B Björkskär skrev:
Mina tankar kring detta…
Jag kan för mitt liv inte förstå hur många människor resonerar kring växtlighet på andras tomter!
Jag har en för området väldigt stor tomt, ca 3000m2,
granntomter varierar men jag har ett radhusområde längs ena tomtgränsen där radhustomterna är ca 150m2.
Jag planterade redan innan radhusen byggdes en rejäl häck som nu är ca 7 meter hög och täcker nu precis insyn från radhusens övervåning till min övervåning. I mina ögon är höjden nu perfekt.
Jag förutsåg framtida problem så jag planterade häcken ungefär 4 meter in från den säkerställda tomtgränsen. Så hur blev resultatet??
-De flesta radhusgrannarna har rivit staketet som stod vid tomtgränsen fast ca 50 cm in på min tomt och annekterat marken fram till häcken och i många fall även ansat grenar på ”sin sida” utan lov.
-Massor med propåer om att såga ner häcken, främst från nyinflyttade..
-Jag har vid ett par tillfällen fått besök av upprörda grannar som säger att grenar hänger in på deras tomt trots att det är över 2 meter från gren till tomtgränsen.
-Nästan blivit fysiskt attackerad av ett par grannar när jag gått med röjsågen på min egen mark för att hålla fritt på min mark fram till tomtgränsen.

Jag måste också nämna att häcken var ca 5 m när radhusen byggdes!!
Så hur f-n tänker folk!!??
Om man inte gillar häckar köper man väl inte hus när det är känt faktum att det står en häck där!
Jag är just i detta nu ledande budgivare på även grannhuset som jag har för avsikt köpa mest av anledningen att jag vill riva det befintliga garaget för att få en magisk sjöutsikt.
Denna granne har jag aldrig bett ens ansa en buske för min skull utan agerar nu när tillfälle ges.
Så mitt slutliga råd till alla är att köpa ett hus där man känner att man kan leva/vara nöjd med direkt istället för att ställa en massa krav på oskyldiga grannar.
/ Björkskär
Ännu bättre är väl att köpa sig ett hus på landet så slipper man grannar med höga häckar. Köpte själv hus på landet just för att slippa otrevliga grannar som retar sig på vad man gör. Här ute gör jag precis vad jag själv vill utan att andra behöver klaga, så jäkla skönt:)
 
  • Gilla
sesanor och 2 till
  • Laddar…
S Suzuki2004 skrev:
Ännu bättre är väl att köpa sig ett hus på landet så slipper man grannar med höga häckar. Köpte själv hus på landet just för att slippa otrevliga grannar som retar sig på vad man gör. Här ute gör jag precis vad jag själv vill utan att andra behöver klaga, så jäkla skönt:)
Precis men allt är inte guld för man har ett hus på landet. Vi har köpt en avstyckad gård på landet som ligger för sig själv i skogen problemet är markägaren som äger marken runtom våran gård. Det tog 25 år innan vi fick bredda halva vägen en meter. Fick hjälp av lantmäteriet. Det hängde ett stort träd över garaget gamla grenar ramlade ner och krossade tegelpannorna när jag sade till bara han skrattade nu är där plåt på taket. När barnen var små fick de inte leka på hans mark. Allemansrätten gäller inte på min mark säger han listan kan göras hur lång som helst vad han har ställt till med.
Nu är surgubben 84 år gissa vad vi väntar på och då blir det fest
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
veddige veddige skrev:
Precis men allt är inte guld för man har ett hus på landet. Vi har köpt en avstyckad gård på landet som ligger för sig själv i skogen problemet är markägaren som äger marken runtom våran gård. Det tog 25 år innan vi fick bredda halva vägen en meter. Fick hjälp av lantmäteriet. Det hängde ett stort träd över garaget gamla grenar ramlade ner och krossade tegelpannorna när jag sade till bara han skrattade nu är där plåt på taket. När barnen var små fick de inte leka på hans mark. Allemansrätten gäller inte på min mark säger han listan kan göras hur lång som helst vad han har ställt till med.
Nu är surgubben 84 år gissa vad vi väntar på och då blir det fest
Sant som du säger. Jag har väl haft tur här ute på landet😁

När det gäller trädet som hängde över ditt garage, Ni har, enligt JB 3 kap. 2 §, rätt att avlägsna de grenar som hänger över på er tomt som medför olägenheter. Eftersom att er granne själv inte vill ta bort dem, så står det er fritt fram att avlägsna dessa bäst ni vill.
Förstår vad ni väntar på sen blir det till att skåla, om det nu inte kommer en ny jävel som vill jävlas😆
veddige veddige skrev:
Precis men allt är inte guld för man har ett hus på landet. Vi har köpt en avstyckad gård på landet som ligger för sig själv i skogen problemet är markägaren som äger marken runtom våran gård. Det tog 25 år innan vi fick bredda halva vägen en meter. Fick hjälp av lantmäteriet. Det hängde ett stort träd över garaget gamla grenar ramlade ner och krossade tegelpannorna när jag sade till bara han skrattade nu är där plåt på taket. När barnen var små fick de inte leka på hans mark. Allemansrätten gäller inte på min mark säger han listan kan göras hur lång som helst vad han har ställt till med.
Nu är surgubben 84 år gissa vad vi väntar på och då blir det fest
veddige veddige skrev:
Precis men allt är inte guld för man har ett hus på landet. Vi har köpt en avstyckad gård på landet som ligger för sig själv i skogen problemet är markägaren som äger marken runtom våran gård. Det tog 25 år innan vi fick bredda halva vägen en meter. Fick hjälp av lantmäteriet. Det hängde ett stort träd över garaget gamla grenar ramlade ner och krossade tegelpannorna när jag sade till bara han skrattade nu är där plåt på taket. När barnen var små fick de inte leka på hans mark. Allemansrätten gäller inte på min mark säger han listan kan göras hur lång som helst vad han har ställt till med.
Nu är surgubben 84 år gissa vad vi väntar på och då blir det fest
Sant som du säger. Jag har väl haft tur här ute på landet😁

