10 773 läst · 123 svar
11k läst
123 svar
Resekostnader hantverkare
Många företag har fast startpunkt (kontoret/etc) även om hantverkaren utgår hemmifrån, då får vissa betala för längre körsträcka än den faktiska, och en del får betala betydligt mindre än den faktiska sträckan för hantverkaren.J Juanito skrev:Nu har jag fått se fakturan som husägaren fått, och där räknar de alltså hela sträckan från företaget till kunden (86 km i stället för de faktiska 500 m - faktor 17!) plus en "startavgift" på 750 kr. Till saken hör att jag vet att killen jobbade mindre än en timme - och på fakturan debiterar de 2 timmar.
Typ alla företag har fasta tidsdebieringsintervall, där första debiteringsdelen är 1 eller 2 timmar och resterande är 0,5 eller 1 timme.
Vissa hantverkare/företag är mer pragmatiska än andra, vissa låter vissa "snabbjobb" hamna på goodwill-/PR-kontot medan vissa vill ha betalt för varje minut.
"nog inte" vilket inte du kan veta.J Juanito skrev:Hej och tack för era svar.
Tack för era svar. Så där var det nog inte (vilket ni inte kan veta). Det var mitt på dagen, han var på väg till nästa kund. Till saken hör att killen var väldigt litet tillmötesgående (lät mig vänta länge i kylan och i stället för att säga sorry blev det bara: Det är ju bara 13 minusgrader, och ville inte ens prata med mig). Så upplevelsen för mig var allt annat än positiv. Faktum är att min bekant får betala runt 3000 kr till företaget utan att det har kostat det någonting. Det är av den anledningen att jag tycker fortfarande att det är mycket konstigt.
Tack.
Uppenbart förstörde du hans dag och med den gällande planering. du skall vara väldigt tacksam att ens bemödade sig att hjälpa dig.
Jag har jobbat med servicetekniker och fakturering under många år. Vi debiterade alltid från närmsta kontor, dels för att slippa problemen med att folk åkte från andra kontor och dels för att det alltid skulle bli samma pris för kunden.
Hade vi tur så hade vi flera olika kunder som låg på samma ställe, hade vi otur så hade vi 40 mil för att stoppa in en strömkabel.
Hade vi tur så hade vi flera olika kunder som låg på samma ställe, hade vi otur så hade vi 40 mil för att stoppa in en strömkabel.
Jag har en bakgrund i ett icke-svenskt land - och har det fortfarande svårt att fatta hur saker och ting fungerar i det här landet. Varför skulle jag som konsument förstöra någons dag, när han resp hans företag tar betalt för sitt arbete - och detta rejält i detta fall? Jag är ingen tiggare som borde vara tacksam för det ädla företaget som böjer sig ner till mig och i sin givmildhet går med på att hjälpa mig. Jag har tidigare erfarenheter med detta företag och vet att de kan styra och ställa över sina kunder som de vill - eftersom de har mer eller mindre monopol i trakten. Genom att jag bad killen att hjälpa, fick jag hjälp (mycket bra!) - och företaget fick runt 3000 kr extra genom min begäran (ännu bättre för dem!). Vem är det då som ska vara tacksam? (Även om jag faktiskt är det!) Kunde vi byta företaget, så skulle vi göra det. Men det går inte.electroluxaren skrev:
Hade jag inte kontaktat mannen, hade företaget inte fått skriva en faktura på över 5000 kr, där minst 3000 kr går på något som det redan fick betalt för genom andra kunder i samhället, dvs för något som de faktiskt inte gjort och som inte kostat företaget en krona extra.
Måste jag framöver också vara väldigt tacksam att någon ens bemödar sig att hjälpa mig när jag går in i en butik för att köpa något, när jag ringer till en hantverkare och be om en offert? Jag förstör jag deras dag när jag inkräktar på deras planerade arbetsdag? Hör det inte till bra service om ett företag beter sig på ett sätt att jag som kund också blir nöjd och önskar även framöver anlita det?
