Isakare Isakare skrev:
Fått för mig att SAAB hade Fiat diesel, men jag kan ha fel, varken SAAB eller diesel intresserar mig 😉
Saab 1,9 diesel är fiat iallafall, sitter samma i Alfa Romeo 159
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Var det inte lite Izusu dieslar också för utom allt konstigt de satte Saab märke på som 9-2x och 9-7x?
jo 9-5 fanns med 3.0 diesel V6. Det var isuzumotor. Inte världens mest pålitliga dock. Var väl nåt med fodersjunkningar i dem...
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Saab började man åka runt -80 då de hade lite roliga turbomotorer, inte alltid optimalt med dåtidens framhjulsdrift. Men bättre som landsvägsbil än BMWs 2002 turbo, den var mera "pang på" när turbon började snurra.
 
A AndersS skrev:
Saab började man åka runt -80 då de hade lite roliga turbomotorer, inte alltid optimalt med dåtidens framhjulsdrift. Men bättre som landsvägsbil än BMWs 2002 turbo, den var mera "pang på" när turbon började snurra.
Jag byggde en 2002 turbo själv, 6,5 i kompförhållande, laddade 2 kilo, innan 5000 varv hände ingenting.....sen small det, då fick man hålla tungan rätt i munnen.
Bakhjulens grepp (svetsad diff) kunde lossa på motorvägen om man trampade för hårt på gasen.
Minst sagt en spännande farkost 🙂

För er som kan det här med kompförhållande på motorer, så kunde man nog kört den på fotogen efter startat på bensin, likt en gammal traktor.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Nu lyser det, 24V H3'or på 12V ger ett sken likt det på ett varselljus.

Saab i garage, tända strålkastare och blinkers, verktyg och skyddsplast, nummerskylt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bröt en bit av grillen, en av infästningarna ovanpå... Gammal plast.... Tror jag reparerar genom att bocka en plåtbit som jag skruvar fast, det syns ändå inte.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hittar man en BMW från 00 talet med halogen, manuella värmereglage, standard stolar är den importerad, såldes i princip inte utan utrustning här, men märkligt nog vanligt på kontinenten.
Nja det är nog inte riktigt sant. Morsans 520 E60 är ett sådant exempel på riktig "tombössa"
Manuell klima och standardstolar i tyg. Däremot beställdes den med aktiva xenon och avtagbart drag 🤔
 
  • Wow
RoTe
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag byggde en 2002 turbo själv, 6,5 i kompförhållande, laddade 2 kilo, innan 5000 varv hände ingenting.....sen small det, då fick man hålla tungan rätt i munnen.
Bakhjulens grepp (svetsad diff) kunde lossa på motorvägen om man trampade för hårt på gasen.
Minst sagt en spännande farkost 🙂

För er som kan det här med kompförhållande på motorer, så kunde man nog kört den på fotogen efter startat på bensin, likt en gammal traktor.
Ja, Volvos 2l turbos på 367hk ligger ju på 10,8 i komp och 2 bars laddtryck
 
Isakare Isakare skrev:
Jag byggde en 2002 turbo själv, 6,5 i kompförhållande, laddade 2 kilo, innan 5000 varv hände ingenting.....sen small det, då fick man hålla tungan rätt i munnen.
Bakhjulens grepp (svetsad diff) kunde lossa på motorvägen om man trampade för hårt på gasen.
Minst sagt en spännande farkost 🙂

För er som kan det här med kompförhållande på motorer, så kunde man nog kört den på fotogen efter startat på bensin, likt en gammal traktor.
En kompis åkte också i skogen med en 2002, lite vässad och med härliga dubbelförgasare, minns inte om det var 45 eller 48or samt lite annat. Vilket ljud det var i den maskin när förgasarna öppnade fullt och sög i sig luft.
 
