Hej, jag bor i en villa från mitten på 60-talet och är nyinflyttad. Huset har en varmvattenpump som installerades 2014 på 11kw. Den högsta möjliga temperaturen som jag kan välja i displayen till pumpen är 52 grader. Jag har läst en hel del om legionella bakterier att det finns en risk för det under 50 grader. Och svärföräldrar som frågar varför vi har så låg värme i vvb osv. För att ens kunna ha högre än 50grader måste vi köra igång en elpatron som sitter på tanken. Och den är oerhört dyr i drift. Vårt system verkar vara en stor tank som vattnet sedan fördelas ut på element/varm vatten. Vet inte om detta är ovanligt eller ej då detta är mitt första hus. Och jag är totalt okunnig på värmesystem, är själv elektriker men har aldrig sysslat med sådant här förut. Vill egentligen veta vad man tar sig till, om det är normalt att ens pump max går på 52 grader. Och bör tilläggas, det är sällan nu när det är så kallt ute som den ens orkar hålla det över 50. Det har vart många dagar på 45c här tex. Tacksam för svar! Fråga gärna om jag vart otydlig då jag har en vana att vara det. Mvh Kevin.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
De allra flesta värmepumparna har väl en automatisk funktion som med jämna mellanrum kör upp tempen i en sk legionellakörning för att ”ta död på de små eländena”. Detta intervall förmodar jag är justerbart i någon servicemeny i pumpens reglersystem.
 
  • Gilla
johannord och 8 till
  • Laddar…
VV-pump, är det en VP för bara VV. då ger den bara ca 55 C , det är vad normen säger om temp på VV, vid tappställe för att inte bränna sig. Sen finns det säkert en blandningsarmatur nertill/under med termostat. Det med patron är för legionella ska dödas om det finns. Legionella dör vid ca 55 C på 1/2 timma och vid 65 på 5 min. Därav höjning temporärt någon gång i veckan med patron. Använts det en hel del VV så blir det inget kvar av legionella. Så det med bara minst 55 C är för att kunna diska ur stekpannan
 
  • Gilla
Keve230
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
De allra flesta värmepumparna har väl en automatisk funktion som med jämna mellanrum kör upp tempen i en sk legionellakörning för att ”ta död på de små eländena”. Detta intervall förmodar jag är justerbart i någon servicemeny i pumpens reglersystem.
Våran pump verkar vara någon riktig budget mojäng som förra ägaren valde att köpa (dödsbo). Då ingen värmetekniker eller rörmokare ens hört talas om märket. Lyckades få upp en manual till den, men den har inte värmekurvor osv. Utan enbart det du väljer på displayen, dock så är elpatronen som sitter ihop med pumpen inte fungernade. Utan de dagar det vart för kallt för pumpen att orka har vi vart tvugna att sätta igång elpatronen som sitter direkt monterad på våran tank. Skulle det funka att eventuellt köra den emellanåt eller hur fungerar det. Hur ofta lär man köra upp den i högre temp tex? Tänkte om jag manuellt en gång i veckan eller dyl kan slå på patronen typ.
 
J jonaserik skrev:
VV-pump, är det en VP för bara VV. då ger den bara ca 55 C , det är vad normen säger om temp på VV, vid tappställe för att inte bränna sig. Sen finns det säkert en blandningsarmatur nertill/under med termostat. Det med patron är för legionella ska dödas om det finns. Legionella dör vid ca 55 C på 1/2 timma och vid 65 på 5 min. Därav höjning temporärt någon gång i veckan med patron. Använts det en hel del VV så blir det inget kvar av legionella. Så det med bara minst 55 C är för att kunna diska ur stekpannan
Pumpen är en budget variant av udda märke. Det sitter en patron i den men den är ej fungernade. Och det finns inga inställningar övh utöver vilka grader man vill ha i princip. Väldigt basic. Har dålig koll på allt vad gäller värmesystem så förstod inte riktigt den först biten du skrev, men våran pump ger båda varmvatten i kran och ut till element. Och dessa fördelas i tanken, alltså samma tank för både element och varmvatten. Och på tanken sitter det 2st elpatroner, förmodligen användes de på sommarn förr för varmvattnets skull då det var pelletsbrännare här. Räcker det med att använda dem emellanåt och hur ofta isf ungefär? Tack för svar! :)
 
Fabrikat och modell , står säkert på en skylt någonstans.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Du har inte samma vatten i elementen som i kranarna. Men det är samma temperatur, det är samma vatten från värmepumpen som värmer element och varmvatten.
 
  • Gilla
Svenerik_p och 3 till
  • Laddar…
OK då är det s.k split du har, VP på utsidan och gasen går in till en växlare och där växlas det över till en tank, som ska fyllas. Därefter så är det säkert en shunt som reglerar värmen i huset. Den är en som är förfylld med köldmedia och kan som förr kopplas in av ett s.k blåbär. Allt enligt manualen Såldes tidigare en typ som Julas anslut. Är det någon kabel från VP till tanken, en givare. Sidan 2;1. Är det strömmatning till patronerna, så är det säkert någon form av reläbox med relä/kontaktorer i.
 
