Hej!
Vid ett tillfälle förstod jag att jag behövde en hantverkare. Bara en minut senare såg jag en bil från företaget (som jag tänkte kontakta) i samhället. Jag följde bilen och fick hjälp av montören. Vid ett senare tillfälle behövde de komma igen, då hade de ett ärende i samhället i alla fall samma dag och skulle passa på och hjälpa i mitt fall - vilket de gjorde.
Är det rimligt - eller rättsligt okej - om företaget debiterar resekostnaderna i bägge fallen, eftersom de behövde ju inte komma bara för mig.
Tack för hjälpen.
 
Det brukliga är att varje kund betalar resekostnad mellan företaget-kund varje gång oberoende om företaget är hos en kund eller tio kunder på samma ställe samma dag.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Hej!
Vid ett tillfälle förstod jag att jag behövde en hantverkare. Bara en minut senare såg jag en bil från företaget (som jag tänkte kontakta) i samhället. Jag följde bilen och fick hjälp av montören. Vid ett senare tillfälle behövde de komma igen, då hade de ett ärende i samhället i alla fall samma dag och skulle passa på och hjälpa i mitt fall - vilket de gjorde.
Är det rimligt - eller rättsligt okej - om företaget debiterar resekostnaderna i bägge fallen, eftersom de behövde ju inte komma bara för mig.
Tack för hjälpen.
Det är kutym - tyvärr. Men jag reagerar sällan utom i ett fall:
Vi var 7 på gatan som samtidigt anlitade en larmoperatör. Ett par år senare skulle batterierna bytas och vi samordnade besöket. På samtliga räkningar togs resekostnad på 900 kr ... då blev jag 😠.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 16 till
  • Laddar…
Krilleman
Nyttjar du ROT så är det ett måste att påvisa resekostnader på fakturan.

För just resekostnaden ingår inte i ROT.

Det har varit uppe förut här på forumet där man som kund blivit nekad ROT just på grund av att just resekostnader saknats på fakturan som man vill ha skattelättnad på.

https://skatteverket.se/foretag/ska...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html

Svensk text om planering och utförande av arbete, RUT-avdrag, kostnadsuppdelning och reseersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Tack ska ni ha för era svar. ROT är inte aktuellt. Det gäller inte ens min fastighet utan den av en bekant som just nu vistas utomlands. Det är ägaren som undrar. Om det är "brukligt" eller "kutym", skulle det gå att bestrida juridiskt? Som sagt, det är inte jag utan min bekant som inte är van än med vad som är brukligt i landet. Jag skulle inte vilja ta upp denna strid.
TACK!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Krilleman
Är ROT inte en del i helheten och dom var i närheten så är det nog bara en fråga om att maximera vinsten i bolaget.

Sen ska man inte dra hantverkaren i långbänk för detta.

Det finns massor med kontorspersonal/chefer på diverse firmor som lägger på "standrardtillägg" oavsett man haft utgiften för detta eller inte... Allt för att öka på vinsten i bolaget. Oftast är det större bolag som gör detta enligt min erfarenhet.

Transport
Verktygshyra
Förbrukningsmaterial
Framkörningsavgift
Resekostnad
osv...
 
yonna yonna skrev:
Det är kutym - tyvärr. Men jag reagerar sällan utom i ett fall:
Vi var 7 på gatan som samtidigt anlitade en larmoperatör. Ett par år senare skulle batterierna bytas och vi samordnade besöket. På samtliga räkningar togs resekostnad på 900 kr ... då blev jag 😠.
Vad hände sedan?
 
Betalade och bytte larmoperatör.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Hej!
Jag återkommer till min fråga i början. Det gäller det tillfälle där jag av en slump träffar hantverkaren i samhället. Jag berättar för honom vad det är för larm på maskinen. Han berättar vad jag ska göra, vilket inte hjälper. Jag tillbaka till honom: Han ska kolla själv. Det visar sig att han behöver byta en del. Han körde faktiskt två gånger 250 meter (!), för jag träffade honom på samma gata där han skulle utföra arbetet. Nu har jag fått se fakturan som husägaren fått, och där räknar de alltså hela sträckan från företaget till kunden (86 km i stället för de faktiska 500 m - faktor 17!) plus en "startavgift" på 750 kr. Till saken hör att jag vet att killen jobbade mindre än en timme - och på fakturan debiterar de 2 timmar.
Låter detta fortfarande vettigt?
Tack!!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Eller kan det vara så att de inte bara räknar kostnaden för bilen utan att körtiden räknas som arbetstid? Den faktiska körtiden var 5 min och vägen som sagt två gånger 250 m.
Tack!
 