Weber låter alltid gött.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, Volvos 2l turbos på 367hk ligger ju på 10,8 i komp och 2 bars laddtryck
Jo, med styrning som kan räkna fakta från en massa givare 1000 gånger per sekund är det inga problem. Men när man har en Weber 48 som inte kan räkna alls, och vatten insprutning som kylning isf intercooler blir det knepigare med högt komp.
Mätt på bilens prestanda gav den runt 310 hk. Det känndes som den effekten fanns runt 6000 varv, men för att inte hamna under 5000 när man växlade fick man dra till strax under 8000 !!!
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, med styrning som kan räkna fakta från en massa givare 1000 gånger per sekund är det inga problem. Men när man har en Weber 48 som inte kan räkna alls, och vatten insprutning som kylning isf intercooler blir det knepigare med högt komp.
Mätt på bilens prestanda gav den runt 310 hk. Det känndes som den effekten fanns runt 6000 varv, men för att inte hamna under 5000 när man växlade fick man dra till strax under 8000 !!!
Bra laddluftkylare och direktinsprutning gör mycket.
 
Har fått lite problem med min v70 2.4 bensin 103kw 2007.
Får felkoder på feltändning och att vvt solenoiden inte fungerar som den ska.

Jag funderar är det 2 skilda fel eller hör dom ihop. Om ventilen öppnar vid fel tillfälle så skulle ju det kunna ge tändning vid fel tillfälle.
Jag får bara en felkod på misständning inte vilken cylinder så det kan vara flera eller bara en.
Ska imorgon riva ur tändstiten och se hur dom ser ut samt även prova om vvt solenoiden fungerar. Någon som har några tankar eller idéer.
Felkoderna är
P0300 feltändning
P0011 fel läge på kamaxel
P0026 vvt solenoiden fungerar inte.
Sen har jag också felkoder Dtc 640f och 640a
Kamaxeln fel position men hittar inga dtc koder på nätet. .

Den går dåligt på tomgång när den är varm och är ibland svår att starta. Men går annars bra när man kör.
Själv lutar jag åt vvt solenoiden.
 
Fel på ventiljusteringen borde inte ge fel på tändningen. Snarare lite sämre egenskaper på höga respektive låga varv.
 
Isakare Isakare skrev:
Har oxå lite SAAB kuriosa.
Satte upp portar åt Scania i Södertälje, de byggde ett renrumslabb för avgasmätningar.
Bredvid där jag jobbade i samma lokal tillverkades det SAAB motorer. En dag när jag kom dit var hela den avdelningen svart och tom på folk, jag frågade varför.
"Sista SAAB motorn är tillverkad"
Efter det hade SAAB bara GM motorer.
Saab flyttade ju i södertälje ut från scanias lokaler lite innan konkursen (ja, jag brukar ha låg profil om vad man jobbar med men det har kanske gått att lista ut tidigare) - när de utvecklade ng9-3 kunde man i en hiss kika genom fönstret och se bilarna stå i en verkstadlokal som bara saabare hade tillträde till (saabarna däremot hade rätt fritt att gå runt i scanias lokaler, men inte tvärt om)... en kompis till mig jobbade på saabs motorutveckling, han slutade innan konkursen och flyttade till en annan del av landet men när den sista lokalen skulle tömmas så hade han fått löfte om att ta några bra att ha saker (inte så några heller, och som aldrig kom till användning, och egentligen var de nog inte så bra att ha, men skitsamma) och jag hjälpte till att flytta ut alla dessa grejor. Jag tog ned och rullade ihop en affisch på en OG900 som satt i kontrollrummet på den rullande landsvägen. Planschen ligger i min källare. Ska sättas upp nån gång. Lite proveniens har den nog, eller iallafall en kul grej om man gillar saab.

Lokalerna som tömdes av saab fylldes snabbt av annat, så det stod inte tomt länge. Jag förstod att ganska snart efter man skrotat hela linen i södertälje så byggdes en kopia upp i kina som spottade ut klassiska saab -södertälje-fyror i kanske 5-6 ytterligare år... Till nån 9-5 "kopia"...
 
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fel på ventiljusteringen borde inte ge fel på tändningen. Snarare lite sämre egenskaper på höga respektive låga varv.
Det är vad jag också tänker. Men sen funderar jag om det kan registreras som feltändning om bränsleblandning antänds medans ventilen är lite öppen. Men det låter ologiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.