Har kikat på två för mig ganska likvärdiga bilar men ser att årsskatten skiljer en del?
Blir inte klok på varför?
Bild på textannons för en begagnad Volvo V90 D4, utrustningslista, serviceinformation, försäljarens kontaktuppgifter och erbjudanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Text om Volvo V90 D4 Momentum, utrustning, servicehistorik, besiktning, försäkringserbjudande och kontaktinformation för bilförsäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Misstänker att den billigare är från innan 2018, då kom bonus/malussystemet som straffskattar dieslar. Innan dess klassades dieseln som miljövänlig.
 
Okej, trodde malusskatten bara rörde sig om de tre första åren men kanske är så att det påverkar även den vanliga årsskatten.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Okej, trodde malusskatten bara rörde sig om de tre första åren men kanske är så att det påverkar även den vanliga årsskatten.
Första tre åren är skatten skyhög, efter det är den bara hög.
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Det skilde ett par år mellan dem. Det var väl ungefär i tiden när tidigare fusk med dieslar och deras utsläpp uppmärksammades. Så det kan ju vara att reglerna stramats åt en del mellan dem. Sedan har de olika uppgivet koldioxidutsläpp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja, malusskatten är inte rolig.
Verkar vara som du säger att den billigare skatten är en 2018 årsmodell och den dyrare en 2019.
 
A Avemo skrev:
Det skilde ett par år mellan dem. Det var väl ungefär i tiden när tidigare fusk med dieslar och deras utsläpp uppmärksammades. Så det kan ju vara att reglerna stramats åt en del mellan dem. Sedan har de olika uppgivet koldioxidutsläpp.
Skiljer ett år enligt informationen
 
Lill72 Lill72 skrev:
Skiljer ett år enligt informationen
Enligt transportstyrelsen är YSA737 från 2017 och YYK818 från 2019.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Enligt transportstyrelsen är YSA737 från 2017 och YYK818 från 2019.
Okej, där ser man. Bilhandlaren har skrivit 2018 på YSA av nån anledning.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, malusskatten är inte rolig.
Verkar vara som du säger att den billigare skatten är en 2018 årsmodell och den dyrare en 2019.
på den "dyrare" är där ingen malus längre. 2679kr är rätt normal skatt för en dieselstånka. De lurade sig själva med att tro att diesel nånsin var miljömotorer och "bättre" än annat. Typ som etanol och gas och annat skit =)

Du ska få se att det blir en malus på elbilar i framtiden med när de kommit på nya saker.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har en V90CC, 2017, och 2300kr. Det är vikten som gör de extra hundralapparna misstänker jag.
Lägg på AWD på en V90 så blir det lite högre skatt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har en V90CC, 2017, och 2300kr. Det är vikten som gör de extra hundralapparna misstänker jag.
Lägg på AWD på en V90 så blir det lite högre skatt.
Tror båda dessa är fyrhjulsdrivna.
Edit: Det var dom inte, fel av mig.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Tror båda dessa är fyrhjulsdrivna.
Edit: Det var dom inte, fel av mig.
Det står inget om det och är ett tillval på V90.
 
De va nästan komiskt hur snabbt dieseln blev utslängda ur finrummet. De var inte långtid efter att det uppdagades att fuskade. Egentligen borde diesel vara bättre än Bensin med tanke på hur effektiv diesel är jämfört med bensin.
När jag nu skaffade begagnad bil så valde jag gas. Den kostar 420:- om året.
Diesel skulle jag undvika eftersom jag inte litar på våra politiker. för de ger sig bara på dieseln. Den har istället blivit riktigt offer för mobbing
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De va nästan komiskt hur snabbt dieseln blev utslängda ur finrummet. De var inte långtid efter att det uppdagades att fuskade. Egentligen borde diesel vara bättre än Bensin med tanke på hur effektiv diesel är jämfört med bensin.
När jag nu skaffade begagnad bil så valde jag gas. Den kostar 420:- om året.
Diesel skulle jag undvika eftersom jag inte litar på våra politiker. för de ger sig bara på dieseln. Den har istället blivit riktigt offer för mobbing
Problemet med diesel är inte co2-utsläpp, utan all annan skit som släpps ut, även med partikelfilter och andra dyra tillägg på motorn.

Sverige har mycket längre än andra Eu-länder haft tillägg på dieslar på skatten pga detta. Sen var Diesel "fint" ett litet tag, inann man kom på att även om tillverkarna lovade låga utsläpp av både co2 och annat så var verkligheten inte lika bra, och i kombination med att man vill gå ifrån fossila källor så höjde man skatten, plus lade till bonus/malus-systemet som för bilar med höga utsläpp (tex stora dieslar) ger rejält påslag de första 3 åren.

Andra skillnader på bilar som verka lika är utrustning, 4wd, modellår osv som kan ge stora effekter på skatten - så det är värt, som TS gör, att kolla upp det.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.