På sista
K Keve230 skrev:
Okej, vi förbrukar en hel del varmvatten. Så egentligen är det ingen större fara även om den skulle vara på 50C så länge det förbrukas relativt fort, och det tror jag att den gör. Tanken är ganska stor då vi aldrig riktigt fått slut på varmvatten när vi duschar osv men likväl förbrukas det en hel del. Då är jag lite lugnare inombords! Tack alla för hjälpen 🙏
På sista foto lite upp till höger, lite nya rör, nytt tappställe kanske och T-korset är blandning för VV, går kanske att vrida med till plus på svarta ratten.
Ser något annat med, manuell shuntning av värmen, inget bra, du får nog kuta upp och ner för att ändra värmen. Invenstera i en automik för det, då får igen pengarna

EDIT VV kommer från tanken
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
B
Legionella är ju för övrigt främst något som är allvarligt för riktigt unga, eller sjuka och äldre. Tillhör man de grupperna behöver man ju verkligen ta det på lite merr allvar.

Värmepumpar har ofta veckovis avdödning av legionella, och många kör varmvattnet på drygt 40C i normala fall. Om nibe och de andra tillverkarna fått en sådan lösning godkänd borde väl även ts kunna ligga i legionellatillväxtzonen i perioder?

Antal konstaterade dödsfall per år i legionella enligt Socialstyrelsen:

2018: 8
2019: 5
2020: 13
2021: 6

Kan ju finnas mörkertal, men med tanke på att runt 100 000 dör i Sverige så är det I alla fall inget som oroar mig speciellt mycket.
 
  • Gilla
Keve230
  • Laddar…
F
Arneby Arneby skrev:
Det är tyvärr ganska enkelt och sorgligt alltihopa. Ju längre tid det går sedan någon hörde om någon som dog i legionella desto mindre farligt blir det för gemene man. Vårt värmesystem här i Spanien kan inte nå högre än 52 grader och det är by design och för att spara energi och uppfyller alla regler här. Kort sagt: det var alltför länge sedan någon dog i legionella i Spanien och därför är det inget problem. Så fort någon oundvikligen faktiskt dör i legionella (det räcker tydligen med ångorna om vattnet stått riktigt länge) så blir det genast ett akut problem. Fast bara i Sverige. Här i Spanien lär ingen bry sig.
Det är antagligen större chans att dör i gängskjutning än legionella. Just sayin..
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
På sista

På sista foto lite upp till höger, lite nya rör, nytt tappställe kanske och T-korset är blandning för VV, går kanske att vrida med till plus på svarta ratten.
Ser något annat med, manuell shuntning av värmen, inget bra, du får nog kuta upp och ner för att ändra värmen. Invenstera i en automik för det, då får igen pengarna

EDIT VV kommer från tanken
Ja precis, ja den ska bytas! Är väldigt osmidigt att manuellt ställa in värmen. Skulle man ha någon automatiserad som ställer in sig på inomhus/utomhus temp så skulle det funka bra :)
 
K Keve230 skrev:
Ja precis, ja den ska bytas! Är väldigt osmidigt att manuellt ställa in värmen. Skulle man ha någon automatiserad som ställer in sig på inomhus/utomhus temp så skulle det funka bra :)
Bara utomhus ska det vara, om ni inte eldar i en kamin rätt ofta. Ett problem som kan bli då med innegivare är att rum längst bort blir kalla.

EDIT Det är en äldre ESBE shunt som sitter där och kolla in priserna, skiljer rätt bra. Ni behöver ingen värsting och sitta i Thailand och ställa värmen är klar överkurs. Ni ska ha en komplett med allt.
 
F
B BSOD skrev:
Legionella är ju för övrigt främst något som är allvarligt för riktigt unga, eller sjuka och äldre. Tillhör man de grupperna behöver man ju verkligen ta det på lite merr allvar.

Värmepumpar har ofta veckovis avdödning av legionella, och många kör varmvattnet på drygt 40C i normala fall. Om nibe och de andra tillverkarna fått en sådan lösning godkänd borde väl även ts kunna ligga i legionellatillväxtzonen i perioder?

Antal konstaterade dödsfall per år i legionella enligt Socialstyrelsen:

2018: 8
2019: 5
2020: 13
2021: 6

Kan ju finnas mörkertal, men med tanke på att runt 100 000 dör i Sverige så är det I alla fall inget som oroar mig speciellt mycket.
Och denna är från boverket som man väl får hoppas har rätt.
 
