J jonaserik skrev:
Det där kommer inte att fungera, pannan/kaninen kommer att vilja koka. Du måste ha en pann/kamincirk, sen säger du att det finna inget dykrör för att starta pumpen så cirken kommer i gång. Bara göra en eget dykrör ner i pannan och och koppla exspansion på det röret med. Att reglera pumpen med rökgaserna är inte bra, då dessa kommer att avta mot slutet av eldningen och panna/kamin kommer nog att anta en kokpunkt, då det finns mycket glöd och värme kvar.
Om du kollar på ritningen eller läser mina tidigare svar så ser du att pannan och kaminen har varsin cirkulationspump i sin egen krets och dessa ska givetvis gå när det brinner i dom och på så sätt så kommer det inte koka så länge vattnet i tanken klarar av att kyla.

Pannan har dykrör som kommer användas för start och stopp av cirkulationspumpen, kaminens pumpstyrningen är ännu olöst.
 
A ahman skrev:
Ja, jag förstod kanske lite bakvänt men tror det är bättre nu. 🙂
Måste understryka att jag är långt ifrån någon expert inom detta ämne, försöker själv förstå hur allt fungerar. Men samtidigt är jag inte helt bakom flötet heller även om det känns så ibland. 😆

Ang. CTC-pannan. Tror nog att det vore bäst att koppla returen längst ner ändå. Kan vara skönt att kunna ladda hela tanken om det behövs. Ser inga fördelar med att ha returen till mitten av tanken. Du kan använda solfångare ändå. Vill du bara värma översta delen med pellets så elda bara en kortare stund, värmen trycks ju in i toppen.

Ang radiatorreturen så vet jag inte riktigt. Förvisso är skillnaden låg som du säger men samtidigt är det bara en mindre mängd vatten som tas från tanken (om den är varm nog), det mesta cirkulerar ju bara i radiatorslingan. Är väldigt nyfiken på vad expertisen har att säga om detta.
Sedan kan man fundera vad du ska ha det kalla bottenvattnet till? Att inte ta returen från botten begränsar hur stor del av tanken du kan använda till elementen. Sätter du den på mitten så har du bara halva tanken att arbeta med. Är själv lite osäker här så motbevisa mig gärna.

Så till sist kaminen. Har du cirkulation till kaminen när du eldar så kommer du ju ladda tanken, det går inte att undvika. Enda sättet att kyla tanken är via radiatorerna. Tror det kan bli risk för för höga temperaturer i tank eller kamin om du bara vill värma huset med konvektion/strålningsvärme och samtidigt ha den kopplad till vattensystemet. Det skulle vara om du har en kamin som tål att koka torrt då, om sådana finns?
Du tjänar ingenting på detta heller. Nej, låt elementslingan gå som vanligt. Det blir inga besparingar av att stänga av och förlita sig på strålningsvärmen från kaminen. Skulle även påstå motsatsen, ackumulatortanken är ju till för att lagra värme för senare bruk och att utjämna variationer i både tillskott och uttag av energi.
Anledningen som jag ser det med att ha pannans retur högt är att pannan kommer börja ladda tanken fortare eftersom laddventilen får varmare vatten från returen än om man skulle ta det från botten.
Dock är det en otestad teori från min sida.

Har ingen anledning alls att värma hela tanken med pellets,skulle tro att det blir bara större förluster av det.

Angående radiator returens placering så har jag själv ingen aning vad som funkar utan jag ritade bara det som kändes logiskt för mig. I och med att Pannans 140 liter klarar av att värma huset så skulle jag tro att halva tankens volym borde kunna göra det samma.

Jag vill ju så klart att kaminen ska ladda tanken, det är ju hela iden med detta projekt :)
Det jag inte vill är att radiatorerna ska behöva gå när jag eldar utan spara den värmen tills det jag inte eldar.
Därav vill jag hellre värma så lite av tanken som möjligt med pellets så det finns så mycket plats som möjligt kvar till kaminvärme.

Radiatorslingan och laddkretsarna har olika cirkulationspumpar och radiatorslingans pump är kopplad redan nu att stänga av sig när huset är varmare än 20 grader.
 
Du ska nog ha en 4-vägsshunt i stället för nr 2 och flytta upp den till röda ovanför, då stängs kaminen in i egen krets till värmen är på rätt nivå från den. Styr sedan shunten med 0 -10 V så kan du ställa laddning mellan 25 C och 95 C, det sista så kokar nog kaminen. Då du ska ta returen till kaminen från botten av tanken som är kall. Det blir inte många liter per minut som det laddas till tanken, tills returen börjar komma upp till ca 55 - 60C . Hur har du tänk rundgången för flödena i allt som är på skissen, för det kommer det att bli, enligt skissen, fattas lite delar som inte märks ut.
 