H
J Juanito skrev:
Eller kan det vara så att de inte bara räknar kostnaden för bilen utan att körtiden räknas som arbetstid? Den faktiska körtiden var 5 min och vägen som sagt två gånger 250 m.
Tack!
Fråga före vad kostnaden är. Så kan man själv välja att anlita eller inte. Bättre möjlighet att komma överens om priset också, både för arbete och resor. Är hantverkaren anställd så får man ta det med kontoret. Det finns vettiga hantverkare och hantverkare som fläckar på bra och utnyttjar situationen.
 
Tack!
Det fanns stor risk att en anläggning skulle lägga av pga kylan. Så jag behövde agera snabbt. Och eftersom killen befann sig bara 250 m från det huset där problemet fanns, tänkte jag inte ens på att det skulle kunna kosta ett par tusenlappar att utföra arbetet. Så det finns tacksamhet för att det gick att åtgärda så fort, samtidigt så känns det att företaget där killen är anställd drog stor nytta av situationen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A
J Juanito skrev:
Hej!
Jag återkommer till min fråga i början. Det gäller det tillfälle där jag av en slump träffar hantverkaren i samhället. Jag berättar för honom vad det är för larm på maskinen. Han berättar vad jag ska göra, vilket inte hjälper. Jag tillbaka till honom: Han ska kolla själv. Det visar sig att han behöver byta en del. Han körde faktiskt två gånger 250 meter (!), för jag träffade honom på samma gata där han skulle utföra arbetet. Nu har jag fått se fakturan som husägaren fått, och där räknar de alltså hela sträckan från företaget till kunden (86 km i stället för de faktiska 500 m - faktor 17!) plus en "startavgift" på 750 kr. Till saken hör att jag vet att killen jobbade mindre än en timme - och på fakturan debiterar de 2 timmar.
Låter detta fortfarande vettigt?
Tack!!
alternativet ät att de bokar in ett besök om 14dagar , bara att välja
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
J Juanito skrev:
Tack!
Det fanns stor risk att en anläggning skulle lägga av pga kylan. Så jag behövde agera snabbt. Och eftersom killen befann sig bara 250 m från det huset där problemet fanns, tänkte jag inte ens på att det skulle kunna kosta ett par tusenlappar att utföra arbetet. Så det finns tacksamhet för att det gick att åtgärda så fort, samtidigt så känns det att företaget där killen är anställd drog stor nytta av situationen.
han ville hem i tid den dagen vilket du tog ifrån honom, han ställde därmed upp på sin fritid, hoppas att han fick övertid.
Inget bra att tjafsa om detta, nästa gång ber han dig fara och flyga eller lägger på ett dumhetstillägg.
 
  • Haha
  • Arg
Paul-Staffanstorp och 4 till
  • Laddar…
Hej och tack för era svar.
electroluxaren skrev:
han ville hem i tid den dagen vilket du tog ifrån honom, han ställde därmed upp på sin fritid, hoppas att han fick övertid.
Tack för era svar. Så där var det nog inte (vilket ni inte kan veta). Det var mitt på dagen, han var på väg till nästa kund. Till saken hör att killen var väldigt litet tillmötesgående (lät mig vänta länge i kylan och i stället för att säga sorry blev det bara: Det är ju bara 13 minusgrader, och ville inte ens prata med mig). Så upplevelsen för mig var allt annat än positiv. Faktum är att min bekant får betala runt 3000 kr till företaget utan att det har kostat det någonting. Det är av den anledningen att jag tycker fortfarande att det är mycket konstigt.
Tack.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.