R Rejäl skrev:
För tillfällig uppställning till byggnation så finns ingen gräns..
Jag vet inte riktigt om jag förstår detta, får jag ställa 42 containers på tomt innom tättbebyggt område under tex 7 månader eller menar du att det bara går bra under byggtiden?
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du är så låg med din kunskap i detta ämne så det är pinsamt..
Hur många 20 fots containrar är 3m höga?
Vet inte, vet vi ens att det är en 20fotare?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du är så låg med din kunskap i detta ämne så det är pinsamt..
Hur många 20 fots containrar är 3m höga?
Det verkar ju till och med som en highcube skulle funka om man ställer den direkt på backen och inte lägger nått extra tak på.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vart hittar du att man behöver bygglov på egen tomt för byggbod eller container?
Om dessa är flyttbara och flyttas en gång per år kan det bli svårt att kräva bygglov speciellt under begränsad tid..
Tycker ändå det är ganska trist att ha en container eller byggbod på hjul som närmsta granne år efter år.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Vet inte, vet vi ens att det är en 20fotare?
Men du frågade mig om hur många man fick ställa på sin tomt?
Hur puckad är du?
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
R
StigPeter StigPeter skrev:
Tycker ändå det är ganska trist att ha en container eller byggbod på hjul som närmsta granne år efter år.
Ja det får man tycka men man kan inte bestämma över andra…
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur puckad är du?
Hoppas du bli överträffad på det området har jag nog inte mycket att sätta emot..

Men ska vi avsluta nu, vi tycker olika och TS verkar ha lämnat diskussionen.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Ska man ha en sjöcontainer som friggebod måste den förskönas på något sätt. Reglerna säger att de ska passa in i miljön. Träpaneler och färg borde räcka.
funkar.... jag panelade min container som i övrigt är blå ,, precis som putsen på min huvudbyggnad ,,, det var på grannens önskan och så skedde ,,
 
useless useless skrev:
Vart hittar jag de reglerna? Är det förbjudet att t ex sätta upp en färdig friggebodsbyggsats i trä i ett villaområde med stenhus?
googla PBL (plan och bygglagen )
 
useless useless skrev:
Inte om den står minst 4,5 meter från gränsen.
blir osäker om det var rekommendabelt eller ett måste ,, jag skaffade iallfall det från närmaste grannen som bad mig panela den vilket oxå skett
 
StigPeter StigPeter skrev:
Tycker ändå det är ganska trist att ha en container eller byggbod på hjul som närmsta granne år efter år.
Skulle du anmäla TS om han ställde container/ contaniners på tomten under längre tid?
 
P Phastey skrev:
Har också varit med om att en bygglovshandläggare godkänt en åtgärd, medan en annan handläggare i samma kommun har gjort en annan bedömning vid ett senare tillfälle i ett likadant projekt.

Rättsosäkert? Ja, kanske men likaväl ett faktum.
no shit ,,, innan jag köpte och lyfte men min 20fotare ringde jag kommunens servicedesk för att få reda på om jag behövde ett bygglov för den ,, fick du reda på att NEJ den är bara att lyfta dig (lyssna med grannarnas tillåtelse osv och 4.5 meter från tomtgräns) kommunen kom sedan efter SJU år med ett vitesförläggande a´20000 per månad om så länge jag hade containern kvar på tomten ,, att jag fått detta svar från servicedesken kunde dom bara "beklaga" sen drog cirkusen igång med brevväxling med kommunen ,, man klagade bl.a på form och material ,, jag ifrågasatte hur dom kunde lämna bygglov på fasader av cortensplåt som är ett vanligt fasadmaterial i nutid ,, likaså vad det gällde formen alla garage som mer eller mindre håller samma form som en container ,,, åkte dessutom runt i kommunen och letade andra containers ,, och det fanns fler än vad jag normalt reflekterat över ,,, hittade en fastighet i närliggande by som hade tre containers på tomten ,,, 1 10" fotare 1 20" fotare och ytterligare en 20" som var inklädd ,, den senaste (inklädda) var dessutom bygglov på ,, frågade då min handläggare på kommunen hur han kunde få bygglov på sin när jag förvägrades ,, vid närmare granskning visade det sig att det var samma individ som drev ärendet mot mig som undertecknat bygglovet för det och det solida svaret jag fick från henne att "det var så länge sen så det kommer jag inte ihåg" om en annan kommuninnevånare har och får nått har du precis samma rättigheter (likamedlagen tror jag den kallas ) ,, jag studerade PBL och utförde dom åtgärderna som kunde vara diskutabla ur den aspekten ,, i mitt fall stod containern för nära huvudbyggnaden så jag fick lyfta ut den 30 centimeter ,,, sen valde kommunen att dra detta till länstyrelsen och i länstyrelsen följde dom min linje och tillät mig att få ha min container och sen dess har kommunen inte hört av sig trots att dom hade ett uppföljningsärende innan domen från länstyrelsen kom .... en friggebod får du dessutom placera på prickad mark ,, där får du aldrig bygglov
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
ch75 och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Parkera är inte förbjudet..
Bara för en kommun skriver något på sin hemsida så är det inte samma som lagen…

[länk]
I artikeln du länkar till hänvisas till Boverket. Dom skriver så här:

Hur länge får uppställningen ske?
Uppställningen ska vara av säsongskaraktär. Det bör innebära att de får ställas upp på tomten under den säsong de inte används. Om de står uppställda hela året gäller inte undantaget från lovplikt.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
I artikeln du länkar till hänvisas till Boverket. Dom skriver så här:

Hur länge får uppställningen ske?
Uppställningen ska vara av säsongskaraktär. Det bör innebära att de får ställas upp på tomten under den säsong de inte används. Om de står uppställda hela året gäller inte undantaget från lovplikt.
[länk]
Fel om du läser artikeln:

– Rättspraxis säger att en husvagn som står uppställd under en längre tid kan ses som en byggnad och då triggas bygglovskravet igång, men det är om man använder den som en bostad. Men det är här regeringen satt in ett undantag, säger han till SR.

Lägger med Boverkets kunskapsbank:

Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus ställa upp högst två fritidsbåtar, husvagnar och/eller husbilar. Uppställningen får dock inte ske utan bygglov vid en särskilt värdefull byggnad eller inom ett särskilt värdefullt område eller om det finns en utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.