Hej!

Jag har upplevt samma problem vid försäljning på distans av sliten villa i centrala Sveg 2021 (liknande situation men utan skulderna). En enda mäklare var ens intresserad - som i efterhand var väldigt slö, och övriga två sade i klartext att de hellre sålde skidstugor i fjällorterna. Det finns en kommersiella fastighets-mäklare som jag hittade som sitter i Sundsvall men har kollegor i Vemdalen som verkade ok då.

Det grannarna rekommenderade var köp/sälj-grupper på facebook, det verkar vara del av normen i Härjedalen för att förmedla fastigheter. t.ex. "Bostad Härjedalen" med ca 2k medlemmar som även verkar rekommendera saker till höger och vänster utanför facebook. Finns specialgrupper för Ytterhogdal också som har ca 1000 medlemmar.

Lycka till, skicka PM om du vill ha recensionerna på själva mäklarna.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Kollade på flygbild på Min karta. Ser ut vara en hel del skog, ligger på låg höjd o bör växa bra, så andra ägare i trakten betalar säkert en del. För den som vill få egen skog blir det också rätt till fiske i Hoan.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fiskerätten är inte självklar. Den behöver man kolla upp om den är av betydelse för ett köp.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag är eventuellt också lite intresserad av att köpa :) Planerar att åka norröver någon gång mellan 6 och 20 februari om jobbet och vädret tillåter. Skulle kunna svänga inåt landet och titta då.

Du är varmt välkommen att kontakta mig.

Mvh Pia
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Finns en del teknikaliteter att ta hänsyn till när det är både Dödsbo, Skulder och eventuellt Kronofogden.
Vill ni veta mer, skicka PM!
Varför inte skriva om det öppet, det kan vara intressant för många av oss som skriver här.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Tack för alla svar/tips/råd, vi får ta oss en funderare på hur vi går vidare.
Vilka är fordringsägare? Kan de ha ett intresse att hjälpa till? Om det tex är en bank som lånat ut pengar?
Jag vet ett fall (var inte fast egendom) där skulderna var 650000 och tillgångarna runt 20000.
Eftersom begravningskostnader hade prio var det inte mycket kvar för de olika fordringsägarna att dela på, vilka ju ska ha en procentuell andel baserad på andel i skulden. De flesta brydde sig inte ens om att anmäla intresse att ta ut sin andel. Den som gjorde det fick nån hundring för det var så många.
Men finns en reell tillgång som mark kunde man tänka sig att delägarna i skulden vill få ut något av det hela.
 
M maxmsm skrev:
Varför inte skriva om det öppet, det kan vara intressant för många av oss som skriver här.
För många olika varianter och variabler för att kunna gå in på hypotetiska fall.
Måste ha alla relevanta uppgifter för att göra rätt analys.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
En vän till mig köpte en liknande fastighet, ca 5-6 ha tror jag, men med vad jag antar, ett lite bättre ruckel i närheten.
Det gjordes genom sms budgivning efter att folk fått anmäla intresse via ngn tråd på facebook market och liknande. Det blev faktiskt budgivning och 250k blev nästan 400k i slutändan.
Jag tror du borde få iaf 200-300k för en sådan markbit om den har för området normalt bestånd, den stora frågan är hur rucklet ser ut och om det kan trigga igång en eller flera jagande söderlänningars hjärta.
Lägg ut annons på blocket, facebook market etc och kör en budgivning själv med sms, ta hjälp av en mäklare för kontraktskrivning (10k?) med ert minipris som utgång och sälj.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Bouppteckning är gjord, skulder finns på ca 200.000 kr.
En skogsbruksfastighet/lantbruksenhet? med taxeringsvärdet 259.000kr finns men kontakt med den lokala mäklaren resulterade i svaret att eventuell försäljning av denna fastighet/enhet knappt kommer att kunna täcka mäklarens arvode på 59.000kr så dom kommer inte att ta på sig uppdraget.
Hur går man vidare?
Skulderna stiger i dödboet.
Får man sälja till skambud?
Tack på förhand
(Frågar åt en vän)
*Alternativa mäklare
*Försäljning i egen regi
*Överlåta fastigheten till dödsbodelägare (gratis)
*Sätta dödsboet i konkurs-överlåta problemet till Kronofogden

Tråkigt men kan vara en verklighet.
 
  • Älska
lunnabo
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Bouppteckning är gjord, skulder finns på ca 200.000 kr.
En skogsbruksfastighet/lantbruksenhet? med taxeringsvärdet 259.000kr finns men kontakt med den lokala mäklaren resulterade i svaret att eventuell försäljning av denna fastighet/enhet knappt kommer att kunna täcka mäklarens arvode på 59.000kr så dom kommer inte att ta på sig uppdraget.
Hur går man vidare?
Skulderna stiger i dödboet.
Får man sälja till skambud?
Tack på förhand
(Frågar åt en vän)
Bjud in flera mäklare att sälja fastigheten och välj vilken som passar er. De flesta mäklare täcker ganska stora geografiska områden så ni behöver inte välja den på orten.
Är fastigheten i så dåligt skick eller är det ett sätt för mäklaren att kunna sälja snabbt o enkelt och få ut sitt arvode?
Vi tog in 3 mäklare när vi skulle sälja (tala om det för dom när de är och gör utvärderingen att det finns fler mäklare och att ni väljer vilken som är bäst för er), tala inte om den mäklare ni redan varit i kontakt med.
 
Som flera sagt, ta en mäklare som kan skog, inte hus.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Bouppteckning är gjord, skulder finns på ca 200.000 kr.
En skogsbruksfastighet/lantbruksenhet? med taxeringsvärdet 259.000kr finns men kontakt med den lokala mäklaren resulterade i svaret att eventuell försäljning av denna fastighet/enhet knappt kommer att kunna täcka mäklarens arvode på 59.000kr så dom kommer inte att ta på sig uppdraget.
Hur går man vidare?
Skulderna stiger i dödboet.
Får man sälja till skambud?
Tack på förhand
(Frågar åt en vän)
Är skulderna högre än tillgångarna i dödsboet så är väl det enklaste att bara avsäga sig arvet? Förstår inte problemet.
 
A
M MikaViola skrev:
Är du säker på detta? Det finns skulder hos b la inkasso bolag (inga hos kronofogden än) Vi har svårt att förstå detta med så högt taxeringsvärde men så låg värdering av mäklare..
Vill ju inte att någon fordringsägare ska komma och tycka och tänka efter eventuell försäljning blivit till lågt pris
då begär Ni dödsboet i konkurs
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, ni får inte ”försnilla” förmögenheten när det finns oreglerade skulder.
Man borde ju kunna skicka in en konkursansökan å dödsboets vägnar.
 
  • Gilla
MikaViola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.