  • Termometer illustrerar legionellabakteriens tillväxtområde, rekommenderad vattentemperatur, skållningsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Finns det några som helst dokumenterade fall av legionella i privatbostäder? I stora system, typ hotell, sjukhus, hyreshus finns helt klart risker men i mindre system skulle jag hävda att det är ganska sällsynt. Det är nog fler som dör av ångest för risken än bakterierna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jepp och dom som snålar på temp VVB, några ställer ner tempen till ca 40 C och säger att vi klarar oss med det och sedan går in i duschen och andas. Detta är mer ett exstremfall
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
K Keve230 skrev:
Jag hade en värmetekniker här som sa lite samma, han undrade vem det var som hade kopplat in detta 😂 då det dessutom matas åt fel håll genom pelletspannan. Och är helt onödigt. Det ska jag förmodligen fixa till sommaren, men mitt problem med att jag som Max kan få ut 52c i pumpen kvarstår även då, och det är det jag är lite fundersam på hur man löser 🤔
Ett alternativ är att sätta in en varmvattenberedare som du matar med varmvattnet från ackumulatortanken. Då kan du förmodligen sänka temperaturen i ackumulatortanken så att inte värmepumpen behöver jobba så mycket. Varmvattenberedaren matar du med tex 40 gradigt vatten som du värmer till 55-60 grader med elpatron. Förmodligen skulle du spara energi på det.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om man snålställer varmvattenberedaren på 40grader finns det säkerligen en risk
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
K Keve230 skrev:
Hej, jag bor i en villa från mitten på 60-talet och är nyinflyttad. Huset har en varmvattenpump som installerades 2014 på 11kw. Den högsta möjliga temperaturen som jag kan välja i displayen till pumpen är 52 grader. Jag har läst en hel del om legionella bakterier att det finns en risk för det under 50 grader. Och svärföräldrar som frågar varför vi har så låg värme i vvb osv. För att ens kunna ha högre än 50grader måste vi köra igång en elpatron som sitter på tanken. Och den är oerhört dyr i drift. Vårt system verkar vara en stor tank som vattnet sedan fördelas ut på element/varm vatten. Vet inte om detta är ovanligt eller ej då detta är mitt första hus. Och jag är totalt okunnig på värmesystem, är själv elektriker men har aldrig sysslat med sådant här förut. Vill egentligen veta vad man tar sig till, om det är normalt att ens pump max går på 52 grader. Och bör tilläggas, det är sällan nu när det är så kallt ute som den ens orkar hålla det över 50. Det har vart många dagar på 45c här tex. Tacksam för svar! Fråga gärna om jag vart otydlig då jag har en vana att vara det. Mvh Kevin.
De u bör as ktiver legionellasäkring 1 gång i veckan.gärna när ni lagt er.tex 0100 måndag
 
Legionella, ordet, kommer ju av att legionärer dog av det, dvs friska vältränade män i sina bästa år. Så det är farligt. Enligt Skotska regler måste man höja temperaturen till minst 55 grader, minst en gång i veckan för att hålla bakterierna tillförlitligt döda. Men sen lär det faktiskt inte alls vara farligt att dricka vatten som har legionella i sig - det är i ångform när man andas in bakterierna i lungorna som de växer snabbt och blir dödliga. Så ställ en veckotimer på att höja temperaturen en timma nån gång i veckan på en tid ni ofta använder mycket vatten - det är ju ingen nytta om vattnet hinner svalna innan det kommer till det ställe som normalt har bäst överlevnadstemperatur.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man snålställer varmvattenberedaren på 40grader finns det säkerligen en risk
Tappvattnet värms till högre temp i varmvattenberedaren och ackumulatortanken behöver bara vara 40 grader. Ackumulatortanken har en stor volym för att lagra värmen när man eldar pellets/ved men är dyr att värma med värmepumpen. En värmepump har bättre verkningsgrad vid lägre temperaturer så jag tror det gör mycket på förbrukningen om den slipper arbeta upp temperaturen som krävs på varmvattnet
 
  • Gilla
Keve230
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara utomhus ska det vara, om ni inte eldar i en kamin rätt ofta. Ett problem som kan bli då med innegivare är att rum längst bort blir kalla.

EDIT Det är en äldre ESBE shunt som sitter där och kolla in priserna, skiljer rätt bra. Ni behöver ingen värsting och sitta i Thailand och ställa värmen är klar överkurs. Ni ska ha en komplett med allt.
Okej, jag får kika närmare på det! Helt klart på listan iaf då min rörmokar kompis sa samma sak, spar energi/pengar på att det inte står och går onödigt varmt speciellt nu när det är plus-grader var och varannan dag :)
 
N Niklas Jarv skrev:
Legionella, ordet, kommer ju av att legionärer dog av det, dvs friska vältränade män i sina bästa år. Så det är farligt. Enligt Skotska regler måste man höja temperaturen till minst 55 grader, minst en gång i veckan för att hålla bakterierna tillförlitligt döda. Men sen lär det faktiskt inte alls vara farligt att dricka vatten som har legionella i sig - det är i ångform när man andas in bakterierna i lungorna som de växer snabbt och blir dödliga. Så ställ en veckotimer på att höja temperaturen en timma nån gång i veckan på en tid ni ofta använder mycket vatten - det är ju ingen nytta om vattnet hinner svalna innan det kommer till det ställe som normalt har bäst överlevnadstemperatur.
Nja, det kommer av att det var veteraner från försvaret i USA som smittades när de var på något konvent. Alltså äldre människor. Nedsatt immunförsvar och rökning är riskfaktorer.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.