Hej!

Här en gammal termostat till golvvärme som jag tror gett upp. Har jag den på läge 2 av 6 är det ganska kallt, höjer jag till 3 blir det supervarmt. Har förstått att det går att byta analog till digital och byta ut till vilket märke som helst. Så vad rekommenderar ni? Fortsätta köra på en enklare manuell eller byta till digital och i så fall vilken?
 
  • Vägghängd termostat med vred och knappar på texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Angie99 skrev:
Har jag den på läge 2 av 6 är det ganska kallt, höjer jag till 3 blir det supervarmt.
Är det själva golvet eller rummet som blir "supervarmt"?
 
Walle85
Har den golvgivare bör man väll även mäta upp motstånd på denna för att vara säker att den stöds av den nya man planerar att köpa.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det själva golvet eller rummet som blir "supervarmt"?
Golvet blir supervarmt och rummet också såklart. Har alltid stängd dörr.
 
Redigerat:
Walle85 Walle85 skrev:
Har den golvgivare bör man väll även mäta upp motstånd på denna för att vara säker att den stöds av den nya man planerar att köpa.
Tror det finns golvgivare, är äldre elektriskt värmegolv. Men det ser man väl när man öppnar?
 
Walle85
A Angie99 skrev:
Tror det finns golvgivare, är äldre elektriskt värmegolv. Men det ser man väl när man öppnar?
Yes, du kommer att se om det är golvgivare, men du kanske måste mäta upp vad det är för motstånd.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Yes, du kommer att se om det är golvgivare, men du kanske måste mäta upp vad det är för motstånd.
Det låter som mer än vad som finns i min verktygslåda. Känns överkurs att ta in elektriker för en termostat. Får låna en mätare helt enkelt. Vad händer om det är fel motstånd?
 
A Angie99 skrev:
Det låter som mer än vad som finns i min verktygslåda. Känns överkurs att ta in elektriker för en termostat. Får låna en mätare helt enkelt. Vad händer om det är fel motstånd?
Börja med att lossa termostaten och titta på inkopplingen.
 
  • Gilla
Angie99 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hittade lite bilder från en annan tråd
Jag tror det är samma termostat

[länk]
Ser onekligen så ut.
Då finns det en NTC givare i golvet.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Walle85
A Angie99 skrev:
Det låter som mer än vad som finns i min verktygslåda. Känns överkurs att ta in elektriker för en termostat. Får låna en mätare helt enkelt. Vad händer om det är fel motstånd?
Går det lätt att ta loss golvgivaren och sätta dit en ny så kan du byta när du byter termostat. Sitter den fast så får du se till att skaffa en termostat som matchar.
Så här kan du mäta upp din golvgivare:

Själva värdet du får fram ger en indikation på vilken typ det är. Samt om den fortfarande fungerar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut.
 
  • Öppen termostat utan frontlock, kretskort och kablar synliga, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom elektrisk dosa med kabelanslutningsschema, utanpåliggande installation, väggmontering, ofullständig, dammig, installations material saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit och brun måste vara golvgivaren. Sen en svart och en blå för ström in och en svart och en blå för ström ut. Ingen jord?
 
Walle85
A Angie99 skrev:
Vit och brun måste vara golvgivaren. Sen en svart och en blå för ström in och en svart och en blå för ström ut. Ingen jord?
Det låter rimligt.
 
A Angie99 skrev:
Så här ser det ut.
Kan inte läsa riktigt på lappen på insidan av locket. Kan du skriva vad det står eller posta en skarpare bild?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.