yonna yonna skrev:
Närmaste granne ansåg att det förfulade området och anmälde och "vann".
Det är en sak att tänka på i TS fall, vanliga bostadsfastigheter i tättbebyggt område är knappast avsedda att förvara fordon,maskiner och containrar på och grannarna kan känna sig störda och anmäla.
 
  • Gilla
Maxell101 och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Det är en sak att tänka på i TS fall, vanliga bostadsfastigheter i tättbebyggt område är knappast avsedda att förvara fordon,maskiner och containrar på och grannarna kan känna sig störda och anmäla.
Fordon lär ju vara svåra o klaga på, så länge dom inte är en miljöfara..
 
Även fordonsuppställning kräver bygglov om det är mer än säsongsvis förvaring.
 
  • Gilla
bling och 9 till
  • Laddar…
R
Bara o flytta på dom så är problemet löst.
 
  • Gilla
  • Haha
Henrik Ewertz och 2 till
  • Laddar…
En tomt ska hållas i ”vårdat skick” så om det blir ett upplag eller parkering för diverse maskiner kan någon granne klaga hos kommunen. Sen är det väl en bedömningsfråga vad som anses som ”vårdat”. Parkera fordonen i raka rader och låt inte sly växa upp mellan hjulen så är det kanske mer okej än om det börjar se ut som ett skrotupplag.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
R
M mrsnhp skrev:
En tomt ska hållas i ”vårdat skick” så om det blir ett upplag eller parkering för diverse maskiner kan någon granne klaga hos kommunen. Sen är det väl en bedömningsfråga vad som anses som ”vårdat”. Parkera fordonen i raka rader och låt inte sly växa upp mellan hjulen så är det kanske mer okej än om det börjar se ut som ett skrotupplag.
Precis att ha många fordon på egen tomt finns ingen lag emot utan bara om det ser ovårdat ut samt om det är så kallade skrotbilar som kan läcka oljor mm. så kan det bli en fråga om miljöbrott, men om bilarna är i körbart skick och normalt parkerade så är det ingett en granne kan bestämma över..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Precis att ha många fordon på egen tomt finns ingen lag emot utan bara om det ser ovårdat ut samt om det är så kallade skrotbilar som kan läcka oljor mm. så kan det bli en fråga om miljöbrott, men om bilarna är i körbart skick och normalt parkerade så är det ingett en granne kan bestämma över..
I standardformuleringen många kommuner använder nämns generellt ”många fordon”, men eftersom dom nämner skrotbilar i samma mening skulle jag tro att det snarast handlar om just en ovårdad samling.

Några kvarter från vårt förra hus var det någon som samlade och renoverade veteranbilar. Han hade väl en 5-6 stycken, de stod prydligt uppställda (tomt på 1500-2000 kvm) och såg välvårdade ut förutom kanske just det senaste pågående renoveringsobjektet. Största olägenheten för grannarna var nog motorljuden när han meckade. Han hade samlingen redan när vi flyttade dit och den fanns kvar när vi flyttade därifrån 15 år senare, så jag kan inte tänka mig att kommunen skulle haft åsikter.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det beror väl på hur stor tomten är, på en del ställen rymms inte ens en personbil på rad och kedjehustomterna.

Tänker du driva firma hemmifrån eller vad är syftet med din undran?
Nej, ingen firma, bara få med alla grejer.
 
R Rejäl skrev:
Bara o flytta på dom så är problemet löst.
Grannarna?
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
R
A acks skrev:
Grannarna?
Självklart, idioter som anser sig tro att dom bestämmer över sina grannar flyttar man på🤪
 
  • Haha
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fordon lär ju vara svåra o klaga på, så länge dom inte är en miljöfara..
Lätta att klaga på för grannar och andra som inte har med saken att göra, men osannolikt att kommunen skulle göra nått åt om de är i trafik skulle jag säga.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Självklart, idioter som anser sig tro att dom bestämmer över sina grannar flyttar man på🤪
Hur gör man? ( Frågar åt en kompis)
 
  • Haha
  • Gilla
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Hur gör man? ( Frågar åt en kompis)
Bombhot verkar effektivt! då får man hjälp av ordningsmakten till o med😎
 
R Rejäl skrev:
Bombhot verkar effektivt! då får man hjälp av ordningsmakten till o med😎
Jag gillar inte bombhot och tror att ordningsmakten har viktigare uppgifter men litar på att det är bra och fungerande om du provat.

Till ska du ha många och stora containrar stående länge är det stor risk att dina grannar störs och anmäler till kommunen, sök isåfall bygglov eller tillfälligt bygglov innan du låter köra dit containrar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Jag gillar inte bombhot och tror att ordningsmakten har viktigare uppgifter men litar på att det är bra och fungerande om du provat.
Inte jag heller men du frågade för en kompis, så då spelar det ju ingen roll..
F fribygg skrev:
Till ska du ha många och stora containrar stående länge är det stor risk att dina grannar störs och anmäler till kommunen, sök isåfall bygglov eller tillfälligt bygglov innan du låter köra dit containrar.
Nee behövs ingett bygglov för en container…

Tillfälliga lov är oftast på allmän mark, parkeringar mm. i städer..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.