F fiskarn87 skrev:
Jag har en äldre kakelugn, där går det elda med luckorna öppna men varför skulle man göra det?

I min nya kamin ryker det in massor, vet inte om det beror på dimensionen på slangen jag satt i ? Men tror det är nyare kaminer som ofta är så?
Nej man eldar ju inte med luckorna öppna men jag fråga därför att våran ryker in om jag gör det, jag misstänker som dig att moderna kaminer kanske gör så?
Vad har du för dimension på slang och vad har du för kamin/kassett?
 
Keiller Keiller skrev:
Här står kaminluckan öppen hela tiden när det eldas. Utan att det ryker in 😃

[bild]
Härligt då slipper du få in rök när du lägger in ved kanske.
 
M Mapet890 skrev:
Härligt då slipper du få in rök när du lägger in ved kanske.
Inte kanske 😉
Röken går ut genom skorstenen.
 
Keiller Keiller skrev:
Inte kanske 😉
Röken går ut genom skorstenen.
Som det ska 👍 i stugan har vi äldre kaminer och spisar och dom ryker inte in, så jag misstänker att konstruktionen på moderna kaminer och kassetter som Tar ut röken framtill i en liten spalt är känslig för inrykning.
 
Tomture61
F fiskarn87 skrev:
För att folk har eldat i 5 timmar eller vad menar du?
Det finns nog lika många variabler som det finns lokaleldstäder .
Antar att du har ngt att elda i själv .
Kan du till 100% säga när det är safe att elda i 4 h eller kanske 24/7 i din egen eldstad .
Dvs har du kollat din murstock att den inte har övereldads (då sprickor uppkommer)
Har du koll på din plåtskorsten att den är installerad på ett korrekt sätt .
Har du koll på vad din skorsten tål för temp från din eldstad när du eldar .
Mycket enkelt att elda för hårt i en lokaleldstad ......
 
M Mapet890 skrev:
Nej man eldar ju inte med luckorna öppna men jag fråga därför att våran ryker in om jag gör det, jag misstänker som dig att moderna kaminer kanske gör så?
Vad har du för dimension på slang och vad har du för kamin/kassett?
Jag har en Jötul F400 på 7 kW och ett 110-rör som är knappt 7 meter långt. I kaminens installationsanvisning står det att röret ska vara 150 mm som utgående rör är från kaminen. Jag frågade sotaren och kaminförsäljaren osv om detta och de sa att det brukar funka med 110 mm. Jag funderade på 120 men var lite svårt få ner 110slangen också så bra jag inte valde 120 tror jag. Jag tror helt enkelt att de här systemen med sekundärluft osv gör att det går såpass mycket tyngre i modernare kaminer att det blir på detta sätt och det är väl också bra för verknignsgraden tänker jag. Men 150 är ju 85% större tvärsnitt än 110 så det är ju skillnad naturlgitvis. Men som jag fattade på kaminförsäljaren använder han nästan aldrig så stort.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det finns nog lika många variabler som det finns lokaleldstäder .
Antar att du har ngt att elda i själv .
Kan du till 100% säga när det är safe att elda i 4 h eller kanske 24/7 i din egen eldstad .
Dvs har du kollat din murstock att den inte har övereldads (då sprickor uppkommer)
Har du koll på din plåtskorsten att den är installerad på ett korrekt sätt .
Har du koll på vad din skorsten tål för temp från din eldstad när du eldar .
Mycket enkelt att elda för hårt i en lokaleldstad ......
100% är jag aldrig på någonting. Men jag har en nästan ny installation av en gjutjärnskamin i gammal murstock med sån flexislang eller vad det heter. Själva kaminen når ju sin arbetstemperatur på en timme eller så. Murstocken bakom kaminen blir varm/ljummen efter några timmars eldning men aldrig mer än att man kan hålla handen på. Detta är nog av kaminens strålningsvärme för långre upp på murstocken kan man knappt känna den är varm alls.Men nej jag vet inte att flexislangen är hel, kollar inte det dagligen. Den kanske kan gå av på mitten och all isolering ramlar ur och det sprider sig varma gaser ut. Inte heller det tror jag iofs skulle vara katastrof eftersom den gamla kanalen inte är så otät om jag gissar. Största risken skulle jag tro är om att papper eller något hamnar på själva kaminen, Har eldat från kanske 9 på morgonen till 23 på kvällen vissa dagar i vinter när det varit väldigt kallt. Själva kaminen går ju upp och ner lite i temperatur under dagen beroende på hur mycket man lägger i. Sotaren kollade på detta förra året och sa inte ett ljud om några timmar hit eller dit. Tycker det är väldigt orimligt att ha grejer hemma man kan elda i 3 h men inte 5 ?
 
Keiller Keiller skrev:
Frågar du mig?
Kaminen funkar bäst så. Med luckan stängd brinner det för fort, då får man lägga i ved mycket oftare. Det är ett jävla drag i röret. Och det med spjället nästan stängt. Så det brinner lugnare och det blir varmare i huset med luckan öppen.
Ah intressant. Men så kan det ju förstås va.
 
