S
K Krypström skrev:
Helt klart bara nätägare som kan blåsa ny kabel men en fibersvets reparatör kan svetsa ihop de skadade ändarna och göra en reparation. Ibland är det bättre alternativ än att blåsa helt ny kabel.
Varför sitter du o hittar på för? Hur fan skulle man utföra en fackmannamässig skarv på en avgrävd fiber billigare än att blåsa om den? :O
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Och så skarvas kabel när du kapat din fiber till huset på tomten. Kostnaden var 4 400kr och jobbet tog 1, 5 timma med blåsning av ny fiber. Nu kvarstår betalandefrågan och om jag ska gräva ned och göra allt som det ska. Det viktiga är att jag inte gräver mer där och nu kan jag streama sjätte säsongen av livet i kungafamiljen. Toppen. Tack för alla tips och engagemang.
 
  • Trasig USB-laddningskabel på trottoarsten och smutsig mark. Nedskräpning, slitage, elektronikavfall, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Och så skarvas kabel när du kapat din fiber till huset på tomten. Kostnaden var 4 400kr och jobbet tog 1, 5 timma med blåsning av ny fiber. Nu kvarstår betalandefrågan och om jag ska gräva ned och göra allt som det ska. Det viktiga är att jag inte gräver mer där och nu kan jag streama sjätte säsongen av livet i kungafamiljen. Toppen. Tack för alla tips och engagemang.
Jo grattis och det var en snabb lagning.

Men sådär kan du inte ha det och frågan är om du kan få till en djupare förläggning på något enkelt sätt?
Det borde kanske ha skett innan de blåste en ny fiber? Eller att du få till ett skydd ovanpå??? (utan att skada fibern igen..)

Sen som en kanske dålig jämförelse så vet både frun och jag var gräsklipparrobotens gränstråd är nedgrävd men den har jag klippt två gånger och frun en gång när man dunkar ner spaden.
 
TRJBerg
MF3991 MF3991 skrev:
Och så skarvas kabel när du kapat din fiber till huset på tomten. Kostnaden var 4 400kr och jobbet tog 1, 5 timma med blåsning av ny fiber. Nu kvarstår betalandefrågan och om jag ska gräva ned och göra allt som det ska. Det viktiga är att jag inte gräver mer där och nu kan jag streama sjätte säsongen av livet i kungafamiljen. Toppen. Tack för alla tips och engagemang.
Jag rekommenderar att gräva ner plus märkband ovanför. Om några år kommer du annars att gräva av den igen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om man själv ska göra om med att gräva ned djupare, varför då inte lägga ducten i kanalisation som skydd.😉 I ena riktningen ligger redan en PEM. Går att såga upp en PEM och trä på, sedan finns det kanalisation i två halvor som kopplas samman, osv.
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om man själv ska göra om med att gräva ned djupare, varför då inte lägga ducten i kanalisation som skydd.😉 I ena riktningen ligger redan en PEM. Går att såga upp en PEM och trä på, sedan finns det kanalisation i två halvor som kopplas samman, osv.
Jo men jag funderade mer på om det finns någon "slack" eller att man kan dra ducten "genare".

Sen är jag lite förbryllad över att Halmstad Stadsnät bara blåste i en ny fiber, de borde ju själva ha sett hur tokig förläggningen är, eller gör man bara det som står på arbetsordern och tänker inte mer anno 2024??
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kollade lite snabbt på vad Halmstad Stadsnät skriver och vid ny fastighetsägare:

"En färdiginstallerad fiberanslutning tillhör fastigheten. Som fastighetsägare äger du tjänstefördelaren och du ansvarar för fiberslangen (dukten) och fiberdragningen inom fastigheten. Om du säljer fastigheten ska fiberanslutningen överlåtas och den nya ägaren får teckna ett nytt avtal med oss på Halmstads stadsnät. Vill den nya ägaren inte ha fiber säger du bara upp avtalet med oss."
https://www.halmstadsstadsnat.se/privatkund/fragor-och-svar/fragor-kring-gravarbeten-och-kablar
 
A AndersS skrev:
Kollade lite snabbt på vad Halmstad Stadsnät skriver och vid ny fastighetsägare:

"En färdiginstallerad fiberanslutning tillhör fastigheten. Som fastighetsägare äger du tjänstefördelaren och du ansvarar för fiberslangen (dukten) och fiberdragningen inom fastigheten. Om du säljer fastigheten ska fiberanslutningen överlåtas och den nya ägaren får teckna ett nytt avtal med oss på Halmstads stadsnät. Vill den nya ägaren inte ha fiber säger du bara upp avtalet med oss."
[länk]
Jo samma sak för mig med skillnaden att fibernätägaren då även äger tjänstefördelaren (mediaomvandlaren).
 
P paralun skrev:
Jo men jag funderade mer på om det finns någon "slack" eller att man kan dra ducten "genare".

Sen är jag lite förbryllad över att Halmstad Stadsnät bara blåste i en ny fiber, de borde ju själva ha sett hur tokig förläggningen är, eller gör man bara det som står på arbetsordern och tänker inte mer anno 2024??
Jag misstänker att det skulle orsaka en hel del missnöjda kunder om man kravställde att kanalisationen ska sänkas på hela sträckan innan man åtgärdar skadan.

Som det dessutom nämnts några gånger här i tråden (och i alla andra trådar som handlar om samma sak) så finns det inga lagar och regler om hur en fiberledning ska läggas på en villatomt. Det finns rekommendationer, men det är helt upp till nät- och fastighetsägare om de vill följa dessa eller ej.
 
B Bonzo2000 skrev:
Jag misstänker att det skulle orsaka en hel del missnöjda kunder om man kravställde att kanalisationen ska sänkas på hela sträckan innan man åtgärdar skadan.

Som det dessutom nämnts några gånger här i tråden (och i alla andra trådar som handlar om samma sak) så finns det inga lagar och regler om hur en fiberledning ska läggas på en villatomt. Det finns rekommendationer, men det är helt upp till nät- och fastighetsägare om de vill följa dessa eller ej.
Jo men, att man sätter ner sin spade på fel ställe är ju mycket lätt hänt.
Sen "missnöje" vet jag inte men jovisst tar det av "egentid" att gräva sin säkra förläggning på egen tomt. (om avtalet säger så) Jag var mest ute att fiberfolket påpekar sådant här för en kund och här är det ju högrisk för att samma skada händer igen.
 
Som jag minns det så är det en vanlig kabel mellan gatan och huset, dvs fibern gå bara i gatan.
Men minns kanske fel?
 
Nej så är det inte.
 
R reeeflex skrev:
Som jag minns det så är det en vanlig kabel mellan gatan och huset, dvs fibern gå bara i gatan.
Men minns kanske fel?
Japp fel, såvida du inte hört namnet mikrokabel som brukar ersätta den "vanliga" blåsfibern i fibernäten. Kostar lite mera men är starkare, ger färre sönderblåsta fiber och enklare att blåsa.
Men har inget attt göra med det du skriver.
 
I lägenheter är det inte ovanligt med ethernet sista biten ut till lägenhet, trotts att det ibland kallas fiber. Telia lyckas ju kalla 4G för fiber i sin marknadsföring. Så det kan bli rörigt i bland.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I lägenheter är det inte ovanligt med ethernet sista biten ut till lägenhet, trotts att det ibland kallas fiber. Telia lyckas ju kalla 4G för fiber i sin marknadsföring. Så det kan bli rörigt i bland.
Det är ju fiber även om det lämnas av på Rj45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.