heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Kan någon ge mig styrka/instruktion att ge mig på min torktumlare som stannar och larmar för full vattenbehållare. Det är ju trist att grejerna ska lägga ner, har visserligen haft min i 4-5 år. Men random fungerar den kanon ett par tumlingar för att sedan igen pipa konstant när man försöker tumla. Har varit sjukt seg, läste lite här om olika varianter på att ta loss grejer och serva på egen hand men det är ju olika modeller så jag vet inte om det fungerar på min SIemens IQ 700. Droppen kom precis när sökte torktumlare på blocket, den senaste annonsen var en relativt fräsch Bosch som någon skänkte bort pga just detta problem... Då tänkte jag att det var värt ett försök att faktiskt överträffa mig själv och byta ut detta.

Så vet någon lite mer specifikt vad jag ska "bryta loss" för att komma åt pump, sensor etc på denna. Gör gärna ett försök att beställa ny sensor för att byta på egen hand.
WT45W5R9DN ( [länk] )

[bild]

Länk till alla reservdelar: [länk]

Hittar ju en sensor där tex. Ja, kanske är för meckigt att hålla på med. Men jag kan ju alltid prova att ta isär den. Sabbar jag det beställer jag hem första bästa som har snabb leverans från tretti.se
Hej, det som har varit fel på min Bosch när den larmar om att man måste tömma vattenbehållaren och man gör det och fortfarande så säger den till om att man ska tömma behållaren.
Det finns en till behållare som sitter längst ner på höger baksida av tumlaren. (Höger sida om man har torktumlarens baksida framför)
I denna behåller samlas vattnet innan det pumpas upp till den övre behållaren.
Denna behåller är det inte meningen att man ska behöva tömma.
Det som har hänt på min två gånger och hjälpt en granne en gång är att pumpen som ska pumpa upp vattnet har blivit igensatt fint ludd.
Jag har då plockat ner pumpen, rengjort den, rören och själva behållaren så gått det går.
Har man bara lite erfarenhet och en mindre uppsättning med verktyg så tar det 1-2 timmar att fixa det. Bra mycket bättre än att köpa en ny maskin! Men jag kan förstå(och upplevt själv) frustrationen när man tömmer den där förbaskade behållaren och ändå så skriker den att man ska tömma den igen och igen. Det första man tänker på är ju inte att det finns en till behållare som måste tömmas.
Lycka till!
 
  • Gilla
MatsHajen
  • Laddar…
J Joachim Lotthagen skrev:
Hej, det som har varit fel på min Bosch när den larmar om att man måste tömma vattenbehållaren och man gör det och fortfarande så säger den till om att man ska tömma behållaren.
Det finns en till behållare som sitter längst ner på höger baksida av tumlaren. (Höger sida om man har torktumlarens baksida framför)
I denna behåller samlas vattnet innan det pumpas upp till den övre behållaren.
Denna behåller är det inte meningen att man ska behöva tömma.
Det som har hänt på min två gånger och hjälpt en granne en gång är att pumpen som ska pumpa upp vattnet har blivit igensatt fint ludd.
Jag har då plockat ner pumpen, rengjort den, rören och själva behållaren så gått det går.
Har man bara lite erfarenhet och en mindre uppsättning med verktyg så tar det 1-2 timmar att fixa det. Bra mycket bättre än att köpa en ny maskin! Men jag kan förstå(och upplevt själv) frustrationen när man tömmer den där förbaskade behållaren och ändå så skriker den att man ska tömma den igen och igen. Det första man tänker på är ju inte att det finns en till behållare som måste tömmas.
Lycka till!
Hittade luckan till slut, pumpen såg okej ut, lite luddigt i vattnet dock, så torkade ur så gott jag kunde.
Nu har den gått i minst en 30 min, så verkar funka än så länge ;)
 
