Fick precis meddelande om godkänt. Ansökte i slutet av augusti så nästan på dagen 5 mån.

Nu skall vi begära utbetalning. Fönstren är insatta, bergvärmebrunnen är borrad, pumpen står i källaren och är delvis inkopplad. Men vi behöver ha slutfaktura för pumpen innan vi kan begära utbetalning va? Än har vi bara betalt borrningen (de satte in pumpen i förra veckan men är inte klara än).
 
madde_r madde_r skrev:
Fick precis meddelande om godkänt. Ansökte i slutet av augusti så nästan på dagen 5 mån.

Nu skall vi begära utbetalning. Fönstren är insatta, bergvärmebrunnen är borrad, pumpen står i källaren och är delvis inkopplad. Men vi behöver ha slutfaktura för pumpen innan vi kan begära utbetalning va? Än har vi bara betalt borrningen (de satte in pumpen i förra veckan men är inte klara än).
Du behöver fakturan för pumpen då det är material som ges bidrag för.
 
madde_r madde_r skrev:
Fick precis meddelande om godkänt. Ansökte i slutet av augusti så nästan på dagen 5 mån.

Nu skall vi begära utbetalning. Fönstren är insatta, bergvärmebrunnen är borrad, pumpen står i källaren och är delvis inkopplad. Men vi behöver ha slutfaktura för pumpen innan vi kan begära utbetalning va? Än har vi bara betalt borrningen (de satte in pumpen i förra veckan men är inte klara än).
Vilken sorts pump och vilken länsstyrelse?
 
J Josefin Uhnbom skrev:
Vilken sorts pump och vilken länsstyrelse?
En IVT-bergvärmepump (eller är du ute efter modell, det får jag i så fall återkomma med).
Bor i Västra Götaland
 
madde_r madde_r skrev:
En IVT-bergvärmepump (eller är du ute efter modell, det får jag i så fall återkomma med).
Bor i Västra Götaland
Om du hittat vilken modell ni har och kan dela infon här blir jag så tacksam! Vi har en IVT och har ansökt. Jag har dock hört att dessa brukar få avslag så jag är intresserad av att höra om exempel på för det har beviljat
 
Jag har bara hört att någon blivit nekad på en IVT Greenline som har energiklass B på varmvatten vilket inte är godkänt för bidraget.
 
Så om jag har jordvärme för uppvärmning å vill byta så kan jag ej öka bidraget samt även om jag vill montera en ny ved kamin för upp värmning så kan man ej få något på detta ?
 
J Josefin Uhnbom skrev:
Om du hittat vilken modell ni har och kan dela infon här blir jag så tacksam! Vi har en IVT och har ansökt. Jag har dock hört att dessa brukar få avslag så jag är intresserad av att höra om exempel på för det har beviljat
Vi har inte skickat in fakturan/vilken modell än så jag vet inte om det blir nej sen kanske. *gulp*
 
J Josefin Uhnbom skrev:
Om du hittat vilken modell ni har och kan dela infon här blir jag så tacksam! Vi har en IVT och har ansökt. Jag har dock hört att dessa brukar få avslag så jag är intresserad av att höra om exempel på för det har beviljat
IVT Geo 600
 
J Josefin Uhnbom skrev:
@John Karlsson vilken länsstyrelse beviljade ansökan?
västmanland
 
För att vara berättigad till bidraget skall pumpen ha som lägst A+ på värmekretsen och A på tappvarmvatten.

Jag lyckades få bidrag med en äldre IVT Greenline-pump (HE E11) då denna inte har inbyggd varmvattenberedning. Ingen pump i IVT Greenline C-serien (med inbyggd tappvattenfunktion) uppfyller kraven (utom den minsta pumpen C6).

Uppfyller pumpen ovanstående Gränsvärden så bör den kvala in för godkänt.

Mvh
Daniel
 
Som jag skrivit innan i denna tråd, Greenlinepumparna är en ganska gammal modell idag även om den nog fått någon uppgradering. Jag skrotade en 19år gammal i somras.

Ett tips är att kika i byggahus jämförelsefunktion: https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar

Jämförelsetabell för värmepumpar med information om storlek, effektivitet och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S skanfals skrev:
Nu har Länsstyrelsen (Skåne) kommit med ett besked och det blev avslag.

Givetvis kommer jag att överklaga, inte minst då Kallekula som hade en kombipanna fick sin ansökan beviljad. Som tidigare nämnt hade jag en CTC Total som primärt är gjord för eldrift. I den färska energideklarationen specificeras pannan också som en elpanna. Därtill har huset den sämsta energiklassen (G), som bidraget är avsett för.

Ni som har en liknande ansökan som mig, berätta gärna hur det går. Vad ni får besked, hur det motiveras osv.
Hej, har fått samma svar från Länsstyrelsen i Skåne med anledning av kombipanna. Hur gick det med din överklagan?
 
U Ullanbator skrev:
Hej, har fått samma svar från Länsstyrelsen i Skåne med anledning av kombipanna. Hur gick det med din överklagan?
Fick du detta besked nu? Jag har ännu inte fått svar på mitt överklagande. När jag frågade om behandlingstiden för några veckor sedan fick jag svaret att det ligger på 6 månader, men att det kan gå både fortare och långsammare. Skulle det ta 6 månader har jag svaret i maj/juni. Tänker du överklaga? Jag uppmanar verkligen till det. Som du säkert redan läst har en del med kombipanna fått bidraget beviljat. Att man bedömer olika går emot likabehandlingsprincipen. Myndigheter får inte godtyckligt särbehandla någon utan stöd i lag. Fall där de sakliga förutsättningarna är lika ska behandlas på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.