Hej!

Det är nämligen så att jag har köpt en relativt stor lampa som har tillgång till 12 lampor (Max 40W per lampa) och problemet är att det blir som en dagljus när man sätter på lampan och tycker det är för ljust under kvällen. Därför tyckte jag att det skulle vara trevligare att köpa en dimmer då och montera det. Alla lampor är dimbara LED men frågan är hur mycket watt behöver jag för dimmer? Hos hornbach ser jag dimmer allt från 150W till 1000W. Hur vet jag hur mycket jag behöver?
 
A
vad är det för lampa du köpt?
Ibland behöver man veta hur det är kopplat och vilka inbyggda funktioner det finns.

Om dina LED lampor är på 40 W styck förstår jag att det är ljust. Men du får räkna på 40x12 för att veta vilken dimmer du behöver.

Dock behöver du ha en dimmer för LED
 
A Alex_Thrill skrev:
Hur vet jag hur mycket jag behöver?
Hur vet man hur ljust du vill ha det?

Att det står max 40W vid varje lampsockel är baserat på hur mycket värme armaturen klarar, inte vilken ljuskälla du valt att ha i varje sockel.

Om du vill kunna reglera de ljuskällor som är ditsatta är det bara att räkna ihop effekten och välja en dimmer utifrån det.

Då du behöver hjälp med att dimensionera dimmern och om du inte heller vet hur du den ska installeras så föreslår jag att du tar in en elektriker.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
D Daniel_M_ skrev:
Hur vet man hur ljust du vill ha det?

Att det står max 40W vid varje lampsockel är baserat på hur mycket värme armaturen klarar, inte vilken ljuskälla du valt att ha i varje sockel.

Om du vill kunna reglera de ljuskällor som är ditsatta är det bara att räkna ihop effekten och välja en dimmer utifrån det.

Då du behöver hjälp med att dimensionera dimmern och om du inte heller vet hur du den ska installeras så föreslår jag att du tar in en elektriker.
mathiash77 skrev:
vad är det för lampa du köpt?
Ibland behöver man veta hur det är kopplat och vilka inbyggda funktioner det finns.

Om dina LED lampor är på 40 W styck förstår jag att det är ljust. Men du får räkna på 40x12 för att veta vilken dimmer du behöver.

Dock behöver du ha en dimmer för LED
Det är en sådant lampa som jag har köpt https://vesani.se/belysning/kristallkronor/kristallkrona-verona-65cm-krom.

Och dessa ljus: https://www.ikea.com/se/sv/p/solhet...806-lumen-dimbar-globformad-opalvit-90549330/ (12 st totalt)

Det är alltså kopplat via en sladdställ med jord. Därefter var det bara att mata in lampor. Lampan har stöd för 15 st ljuskällor som det står på beskrivningen men det kanske inte ger dig tillräckligt med svar. Är det något specifikt du vill veta?
 
Du bör kunna se vilken effekt (W) som de LED-ljuskällor har köpt är på. Det ska framgå på förpackning eller på själva ljuskällan.
Sedan är det bara att multiplicera detta värde med 12.

Kanske får du en belastning på 30-50 W från de 12 LED.
 
E etompau skrev:
Du bör kunna se vilken effekt (W) som de LED-ljuskällor har köpt är på. Det ska framgå på förpackning eller på själva ljuskällan.
Sedan är det bara att multiplicera detta värde med 12.

Kanske får du en belastning på 30-50 W från de 12 LED.
Enligt https://www.ikea.com/se/sv/p/solhet...806-lumen-dimbar-globformad-opalvit-90549330/ i tekniskt information står det:
Märkeffekt5.9 W

Är det bara att då multiplicera det med 12? det vill säga 70.8?
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
A Alex_Thrill skrev:
Enligt [länk] i tekniskt information står det:
Märkeffekt5.9 W

Är det bara att då multiplicera det med 12? det vill säga 70.8?
Svar ja.
800 lumen är mycket ljus för denna typ av armatur. Förstår att du vill dimma det.
Jag hade nog valt en annan ljuskälla med lägre ljusflöde.