MatsHajen MatsHajen skrev:
Hittade luckan till slut, pumpen såg okej ut, lite luddigt i vattnet dock, så torkade ur så gott jag kunde.
Nu har den gått i minst en 30 min, så verkar funka än så länge ;)
Hoppas att det fungerar nu, men om inte så vet du var du ska kolla först nästa gång det händer.
Dom har gjort det lite knepigt som du själv har upptäckt!😊👍🏼
 
A
J Joachim Lotthagen skrev:
Hej, det som har varit fel på min Bosch när den larmar om att man måste tömma vattenbehållaren och man gör det och fortfarande så säger den till om att man ska tömma behållaren.
Det finns en till behållare som sitter längst ner på höger baksida av tumlaren. (Höger sida om man har torktumlarens baksida framför)
I denna behåller samlas vattnet innan det pumpas upp till den övre behållaren.
Denna behåller är det inte meningen att man ska behöva tömma.
Det som har hänt på min två gånger och hjälpt en granne en gång är att pumpen som ska pumpa upp vattnet har blivit igensatt fint ludd.
Jag har då plockat ner pumpen, rengjort den, rören och själva behållaren så gått det går.
Har man bara lite erfarenhet och en mindre uppsättning med verktyg så tar det 1-2 timmar att fixa det. Bra mycket bättre än att köpa en ny maskin! Men jag kan förstå(och upplevt själv) frustrationen när man tömmer den där förbaskade behållaren och ändå så skriker den att man ska tömma den igen och igen. Det första man tänker på är ju inte att det finns en till behållare som måste tömmas.
Lycka till!
1-2h kan ju skrämma bort folk.
1-2 minuter
 
  • Gilla
Vonelffors
  • Laddar…
Unikt namn
Till för alla bra tipsen i tråden, tror jag skakat liv i min 3år gamla Bosch Series 8 tumlare. 👍

Jag hade även återkommande full vattentank (fel)meddelande trots att den övre tanken var i princip tom, och tämligen avslutades i förtid.

Kunde öppna på baksidan och konstatera att pumpen och nedre tank var full av geggamoja, och pumpaxeln var full av intrasslat hår. Men nu är allt rent där nere och fint, och efter ett par tumlingar har ännu mer geggamoja spolats upp o övre tanken så att det kan tömmas.

Märkligt att detta inte beskrivs i servicemanualen dock. Det var inte speciellt komplicerat ingrepp.
 
  • Gilla
Joachim Lotthagen och 1 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Kör ett kompressortest enligt följande
1. Maskin avstängd och lucka stängd
2. Vrid vredet till position 8, vänta tills displayen visar siffror.
3. Tryck in och håll inne knappen med en sol på, andra knappen från vänster.
4. Vrid vredet ett snäpp till pos 9, släpp upp solknappen
Nu skall det det stå P09 i display.
Vrid tillbaka vredet tills det står P02. Tryck på startknappen. Nu skall kompen starta. Du skall höra ett brummande ljud.
Med knappen längst till vänster kan du se tempen. Säg att den börjar på 22 grader, senast efter 20 min skall du ha nått 55 om allt är rätt
Hej, har du möjligtvis möjlighet att ta fram info om motsvarande procedur för en Bosch serie 8?

Har problem med att den inte torkar som den ska. Har tagit isär hela maskinen och rengjort överallt. Pumpen verkar snurra bra och det var inte speciellt mycket ludd generellt sett. Får mig att tro att det är något med kompressorn? Därav att jag vill göra något test av kompressorn. Finns väl säkert mer att säga men jag börjar där.
 
G Gurra_Science skrev:
Hej, har du möjligtvis möjlighet att ta fram info om motsvarande procedur för en Bosch serie 8?

Har problem med att den inte torkar som den ska. Har tagit isär hela maskinen och rengjort överallt. Pumpen verkar snurra bra och det var inte speciellt mycket ludd generellt sett. Får mig att tro att det är något med kompressorn? Därav att jag vill göra något test av kompressorn. Finns väl säkert mer att säga men jag börjar där.
Tillägg: efter att ha kört ett program nu så kan jag konstatera att kompressorn går igång som den ska och blir varm efter en tid. Så det bör inte vara några konstigheter med den. Eller?

