Jo, om arvtagarna försnillat pengarna som skulle hå till att reglera skulder kan de säkerligen ses som ansvariga.
 
  • Gilla
Larssixten och 1 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Är min bästa väns mamma som gått bort och hon är totalt uppgiven nu och vill bara bli av med fastigheten. Har föreslagit att vi ska lägga ut det på blocket men hon är inte så sugen på massa frågor etc om stället. Surt därför att mäklaren inte ville ta på sig uppdraget. Förslag jag redan gett henne är att låta allt gå till kronofogden eller att helt enkelt sälja till skambud till den som först visar intresse. Ursprungsfrågan jag hade var just det. Får hon sälja för låt oss säga 20.000kr tror du? Inget finns hos kronofogden. Då kan väl ingen säga någonting?
Jag köper fastigheten! Skicka PM
 
  • Gilla
  • Wow
vanpire och 5 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Ytterhogdal! Husen kan man jämna med marken i princip dom är värderade till 9.000kr. Markvärdet är 250.000
Hej vi skulle vara intresserad, min sin har mark där. Var exakt finns fastigheten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Bouppteckning är gjord, skulder finns på ca 200.000 kr.
En skogsbruksfastighet/lantbruksenhet? med taxeringsvärdet 259.000kr finns men kontakt med den lokala mäklaren resulterade i svaret att eventuell försäljning av denna fastighet/enhet knappt kommer att kunna täcka mäklarens arvode på 59.000kr så dom kommer inte att ta på sig uppdraget.
Hur går man vidare?
Skulderna stiger i dödboet.
Får man sälja till skambud?
Tack på förhand
(Frågar åt en vän)
Sälj utan mäklare. Jag har aldrig använt mig av någon mäklare. Blocket har jag använt en gång för en sommarstuga, gick mycket bra. Annars har det varit spridning till grannar mm.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Riktigt så enkelt som att man ingår i ett viltvårdsområde och då får jakträtt är det inte. I mitt fall står det i stadgarna att man måste bidra med 70 ha om man ska få jaga inom hela området. Så bara ngr få (5 av 30) har jakträtten. Jag kan iofs ta ur min mark men den är för liten att jaga på.

Men jag vet att bla i Norrland så kan det vara precis som du skriver.
Bullshit, som markägare har du full rösträtt och jakträtt oavsett storlek, kan ej skrivas bort av någon. En jakträtt kan säljas bort från en fastighet men då krävs bevis i form av kontrakt och de kan aldrig löpa längre än 50 år.

Du är grundlurad.

Jakträtt har du även på en tomt i stockholm, dock finns krav pp skottlossningstillstånd frpn polis inom detaljplanerat.
 
  • Gilla
  • Haha
JonEkstra och 4 till
  • Laddar…
Man skall inte anlita bostadsmäklare för markfastigher. I detta fall skulle jag nog råda att ta kontakt med kronofogden då det redan finns inkassokrav. Kronofogden kan då sälja via Auktionstorget och tar i princip självkostnadspris som är 3% av taxeringsvärdet dvs ca 8250 kr. Man måste inte gå i konkurs först (det avgörs först efter försäljningen).
 
  • Gilla
JonEkstra och 3 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Haha kompisen vill helst bränna ner stället. Rucklet +mark ligger i Ytterhogdal totalareal 97400 kvm . Intresserad ;)
Om man inte vill riva så kan man erbjuda brandkåren elda ner huset och träna på. Det var jag de som ska bygga nytt på mark där det stått gammalt hus gjort
 
  • Gilla
JonEkstra och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Har inte långivarna inteckning i fastigheten har de nog inget att säga till om.
M MikaViola skrev:
Tack för alla svar/tips/råd, vi får ta oss en funderare på hur vi går vidare.
Kan berätta att jag tidigare har köpt fastigheter som varit utmätta hos Kronofogden Direkt av den skuldsatta men med betalning för det utmätta beloppet till Kronofogden och resterande till husägaren.
Har också köpt hus av dödsbo med skulder hos Kronofogden för en del av skulderna medan andra skulder inte fanns hos Kronofogden.
Fick då först betala skulderna hos Kronofogden för att utmätning på huset skulle släppas.
Finns en del teknikaliteter att ta hänsyn till när det är både Dödsbo, Skulder och eventuellt Kronofogden.
Vill ni veta mer, skicka PM!
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
C
M MikaViola skrev:
Bouppteckning är gjord, skulder finns på ca 200.000 kr.
En skogsbruksfastighet/lantbruksenhet? med taxeringsvärdet 259.000kr finns men kontakt med den lokala mäklaren resulterade i svaret att eventuell försäljning av denna fastighet/enhet knappt kommer att kunna täcka mäklarens arvode på 59.000kr så dom kommer inte att ta på sig uppdraget.
Hur går man vidare?
Skulderna stiger i dödboet.
Får man sälja till skambud?
Tack på förhand
(Frågar åt en vän)
Om skulderna i dödsboet överstiger värdet av fastigheten så är det bara att försätta dödsboet i konkurs. Då kommer tingsrätten att utse någon advokat som konkursförvaltare och sedan blir det dennes problem att avveckla dödsboet, avyttra fastigheten osv.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Finns inget värde för den som vill ha en billig tomt för sommarstuga? 9,7 hektar är ju också användbart för egen vedförsörjning.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Vi har faktiskt redan tagit reda på namn på alla som äger mark runtomkring :)!
Är fast i frågan om vi får sälja för hur lågt "vi" vill fast det finns skulder I dödsboet
Men snälla du. Det här med siffrorna du nämner.
Fastigheten är värd ~259 000kr
Mäklaren säger INTE att den är värd 59000kr! Det hon säger är att hon vill ha mer än 59000kr betalt för jobbet och det tror inte hon att hon när skulden är reglerad så då väljer hon att tacka nej.