Tomture61
F fiskarn87 skrev:
100% är jag aldrig på någonting. Men jag har en nästan ny installation av en gjutjärnskamin i gammal murstock med sån flexislang eller vad det heter. Själva kaminen når ju sin arbetstemperatur på en timme eller så. Murstocken bakom kaminen blir varm/ljummen efter några timmars eldning men aldrig mer än att man kan hålla handen på. Detta är nog av kaminens strålningsvärme för långre upp på murstocken kan man knappt känna den är varm alls.Men nej jag vet inte att flexislangen är hel, kollar inte det dagligen. Den kanske kan gå av på mitten och all isolering ramlar ur och det sprider sig varma gaser ut. Inte heller det tror jag iofs skulle vara katastrof eftersom den gamla kanalen inte är så otät om jag gissar. Största risken skulle jag tro är om att papper eller något hamnar på själva kaminen, Har eldat från kanske 9 på morgonen till 23 på kvällen vissa dagar i vinter när det varit väldigt kallt. Själva kaminen går ju upp och ner lite i temperatur under dagen beroende på hur mycket man lägger i. Sotaren kollade på detta förra året och sa inte ett ljud om några timmar hit eller dit. Tycker det är väldigt orimligt att ha grejer hemma man kan elda i 3 h men inte 5 ?
Rådet från tex sotare är elda i 4 timmar och låt eldstad vila lika länge .
Detta borde vara ett allmänt råd , både till de med isolerad plåtskorsten hela vägen till de med murstock som är renoverad med flexislang .
Rådet är antagligen på den mycket säkra sidan .

Tycker att det vore uppåt väggarna att ge råd till ngn med en okänd eldstad / skorsten att elda 24/7 .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Rådet från tex sotare är elda i 4 timmar och låt eldstad vila lika länge .
Detta borde vara ett allmänt råd , både till de med isolerad plåtskorsten hela vägen till de med murstock som är renoverad med flexislang .
Rådet är antagligen på den mycket säkra sidan .

Tycker att det vore uppåt väggarna att ge råd till ngn med en okänd eldstad / skorsten att elda 24/7 .
Det enda fall jag känner till med brand efter kamineldning tog det sig i råsponten runt en plåtskorsten. Var förmodligen helt undermåligt isolerat runt, vet inte exakt hur. Men då var det hård eldning i kanske en timme.

Kanske vore bäst att elda en halvtimme och låta vila lika länge? Jag fattar faktiskt inte varför det just ska vara fyra eller två timmar
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Rådet från tex sotare är elda i 4 timmar och låt eldstad vila lika länge .
Detta borde vara ett allmänt råd , både till de med isolerad plåtskorsten hela vägen till de med murstock som är renoverad med flexislang .
Rådet är antagligen på den mycket säkra sidan .

Tycker att det vore uppåt väggarna att ge råd till ngn med en okänd eldstad / skorsten att elda 24/7 .
Allt vi pratar om gäller väl godkända eldstäder som går igenom kontroll var 6(?) år?
 
F fiskarn87 skrev:
Jag har en Jötul F400 på 7 kW och ett 110-rör som är knappt 7 meter långt. I kaminens installationsanvisning står det att röret ska vara 150 mm som utgående rör är från kaminen. Jag frågade sotaren och kaminförsäljaren osv om detta och de sa att det brukar funka med 110 mm. Jag funderade på 120 men var lite svårt få ner 110slangen också så bra jag inte valde 120 tror jag. Jag tror helt enkelt att de här systemen med sekundärluft osv gör att det går såpass mycket tyngre i modernare kaminer att det blir på detta sätt och det är väl också bra för verknignsgraden tänker jag. Men 150 är ju 85% större tvärsnitt än 110 så det är ju skillnad naturlgitvis. Men som jag fattade på kaminförsäljaren använder han nästan aldrig så stort.
Samma här, har också 110 slang, tror att det kanske blivit skillnad att ha större pipa men misstänker som du att det har mycket att göra med moderna kaminer i sig.
Faktum är att vid eldning så är det ett jäkla drag i den, jag får strypa ganska ordentligt på tilluften för att det inte ska tokbrinna.
Tycker inte slangen skulle vara för klen då?
Jag frågade faktiskt sotaren också om fenomenet, han sa bara att han inte trodde det berodde på slangen.
 
M Mapet890 skrev:
Samma här, har också 110 slang, tror att det kanske blivit skillnad att ha större pipa men misstänker som du att det har mycket att göra med moderna kaminer i sig.
Faktum är att vid eldning så är det ett jäkla drag i den, jag får strypa ganska ordentligt på tilluften för att det inte ska tokbrinna.
Tycker inte slangen skulle vara för klen då?
Jag frågade faktiskt sotaren också om fenomenet, han sa bara att han inte trodde det berodde på slangen.
Nä precis, min brinner fint med. Sen brinner det väldigt jämt och tyst men ändå kraftigt. Äldre kaminer är ju tilluften mer koncentrerad så låter mer och upplevs kanske brinna häftigare? Jag har en lucka för asktömning under, ska det tokbrinna får jag öppna den också men den är meningen va stängd under eldning egentligen men är bra när man tänder.
 
F fiskarn87 skrev:
Kanske vore bäst att elda en halvtimme och låta vila lika länge? Jag fattar faktiskt inte varför det just ska vara fyra eller två timmar
För att på en halvtimme kommer knappt kaminen upp i arbetstemp och verkningsgraden blir kass om man slutar elda och låter den svalna igen varje gång.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att på en halvtimme kommer knappt kaminen upp i arbetstemp och verkningsgraden blir kass om man slutar elda och låter den svalna igen varje gång.
Precis. 2-4 är mer för att det är lite praktiskt. Lagom brasa en kväll. Inget händer om man eldar i 7 h i stället och gör det det borde man nog inte elda 4 h heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.