J jonaserik skrev:
Du ska nog ha en 4-vägsshunt i stället för nr 2 och flytta upp den till röda ovanför, då stängs kaminen in i egen krets till värmen är på rätt nivå från den. Styr sedan shunten med 0 -10 V så kan du ställa laddning mellan 25 C och 95 C, det sista så kokar nog kaminen. Då du ska ta returen till kaminen från botten av tanken som är kall. Det blir inte många liter per minut som det laddas till tanken, tills returen börjar komma upp till ca 55 - 60C . Hur har du tänk rundgången för flödena i allt som är på skissen, för det kommer det att bli, enligt skissen, fattas lite delar som inte märks ut.
Nr 2 som är en laddventil ser ju till att det blir en sluten krets utan acktank tills värmen på returen är 60 grader från returen då öppnar laddventilen fullt. Innan kaminen är varm kommer vattnet bara att cirkulera i rö
rören typ så här: Schematisk bild av en värmesystemskoppling inkluderande ackumulatortank, shunt, laddventil och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När kaminen är varm så kommer vattnet gå så här: Schematisk ritning av värmesystem med ackumulatortank, cirkulationspump, shunt, laddventil och panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK men den shunten som sitter mot kaminen ska du nog flytta upp ett steg. Sen vidare då. Shunten för pannan är då stängd när den inte går. då kommer tanken att laddas på två nivåer, på topp och ett seg ner samtidigt. Går det med, men maxtemp blir lite udda i topp.
 
Danne218 Danne218 skrev:
Ungefär som jag ritat då förutom att jag använder en laddventil och en separat cirkulationspump i stället för en laddomat som har samma funktion.

Vad skulle jag tjäna på att sätta returen längst ner då?
Hur fungerar en laddventil? Mig veterligen öppnar och stänger den bara vid olika temperaturer. Vilket fungerar, men inte alls lika effektivt som en laddomat.
Fördelen med att ha returen i botten på tanken, är att du utnyttjar hela tanken. I ditt fall kommer enbart halva tanken bli varm, om du enbart använder vedpannan.
Jag förstår inte varför du krånglar till det, och försöker "uppfinna hjulet igen"? Det finns redan färdiga ritningar på hur man effektivast kopplar ihop en vedpanna med en acctank, med komplement av solvärme och kamin.
 
Jag har ingen vedpanna utan en pelletspanna.
En laddomat är typ en laddventil och en cirkulationspump ihop byggd, dom har samma funktion i stort sett.
Största skillnaden är tre tusen spänn och jag behöver två.
 
Danne218 Danne218 skrev:
Jag har ingen vedpanna utan en pelletspanna.
En laddomat är typ en laddventil och en cirkulationspump ihop byggd, dom har samma funktion i stort sett.
Största skillnaden är tre tusen spänn och jag behöver två.
Laddomat i all ära, men är inte bra då det bara finns en temp för laddning i dom och har en förmåga att kärva. Sen med en pump som sitter i själva laddomaten och för det mesta bara har 3 olika farter att ställa in.
Använd 4 vägsshuntar och styr laddningstemp med 0 - 10 V kan t-o-m bli billigare än laddomater. Skulle aldrig sätta in en laddomat, det gäller att få till ett flöde över värmekällan som passar laddningen och går inte med en laddomat
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det jonaserik skriver är bra och något alla som funderar på olika kopplingar eller Laddomater bör titta på. Som sagt mycket bättre och med andra möjliheter att anpassa.

Sen går det lika bra med trevägsventil om man kanske oftare hittar såna billigare.
 
GK100 GK100 skrev:
Det jonaserik skriver är bra och något alla som funderar på olika kopplingar eller Laddomater bör titta på. Som sagt mycket bättre och med andra möjliheter att anpassa.

Sen går det lika bra med trevägsventil om man kanske oftare hittar såna billigare.
Det blir bättre flödeskontroll över värmekällan med en 4 vägs ventil och motorn ska ha 60 sek för 90 graders vridning. Inte för snabb ( 30 sek ) då får den hicka och blir som en vinkarkrabba. Med 120 sek så kan det gå lite för långsamt.
 