Så vad göra nu.
1. Kontakta alla markägare i närområdet ang ett eventuellt köp.
2. Lägg ut på blocket.

Du ska alltså satsa på att sälja privat. Pappersarbetet kan mäklare hjälpa till med. Finns andra också. Kostar gissningsvis 5-10000kr
Priset du ska lägga ut för är ca 259000kr eller där i krokarna. Får du bud under eller om det blir ”budgivning” så får du hantera det därefter.

Du ska absolut INTE börja sälja det där för 20000kr eller vad du nu skrev. Om nu tiden är en faktor så ja, då kanske du får gå ned lite i pris för att få till en snabb affär.

Lycka till!
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 12 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Då vi inte kan något om "sånt här" har vi tagit vad mäklaren sagt som sanning - fastigheten är inte ens värt deras arvode på 59.000kr och vill bara bli av med det så vi(min vän) kan stänga dödsboet och gå vidare med livet.
Det finns inga pengar, enbart fastigheten. Inte ens gravstenen är betald än.
Mäklararvodet, 59.000 kronor? Som om det wkulle vara någon sorts naturlag. Det är inte specielltt feta tider fpr mäklare just nu, så alla pengar in till mäklarens konto bidrar ju till att hon kan köpa falukorv.

Men tänk på att mäklarens jobb är att matcha köpare och säljare, mycket av det kan man göra själv? Kolla runtt vem som äger angränsande mark, hör ar er till dem? Många är sugna på att utöka sina ägor. Steg två kolla andra markägare i hålan. Finns äkert andra. Gå med i lokala facebook grupperr, lägg upp sär att ni skall sälja.


Hittar ni köpare, så dra till en advokat för pappersbobbet, borde ta med en timme för en biträdande jurist
 
  • Gilla
JonEkstra och 5 till
  • Laddar…
C
M MikaViola skrev:
Är min bästa väns mamma som gått bort och hon är totalt uppgiven nu och vill bara bli av med fastigheten. Har föreslagit att vi ska lägga ut det på blocket men hon är inte så sugen på massa frågor etc om stället. Surt därför att mäklaren inte ville ta på sig uppdraget. Förslag jag redan gett henne är att låta allt gå till kronofogden eller att helt enkelt sälja till skambud till den som först visar intresse. Ursprungsfrågan jag hade var just det. Får hon sälja för låt oss säga 20.000kr tror du? Inget finns hos kronofogden. Då kan väl ingen säga någonting?
Se 21 kap. 4 § Ärvdabalken.
https://lagen.nu/1958:637#K21

Alla skulder i dödsboet måste betalas, så om fastigheten inte säljs för ett pris som överstiger de sammanlagda skulderna, så finns det ingen anledning att engagera sig i det hela.

Försätt dödsboet i konkurs, om inte din vän vill behålla fastigheten för egen del av sentimentala skäl.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
T
Jag delar ChristianSch uppfattning ovan. Ni har två alternativ:

1) Kontakta fordringsägare och förklara situationen och fråga om de kan tänka sig att skriva ner kraven med XX % Lyckas ni får ner kraven till en nivå som ligger under marknadsvärdet på fastigheten efter avdrag för försäljningsomkostnader sälj då fastigheten och betala skulderna. Frågan är dock om det är värt tiden man får lägga på detta alternativ

eller

2) Sätt dödsboet i konkurs.

Väljer ni att sälja fastigheten privat till ett pris som kraftigt understiger taxeringsvärdet så bör nu kunna påvisa att ni sålt fastigheten för marknadsvärde och inte till ett underpris, annars finns risken att någon fordringsägare klandrar försäljningen.

 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Karrock
T TAR12 skrev:
Jag delar ChristianSch uppfattning ovan. Ni har två alternativ:

1) Kontakta fordringsägare och förklara situationen och fråga om de kan tänka sig att skriva ner kraven med XX % Lyckas ni får ner kraven till en nivå som ligger under marknadsvärdet på fastigheten efter avdrag för försäljningsomkostnader sälj då fastigheten och betala skulderna. Frågan är dock om det är värt tiden man får lägga på detta alternativ

eller

2) Sätt dödsboet i konkurs.

Väljer ni att sälja fastigheten privat till ett pris som kraftigt understiger taxeringsvärdet så bör nu kunna påvisa att ni sålt fastigheten för marknadsvärde och inte till ett underpris, annars finns risken att någon fordringsägare klandrar försäljningen.

Eller 3. Det hederliga alternativet. Sälj den för mer än fordringarna och lös dessa.
Det är ju minst två i tråden som har sagt sig vara intresserade. Närmsta två gårdar är på 400+ ha, de lär inte ha några större problem att öka med 9.
 
  • Gilla
JonEkstra och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.