För att försöka ringa in problemet ytterligare så upplever jag att mycket dunstvatten samlas vid lucköppningen. Det är iaf fuktig och luddigt där när programmet antingen kört klart eller när jag pausat ett program och öppnat luckan. Något jag inte upplevt när den fungerade som den skulle.

Pumpen där bak verkar det inte vara några konstigheter med. Den var inte alls smutsig och snurrade lätt när jag rengjorde den. Men för min egna förståelse. När vatten når upp till givaren (två metallpinnar?) så ska pumpen börja pumpa? Eller ska pumpen gå tidigare än så? Och jag antar således att det alltid ska finnas en viss mängd vatten i behållaren längst ner?

Fläkten, den bakre, snurrar på fint och det verkar inte vara några konstigheter med den. Som tidigare nämnt tog jag isär hela och rengjorde kondensorn, båda uppifrån och framifrån. Det var ett lager damm på den bakre men inte speciellt mycket på den främre som jag kom åt framifrån.

Jag får inga felmeddelande som många andra får kopplat till tex. tömning av vattenbehållare.

Jag får ändå en känsla av att det inte kommer in värme i den. Det är kompressorn som står för värmen eller är det andra delar?

Utifrån detta. Någon som har förslag på nästa åtgärd/felsökning? Frugan köper nog ny snart om jag inte lyckas laga den och det vill snåla jag hemskt gärna undvika.
 
Redigerat:
Hej,

Vi har också samma problem med vår Bosch torktumlare. Någon som har bild på delarna som ni har rengjort?

Tack!
 
M Mawe85 skrev:
Hej,

Vi har också samma problem med vår Bosch torktumlare. Någon som har bild på delarna som ni har rengjort?

Tack!
Jag kollade på denna och gjorde rent den ungefär som på videon.

Gav dock inte önskat resultat.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Unikt namn
M Mawe85 skrev:
Hej,

Vi har också samma problem med vår Bosch torktumlare. Någon som har bild på delarna som ni har rengjort?

Tack!
Här är några.
Geggig pump:
En hand håller en skadad plastdel med brännskador och smält material, troligen elektronisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet där pumpen sitter (fullt av geggamoja):
Demonterad tvättmaskinsdelar på golv med verktyg och duk. Reparation eller service verkar pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pumpen fastsatt igen, men utan täck-locket.
Insida av en apparat, troligen en tvättmaskin, med exponerade komponenter och sladdar, på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Här är några.
Geggig pump:
[bild]

Hålet där pumpen sitter (fullt av geggamoja):
[bild]

Pumpen fastsatt igen, men utan täck-locket.
[bild]
Grymt, tackar tackar!!
 
G Gurra_Science skrev:
Tillägg: efter att ha kört ett program nu så kan jag konstatera att kompressorn går igång som den ska och blir varm efter en tid. Så det bör inte vara några konstigheter med den. Eller?

För att försöka ringa in problemet ytterligare så upplever jag att mycket dunstvatten samlas vid lucköppningen. Det är iaf fuktig och luddigt där när programmet antingen kört klart eller när jag pausat ett program och öppnat luckan. Något jag inte upplevt när den fungerade som den skulle.

Pumpen där bak verkar det inte vara några konstigheter med. Den var inte alls smutsig och snurrade lätt när jag rengjorde den. Men för min egna förståelse. När vatten når upp till givaren (två metallpinnar?) så ska pumpen börja pumpa? Eller ska pumpen gå tidigare än så? Och jag antar således att det alltid ska finnas en viss mängd vatten i behållaren längst ner?

Fläkten, den bakre, snurrar på fint och det verkar inte vara några konstigheter med den. Som tidigare nämnt tog jag isär hela och rengjorde kondensorn, båda uppifrån och framifrån. Det var ett lager damm på den bakre men inte speciellt mycket på den främre som jag kom åt framifrån.

