R
D daVinci skrev:
Vad har du för källa på det. Dvs inköpare beställer enligt avtal men Gazprom levererar inte. Och det från någon som faktiskt köper. Ingen bluddermakare.
Bluddermakare? Konstigt uttryck, och om man söker på det så är de få resultaten man får i väldigt grumliga vatten.🤔

https://www.google.com/search?q=bluddermakare

Varför försöker du försvara/bortförklara Rysslands uppenbara försök att använda sin gas som påtryckningsmedel? Det ska till mycket faktaförnekande om man inte ser sambandet mellan energipriserna och deras strypning av leveranserna.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför försöker du försvara/bortförklara Rysslands uppenbara försök att använda sin gas som påtryckningsmedel? Det ska till mycket faktaförnekande om man inte ser sambandet mellan energipriserna och deras strypning av leveranserna.
Jo men många har ju redan insett faktumet. Vårt grannland är rakt på sak.

Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater
https://www.finansavisen.no/nyheter...s-dummeste-energipolitikk-har-gitt-resultater
 
P paralun skrev:
Jo men många har ju redan insett faktumet. Vårt grannland är rakt på sak.

Verdens dummeste energipolitikk har gitt resultater
[länk]

Vårt grannland är rakt på sak.
Hur kan du likaställa ett debattinlägg från en enskild person med att
”Grannlandet menar”

Jag förstår varför du ofta uppfattar saker helt fel när du drar sådana slutsatser.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Bluddermakare? Konstigt uttryck, och om man söker på det så är de få resultaten man får i väldigt grumliga vatten.🤔
Med bluddermakare menas rimligen någon som ger uttryck för föreställningar och saknar logiska rationella resonemang baserat på fakta.

T ex är "grumliga vatten" en formulering som en bluddermarare skulle kunna föredra.

R RoAd skrev:
Varför försöker du försvara/bortförklara Rysslands uppenbara försök att använda sin gas som påtryckningsmedel?
Var ser du att jag gör det?

Nej, du kommer inte kunna leverera någon sakligt redogörelser för det.
Jag ägnar mig bara åt fakta. Du har fantiserat ihop något. Försök undvika påståenden som bara baserar sig på fria fantasier.

R RoAd skrev:
Det ska till mycket faktaförnekande om man inte ser sambandet mellan energipriserna och deras strypning av leveranserna.
Och vad har du för källa på det?

Observera här vad första meningen var i det som RoAd citerade. Den var: "Vad har du för källa på det."

Om nu RoAd hade en källa varför då inte leverera den i svaret på mitt inlägg?

Och om RoAd INTE har någon källa. Baserar sig då RoAds skriverier på fakta?
 
D daVinci skrev:
Med bluddermakare menas rimligen någon som ger uttryck för föreställningar och saknar logiska rationella resonemang baserat på fakta.

T ex är "grumliga vatten" en formulering som en bluddermarare skulle kunna föredra.


Var ser du att jag gör det?

Nej, du kommer inte kunna leverera någon sakligt redogörelser för det.
Jag ägnar mig bara åt fakta. Du har fantiserat ihop något. Försök undvika påståenden som bara baserar sig på fria fantasier.


Och vad har du för källa på det?

Observera här vad första meningen var i det som RoAd citerade. Den var: "Vad har du för källa på det."

Om nu RoAd hade en källa varför då inte leverera den i svaret på mitt inlägg?

Och om RoAd INTE har någon källa. Baserar sig då RoAds skriverier på fakta?
Men var är din källa?
Det är du som ständigt kommer med påståenden som är diametralt motsatta den gängse uppfattningen. Då är det väl DU som ska verifiera dina påståenden
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hur kan du likaställa ett debattinlägg från en enskild person med att
”Grannlandet menar”

Jag förstår varför du ofta uppfattar saker helt fel när du drar sådana slutsatser.
Jo men det är ju så.... inget man kan hymla om.

Men nu är Tyskland den stora motorn inom EU och de förefaller nu inse vad de ställt till med och är öppen för lösningar. Sen är det det ingen större ide att älta frågan mer utan nu revideras elhandelsavtalet samt man får ihop NZIA. Europa måste hålla ihop när man ser hotet USA samt Kina (inkl BRICS-länder)
 
R
D daVinci skrev:
Med bluddermakare menas rimligen någon som ger uttryck för föreställningar och saknar logiska rationella resonemang baserat på fakta.

T ex är "grumliga vatten" en formulering som en bluddermarare skulle kunna föredra.


Var ser du att jag gör det?

Nej, du kommer inte kunna leverera någon sakligt redogörelser för det.
Jag ägnar mig bara åt fakta. Du har fantiserat ihop något. Försök undvika påståenden som bara baserar sig på fria fantasier.


Och vad har du för källa på det?

Observera här vad första meningen var i det som RoAd citerade. Den var: "Vad har du för källa på det."

Om nu RoAd hade en källa varför då inte leverera den i svaret på mitt inlägg?

Och om RoAd INTE har någon källa. Baserar sig då RoAds skriverier på fakta?
Jag kommer inte att ge mig in i en debatt med någon som jag tror (oavsiktligt eller inte) jobbar för Ryssland i frågan.

https://www.iea.org/reports/russian...nergy-markets/gas-market-and-russian-supply-2
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det är ju så.... inget man kan hymla om.

