Nej den har slocknat.

//
 
Ska kolla upp lite ,återkommer
 
Hygglo! :)
 
Länge sen dom gick ur tiden., minnet sviktar lite. Dra grön röd så långt det går åt höger , det är nattsänkning på termostaten , jämför med vad som händer med ett annat som fungerar,. På sidan sitter det en knapp , hel och halvfart eller bara till från. Du säger det är lite värme, är det hel/halvfart så kanske ett element i det har gått, det är två stycken. element i den. Överhettningskyddet som sitter i den, bryter allt. Behöver leta lite om skiss på det.
 
Båda reglagen till höger - inget hände. Den värme jag känner är knappt förnimbar och jag skulle tro att den kommer från elektroniken som är termostaten. Absolut inte ett värmelement. Ingen skillnad på hel och halvfart. Ingen led lyser.
 
Nu vet jag inte vad du kan om el . om minnet inte sviker så är några skruvar på undersidan som lossas och sen vikar man upp och tar bort fronten, prova med det och fota så allt kommer med. Längre upp i tråden så finns ett ÖHSK och se om det är lika.. Ingen fara att göra det allt annat sitter kvar på väggen
 
OK! Jorå - jag var signalmekaniker i lumpen så nåt vet man. Men jag har ändå, och just pga av det, respekt för starkström och bor i ett gammalt hyreshus så jag är inte så pigg på att börja rota i dessa gamla reliker. I min bästa värld kunde jag hitta "nya-gamla" termostater och lämna dom till hus-elektrikern för installation :)

Men jag är lite nyfiken... de där ÖHS - pajar dom av "old age" och inte av just överhettning? Om det har blivit 90 grader i elementet kanske det är nåt annat allvarligt fel som man inte vill upprepa...?

Men tack i alla fall för hjälpen!
 
ÖHSK bruka lösa ut om något hamnar ovanpå, tex handdukar/ handskar eller annat. Hyreshus , då är det väl värden som står för all fast installation, i en BRF så är det innehavaren.
 
Ja värden. Men jag vill inte ha de nya fula moderna elementen så jag undersöker möjligheterna för reparation vilket jag inte tror kommer att hända när en stressad elektriker blir inkallad ;-)

Kall hyra här :)

//
 
Det är tre saker som kan ha hänt , elslingan gått sin väg , ÖHSK löst ut eller termostaten sagt upp sig och måste undersökas av en EL-hen för att konstatera vad. El-slinga har jag inte, är det lika ÖHSK som tidigare i tråden så finns dom. termostaten kan jag ha, men måste leta lite i C-förrådet om så är, du får komma tillbaka när du vet.
 
OK - tack!!

//
 
Hej,

Har några frågor då jag har några stycken i sommarstugan.

1) hur gick det med reparationen?

2) Betyder I/II helt säkert olika effekter? Har någon en bruksanvisning som de kan bifoga/plåta?

3) Hur aktiverar man nattstyrningen? Bruksanvisning?

4) Funderar på att bygga om några med en Shellybrytare för fjärrstyrning. Tänkte två funktioner: Av/På och Natt/Dag. Det byggdes en styrmodul som man kunde sätta på sidan. Tips mottages tacksamt? Kopplingsschema?
 
Hej!

Jag gav upp och erhöll nya Nobö med påhängda glasfronter - mycket prydliga.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med de andra frågorna...

//
 
Fick tag på bruksanvisningen från Nobö.
Oklarheter kvarstår...
 
Bobone Bobone skrev:
Fick tag på bruksanvisningen från Nobö.
Oklarheter kvarstår...
Vad är det oklara . termostaten är av stickproppsliknande, kan dras rakt upp och bytas mot en annan för att se om den gett upp. Två reglage, ena för dag och den andra för natt, dag/natt ställs på brytaren på sidan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.