Jag får inga felmeddelande som många andra får kopplat till tex. tömning av vattenbehållare.

Jag får ändå en känsla av att det inte kommer in värme i den. Det är kompressorn som står för värmen eller är det andra delar?

Utifrån detta. Någon som har förslag på nästa åtgärd/felsökning? Frugan köper nog ny snart om jag inte lyckas laga den och det vill snåla jag hemskt gärna undvika.
Tillägg 2: Har rengjord fuktsensorn som sitter vid luddluckan inne i torktumlaren och bytt NTC-sensorn. Nu går maskinen ett tag och sedan stängs den av och visar -0-. Inget vatten/lite vatten har kommit upp i behållaren de senaste gångerna jag kört den (när den gick ett helt program). Är det pumpen ändå tro? Den var inte smutsig och snurrade fint när jag gick igenom maskinen. Finns det något sätt att testa huruvida pumpen är bränd eller inte?

Håller nog på att bli galen. Just nu har jag ju en monolog här i denna tråd..
 
Unikt namn
Jag kan lägga till lite. Jag har en Bosch Series 8 från ca 2020.
Den ska vara självrengörande. Jag har förstått det den cirkulerar kondensvattnet från övre tanken för att spola rent kylfänsarna i nedre tanken.
Sen är idén att geggamojjan som lossnar pumpas upp av pumpen till övrekondenstanken där det fastnar i det lilla blåa filtret, och kan tömmas ut.

Så efter min relativt korta rengöring av maskinen ( öppna pumpluckan, och torka ur nedre tanken från damm-gegga, rengjort pumpen, och försökt spola igenom övrekondenstanken med varmvatten) så halvfyllde jag övre tanken igen med rent vatten och tänkte att det kunde hjälpa till att spola rent kylflänsen.

Det har gett extra utdelning.
Nästkommande tumlingar har övrekondenstanken innehållit en hel del stora dammtussar, troligen från flänsarna.

Så vi har fortsatt med rutinen att tömma övre tanken helt efter varje tumling och sedan återfyllt halvt med rentvatten.

Vi har kört åtminstonde 10 tumlingar med den här rutinen och det har i varje fall funnits stora dammbollar i övre tanken.

Så min slutsats är att det självrengörande systemet faktiskt funkar, om det får rätt förutsättningar att arbeta med.

Tidigare har vi tömt tanken enbart när maskinen larmat om full kondenstank, så det är nog en hel del "smutsigt" vatten som cirkulerat runt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Lite kul,
Vi tömmer tanken när den är full. Har fungerat ganska bra. Efter 5-6 år började maskinen läcka vatten. Det visade sig att kondensvattnet rann över när kondensorn skulle spolas igenom.

Fick köpa en ny "lucka" som reservdel. Man tar bort den lilla luckan på fronten. Sedan skär man upp enligt markering. Därinne kommer man åt kondensorn, så man kan göra rent. Sedan sätter man dit den nyinköpta luckan.

Min slusats är att det är jätteviktigt att göra rent luddfiltret. Om luddfiltret är igensatt, smiter luddet förbi på utsidan.
Sedan ska man ha vatten i kondensbehållaren så maskinens rengöring fungerar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
M magnu skrev:
Lite kul,
Vi tömmer tanken när den är full. Har fungerat ganska bra. Efter 5-6 år började maskinen läcka vatten. Det visade sig att kondensvattnet rann över när kondensorn skulle spolas igenom.

Fick köpa en ny "lucka" som reservdel. Man tar bort den lilla luckan på fronten. Sedan skär man upp enligt markering. Därinne kommer man åt kondensorn, så man kan göra rent. Sedan sätter man dit den nyinköpta luckan.

Min slusats är att det är jätteviktigt att göra rent luddfiltret. Om luddfiltret är igensatt, smiter luddet förbi på utsidan.
Sedan ska man ha vatten i kondensbehållaren så maskinens rengöring fungerar.
Bra spanat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.