Men nu är Tyskland den stora motorn inom EU och de förefaller nu inse vad de ställt till med och är öppen för lösningar. Sen är det det ingen större ide att älta frågan mer utan nu revideras elhandelsavtalet samt man får ihop NZIA. Europa måste hålla ihop när man ser hotet USA samt Kina (inkl BRICS-länder)
Jo, utan Putin hade det mesta varit som innan.

Att du å ett debattinlägg i en norsk Avis har samma åsikt innebär på inga vägar att det är med sanningen överensstämmande.

Att du försöker för fram att det är vad Norge tror pga EN (1) skribent blir bara löjeväckande.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jo, utan Putin hade det mesta varit som innan.

Att du å ett debattinlägg i en norsk Avis har samma åsikt innebär på inga vägar att det är med sanningen överensstämmande.

Att du försöker för fram att det är vad Norge tror pga EN (1) skribent blir bara löjeväckande.
Nej men han som skriver är ju mer framstående i Norge i energidebatten.
Sen klarar då inte er statsminister Störe av att kritisera sin partibroder Scholz.

Men vi måste gå framåt och det händer ju nu i Bryssel!
 
R
P paralun skrev:
Det finns desperata gröna lite varstans som griper efter halmstrået.
Som Belgiens energiminister.
[länk]
Så flytande Putingas, LNG är ok....
Snälla, blanda inte in mig i ditt korståg mot miljörörelsen och för kärnkraft. Jag pekade bara på ett potentiellt rysstroll.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Snälla, blanda inte in mig i ditt korståg mot miljörörelsen och för kärnkraft. Jag pekade bara på ett potentiellt rysstroll.
Jo men nu är det en grön-röd politik som lett till det här, det bara är så.
Tyskland skulle lägga ner sin kärnkraft och behövde fossilgasen.
 
R RoAd skrev:
Jag kommer inte att ge mig in i en debatt med någon som jag tror (oavsiktligt eller inte) jobbar för Ryssland i frågan.
När du ända bara ska ägna dig åt svamliga personangrepp så gör du ju rätt i att inte delta. Du skulle bara ha insett det innan du levererade första personangreppet.

R RoAd skrev:
[länk]
Tittar man i länken på gas leveranser från Ryssland så har vi:
2001: 120 bcm
2009: 124 bcm
2014: 118 bcm
2019: 175 bcm
2021: 158 bcm

Här vill kanske någon göra stor sak av att leveranserna är mindre 2021 än 2019. Men dom har ju varierat tidigare. Var är källan på att det är Gazproms påhitt?
Att det varit problem med pipelines som går genom Ukraina är som sagt inget nytt. Det har det varit i massor med år. Inte minst har Gazprom haft problem med att Ukraina tar gas som dom inte betalar för.

Den som tänker i alla fall lite kan ju tänka att Gazprom inte har något emot att leverera extra mycket när spotpriserna är höga, eftersom dom då tjänar extra mycket på det. (Men de som helst saknar förståelse för marknadsekonomi tänker naturligtvis inte på det).

Men man ser en lite intressant formulering:
The strong increase in European gas prices supported Asian LNG spot prices which soared by 30% to USD 37/MMBtu.
Jaha, vad betyder detta?
Säger dom att TTF spotpriset steg och drog med sig JKM?
Nog är det väl lite så man läser detta.

Då kan det vara av visst intresse att JKM priserna steg och TTF följde efter. Bara gå tillbaka och titta så ser man det.
Och med det kan man fråga sig hur mycket mer som den som skrev har förvrängt sanningen.
 
D daVinci skrev:
detta.

Då kan det vara av visst intresse att JKM priserna steg och TTF följde efter. Bara gå tillbaka och titta så ser man det.
Det är din uppfattning som går stick i stäv med marknadens.
Då är det lämpligt att DU kommer med nån form av bekräftelse på din ”teori”

Du tolkar prisdata helt olikt alla andra, då går det inte att komma med prisdata och säga ”se själv”
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det finns desperata gröna lite varstans som griper efter halmstrået.
Som Belgiens energiminister.
[länk]
Så flytande Putingas, LNG är ok....
Vet inte vilket halmstrå du avser där. Naturgas har väl aldrig varit ett problem i EU. De flesta EU-länder är stora förbrukare av naturgas. Det är nog mer du som hittat på att det är ett problem.

När EU satte upp ekonomiska restriktioner mot Ryssland så ordnade man naturligtvis så att det var väldigt smidigt att fortsätta importera naturgas. Politikerna har ju ett egenintresse av att importera naturgas.

För övrigt var Frankrike och Belgien stora importörer via Freeport. Och över en dag i juni 2022 så försvann bara den importen. Och dom fick kasta sig över spotmarknaden där priserna bara exploderade. Det där lär fortfarande svida. Inte konstigt att dom är lite försiktiga.

Det finns två världar.
1. Den där politiker häver ur sig slagord.
2. Den realekonomiska, där man gör vad som behövs.

Från din retorik så ser det ut som att du bara ser nr 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.