När det gäller trädet som hängde över ditt garage, Ni har, enligt JB 3 kap. 2 §, rätt att avlägsna de grenar som hänger över på er tomt som medför olägenheter. Eftersom att er granne själv inte vill ta bort dem, så står det er fritt fram att avlägsna dessa bäst ni vill.
Förstår vad ni väntar på sen blir det till att skåla, om det nu inte kommer en ny jävel som vill jävlas😆
 
T Troberg skrev:
Det är redan kört efter grannens skadegörelse.

Jag misstänker att återställning kommer att kosta typ som en ny bil. Skulle du bara accepterat om grannen gick in och slog sönder din nya bil?
Ja, om de nu hade haft en diskussion om att de skulle hjälpas åt att skrota den nya bilen så kan man nog inte bli alltför förvånad.
 
T Troberg skrev:
De var inte överens, de hade pratat utan att komma fram till ett beslut/överenskommelse. Efter en sån här grej så finns det ingen anledning att komma överens.
Kan inte du lägga upp hela transkriptionen av deras samtal så att vi andra också får veta exakt vad som sades?
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Kan inte du lägga upp hela transkriptionen av deras samtal så att vi andra också får veta exakt vad som sades?
Jag utgår från att det OP säger är som det är. OP vill ha hjälp, och har ingen anledning att ljuga om han vill ha bra råd. Den situation som framställts är den jag ger råd på. Annars kan man lika gärna börja spekulera om det var rymdvarelser som kapade häcken.
 
T Troberg skrev:
Jag utgår från att det OP säger är som det är. OP vill ha hjälp, och har ingen anledning att ljuga om han vill ha bra råd. Den situation som framställts är den jag ger råd på. Annars kan man lika gärna börja spekulera om det var rymdvarelser som kapade häcken.
Fast nu var det ju så att han sa att de pratat om att ta ner på höjden. Vad som sägs i ett samtal är dessutom alltid öppet för tolkning. OP återger det han uppfattat att de kommit överens eller inte kommit överens om. Det är inte säkert att det är samma sak som grannen uppfattat samtalet. Så att gå på spåret att det skulle vara helt svart eller vitt tror jag inte bidrar till en bra lösning.
 
Men det spelar ju ingen roll, TS granne har gjort fel oavsett om han bara är korkad eller gjorde det med berått mod.
 
GlennB GlennB skrev:
Men det spelar ju ingen roll, TS granne har gjort fel oavsett om han bara är korkad eller gjorde det med berått mod.
Fast inte om han hade tillstånd att göra det. OP säger att han inte gett tillstånd, men det är han har uppfattat samtalet. Och oavsett om grannen har gjort fel eller inte så är det ofta en väldigt dålig idé att sätta hårt mot någon som inte gjort det för att jävlas. Det leder inte till något bra.
 
Så länge inte TS uttryckligen har sagt att grannen ska kapa hans träd så har grannen gjort FEL.

Grannen kanske är för korkad för att förstå, men det är tyvärr ingen ursäkt.

..Se de otaliga exemplen med bland annat bilar som dragits tidigare.
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Fast inte om han hade tillstånd att göra det. OP säger att han inte gett tillstånd, men det är han har uppfattat samtalet. Och oavsett om grannen har gjort fel eller inte så är det ofta en väldigt dålig idé att sätta hårt mot någon som inte gjort det för att jävlas. Det leder inte till något bra.
Att göra något av den här magnituden utan att ha, i detalj, pratat genom det och kommit överens är korkat.
 
  • Gilla
Orimligt ok och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon uppdatering att få här?
 
  • Gilla
Adelheit och 2 till
  • Laddar…
Kieron Kieron skrev:
Finns det någon uppdatering att få här?
Ja ! Tråden startade i Maj 23 så häcken har växt upp igen. 😂
 
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
S Suzuki2004 skrev:
Ännu bättre är väl att köpa sig ett hus på landet så slipper man grannar med höga häckar. Köpte själv hus på landet just för att slippa otrevliga grannar som retar sig på vad man gör. Här ute gör jag precis vad jag själv vill utan att andra behöver klaga, så jäkla skönt:)
Har Häcken växt upp igen så får grannen klippa ner den igen så den blir ca 1200 mm hög
 
P
mest troligt har kapande grannen gjort precis rätt för att slippa jurdiskt ansvar och vara mycket svår att få fast med skadestånd..
en luddig missförstådd "överenskommelse"
gör att det kommer bli jäkligt svårt att bevisa uppsåt och få skadestånd utan det hela blir mer av en "olycka" och inget kommer hända.. polisen lägger ner och väljer man att driva det vidare så är det tveksamt att man lyckas få kapande grannen fälld för tilltaget..
Det är nästan skolbokexempel i hur man kapar ner grannens häck och slipper skadeståndsansvar med största sannolikhet om man är lite slipad och inte säger allt för mycket dumt

Sen är det klart att man inte får kapa ner grannens häck...

Sen kan man såklart undra om 6 M höga tujahäckar verkligen ska vara lovliga.. ja menar egentligen är det sjukt att växtlighet får bli så hög när ett bygglov på ett 6 M högt plank aldrig skulle gå igenom byggnadsnämdens nålsöga..
 
  • Gilla
Lakritsianen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.