Antagligen är things somewhat different here. Tack.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 794 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 794 inlägg
Vi behövde en servicetekniker för att laga en maskin på jobbet, men deras tekniker i Sörmland hade sagt upp sig.
Så närmaste tekniker var i från Göteborg som då fick åka upp till Stockholm.
Vi fick betala 24 tusen i resekostnad. Men vi var vana vid att det gick på ca 6 tusen.
Till saken hör att han skulle göra flera uppdrag på företaget så flera offerter hade getts. Tror de va totalt tre uppdrag. Alla fick betala resekostnaden så 3st à 24 tusen. Så det verkar vara standard att varje utfört jobb faktureras från kontoret till platsen.
Så närmaste tekniker var i från Göteborg som då fick åka upp till Stockholm.
Vi fick betala 24 tusen i resekostnad. Men vi var vana vid att det gick på ca 6 tusen.
Till saken hör att han skulle göra flera uppdrag på företaget så flera offerter hade getts. Tror de va totalt tre uppdrag. Alla fick betala resekostnaden så 3st à 24 tusen. Så det verkar vara standard att varje utfört jobb faktureras från kontoret till platsen.
Snällt av honom att låta dig gå före i kön.J Juanito skrev:Hej och tack för era svar.
Tack för era svar. Så där var det nog inte (vilket ni inte kan veta). Det var mitt på dagen, han var på väg till nästa kund. Till saken hör att killen var väldigt litet tillmötesgående (lät mig vänta länge i kylan och i stället för att säga sorry blev det bara: Det är ju bara 13 minusgrader, och ville inte ens prata med mig). Så upplevelsen för mig var allt annat än positiv. Faktum är att min bekant får betala runt 3000 kr till företaget utan att det har kostat det någonting. Det är av den anledningen att jag tycker fortfarande att det är mycket konstigt.
Tack.
Pga av dig blev han alltså sen till sin nästa INBOKADE kund. Hoppas bara att inte den kunden hade tagit ledigt från sitt jobb pga inbokat möte med en hantverkare som inte dök upp på utsatt tid. Många kan bli irriterade på att hantverkare inte dyker upp i tid trotts att mötet varit inbokat i veckor.
Att kontakta ett jourföretag hade blivit betydligt dyrare.
Att boka in ett besök från ett larmföretag hade tagit dagar och då hade anläggningen förfrusit (vilket jag förmodar hade kostat mer än 3000
Så smita före i kön för 3lax är absolut det billigaste alternativet och du&din bekanta bör vara tacksam mot både företaget, larmkillen som hjälpte er och framförallt till den kund som blev åtsidosatt pga er.
Står det bilkostand så är den helt korrekt om än i vissa fall moraliskt tveksam. Spelar ingen roll om de var nära. Många tillämpar enhetspris för bil, för att slippa mäta kilometer vid kortare sträckor.J Juanito skrev:Tack ska ni ha för era svar. ROT är inte aktuellt. Det gäller inte ens min fastighet utan den av en bekant som just nu vistas utomlands. Det är ägaren som undrar. Om det är "brukligt" eller "kutym", skulle det gå att bestrida juridiskt? Som sagt, det är inte jag utan min bekant som inte är van än med vad som är brukligt i landet. Jag skulle inte vilja ta upp denna strid.
TACK!
Är det en redovisad km kosatand, så skall den dock rimligen stämma överens med verkligheten.
Så är det. Välkommen till Sverige. Jag önskar du hjälper oss att ändra det. Men jag är inte så hoppfull....😢J Juanito skrev:Jag har en bakgrund i ett icke-svenskt land - och har det fortfarande svårt att fatta hur saker och ting fungerar i det här landet. Varför skulle jag som konsument förstöra någons dag, när han resp hans företag tar betalt för sitt arbete - och detta rejält i detta fall? Jag är ingen tiggare som borde vara tacksam för det ädla företaget som böjer sig ner till mig och i sin givmildhet går med på att hjälpa mig. Jag har tidigare erfarenheter med detta företag och vet att de kan styra och ställa över sina kunder som de vill - eftersom de har mer eller mindre monopol i trakten. Genom att jag bad killen att hjälpa, fick jag hjälp (mycket bra!) - och företaget fick runt 3000 kr extra genom min begäran (ännu bättre för dem!). Vem är det då som ska vara tacksam? (Även om jag faktiskt är det!) Kunde vi byta företaget, så skulle vi göra det. Men det går inte.