Enl. beskrivning har ljuskronan plats för 15 st. lampor, så 15 x7,9 W.
 
A Alex_Thrill skrev:
Det är en sådant lampa som jag har köpt [länk].

Och dessa ljus: [länk] (12 st totalt)

Det är alltså kopplat via en sladdställ med jord. Därefter var det bara att mata in lampor. Lampan har stöd för 15 st ljuskällor som det står på beskrivningen men det kanske inte ger dig tillräckligt med svar. Är det något specifikt du vill veta?
De ligger på 5.9W styck så drygt 70W totalt.

Men det ska ju nämnas att LED derar mycket ström i början så man måste läsa på dimmern vad den klarar för just LED lampor. Den kan exempelvis klara 500W glödlampor men bar 15W LED.
 
E etompau skrev:
Svar ja.
800 lumen är mycket ljus för denna typ av armatur. Förstår att du vill dimma det.
Jag hade nog valt en annan ljuskälla med lägre ljusflöde.
Tyvärr har jag nog inte den möjligheten då frugan har tyvärr kastat bort förpackningarna och kan icke returnera det nog utan förpackning numera. Tror oavsett med andra ljuskälla så skulle det ändå vara bra nog att ha en dimmer som man kan själv justera styrkan beroende på gäster man får eller annat. :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De ligger på 5.9W styck så drygt 70W totalt.

Men det ska ju nämnas att LED derar mycket ström i början så man måste läsa på dimmern vad den klarar för just LED lampor. Den kan exempelvis klara 500W glödlampor men bar 15W LED.
Det ska jag ha på tanken! Viktigt att se att LED klarar då mer än 71W LED. I mitt fall.
 
A Alex_Thrill skrev:
Tyvärr har jag nog inte den möjligheten då frugan har tyvärr kastat bort förpackningarna och kan icke returnera det nog utan förpackning numera. Tror oavsett med andra ljuskälla så skulle det ändå vara bra nog att ha en dimmer som man kan själv justera styrkan beroende på gäster man får eller annat. :)
OK. Med så här avancerade ljuskronor är det viktigt att man får rätt typ av ljuskällor, annars är risken att resultatet inte blir så bra.
Tänk på att det kan vara svårt att få till riktigt svagt ljus med LED-ljuskällor och dimmer.
 
  • Gilla
P_e_P och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK. Med så här avancerade ljuskronor är det viktigt att man får rätt typ av ljuskällor, annars är risken att resultatet inte blir så bra.
Tänk på att det kan vara svårt att få till riktigt svagt ljus med LED-ljuskällor och dimmer.
Men hur svårt är det därefter att själv byta ut strömbrytaren till en dimmer? Har kikat på youtube och har förut själv bytt ut en sladdställ. Bör inte vara så svårt?


Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[länk]

Läs exempelvis här. Sen kolla vad det finns som matchar ditt hem.
Vad specifikt är det jag behöver läsa för att bekräfta vad passar i mitt hem? Så att jag kan då kika och se om jag har alla dessa kablar m.m.
 
A Alex_Thrill skrev:
Och dessa ljus: [länk] (12 st totalt)
Alltså 800 lumen motsvarar ungefär 60W gammal hederlig glödljus, Det är på tok för stark för din armatur. Du bör ha max 200 lm och snarare sikta på 70 lm för att det inte ska bli en strålkastare av det hela.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Alex_Thrill skrev:
Men hur svårt är det därefter att själv byta ut strömbrytaren till en dimmer? Har kikat på youtube och har förut själv bytt ut en sladdställ. Bör inte vara så svårt?



Vad specifikt är det jag behöver läsa för att bekräfta vad passar i mitt hem? Så att jag kan då kika och se om jag har alla dessa kablar m.m.
Du bör kolla om det finns en neutral bakom brytaren. Finns ofta om det finns vägguttag under exempelvis. Brukar vara ljusblå tråd men man måste mäta eller reda ut det på annat sätt. Med foto får du säkert hjälp här.


Finns neutral kan du välja dimmer fritt. Finns det inte begränsas möjligheterna till de som funkar utan neutral
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.