eller köpta ? Hur många behövs ?

Här borde man ju kunna åka till skroten och hitta material för detta om inte annat.. man bör förmodligen fästa dem i skalmen då de har en tendens att fara runt annars. Om man använder bult och mutter så riskerar de att skruvas hur kanske ? bättre med beslag som man spänner fast dem med.
 
parper parper skrev:
En annan fråga.
Kapellstagen som du verkar ha på vagnen. Egna eller köpta ? Hur många behövs ?

Här borde man ju kunna åka till skroten och hitta material för detta om inte annat.. man bör förmodligen fästa dem i skalmen då de har en tendens att fara runt annars. Om man använder bult och mutter så riskerar de att skruvas hur kanske ? bättre med beslag som man spänner fast dem med.
Jag har gjort dem själv, svetsade ihop lite stålprofiler jag hade liggandes.
Det är vinkeljärn som vilar mot släppts sidor och de låser med en bult jag svetsat på som går i ett hål i släpets sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.