Hade jag inte kontaktat mannen, hade företaget inte fått skriva en faktura på över 5000 kr, där minst 3000 kr går på något som det redan fick betalt för genom andra kunder i samhället, dvs för något som de faktiskt inte gjort och som inte kostat företaget en krona extra.
Måste jag framöver också vara väldigt tacksam att någon ens bemödar sig att hjälpa mig när jag går in i en butik för att köpa något, när jag ringer till en hantverkare och be om en offert? Jag förstör jag deras dag när jag inkräktar på deras planerade arbetsdag? Hör det inte till bra service om ett företag beter sig på ett sätt att jag som kund också blir nöjd och önskar även framöver anlita det?
Antagligen är things somewhat different here. Tack.
Tack för synpunkterna.H Huaooja skrev:
Kan bara säga att killen inte visade några spår av brådska alls för att komma iväg till nästa "åsidosatta" kund, och vill bara upprepa att företaget tjänade 3000 kr för att jag bad killen att hjälpa (utöver vinsten på jobbet och reservdelen).
Men det är kanske lika bra att avsluta denna tråd nu. Tycker ändå att bidraget av Utsliten och utdömd visar att det är något i det här systemet som ter sig väldigt väldigt snett för mig - och kanske inte bara för mig.
Tack för alla som hörde av sig.
Och där står vad batteriet kostade?P Peter787 skrev:
yonna skrev:
Demmpa skrev:Många företag har fast startpunkt (kontoret/etc) även om hantverkaren utgår hemmifrån, då får vissa betala för längre körsträcka än den faktiska, och en del får betala betydligt mindre än den faktiska sträckan för hantverkaren.
Typ alla företag har fasta tidsdebieringsintervall, där första debiteringsdelen är 1 eller 2 timmar och resterande är 0,5 eller 1 timme.
Vissa hantverkare/företag är mer pragmatiska än andra, vissa låter vissa "snabbjobb" hamna på goodwill-/PR-kontot medan vissa vill ha betalt för varje minut.
Som sagt du har mer att läraJ Juanito skrev:Jag har en bakgrund i ett icke-svenskt land - och har det fortfarande svårt att fatta hur saker och ting fungerar i det här landet. Varför skulle jag som konsument förstöra någons dag, när han resp hans företag tar betalt för sitt arbete - och detta rejält i detta fall? Jag är ingen tiggare som borde vara tacksam för det ädla företaget som böjer sig ner till mig och i sin givmildhet går med på att hjälpa mig. Jag har tidigare erfarenheter med detta företag och vet att de kan styra och ställa över sina kunder som de vill - eftersom de har mer eller mindre monopol i trakten. Genom att jag bad killen att hjälpa, fick jag hjälp (mycket bra!) - och företaget fick runt 3000 kr extra genom min begäran (ännu bättre för dem!). Vem är det då som ska vara tacksam? (Även om jag faktiskt är det!) Kunde vi byta företaget, så skulle vi göra det. Men det går inte.
Hade jag inte kontaktat mannen, hade företaget inte fått skriva en faktura på över 5000 kr, där minst 3000 kr går på något som det redan fick betalt för genom andra kunder i samhället, dvs för något som de faktiskt inte gjort och som inte kostat företaget en krona extra.
Måste jag framöver också vara väldigt tacksam att någon ens bemödar sig att hjälpa mig när jag går in i en butik för att köpa något, när jag ringer till en hantverkare och be om en offert? Jag förstör jag deras dag när jag inkräktar på deras planerade arbetsdag? Hör det inte till bra service om ett företag beter sig på ett sätt att jag som kund också blir nöjd och önskar även framöver anlita det?
Antagligen är things somewhat different here. Tack.