Clarken37 skrev:
Det är alltså mellan 5-6 fönster per dag, visst så gör du en del invändigt själv men 4 fönster per dag lär ju två man kunna lösa. Det är vad min lokala snickare + 1 kollega räknar med att hinna minst

Och firmorna nu säger i flera av fallen att två man inte ens hinner med 2 fönster per dag, trots att det är samma dimensioner.

Dessutom har vi redan rivit ut alla foder invändigt så det slipper de…
Ja, ungefär i den storleksordningen. Vill minnas att det tog dem ungefär 2 dagar att göra vardagsrummet som också var den svåraste biten på huset. Stora fönster (150*160) samt altandörr och ändring av yttervägg med ny panel delvis.


Resten gick jättefort, någon timma per fönster vis själva bytet och sen ytterligare en stund när de fixade till utvändigt.
 
Hade ungf lika många fönster som TS plus balkongdörr och det tog 70 timmar uppdelat på 2 man inkl smygar och plåt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
john68 john68 skrev:
Hade ungf lika många fönster som TS plus balkongdörr och det tog 70 timmar uppdelat på 2 man inkl smygar och plåt.
Var det en stor fönsterfirma eller lokala snickare?
 
H
Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
1,5 timma per fönster, max 2 timmar för drevat och fodrat.
 
  • Gilla
Edvert och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Helt sanslöst. Typ 4000 kr per arbetstimme.

Det värsta är att det finns en massa stackare därute som blir blåsta att betala dessa ockerpriser.

Hade mått genuint dåligt av att fakturera de summorna om det var min firma.
Ja en viss slant borde försvunnit med tanke på att man tryckte på egen produktion dvs inga mellanhänder.
Men det är väl klart, någon ska ju se till att säljaren har råd och köra Tesla? 😂
 
  • Gilla
ÖsterGotland och 1 till
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
1,5 timma per fönster, max 2 timmar för drevat och fodrat.
Två montörer?
 
  • Gilla
nonnej
  • Laddar…
A
Oskick Oskick skrev:
Ja en viss slant borde försvunnit med tanke på att man tryckte på egen produktion dvs inga mellanhänder.
Men det är väl klart, någon ska ju se till att säljaren har råd och köra Tesla? 😂
Ny Tesla varje år.

Hade chefen för den lokala rörmockar och plattsättarfirman på plats i mitt hus i höstas. Det var bilar som med råge kostade över sjusiffrigt på uppfarten
 
  • Gilla
  • Haha
ÖsterGotland och 3 till
  • Laddar…
H
Clarken37 skrev:
Två montörer?
6 fönster, 1 altandörr, 2 st dubbla balkongdörrar. 2 man 1 dag, 1 man halv dag för fordring. De reglade om på några ställen också.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
24 fönster och 4 altandörrar byttes av två man på tre dagar, och då var det inte ens 8 timmars dagar. Då hade allt skickats i förväg och jag tog hand om det som revs. Det var fast pris så det låg väl i deras eget intresse att arbeta effektivt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte fönster (från Edsbyn) via en näthandlare i Skåne. Fick hem dem och sen tog vi in två snickare. De bytte 12 fönster och en altandörr på 64 mantimmar fakturerat. Blev 45 tusen efter rot.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Var det en stor fönsterfirma eller lokala snickare?
Polacker......
Jobbade 07-18.00 exakt och korta raster.
Sen bor jag granne med brädgården så smygar etc var det kort "leveranstid" på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
H HEM2121 skrev:
6 fönster, 1 altandörr, 2 st dubbla balkongdörrar. 2 man 1 dag, 1 man halv dag för fordring. De reglade om på några ställen också.
Låter rimligt!
 
A
P Pin skrev:
24 fönster och 4 altandörrar byttes av två man på tre dagar, och då var det inte ens 8 timmars dagar. Då hade allt skickats i förväg och jag tog hand om det som revs. Det var fast pris så det låg väl i deras eget intresse att arbeta effektivt.
Mina offerter uppger 5 man 5 hela dagar för samma jobb. 200 atbetstimmar.
 
Jag gjorde ett jobb i höstas 16 fönster och 3 dörrar. Färdigt in o utv, samt att vi tog ur fönstren och dörrarna hela. = 100 Tim tog det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
R
Skälig tid per enhet ligger emellan 3-5tim beroende på omständigheterna, är det enplans hus så är det enklare än om det är 1.5 eller 2-plans hus..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.