  • Gilla
loriculus
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK då är det s.k split du har, VP på utsidan och gasen går in till en växlare och där växlas det över till en tank, som ska fyllas. Därefter så är det säkert en shunt som reglerar värmen i huset. Den är en som är förfylld med köldmedia och kan som förr kopplas in av ett s.k blåbär. Allt enligt manualen Såldes tidigare en typ som Julas anslut. Är det någon kabel från VP till tanken, en givare. Sidan 2;1. Är det strömmatning till patronerna, så är det säkert någon form av reläbox med relä/kontaktorer i.
Enklast att visa hur det ser ut egentligen då jag knappt vet vad jag pratar om 😅 Ingen kabel från värmepumps "skåpet" till den stora vatten tanken. Tanken är inbyggd i väggen på sista bilden, med två st elpatroner på. Dessa elpatroner styrs av en på/av knapp i en låda i hörnet på höger i sista bilden. Det tråkiga med allt detta är att i och med att det är ett dödsbo finns ingen att fråga om hur saker gick till. Schunten till elementen sitter på vänstersida ovanför cirk pumpen i sista bilden.
 
  • Vedeldad panna och ackumulatortank i ett pannrum med diverse teknisk utrustning och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell utrustning, möjligen svets- eller skärverktyg, med avsug, brandsläckare och synliga rörinstallationer i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i källare med rör, panna, mätare och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Keve230 skrev:
Enklast att visa hur det ser ut egentligen då jag knappt vet vad jag pratar om 😅 Ingen kabel från värmepumps "skåpet" till den stora vatten tanken. Tanken är inbyggd i väggen på sista bilden, med två st elpatroner på. Dessa elpatroner styrs av en på/av knapp i en låda i hörnet på höger i sista bilden. Det tråkiga med allt detta är att i och med att det är ett dödsbo finns ingen att fråga om hur saker gick till. Schunten till elementen sitter på vänstersida ovanför cirk pumpen i sista bilden.
Jag gissar att tanken som pumpen ska mata i detta fall är den gamla pelletsbrännaren? Att de har sparat in på kostnaderna genom att använda den i syfte att agera tank? eller förstår jag fel
 
Jepp Du har då två vattenkokare, en pelletes och en VP , Från tanken ska det gå en kabel ut till VP som känner av tempen där. Om du försöker kolla alla rör och jämför med manualen sid 1, är det gjort så. VP ska bara koka vatten som går till tanken. Svårt på distans att säga något radikalt. Troligen har du läst manualen, men kolla igen. Det med el-patronerna, dom ska få en signak från VP att starta, är det bara strömbrytare och termostater så är det ingen koppling mellan dom VP. Det ska då vara en kontaktor som styrs från VP och startar patronerna. Lika där, kan inte ge något på distans om det.
 
  • Gilla
Keve230
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp Du har då två vattenkokare, en pelletes och en VP , Från tanken ska det gå en kabel ut till VP som känner av tempen där. Om du försöker kolla alla rör och jämför med manualen sid 1, är det gjort så. VP ska bara koka vatten som går till tanken. Svårt på distans att säga något radikalt. Troligen har du läst manualen, men kolla igen. Det med el-patronerna, dom ska få en signak från VP att starta, är det bara strömbrytare och termostater så är det ingen koppling mellan dom VP. Det ska då vara en kontaktor som styrs från VP och startar patronerna. Lika där, kan inte ge något på distans om det.
Okej, tror jag förstår vad du menar dock. De patronerna som sitter på tanken är ”egna” och styrs bara på/av och sen med termostaten på dem. Vp har en inbyggd patron, men den funkar inte. Utan är trasig, eller en säkring som gått på kretskortet. Jag är för okunnig för att kunna hitta felet, ingen fas är borta iaf. Får nog kontakta ES supporten och fråga dem hur man fastställer vad som är felet på den elpatronen, för om jag förstår det rätt. Så borde den dra upp värmen ibland för att bekämpa legionella, om patronen nu hade funkat. Det finns 3 lägen på pumpen, uppvärmning/kyla/varmvatten. Antar att den i det fallet ska stå på varmvatten 🤔
 
Okej, det dör är nog inkopplad av en amatör ja. Värmepumpen matar varmvatten till pelletspannan (inte brännaren), som sedan matar ackumulatortanken. I den finns varmvattenberedare. Från den tas även värme till elementen via shunten.

Det skulle vara bättre att mata direkt in i tanken så att flödet in i pannan kan stängas av.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, det dör är nog inkopplad av en amatör ja. Värmepumpen matar varmvatten till pelletspannan (inte brännaren), som sedan matar ackumulatortanken. I den finns varmvattenberedare. Från den tas även värme till elementen via shunten.

Det skulle vara bättre att mata direkt in i tanken så att flödet in i pannan kan stängas av.
Jag hade en värmetekniker här som sa lite samma, han undrade vem det var som hade kopplat in detta 😂 då det dessutom matas åt fel håll genom pelletspannan. Och är helt onödigt. Det ska jag förmodligen fixa till sommaren, men mitt problem med att jag som Max kan få ut 52c i pumpen kvarstår även då, och det är det jag är lite fundersam på hur man löser 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.