J jonaserik skrev:
Laddomat i all ära, men är inte bra då det bara finns en temp för laddning i dom och har en förmåga att kärva. Sen med en pump som sitter i själva laddomaten och för det mesta bara har 3 olika farter att ställa in.
Använd 4 vägsshuntar och styr laddningstemp med 0 - 10 V kan t-o-m bli billigare än laddomater. Skulle aldrig sätta in en laddomat, det gäller att få till ett flöde över värmekällan som passar laddningen och går inte med en laddomat
Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om. Visst kan man ha olika åsikter om olika saker. Men vad är det som inte fungerar med en Laddomat, och/eller vad är dåligt. Jag själv, inklusive ca 10 grannar har en och samma erfarenhet. Nämligen att den krånglar efter 15-20år. Då är som regel termostaren slut/trasig. En ny sådan kostar ca 100kr, och byts själv på 10 minuter. Om man mot all förmodan inte är nöjd med laddningstemperaturen, sätter man bara in en termostar med annan temperatur. I har varken jag, eller någon jag känner vart med om kärvande Laddomat, vad det nu betyder?
Varför skulle man vidare behöva justera hastigheten mer än vad som går, på cirkulationspumpen?
Jag blir mest nyfiken på vilka problem du haft, och hur de yttrat sig. Det låter som om du skaffat en för liten eller för stor laddomat för ditt system. Eller om du köpt begagnade prylar. Eller om hela din anläggning är ett hemmabygge.
 
A AG A skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om. Visst kan man ha olika åsikter om olika saker. Men vad är det som inte fungerar med en Laddomat, och/eller vad är dåligt. Jag själv, inklusive ca 10 grannar har en och samma erfarenhet. Nämligen att den krånglar efter 15-20år. Då är som regel termostaren slut/trasig. En ny sådan kostar ca 100kr, och byts själv på 10 minuter. Om man mot all förmodan inte är nöjd med laddningstemperaturen, sätter man bara in en termostar med annan temperatur. I har varken jag, eller någon jag känner vart med om kärvande Laddomat, vad det nu betyder?
Varför skulle man vidare behöva justera hastigheten mer än vad som går, på cirkulationspumpen?
Jag blir mest nyfiken på vilka problem du haft, och hur de yttrat sig. Det låter som om du skaffat en för liten eller för stor laddomat för ditt system. Eller om du köpt begagnade prylar. Eller om hela din anläggning är ett hemmabygge.
Ja du , du förstår inte. Har inga problem med min laddning av någon tank. Vet exakt vad min värmekälla ger i effekt, då jag har mätare på utgående från den. Men det är många som kan ha det utan att veta om det. Det fungerar ju, men kanske inte optimalt. Gällande laddning så måste det finns ett mer eller mindre exakt flöde genom värmekällan för det optimala, och den effekt som den kan ge vid olika förbränningar i den. Det är inte säkert att det är det optimala med just den tempen som den avger. det är liksom inte bara stoppa in panna och tank + laddomat och tänka, vad bra nu har jag värme. det handlar mera om hur mycket källan ska lyfta tempen och där finns ingen logik, lyftet varierar rätt häftigt. Samt att pumpen måste ha en rätt fart på flödet med, inte för lite eller för mycket. Den bör då vara en som går att ställa farten på. Men alla är saliga i sin tro med en laddomat, det snurrar ju på. Men jag är det inte , utan har en del erfarenhet av detta.
Men inget som någon i allmänhet tänker på, så det är upp till vara och en att ha sin anläggning som värmer, tanken blir varmare och vad är rätt eller fel i det hela kan diskuteras i oändlighet.
Att på ett sådant sätt säga att jag har inga problem och inte mina grannar heller är nog att ta i en hel del, för ingen av er vet om det är optimalt, troligtvis har ni noll koll vad värmekällan ger i Kw vid laddning, om det inte sitter en värmemätare efter den.
 
B
Laddomat har ju en termostat som kan fela.

En trevägsventil med shuntmotor, tempgivare, styrsignal innebär ju flera möjligheter till fel.

Är man praktiskt lagd kommer ju bägge alternativen fungera bra i längden. Laddomaten är ju ganska enkel.

På större anläggningar är det självklart med trevägsventiler eller dubbla tvåvägsventiler.

Det viktigaste är väl att man får till funktionen, så man kontrollerar returetempen till pannan så livslängd är på pannan blir bra.
 
J jonaserik skrev:
Det blir bättre flödeskontroll över värmekällan med en 4 vägs ventil och motorn ska ha 60 sek för 90 graders vridning. Inte för snabb ( 30 sek ) då får den hicka och blir som en vinkarkrabba. Med 120 sek så kan det gå lite för långsamt.
Det går att få identiskt med trevägsventil men jag håller med dig om man bara vill skaffa en komponent från hyllan och inte fundera mer över det.
 
  • Gilla
Danne76a
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det viktigaste är väl att man får till funktionen, så man kontrollerar returetempen till pannan så livslängd är på pannan blir bra.
Klart det är med rätt temp i pannan, annars blir det stora spänningar i den, med kanske 40 C i botten och 85 C i toppen. I slutändan vad som används för reglera laddtempen är en fråga för var och en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.