C
F fribygg skrev:
Linköpings första externa stadsdel med centrum Johannelund byggdes på den tiden man hade separat mjölkaffär och stadsdelen är inte utanförskapsområde.
Fast Johannelund nämndes väl inte i filmen?
 
C
Höghus Höghus skrev:
Ett streck på snedden över en trave var ett sätt att hålla koll, men i det här fallet hade det nog inte hjälpt! 😃
Fanns en speciell sorteringsmaskin som kunde användas för att sortera korten i rätt ordning. Förutsatt att de var stansade med sekvensnummer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Punched_card_sorter

Ironiskt nog är det inte ovanligt att "datorn" i gamla filmer i själva verket är en sorteringsmaskin som effektfullt spottar ut ett kort med datorns svar i ett av facken. Ironiskt därför att sorteringsmaskinen i sig är ganska "dum".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jacquardvävstolar använde(r) hålkort.
 
Keiller Keiller skrev:
Och B&W blev efter 15 år Coop Forum.
I Örebro öppnades ett Wessels 1967 men alla namnbyten och omskyltningar efter det brydde ingen sig om. Det var ändå till Wessels folk åkte och handlade.

[bild]
När varuhuset stängdes 40+ år senare var det rubriker i lokaltidningen att Wessels lade ner.
Är det där ute i Lillån? Den byggnaden har väl stått tomt större delen av tiden sedan de flyttade ut.

Ser ut att delvis vara samma belysning fortfarande trots att mycket annat ändrats.
Tom parkeringsplats, stort reklamskylt, övergivet anseende köpcentrum, molnig himmel, dagsljus, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jacquardvävstolar använde(r) hålkort.
Ja, men de hänger ihop i en kedja, så det blir inte sallad av alltihop om man skulle tappa dem på golvet. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Någon, som kommer ihåg TV-kameror med Vidicon-rör och deras förmåga att alltid göra "fina" släpeffekter i bilden?
Ersattes senare av Plumbicon, som ju inte hade dessa "egenskaper".
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Är det där ute i Lillån? Den byggnaden har väl stått tomt större delen av tiden sedan de flyttade ut.

Ser ut att delvis vara samma belysning fortfarande trots att mycket annat ändrats.
[bild]
Ja, det är samma ställe. Har som du säger stått tomt i flera år, även om jag har för mig att de försökte att spela paddel därinne under pandemin.

Sen några år har XL-Bygg huserat i det som förr var lager och Coops byggavdelning men den stora butiksdelen i gamla Wessels är tom.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, det är samma ställe. Har som du säger stått tomt i flera år, även om jag har för mig att de försökte att spela paddel därinne under pandemin.

Sen några år har XL-Bygg huserat i det som förr var lager och Coops byggavdelning men den stora butiksdelen i gamla Wessels är tom.
De byggde en padelhall till vänster om den byggnaden för ett par år sedan. Osäker om den fortfarande lever eller om de fått slå igen som de flesta andra hallarna i stan.
Och XL Bygg har tydligen blivit K-Bygg.
 
Connyknallkork Connyknallkork skrev:
Jag har ett gäng sparat, och samlar även, om någon har som vill avyttra så skicka ett meddelande 👌 är en seriös samlare
Svärmare hette de nog. Men jag har för mig att de var gröna och bara fräste planlöst omkring i luften till skillnad från häxpipor som både visslade och flög rakt fram.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Minns ni att skolbespisningen hade vita hårda plastmuggar istället för glas?
I Uppsala var det ett tag populärt att titta efter nummer (nummer på formverktyget eller liknande) som var ingjutet med fin stil i botten men det fanns bara ett fåtal olika nummer, 1,2,6 eller något sådant och sedan märkligt nog enstaka muggar med ett och samma fyrsiffriga nummer.

Besticken var anskaffade före grundskolans införande och var monogramgraverade med USF (Uppsala Stads Folkskolor) vilket med syftning på den alltför ofta äckliga maten uttolkades Uppsala snuskförening.
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com och 2 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Väghyvel har jag glömt fanns.
[bild]
Dessa kommer jag att tänka på nu när vägbanan består av 10-15cm hårt packad snö med tillhörande potthål och räfflor.

Jag tror inte jag sett någon sedan jag liten. Tydligen finns de fortfarande, men de lyser med sin frånvaro i snösvängen.
De har väl blivit allt ovanligare i takt med att grusvägarna blivit belagda med asfalt eller oljegrus.
 
F FGLIN skrev:
De har väl blivit allt ovanligare i takt med att grusvägarna blivit belagda med asfalt eller oljegrus.
Jag är rätt säker på att åtminstånde hälften av landets vägnät är grusväg, det lär finnas över 20 000mil skogsbilväg.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Någon som minns hur mjölken var förr? Jag minns inte, men något måste ha hänt då den idag anges som färsk.

Köpte vi ofärsk mjölk tidigare?!
[bild]
Ja, på den tiden det fanns mjölkpallar!
 
Kommer ni ihåg när det var ordning i skoaffärerna dvs skodonen var ordnade efter storlek? Upphörde tyvärr gradvis mellan 1975 och 1980 eller så.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Kommer ni ihåg när det var ordning i skoaffärerna dvs skodonen var ordnade efter storlek? Upphörde tyvärr gradvis mellan 1975 och 1980 eller så.
I fyndbutiker så är det ofta så idag också, ingen idé att sortera efter modell då enbart enstaka storlekar finns. Det är fortfarande ofta på detta sättet i USA också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.