R
F fribygg skrev:
Grannar kan alltid anmäla, vill man då slippa oroa sig för följderna kan det vara bra att ha ett giltigt bygglov oavsett om det är en husvagn eller container man ställt upp på sin fastighet.
Nu får du sluta med dina konstiga utlåtanden om att man ska behöva lov att ha en husvagn på egen tomt, vilken värld lever du i?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nu får du sluta med dina konstiga utlåtanden om att man ska behöva lov att ha en husvagn på egen tomt, vilken värld lever du i?
Ska TS ha en husvagn?
 
R
F fribygg skrev:
Ska TS ha en husvagn?
Det är du som tar upp husvagn mm.
Vet inte varför du skriver som du gör då det inte finns något lagstöd om detta…
 
A acks skrev:
Där husen om man säger "står på varandra". Hur många bilar, maskiner och container kan man maximalt ställa där på tomten med äganderätt?
svensk karen?
 
R Rejäl skrev:
Nu partade jag om tillfällig tid som du ansåg att det behövdes lov till..

”Säkert lämpligt med tillfälligt bygglov även på en villatomt om man behöver fraktcontainrar eller byggbodar uppställda under en begränsad tid.”

Vilket jag aldrig har sett att det har behövts om dessa står på tomten under tex. Byggtiden..
Jag har uppfattat det som att TS planerar att flytta till ett befintligt hus, kanske lättare att få lov för containeruppställning under "Byggtiden" än vid färdigbyggda hus i tättbebyggt område?
Men du @ Rejäl som jobbar med detta yrkesmässigt borde ju veta vad som gäller och enligt vilka regler man får ställa upp containrar.
 
R
F fribygg skrev:
Jag har uppfattat det som att TS planerar att flytta till ett befintligt hus, kanske lättare att få lov för containeruppställning under "Byggtiden" än vid färdigbyggda hus i tättbebyggt område?
Men du @ Rejäl som jobbar med detta yrkesmässigt borde ju veta vad som gäller och enligt vilka regler man får ställa upp containrar.
För andra gången så finns det inga lagar som förbjuder detta..
Vad är det du inte förstår, envis är du men nu har du fel…
 
R Rejäl skrev:
För andra gången så finns det inga lagar som förbjuder detta..
Vad är det du inte förstår, envis är du men nu har du fel…
Va bra, då kan TS gå på ditt uttalande att det är onödigt att söka bygglov och förhoppningsvis blir TS uppställning inte anmäld till kommunen av någon som störs.
Vet du hur många fordon, maskiner och containrar TS får ställa upp på sin fastighet?
 
R
F fribygg skrev:
Va bra, då kan TS gå på ditt uttalande att det är onödigt att söka bygglov och förhoppningsvis blir TS uppställning inte anmäld till kommunen av någon som störs.
Vet du hur många fordon, maskiner och containrar TS får ställa upp på sin fastighet?
Finns ingen lag som reglerar antalet fordon som många redan i tråden har gått igenom..
Du behöver inte se prestige i detta😊
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet du hur många fordon, maskiner och containrar TS får ställa upp på sin fastighet?
 
Får TS ställa en eller flera containrar?
 
R
Under tex. en byggnation flera…
 
R Rejäl skrev:
Men om containern är Max 15m2 och är 4.5m innanför tomtgräns.. får den då inte stå där?
jo det är helt okay ,, då är det en friggebod ,, du måste ha grannarnas godkännande och den får inte stå så pass nära huvudbyggnaden att fasaden på den inte kan underhållas ,,, lika så får den inte stå under utskjutande tak från huvudbyggnaden ,, jag hade precis detta ärende med järfälla kommun som valde att dra det till länsstyrelsen som gav mig rätt ,,, förvänta dig inte att bygglovsenheten ska kunna regelverket dom är satta att regera efter .. där sitter massa små-påvar som försöker regera efter eget huvud ,,, gå in och läs på PBL (Plan och bygglagen) så har du mera kunskap en dina kombatanter på kommunen ,,,
 
  • Gilla
ch75 och 3 till
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
du måste ha grannarnas godkännande
Inte om den står minst 4,5 meter från gränsen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Under tex. en byggnation flera…
Hur många containers får TS ställa nu?
 
Om det är vanliga privata fordon tror jag inte det finns någon specifik gräns, så länge det inte är ett skrotupplag. Däremot är det tydligen inte tillåtet att parkera arbetsmaskiner eller ens firmabilar utanför privatbostaden.

https://www.trailer.se/artikel/lastbil-pa-villatomten-kraver-bygglov

För säsongsuppställning av husvagn, båt osv får man ha totalt max två st, parkerade minst 4.5 meter från gräns:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

För containers beror det på om den räknas som ett upplag eller en byggnad:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...v-for-anlaggningar/upplag-och-materialgardar/

Se även denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/container-och-bygglov.332150/
 
Redigerat:
  • Gilla
Ciella och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.